Versnelling nodig

Exploitanten van laadpalen slaan alarm: ‘Beleid gemeenten remt energietransitie’

Laadpunt, laadpaal, elektrisch rijden
In 2025 zijn volgens de gemeente het aantal laadpalen in Amsterdam verdubbeld. Foto: ProMedia/Michael van Wijngaarden

Park&Charge, Opcharge en CityCharging hebben de handen ineen geslagen en luiden de noodklok. Volgens de exploitanten van laadpalen, zit Nederland momenteel op slechts een tiende van het aantal laadpunten dat er over 6,5 jaar zou moeten staan. Er is een flinke versnelling nodig, maar volgens de exploitanten wordt het proces ernstig belemmerd door het beleid van gemeenten.

De drie laadpaal-exploitanten hebben de krachten gebundeld in een poging om, zoals zij het noemen, “het beleid rondom het plaatsen van laadpunten in Nederland te veranderen”. Er wordt door de overheid flink wat budget uitgetrokken om emmissieloos rijden te stimuleren, maar elektrische auto’s moeten laden om vooruit te komen en het plaatsen van laadpunten gaat veel te langzaam, zo stellen zij in een gezamenlijke verklaring. De focus is nu dat er over 6,5 jaar ruim twee miljoen elektrische auto’s rondrijden. Met de 120.000 laadpunten in de openbare ruimte die er nu staan, gaan die volgens de laadpaal-exploitanten niet ver komen. Er is dan ook flinke versnelling nodig.

Duurzaamheidsdoelstellingen

Om de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, moeten in Nederland in 2030 alle nieuw verkochte voertuigen elektrisch zijn. Vorig jaar was al een op de vijf nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch. Om al deze voertuigen van stroom te voorzien, moet het aantal laadpunten exponentieel toenemen. In 2030 zijn er in Nederland volgens het nieuwste IBO rapport (maart 2023) 2,4 miljoen laadpunten nodig, waarvan ruim een miljoen in de openbare ruimte. Momenteel telt Nederland iets meer dan 120.000 publieke laadpunten.

“We zitten nog maar op een tiende van dit aantal”, zo schrijven Park&Charge, Opcharge en CityCharging. “Geen enkele laadpaal-exploitant of aannemer is in staat dit alleen te doen.” Zij roepen dan ook gezamenlijk op te stoppen met het maken van exclusieve afspraken voor het plaatsen van laadpunten. “Om te versnellen moeten we parallel aan elkaar alle zeilen bijzetten om straks iedereen de mogelijkheid te geven hun elektrische voertuig te laden.”

Niet snel genoeg

“Om het overzichtelijk te houden, wordt er vaak gekozen voor een exclusieve samenwerking met één laadpaal-exploitant met vooraf gemaakte afspraken over de hoeveelheid te plaatsen laadpunten”, zegt Jeroen Roeloffzen van Park&Charge. “In de praktijk blijkt één partner vaak niet in staat de benodigde hoeveelheid punten binnen de termijn ook daadwerkelijk te realiseren. Zo halen we de doelstellingen niet”, zo waarschuwt de Park&Charge-eigenaar.

Het alternatief is een open-marktmodel waarin iedere laadpaal-exploitant die voldoet aan de vereisten, laadpunten mag plaatsen. Voor gemeenten kan dat voelen alsof met elke samenwerking het wiel opnieuw moet worden uitgevonden en er met meerdere verschillende aanvraag- en realisatie systemen gewerkt moet gaan worden.

Uniformiteit

“Het is belangrijk dat we nieuwe mogelijkheden verkennen en niet alleen kijken naar deze twee modellen”, zegt Freddy van Nispen van Opcharge daarover. “Als exploitanten van laadpunten roepen we daarom gezamenlijk gemeenten op om kritisch te kijken naar de meest effectieve samenwerking tussen gemeente en CPO’s en te kijken waar beleid kan worden aangepast, om te voorkomen dat het de groei belemmert. Momenteel is exclusiviteit vaak onderdeel van een concessieafspraak: de toezegging vanuit de gemeente dat de exploitant het alleenrecht krijgt voor plaatsing. Als meerdere exploitanten de mogelijkheid krijgen om naast elkaar te opereren, kunnen we sneller plaatsen.”

Eenduidig proces

Om de rompslomp van samenwerken met meerdere exploitanten te voorkomen, zijn er volgens Martijn Olbertz van CityCharging stappen gezet om uniformiteit aan te brengen in het aanvraag- en realisatieproces. “Er is een softwareplatform ontwikkeld dat een eenduidig proces voor alle laadpaal-exploitanten mogelijk maakt, één waar wij ons gezamenlijk aan conformeren. Het wiel keer op keer uitvinden is daardoor niet meer nodig.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TankPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Paul Blonk

1 reactie op “Exploitanten van laadpalen slaan alarm: ‘Beleid gemeenten remt energietransitie’”

Eric van Dulst|08.06.23|20:12

Misschien doen de gemeentes het bewust,omdat er geen toekomst zit in elektrische autos. Investeren in waterstof produktie gaat het worden en heeft gezien het tekort aan grondstoffen voor 🔋 de voorkeur.

Exploitanten van laadpalen slaan alarm: ‘Beleid gemeenten remt energietransitie’ | TaxiPro
Versnelling nodig

Exploitanten van laadpalen slaan alarm: ‘Beleid gemeenten remt energietransitie’

Laadpunt, laadpaal, elektrisch rijden
In 2025 zijn volgens de gemeente het aantal laadpalen in Amsterdam verdubbeld. Foto: ProMedia/Michael van Wijngaarden

Park&Charge, Opcharge en CityCharging hebben de handen ineen geslagen en luiden de noodklok. Volgens de exploitanten van laadpalen, zit Nederland momenteel op slechts een tiende van het aantal laadpunten dat er over 6,5 jaar zou moeten staan. Er is een flinke versnelling nodig, maar volgens de exploitanten wordt het proces ernstig belemmerd door het beleid van gemeenten.

De drie laadpaal-exploitanten hebben de krachten gebundeld in een poging om, zoals zij het noemen, “het beleid rondom het plaatsen van laadpunten in Nederland te veranderen”. Er wordt door de overheid flink wat budget uitgetrokken om emmissieloos rijden te stimuleren, maar elektrische auto’s moeten laden om vooruit te komen en het plaatsen van laadpunten gaat veel te langzaam, zo stellen zij in een gezamenlijke verklaring. De focus is nu dat er over 6,5 jaar ruim twee miljoen elektrische auto’s rondrijden. Met de 120.000 laadpunten in de openbare ruimte die er nu staan, gaan die volgens de laadpaal-exploitanten niet ver komen. Er is dan ook flinke versnelling nodig.

Duurzaamheidsdoelstellingen

Om de duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, moeten in Nederland in 2030 alle nieuw verkochte voertuigen elektrisch zijn. Vorig jaar was al een op de vijf nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch. Om al deze voertuigen van stroom te voorzien, moet het aantal laadpunten exponentieel toenemen. In 2030 zijn er in Nederland volgens het nieuwste IBO rapport (maart 2023) 2,4 miljoen laadpunten nodig, waarvan ruim een miljoen in de openbare ruimte. Momenteel telt Nederland iets meer dan 120.000 publieke laadpunten.

“We zitten nog maar op een tiende van dit aantal”, zo schrijven Park&Charge, Opcharge en CityCharging. “Geen enkele laadpaal-exploitant of aannemer is in staat dit alleen te doen.” Zij roepen dan ook gezamenlijk op te stoppen met het maken van exclusieve afspraken voor het plaatsen van laadpunten. “Om te versnellen moeten we parallel aan elkaar alle zeilen bijzetten om straks iedereen de mogelijkheid te geven hun elektrische voertuig te laden.”

Niet snel genoeg

“Om het overzichtelijk te houden, wordt er vaak gekozen voor een exclusieve samenwerking met één laadpaal-exploitant met vooraf gemaakte afspraken over de hoeveelheid te plaatsen laadpunten”, zegt Jeroen Roeloffzen van Park&Charge. “In de praktijk blijkt één partner vaak niet in staat de benodigde hoeveelheid punten binnen de termijn ook daadwerkelijk te realiseren. Zo halen we de doelstellingen niet”, zo waarschuwt de Park&Charge-eigenaar.

Het alternatief is een open-marktmodel waarin iedere laadpaal-exploitant die voldoet aan de vereisten, laadpunten mag plaatsen. Voor gemeenten kan dat voelen alsof met elke samenwerking het wiel opnieuw moet worden uitgevonden en er met meerdere verschillende aanvraag- en realisatie systemen gewerkt moet gaan worden.

Uniformiteit

“Het is belangrijk dat we nieuwe mogelijkheden verkennen en niet alleen kijken naar deze twee modellen”, zegt Freddy van Nispen van Opcharge daarover. “Als exploitanten van laadpunten roepen we daarom gezamenlijk gemeenten op om kritisch te kijken naar de meest effectieve samenwerking tussen gemeente en CPO’s en te kijken waar beleid kan worden aangepast, om te voorkomen dat het de groei belemmert. Momenteel is exclusiviteit vaak onderdeel van een concessieafspraak: de toezegging vanuit de gemeente dat de exploitant het alleenrecht krijgt voor plaatsing. Als meerdere exploitanten de mogelijkheid krijgen om naast elkaar te opereren, kunnen we sneller plaatsen.”

Eenduidig proces

Om de rompslomp van samenwerken met meerdere exploitanten te voorkomen, zijn er volgens Martijn Olbertz van CityCharging stappen gezet om uniformiteit aan te brengen in het aanvraag- en realisatieproces. “Er is een softwareplatform ontwikkeld dat een eenduidig proces voor alle laadpaal-exploitanten mogelijk maakt, één waar wij ons gezamenlijk aan conformeren. Het wiel keer op keer uitvinden is daardoor niet meer nodig.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TankPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Paul Blonk

1 reactie op “Exploitanten van laadpalen slaan alarm: ‘Beleid gemeenten remt energietransitie’”

Eric van Dulst|08.06.23|20:12

Misschien doen de gemeentes het bewust,omdat er geen toekomst zit in elektrische autos. Investeren in waterstof produktie gaat het worden en heeft gezien het tekort aan grondstoffen voor 🔋 de voorkeur.