Zorgen om rij- en rusttijden touringcarchauffeurs
Vakbond FNV Toer maakt zich zorgen om de voorgenomen veranderingen in de rij- en rusttijden van touringcarchauffeurs. Samen met vakbonden uit andere Europese landen roept FNV de transportcommissie van de Europese Unie op om zijn gezonde verstand te gebruiken.
De commissie komt later deze week bijeen om het eens te worden over de voorgenomen aanpassingen. In de beoogde nieuwe versie van de rij- en rusttijdenwet gaat er voor chauffeurs van bussen en touringcars het nodige veranderen. Chauffeurs gaan maximaal zes aaneengesloten diensten rijden. Daarop volgt dan een rustperiode van 45 uur. Eens per veertien dagen mag deze worden verkort naar 24 uur aaneengesloten rust.
FNV Toer schetst de situatie bij het doorgaan van de plannen als volgt: “De gereden diensten kunnen bestaan uit drie diensten van dertien uur, twee diensten van vijftien uur of één dienst van zestien uur. De arbeidstijd mag 58 uur per week zijn en 90 uur per veertien dagen. En tot slot wordt het mogelijk dat een chauffeur twaalf dagen aaneengesloten werkt, zolang er met dezelfde groep wordt gereisd.”
‘Er gaan slachtoffers vallen’
“De voorstellen die er nu liggen, hebben verstrekkende gevolgen voor de chauffeurs. Bovendien wordt hiermee de veiligheid op de weg voor de passagiers, chauffeurs en medeweggebruikers ondergeschikt gemaakt”, vindt Brigitta Paas van FNV Toer. “Als de voorstellen van de transportcommissie worden aangenomen, dan gaan er slachtoffers vallen en wordt tevens de aantrekkelijkheid van het beroep onderuitgehaald. Samen met de Europese vakbonden trekken wij hiertegen ten strijde en vragen wij politici hun gezond verstand te gebruiken.”
De vakbond onderbouwt dit met de resultaten van een onderzoek dat Syntro in opdracht van de sociale partners van FSO liet uitvoeren. Daar komen andere voorstellen uit dan die van de transportcommissie. Het rapport adviseert onder meer dat chauffeurs van touringcars maximaal zes dagen achter elkaar werken en niet meer dan vier dezelfde soort diensten op een rij verzorgen. Naarmate de diensten elkaar opvolgen, groeit namelijk ook het risico op ongevallen met de bus.
Herstel chauffeurs
Als het gaat om de maximale arbeidstijd, stelt Syntro 34 tot 38 uur per week voor. Want hoe meer uren er gewerkt worden, hoe groter de kans is op ongunstige situaties in het werkrooster. Het gaat dan om minder hersteltijd, hogere werklast, langere reeksen van diensten en meer.
Wellicht zou het in besloten busvervoer goed zijn om chauffeurs niet fulltime te laten werken, maar dat is met name in het hoogseizoen lastig. “De planners in de sector doen er echter verstandig aan de herstelmogelijkheden van de chauffeur goed in de gaten te houden”, aldus het rapport. Per dag zou, met het oog op eventuele vermoeidheid, een maximale arbeidstijd van negen uur voor touringcarchauffeurs ideaal zijn.
Tegenwoordig mag je in de touringcar en taxi sector niets meer verdienen. Maar je mag wel in de vroege ochtend in je auto stappen om naar je werk te rijden ( De meeste een uur en net op het nippertje van huis rijden ) en aan eind van je werkdag achter die PC te hebben gezeten en/of drukke vergaderingen gehad weer oververmoeid naar huis rijden. want dat zijn nou juist de brokkenmakers. Elke dag weer ongelukken waar geen touringcars en/of taxi’s bij zijn betrokken.
Weet de FNV en KNV nog waarom de rijtijden/arbeidstijden voor taxi’s in het leven is geroepen? Duik even in de archieven!!!!!!
Dank zij de FNV krijgen wij vanaf 1 januari bij ziekte nog maar 70 % van ons loon en is bij een dienst van 11 uur slechts een pauze van 15 minuten verplicht.