Verkeersproef

Veelbesproken knip Weesperstraat ten einde

Shutterstock - Straatnaambord Weesperstraat
Straatnaambord van de Weesperstraat. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

De knip op een van de drukste verkeerswegen van Amsterdam, de Weesperstraat, is afgesloten. Met de ingrijpende en veelbesproken maatregel wilde de gemeente in zes weken onderzoeken wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van de bewoners. Zondag werd de afsluiting opgeheven.

De proef met de ‘Weesperknip’ past in het voornemen van Amsterdam om de stad autoluw, leefbaarder en veiliger te maken. Over de Weesperstraat in het centrum rijden normaal gesproken meer dan 1500 auto’s per uur.

Tumult

Afgelopen weken leidde de proef tot veel tumult onder omwonenden en weggebruikers. Door de afsluiting ontstond veel extra drukte op andere wegen in de stad. Ook ondervonden hulpdiensten soms hinder van de afsluiting, die was gemarkeerd met bloembakken en slagbomen, en ondernemers en taxichauffeurs waren de dupe. Sommige omwonenden waren juist blij met de rust.

Er kwamen twee spoeddebatten en verkeerswethouder Melanie van der Horst overleefde een motie van afkeuring. De knip bleef in stand met de nodige aanpassingen, en de wethouder moest de raad elke dag op de hoogte houden van meldingen over de nood- en hulpdiensten in de Weesperstraat.

Van der Horst erkent dat de proef heel wat heeft losgemaakt in de stad. “Het geeft een beeld van de complexe opgave waar we voor staan en ik dank eenieder dan ook voor het geduld”, aldus de wethouder.

Waardevolle informatie

De gemeente gaat de proef evalueren door gesprekken met bewoners, ondernemers en andere partijen. In november wordt het eindverslag verwacht. Volgens Van der Horst is het al duidelijk dat er waardevolle informatie is verzameld, “vooral ook doordat het gesprek op gang is gekomen over de elementaire vraag waar we in onze steeds drukkere stad nog ruimte voor kunnen en willen maken”.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits/ANP

2 reacties op “Veelbesproken knip Weesperstraat ten einde”

Stef Bouwhuis|25.07.23|11:38

De stad moet zich realiseren dat ‘knippen’ of ‘knijpen’ niet alleen veel boosheid en stress oplevert, maar voor het beroepsvervoer een enorme schade. Waar de hulpdiensten, het OV, het aanvullend OV (taxidiensten en sociaal vervoer), goederenvervoer en rijdende gereedschapskisten juist alle ruimte (inclusief vrije banen) moeten krijgen, moet de Gemeente inde toekomst grote delen van de stad sluiten voor particulier verkeer. Aan de stadsrand zijn dan wel overstappleinen naar stadsvervoer nodig.

Peter Walgreen|26.07.23|10:52

Als particulier verkeer de stad bijna niet meer in kan/mag dan kunnen veel middenstanders hun zaak ook wel sluiten.

Veelbesproken knip Weesperstraat ten einde | TaxiPro
Verkeersproef

Veelbesproken knip Weesperstraat ten einde

Shutterstock - Straatnaambord Weesperstraat
Straatnaambord van de Weesperstraat. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

De knip op een van de drukste verkeerswegen van Amsterdam, de Weesperstraat, is afgesloten. Met de ingrijpende en veelbesproken maatregel wilde de gemeente in zes weken onderzoeken wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van de bewoners. Zondag werd de afsluiting opgeheven.

De proef met de ‘Weesperknip’ past in het voornemen van Amsterdam om de stad autoluw, leefbaarder en veiliger te maken. Over de Weesperstraat in het centrum rijden normaal gesproken meer dan 1500 auto’s per uur.

Tumult

Afgelopen weken leidde de proef tot veel tumult onder omwonenden en weggebruikers. Door de afsluiting ontstond veel extra drukte op andere wegen in de stad. Ook ondervonden hulpdiensten soms hinder van de afsluiting, die was gemarkeerd met bloembakken en slagbomen, en ondernemers en taxichauffeurs waren de dupe. Sommige omwonenden waren juist blij met de rust.

Er kwamen twee spoeddebatten en verkeerswethouder Melanie van der Horst overleefde een motie van afkeuring. De knip bleef in stand met de nodige aanpassingen, en de wethouder moest de raad elke dag op de hoogte houden van meldingen over de nood- en hulpdiensten in de Weesperstraat.

Van der Horst erkent dat de proef heel wat heeft losgemaakt in de stad. “Het geeft een beeld van de complexe opgave waar we voor staan en ik dank eenieder dan ook voor het geduld”, aldus de wethouder.

Waardevolle informatie

De gemeente gaat de proef evalueren door gesprekken met bewoners, ondernemers en andere partijen. In november wordt het eindverslag verwacht. Volgens Van der Horst is het al duidelijk dat er waardevolle informatie is verzameld, “vooral ook doordat het gesprek op gang is gekomen over de elementaire vraag waar we in onze steeds drukkere stad nog ruimte voor kunnen en willen maken”.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits/ANP

2 reacties op “Veelbesproken knip Weesperstraat ten einde”

Stef Bouwhuis|25.07.23|11:38

De stad moet zich realiseren dat ‘knippen’ of ‘knijpen’ niet alleen veel boosheid en stress oplevert, maar voor het beroepsvervoer een enorme schade. Waar de hulpdiensten, het OV, het aanvullend OV (taxidiensten en sociaal vervoer), goederenvervoer en rijdende gereedschapskisten juist alle ruimte (inclusief vrije banen) moeten krijgen, moet de Gemeente inde toekomst grote delen van de stad sluiten voor particulier verkeer. Aan de stadsrand zijn dan wel overstappleinen naar stadsvervoer nodig.

Peter Walgreen|26.07.23|10:52

Als particulier verkeer de stad bijna niet meer in kan/mag dan kunnen veel middenstanders hun zaak ook wel sluiten.