Amsterdamse milieuzone voor oude taxi’s en touringcars toegestaan

Rechtbank
Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

De gemeente Amsterdam heeft terecht het besluit genomen om oudere touringcars en dieseltaxi’s per 1 januari 2018 uit de ring te weren. Dat heeft de bestuursrechter besloten, nadat KNV Bus het besluit van de gemeente eerder aanvocht. 

Sinds begin dit jaar is een milieuzone ingesteld voor dieseltaxi’s met een Datum Eerste Toelating op de weg (DET) uit 2008 of eerder en touringcars met een DET van 2004 of eerder. Die voertuigen mogen daardoor niet meer binnen de ring A10 en ten zuiden van het IJ rijden. In hetzelfde gebied geldt ook al een milieuzone voor vrachtverkeer en dieselbestelauto’s.

Bezwaren

KNV Bus droeg bij de rechter verschillende argumenten aan waarom de gemeente het verkeersbesluit zou moeten terugdraaien. Ten eerste zou het instellen milieuzone niet proportioneel zijn. Een touringcar is collectief vervoer en is daardoor per definitie niet vervuilend, omdat een touringcar gemiddeld dertig personenauto’s vervangt. De organisatie toonde bovendien een onderzoek van TNO dat concludeerde dat een milieuzone voor touringcars een gering effect zou hebben op de luchtkwaliteit.

Dit kon de rechter echter niet overtuigen dat de gemeente de milieuzone niet had mogen invoeren. Weliswaar is het effect gering, maar de milieuzone maakt onderdeel uit van een groter samenhangend pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De rechter vindt het bovendien een relatief milde maatregel, die ruim op tijd was aangekondigd.

Rolstoelbussen en scholierenvervoer

Deze maatregel treft vooral rolstoelbussen en scholierenvervoer, meende KNV Bus. De bussen die voor dat vervoer worden gebruikt, hebben namelijk vaak een langere afschrijvingstermijn dan dertien jaar. Maar ook dit bezwaar legt de rechter naast zich neer. De groep die getroffen wordt is heel klein en er kan door de gemeente nog op twee gronden ontheffing worden verleend.

Het punt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen binnenlandse en buitenlandse bussen, moet de belangenbehartiger oppakken in een handhavingsprocedure, oordeelt de rechter. Daarbij heeft de gemeente al laten weten dat er tot nog toe nauwelijks overtredingen zijn geconstateerd voor buitenlandse touringcars.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amsterdamse milieuzone voor oude taxi’s en touringcars toegestaan | TaxiPro

Amsterdamse milieuzone voor oude taxi’s en touringcars toegestaan

Rechtbank
Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

De gemeente Amsterdam heeft terecht het besluit genomen om oudere touringcars en dieseltaxi’s per 1 januari 2018 uit de ring te weren. Dat heeft de bestuursrechter besloten, nadat KNV Bus het besluit van de gemeente eerder aanvocht. 

Sinds begin dit jaar is een milieuzone ingesteld voor dieseltaxi’s met een Datum Eerste Toelating op de weg (DET) uit 2008 of eerder en touringcars met een DET van 2004 of eerder. Die voertuigen mogen daardoor niet meer binnen de ring A10 en ten zuiden van het IJ rijden. In hetzelfde gebied geldt ook al een milieuzone voor vrachtverkeer en dieselbestelauto’s.

Bezwaren

KNV Bus droeg bij de rechter verschillende argumenten aan waarom de gemeente het verkeersbesluit zou moeten terugdraaien. Ten eerste zou het instellen milieuzone niet proportioneel zijn. Een touringcar is collectief vervoer en is daardoor per definitie niet vervuilend, omdat een touringcar gemiddeld dertig personenauto’s vervangt. De organisatie toonde bovendien een onderzoek van TNO dat concludeerde dat een milieuzone voor touringcars een gering effect zou hebben op de luchtkwaliteit.

Dit kon de rechter echter niet overtuigen dat de gemeente de milieuzone niet had mogen invoeren. Weliswaar is het effect gering, maar de milieuzone maakt onderdeel uit van een groter samenhangend pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De rechter vindt het bovendien een relatief milde maatregel, die ruim op tijd was aangekondigd.

Rolstoelbussen en scholierenvervoer

Deze maatregel treft vooral rolstoelbussen en scholierenvervoer, meende KNV Bus. De bussen die voor dat vervoer worden gebruikt, hebben namelijk vaak een langere afschrijvingstermijn dan dertien jaar. Maar ook dit bezwaar legt de rechter naast zich neer. De groep die getroffen wordt is heel klein en er kan door de gemeente nog op twee gronden ontheffing worden verleend.

Het punt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen binnenlandse en buitenlandse bussen, moet de belangenbehartiger oppakken in een handhavingsprocedure, oordeelt de rechter. Daarbij heeft de gemeente al laten weten dat er tot nog toe nauwelijks overtredingen zijn geconstateerd voor buitenlandse touringcars.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.