Deze ontheffingen gaan gelden voor touringcars in milieuzone Utrecht

Noot Touringcar
Bron: Noot via KNV voor Nederlands Vervoer

Gemeenten met een milieuzone mogen per 1 januari 2022 alleen nog maar bussen met Euro-6 motoren toelaten. Om touringcarondernemers tegemoet te komen, kondigde de gemeente Amsterdam al eerder een ontheffingenbeleid aan. De gemeente Utrecht volgt nu.

Vlak voor de coronacrisis heeft de overheid besloten om de milieuzones te harmoniseren. Daarmee geldt in elke milieuzone vanaf 1 januari 2022 dat er alleen nog Euro-6 bussen mogen rijden. Drie jaar later, vanaf 1 januari 2025, worden de regels nog strenger en zijn alleen zero-emissiebussen nog toegestaan in de milieuzones.

Busvervoer Nederland maakte al eerder kenbaar het hier niet mee eens te zijn. Carlo Cahn vindt dat de sprong van Euro-4 naar Euro-6 voor touringcarbedrijven onredelijk groot is. “Per november 2020 mocht men de stad nog in met een voertuig van maximaal vijftien jaar oud en precies één jaar en twee maanden later, op 1 januari 2022, zal dit dus worden teruggebracht naar voertuigen van maximaal acht jaar oud”, schreef hij in een blog voor TaxiPro.

De emissieklasse Euro-5 wordt hiermee grotendeels genegeerd, wat volgens Cahn een behoorlijke kapitaalvernietiging is. Ook de datum voor de invoering van zero-emissie touringcars zou onrealistisch zijn, omdat er naar verwachting over drie jaar nog geen sluitend businessmodel voor de voertuigen is.

Het Amsterdamse ontheffingenbeleid

Onder andere in Amsterdam is voor de periode tot 2025 al een ontheffingenbeleid bekendgemaakt. Zo kan er voor een Euro-5 touringcar maximaal twaalf keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd. Verder kan er een ontheffing worden aangevraagd op het moment dat er een vervangende bus met emissieklasse zes of een emissieloos voertuig is aangeschaft, maar nog geleverd moet worden.

In het geval van speciale omstandigheden, zoals het ontbreken van alternatieven of de bedreiging van de continuïteit van de onderneming, kunnen touringcarondernemers in Amsterdam ook een ontheffing krijgen. Deze kan maximaal drie keer worden verleend voor telkens maximaal één jaar.

Langdurige of dagontheffing in Utrecht

Binnenkort kunnen ook touringcarondernemers in de gemeente Utrecht met een Emissie-4 of Emissie-5 touringcar een dagontheffing of een langdurige ontheffing aanvragen. Daarmee mogen zij met de ingang van het nieuwe jaar toch in de milieuzone rijden. Het is niet mogelijk om een ontheffing aan te vragen voor touringcars met een emissieklasse drie of lager.

Een langdurige ontheffing is maximaal twee jaar geldig en kan één keer worden verlengd met twee jaar. Voor deze ontheffing gelden wel een aantal voorwaarden. Zo moet het bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om met het voertuig in de milieuzone te rijden en moet de financiële situatie het niet toelaten om een schoner voertuig te kopen. Voor touringcars op diesel van veertig jaar of ouder en rolstoeltoegankelijke touringcars, wordt bovendien een uitzondering gemaakt op de regels. Voor hen blijft de milieuzone toegankelijk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Deze ontheffingen gaan gelden voor touringcars in milieuzone Utrecht | TaxiPro

Deze ontheffingen gaan gelden voor touringcars in milieuzone Utrecht

Noot Touringcar
Bron: Noot via KNV voor Nederlands Vervoer

Gemeenten met een milieuzone mogen per 1 januari 2022 alleen nog maar bussen met Euro-6 motoren toelaten. Om touringcarondernemers tegemoet te komen, kondigde de gemeente Amsterdam al eerder een ontheffingenbeleid aan. De gemeente Utrecht volgt nu.

Vlak voor de coronacrisis heeft de overheid besloten om de milieuzones te harmoniseren. Daarmee geldt in elke milieuzone vanaf 1 januari 2022 dat er alleen nog Euro-6 bussen mogen rijden. Drie jaar later, vanaf 1 januari 2025, worden de regels nog strenger en zijn alleen zero-emissiebussen nog toegestaan in de milieuzones.

Busvervoer Nederland maakte al eerder kenbaar het hier niet mee eens te zijn. Carlo Cahn vindt dat de sprong van Euro-4 naar Euro-6 voor touringcarbedrijven onredelijk groot is. “Per november 2020 mocht men de stad nog in met een voertuig van maximaal vijftien jaar oud en precies één jaar en twee maanden later, op 1 januari 2022, zal dit dus worden teruggebracht naar voertuigen van maximaal acht jaar oud”, schreef hij in een blog voor TaxiPro.

De emissieklasse Euro-5 wordt hiermee grotendeels genegeerd, wat volgens Cahn een behoorlijke kapitaalvernietiging is. Ook de datum voor de invoering van zero-emissie touringcars zou onrealistisch zijn, omdat er naar verwachting over drie jaar nog geen sluitend businessmodel voor de voertuigen is.

Het Amsterdamse ontheffingenbeleid

Onder andere in Amsterdam is voor de periode tot 2025 al een ontheffingenbeleid bekendgemaakt. Zo kan er voor een Euro-5 touringcar maximaal twaalf keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd. Verder kan er een ontheffing worden aangevraagd op het moment dat er een vervangende bus met emissieklasse zes of een emissieloos voertuig is aangeschaft, maar nog geleverd moet worden.

In het geval van speciale omstandigheden, zoals het ontbreken van alternatieven of de bedreiging van de continuïteit van de onderneming, kunnen touringcarondernemers in Amsterdam ook een ontheffing krijgen. Deze kan maximaal drie keer worden verleend voor telkens maximaal één jaar.

Langdurige of dagontheffing in Utrecht

Binnenkort kunnen ook touringcarondernemers in de gemeente Utrecht met een Emissie-4 of Emissie-5 touringcar een dagontheffing of een langdurige ontheffing aanvragen. Daarmee mogen zij met de ingang van het nieuwe jaar toch in de milieuzone rijden. Het is niet mogelijk om een ontheffing aan te vragen voor touringcars met een emissieklasse drie of lager.

Een langdurige ontheffing is maximaal twee jaar geldig en kan één keer worden verlengd met twee jaar. Voor deze ontheffing gelden wel een aantal voorwaarden. Zo moet het bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om met het voertuig in de milieuzone te rijden en moet de financiële situatie het niet toelaten om een schoner voertuig te kopen. Voor touringcars op diesel van veertig jaar of ouder en rolstoeltoegankelijke touringcars, wordt bovendien een uitzondering gemaakt op de regels. Voor hen blijft de milieuzone toegankelijk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.