‘Laat ondernemers tachograafkaart in buitenland kopen’
Nederlandse ondernemers met bussen en vrachtwagens moeten tachograafkaarten in het buitenland kunnen kopen om zo de aanschaf van veel duurdere kaarten in Nederland te ontlopen. Dat stellen brancheorganisaties KNV, TLN en Evofenedex. Intussen zijn er ook Kamervragen gesteld over de relatief hoge prijzen voor tachograafkaarten in Nederland.
De tachograaf wordt in touringcars en vrachtauto’s gebruikt om de rij- en rusttijden te registreren. Kiwa geeft de bijnehorende kaarten uit. Volgens de genoemde brancheorganisaties zijn de kaarten in Nederland echter veel duurder dan in omringende landen. Recent is de prijs in Nederland verhoogd tot 100 euro, terwijl dat in Zweden en Duitsland respectievelijk 10 en 40 euro is, aldus de brancheorganisaties.
Nog geen nieuw tarievenstelsel
Ze benadrukken dat bedrijven met bussen en vrachtwagens de kaarten nodig hebben en bovendien verplicht zijn ze in Nederland te kopen. De prijzen in Nederland blijven volgens KNV, TLN en Evofenedex ondanks eerdere beloftes hoog en ook het nieuwe tarievenstelsel laat al jaren opzicht wachten. Bij dat nieuwe model gelden twee uitgangspunten: de prijs van de tachograafkaart moet primair kostendekkend zijn en de beperkte winst mag niet worden gebruikt om verliezen te compenseren die Kiwa met andere producten maakt.
“Het is duidelijk dat de prijs met zulke regels flink naar beneden gaat. En intussen zien ondernemers de prijs juist al jaren stijgen”, zegt Carlo Cahn namens KNV. “Dus laat ondernemers shoppen in het buitenland, of voer gewoon snel dat nieuwe tarievenstelsel in, zodat Nederlandse ondernemers ook gewoon een normale prijs moeten betalen.”
Kamervragen over verschillen
Inmiddels hebben Tweede Kamerleden van de VVD en de SGP vragen over dit onderwerp gesteld aan Mona Keijzer, de staatssecretaris van Economische Zaken. Zij willen onder meer weten of tachograafkaarten in Nederland inderdaad een stuk duurder zijn dan in veel andere landen en of onder meer de touringcarbedrijven daarmee niet onnodig op kosten worden gejaagd. De Kamerleden vragen zich ook af waarom Nederlandse ondernemers geen (licht aangepaste) tachograafkaarten kunnen kopen in landen als Kroatië, Zweden of Duitsland.
Marktwerking is nodig, wat kennelijk niet op gaat voor bedrijven zoals Kiwa.
Je ziet nu de misbruik die zij er ongestraft van maken.
Wat te denken over de bct? Dient daar ook niet een keuzemogelijkheid te zijn, wat een belofte van KNV was?
Nu is er 1 bct fabrikant waar we het mee moeten doen.
Gewoon die kaarten in buitenland kopen. Ze verschillen niet met de nederlandse. Doen het zelfde. Gewoon de stoute schoenen aan trekken. ILT ( oftewel KGB/STASI ) voor het blok zetten
De KIWA criminelen hebben onlangs ook de ondernemerskaart met 66% in prijs verhoogd, de prijs is hetzelfde gebleven maar i.p.v. 5 jaar nu nog maar 3 jaar geldig.
Ze zeggen daar dat het ministerie deze prijs bepaalt maar dat is een keiharde leugen want het KIWA geeft bij het ministerie een prijs aan en die zeggen gewoon wel ja.
KIWA criminelen hebben onlangs nog de ondernemerskaart met 65% in prijs verhoogd, echt pure diefstal natuurlijk maar je hebt dus geen keus. De prijs is hetzelfde gebleven maar i.p.v. 5 jaar geldigheid nu nog maar 3 jaar en volgens de KIWA wordt deze prijs door het ministerie bepaalt wat eigenlijk een keiharde leugen is want KIWA stelt aan het ministerie een prijs voor en zei zeggen gewoon dat dat goed is, gewoon schandalig natuurlijk.
Ja als de man van Melanie Schultz Verhagen een hoge positie heeft bij de Kiwa dan is het simpel he, zo worden we dus al jaren beduvelt en ze weigerde gewoon vragen hierover te beantwoorden in de kamer. Ondertussen heeft ze het via haar zwager geregeld(ook een hoge pief bij de Kiwa) zogenaamd om belangenverstrengeling te voorkomen, ja ze komt er gewoon mee weg in dit corrupte land.
En dan moet je bedenken dat een rijbewijs of paspoort goedkoper is.