Stilstand dreigt voor nieuwe touringcars
Omdat Kiwa de werkplaatskaarten voor de slimme tachograaf niet op tijd kan leveren, dreigt stilstand voor nieuwe touringcars en vrachtwagens. Brancheorganisaties KNV, TLN, evofenedex, RAI Vereniging en BOVAG roepen de overheid daarom op tot actie.
Bussen en vrachtauto’s die na 15 juli 2019 op kenteken worden gezet, moeten voorzien zijn van een slimme tachograaf. Voor Nederland levert Kiwa in opdracht van de overheid de tachograafkaarten die voor deze apparaten vereist zijn. Kiwa geeft echter aan de kaarten pas over twee maanden te kunnen leveren.
Volgens de sectororganisaties is levering vanaf “15 mei is veel te laat. De nieuwe voertuigen met een slimme tachograaf worden sinds deze maand namelijk al afgeleverd bij de dealers. Voertuigen die nu al bij de dealer op voorraad staan, mogen na 15 juni ook de weg niet op zonder slimme tachograaf.” De bussen en vrachtauto’s zijn al een tijd geleden besteld, maar dreigen straks niet in gebruik te kunnen worden genomen.
Voorlopig geen boetes uitdelen
De overheid zou volgens de brancheorganisaties in Europa kunnen pleiten voor meer flexibiliteit bij de invoering van de slimme tachograaf, bijvoorbeeld door voorlopig geen boetes uit te delen voor het rijden met een nieuwe bus met ‘oude’ tachograaf. De organisatie vinden “meer flexibiliteit vanuit Europa bij de invoering van de slimme tachograaf dus noodzakelijk. Dan kunnen de voertuigen gewoon geleverd worden en kunnen de kopers ervan ze alsnog inzetten.”
De organisaties roepen minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dan ook op om hier in Brussel voor te pleiten. Ook zouden ze graag zien dat er tijdelijke afspraken worden gemaakt over de handhaving op de aanwezigheid van de nieuwe tachograaf.