Tekort aan bus- en touringcarchauffeurs nergens zo groot als in Nederland
In Nederland blijven zesduizend vacatures voor bus- of touringcarchauffeurs onvervuld. Dat is 20 procent van het totaal. Daarmee is het tekort in ons land het grootste van heel Europa.
Dat blijkt uit een rapport van de internationale brancheorganisatie IRU.
In heel Europa (de EU-lidstaten, het VK, Noorwegen en Zwitserland) komt het tekort aan chauffeurs uit op 105.000. Van alle vacatures blijft 10 procent onvervuld, heeft de IRU becijferd. Daardoor heeft 82 procent van alle busbedrijven āernstigeā of āzeer ernstigeā problemen om aan voldoende rijdend personeel te komen.
IRU noemt de situatie zorgelijk. Het chauffeursbestand in de bus- en touringcarbranche vergrijst, waardoor het probleem tot aan 2028 naar verwachting verdubbelt. In Europa is slechts 3 procent van alle chauffeurs jonger dan 25. Nederland springt er wat dat betreft positief uit, met een aandeel in de jongste leeftijdscategorie van 6 procent.
Problemen
Het tekort aan chauffeurs leidt bij een meerderheid van de ondernemers tot problemen. Uit de cijfers van de IRU blijkt dat driekwart van de busbedrijven wordt gehinderd bij uitbreidingsplannen. 57 procent van de ondernemingen ziet door het tekort de personeelskosten oplopen.
Bus- en touringcarbedrijven zijn in Europa goed voor 8 procent van al het personenvervoer. Hun gezamenlijke jaaromzet komt uit op ruim 92 miljard euro. Bij deze bedrijven werken 905.000 chauffeurs op een totaal wagenpark van 920.000 voertuigen.
Lees ook: