‘Touringcarsector dreigt om te vallen’
Volgens Busvervoer Nederland wordt de Nederlandse touringcarsector serieus in zijn voortbestaan bedreigd als gevolg van de coronamaatregelen en hoge vaste kosten. De brancheorganisatie spreekt van minstens een half miljard euro omzetverlies en 40 procent van de bedrijven zou failliet dreigen te gaan.
“Vooral hoge kosten voor lease en rente dreigen de branche de nek om te draaien”, schrijft Busvervoer Nederland. De organisatie vraagt “in een brief aan staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken de touringcarsector te helpen met een duurzame oplossing voor de doorlopende hoge kosten voor de 4.000 Nederlandse touringcars.”
Voor touringcarbedrijven zijn de vooruitzichten vooral zo slecht omdat het seizoensgebonden werk betreft. Dat hoogseizoen zou nu in volle gang moeten zijn, maar het valt door maatregelen tegen het coronavirus in het water. De periode buiten het seizoen om wordt doorgaans geteerd op de reserves, maar die worden nu niet opgebouwd. Bovendien zijn touringcarbedrijven kapitaalintensief; de operationele kosten voor een touringcar bedragen gemiddeld 60.000 euro per jaar. Die kosten kunnen niet worden gedragen als er geen inkomsten tegenover staan.
Schoolreis en andere uitstapjes
Door dit alles komen veel bedrijven in betalingsproblemen en staat zo’n 40 procent nu al op omvallen. Daarmee is ook het werk van zo’n 2.500 mensen in gevaar. Voorzitter Theo Vegter: “Deze kaalslag heeft grote maatschappelijke consequenties. Touringcarbedrijven vervullen een belangrijke, maar niet altijd even zichtbare maatschappelijke rol. Wie heeft er niet in een bus gezeten tijdens een schoolreis? Maar niet alleen de schoolreisjes zijn dan verleden tijd. Ook de uitstapjes van kwetsbare groepen zoals gehandicapten of ouderen en het vervoer van sportverenigingen, werknemers en leerlingen komt op de tocht te staan.”
Niet op te brengen
Ook als de touringcars op enig moment weer mogen rijden, zullen de exploitanten niet uit de kosten komen. In een volle bus zijn de kosten per passagier laag en valt er iets te verdienen, maar als de inzittenden afstand tot elkaar moeten houden dan is daar geen sprake van. Het terugdringen van de doorlopende kosten biedt volgens Busvervoer Nederland onvoldoende lucht.
“De bedrijven kunnen de ongeveer 240 miljoen euro aan kosten voor het wagenpark dit jaar simpelweg niet opbrengen. We vragen de overheid daarom hiervoor een oplossing te bieden in het tweede pakket aan steunmaatregelen, bijvoorbeeld door een noodfonds te vormen, tijdelijk het eigendom over te nemen van de bedrijfsmiddelen (de touringcars) of door 100 procent staatsgarantie en op termijn schuldsaneringsmogelijkheden te geven op leningen met lange afbetalingstermijnen”, aldus Vegter.
Met leasebedrijven is vaak te praten over een leasepauze. Immers de voertuigen worden niet gebruikt en de leasetermijn zou kunnen worden opgerekt. Voor eigen bussen kan je proberen om een sale en leaseback te doen, met daarin een leasepauze. Natuurlijk moet je werken aan het nieuwe normaal. Kan je met minder passagiers ook break-even draaien? Moeten de prijzen omhoog of kun je nog ergens kosten verlagen.
Als lange afstandsritten weer kunnen kan je mogelijk dubbel bemande ritten maken met 1 chauffeur, die onderweg wordt afgelost door een volgende chauffeur. Daarover moet je ook met de chauffeurs in overleg. Kan je werken met een bedrijfs-tussenwoning of moeten er chauffeurs willen verhuizen voor deze postiljon methode? Kan je kosten terugbrengen als het vaccin lang uitblijft. Een medisch luchtfilter in de bus? Marketing; vertel het publiek wat je voor hun veiligheid doet.
Is natuurlijk niet alleen het corona virus. Hebben in die sector al jaren een probleem. Vaak met schimmige praktijken. Als er faillissement dreigt is als al in gereedheid gebracht door bv pandrecht. Misschien is dit moment wel gunstig om te saneren en niet met overheidsgeld in stand te houden. De meeste ondernemingen zijn familiebedrijven die er al warmpjes bij zitten maar privé niets willen bijdragen.