‘Europese plannen mobiliteit positief voor touringcars’
In een nieuwe reeks Europese voorstellen op het gebied van mobiliteit wordt de touringcar als schoonste en meest efficiënte vorm van vervoer aangewezen. Toch zijn er nog steeds zaken die het touringcarvervoer in de weg kunnen staan, zoals congestieheffingen. KNV en de internationale belangenorganisatie IRU zullen de komende maanden nationale en Europese parlementsleden en overheden aanmoedigen om de voorstellen verder te verbeteren.
Hoewel er verbeterpunten zijn, is KNV Busvervoer erg goed te spreken over de tweede reeks voorstellen van het mobiliteitspakket van de Europese Commissie. “KNV Busvervoer beoordeelt de Europese plannen die leiden tot het versterken van de concurrentiepositie van het busvervoer door het verder liberaliseren van markten, de vermindering van de administratieve lasten en de garantie van niet-discriminerende toegang tot multimodaal personenvervoer als zeer positief.”
Meer busverkeer over lange afstanden
De brancheorganisatie verwijst naar de maatregelen die vorige week werden aangekondigd om bij te dragen aan 40 procent minder CO2-uitstoot in 2030. Deze reductie is afgesproken op de klimaattop van Parijs. Met de maatregelen hoopt de Europese Commissie de overstap naar emissie-arme en emissievrije personenauto’s en bestelwagens in Europa te versnellen. Zo is er een richtlijn voor schone voertuigen in het leven geroepen die schone mobiliteitsoplossingen een voordeel moet bezorgen bij aanbestedingen.
Andere maatregelen moeten helpen zorgen voor meer busverkeer over lange afstanden als alternatief voor het gebruik van personenwagens. KNV Busvervoer juicht dit uiteraard toe. De Europese Commissie stelt dat een volumestijging van het touringcarvervoer, ten koste van modaliteiten als het vliegtuig of de eigen auto, leidt tot een verlaging van de maatschappelijke lasten.
Bij een groei van 7 procent dalen de CO2-kosten met 180 miljoen euro. De kosten van luchtvervuiling zouden dan dalen met 500 miljoen en die van ongevallen met 2,8 miljard euro. Daarnaast neemt met meer busvervoer over lange afstanden de mobiliteit voor minder draagkrachtige groepen toe met 130 miljard passagierskilometers.
Obstakels wegnemen
Carlo Cahn, secretaris van KNV Busvervoer: “Dit voorstel toont aan dat de Commissie het belang van het touringcarvervoer en de ecologische en sociale voordelen daarvan erkent. Europese wetgevers en nationale overheden moeten nu doorpakken en eveneens de voordelen van een sterke bussector erkennen. Dit kunnen ze doen door de obstakels weg te nemen die het de branche moeilijk maken om efficiënte service te verlenen, zoals een wirwar aan tol-, btw-, en weggebruikersregelingen, of archaïsche formulieren waarvan het nut de meeste lidstaten ontgaat. Ook de congestieregelingen voor bussen, waar de Commissie vooralsnog niet aan tornt, zijn vreemd tegenstrijdig: één bus haalt gemiddeld dertig auto’s van de weg. Het zou logischer zijn om bussen daarvan vrij te stellen of kortingen te geven.”
Lees ook: Europa maakt werk van transitie naar schonere auto’s