Binnenstad Amsterdam in 2019 touringcarvrij

VDL touringcar interieur

De binnenstad van Amsterdam wordt binnen enkele jaren verboden gebied voor touringcars. Het plan om de bussen uit het stadscentrum te weren, wordt van maart 2018 tot en met 31 december 2019 gefaseerd uitgevoerd. KNV Bus is niet blij met deze plannen en hoopt dat de nieuwe gemeenteraad na de verkiezingen van maart 2018 alsnog het nodige verandert aan het touringcarbeleid.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Touringcar Transitieplan vastgesteld. Bussen die worden ingezet om toeristen naar de binnenstad te brengen zonder concrete bestemming moeten vanaf 19 maart 2018 de toeristen buiten de binnenstad afzetten op de locaties die daarvoor zijn aangewezen. Het gaat dan om bussen die rijden voor sightseeing of op winkeltours.

Ook doorgaande sightseeingtours per bus door de binnenstad zijn dan niet meer toegestaan. Vanaf 2019 geldt dat ook voor passagiers met een concrete bestemming in het centrum. Voor specifieke doelgroepen zoals scholieren en gehandicapten komt er een mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen.

Chaos aan voorzijde station

Het huidige verbod op de route Amstel-Rokin-Damrak en de lus Spuistraat-Nieuwezijds Voorburgwal-Rozengracht wordt uitgebreid. Als in juli 2018 de Noord/Zuidlijn gaat rijden, wordt het aantal afgesloten routes voor de touringcar verder uitgebreid, inclusief het realiseren van de knip op de Prins Hendrikkade en Paleisstraat ter hoogte van de Dam. De halteerlocaties aan de westzijde en oostzijde van de Ruijterkade zijn dan beschikbaar als alternatieven.

KNV Bus is goed te spreken over het deel van het transitieplan waarin het halteren van de touringcars wordt verplaatst naar de achterkant van het Centraal Station. Secretaris Carlo Cahn: “Iedereen die voor een dagtochtje naar Amsterdam gaat, stapt aan de voorzijde van het station uit de touringcar. Dat zorgt voor een enorme chaos, dus dat alles wordt verplaatst naar de andere kant van het station is een goede zaak. Wel moet de infrastructuur nog worden aangepast om de verplaatsing van voetgangers en rolstoelers naar de voorkant van het station in goede banen te leiden.”

Verkiezingen

Het idee om het centrum van de stad af te sluiten voor touringcars valt een stuk minder goed bij KNV. Dat er een mogelijkheid komt om ontheffingen aan te vragen doet daar weinig aan af. “We zijn fel op dit deel van het plan tegen”, is Cahn stellig. “Dit zou betekenen dat je niet meer met een groep naar bepaalde hotels kunt, of naar restaurants en winkels die juist zijn ingericht op het ontvangen van groepen.”

Dat dit allemaal moet gaan gebeuren, en bovendien op betrekkelijk korte termijn, is iets waar KNV zich niet in kan vinden. Wel is er de hoop dat er na de verkiezingen in maart 2018 een nieuwe gemeenteraad zit die anders tegen het onderwerp aankijkt. “Zoals gezegd vinden we het verplaatsen van al het halteren naar de andere zijde van het Centraal Station een goede zaak. Maar iedereen die een bestemming heeft in het oude centrum van Amsterdam moet daar gewoon met de touringcar kunnen komen”, aldus Cahn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Binnenstad Amsterdam in 2019 touringcarvrij | TaxiPro

Binnenstad Amsterdam in 2019 touringcarvrij

VDL touringcar interieur

De binnenstad van Amsterdam wordt binnen enkele jaren verboden gebied voor touringcars. Het plan om de bussen uit het stadscentrum te weren, wordt van maart 2018 tot en met 31 december 2019 gefaseerd uitgevoerd. KNV Bus is niet blij met deze plannen en hoopt dat de nieuwe gemeenteraad na de verkiezingen van maart 2018 alsnog het nodige verandert aan het touringcarbeleid.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Touringcar Transitieplan vastgesteld. Bussen die worden ingezet om toeristen naar de binnenstad te brengen zonder concrete bestemming moeten vanaf 19 maart 2018 de toeristen buiten de binnenstad afzetten op de locaties die daarvoor zijn aangewezen. Het gaat dan om bussen die rijden voor sightseeing of op winkeltours.

Ook doorgaande sightseeingtours per bus door de binnenstad zijn dan niet meer toegestaan. Vanaf 2019 geldt dat ook voor passagiers met een concrete bestemming in het centrum. Voor specifieke doelgroepen zoals scholieren en gehandicapten komt er een mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen.

Chaos aan voorzijde station

Het huidige verbod op de route Amstel-Rokin-Damrak en de lus Spuistraat-Nieuwezijds Voorburgwal-Rozengracht wordt uitgebreid. Als in juli 2018 de Noord/Zuidlijn gaat rijden, wordt het aantal afgesloten routes voor de touringcar verder uitgebreid, inclusief het realiseren van de knip op de Prins Hendrikkade en Paleisstraat ter hoogte van de Dam. De halteerlocaties aan de westzijde en oostzijde van de Ruijterkade zijn dan beschikbaar als alternatieven.

KNV Bus is goed te spreken over het deel van het transitieplan waarin het halteren van de touringcars wordt verplaatst naar de achterkant van het Centraal Station. Secretaris Carlo Cahn: “Iedereen die voor een dagtochtje naar Amsterdam gaat, stapt aan de voorzijde van het station uit de touringcar. Dat zorgt voor een enorme chaos, dus dat alles wordt verplaatst naar de andere kant van het station is een goede zaak. Wel moet de infrastructuur nog worden aangepast om de verplaatsing van voetgangers en rolstoelers naar de voorkant van het station in goede banen te leiden.”

Verkiezingen

Het idee om het centrum van de stad af te sluiten voor touringcars valt een stuk minder goed bij KNV. Dat er een mogelijkheid komt om ontheffingen aan te vragen doet daar weinig aan af. “We zijn fel op dit deel van het plan tegen”, is Cahn stellig. “Dit zou betekenen dat je niet meer met een groep naar bepaalde hotels kunt, of naar restaurants en winkels die juist zijn ingericht op het ontvangen van groepen.”

Dat dit allemaal moet gaan gebeuren, en bovendien op betrekkelijk korte termijn, is iets waar KNV zich niet in kan vinden. Wel is er de hoop dat er na de verkiezingen in maart 2018 een nieuwe gemeenteraad zit die anders tegen het onderwerp aankijkt. “Zoals gezegd vinden we het verplaatsen van al het halteren naar de andere zijde van het Centraal Station een goede zaak. Maar iedereen die een bestemming heeft in het oude centrum van Amsterdam moet daar gewoon met de touringcar kunnen komen”, aldus Cahn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.