Belangenbehartiging

Taxiondernemer Mekki Aulad Ahmed start branchevereniging genaamd BBO

Mekki Aulad Ahmed
BBO-voorzitter Mekki Aulad Ahmed. Foto: BBO/UN8D

Taxiondernemer Mekki Aulad Ahmed zet met Branchevereniging Beroepschauffeurs Ondernemers (BBO) een nieuwe branchevereniging voor de taxisector in de markt. Volgens de kersverse voorzitter is deze vereniging in het leven geroepen om de belangen van beroepschauffeurs en zzp’ers te behartigen.

Het idee ontstond tijdens de coronacrisis. De taxibranche heeft in deze tijd forse klappen moeten incasseren, stelt Aulad Ahmed. Ook de komst van de nieuwe taxiwet (2020-2025), heeft de taxiondernemer mede doen besluiten om BBO op te richten, een nieuwe branchevereniging voor beroepschauffeurs én zzp’ers. “Zij hebben nu een vereniging achter zich staan, die politiek actief is”, zegt de BBO-voorzitter daarover.

Vakbekwaamheid

De kersverse branchevereniging doet direct een aantal speerpunten uit de doeken. Zo wil Aulad Ahmed een aanpassing van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Hij wil dat in deze aanpassing weer een vorm van vakbekwaamheid wordt meegenomen, zodat er een goede en gelijke basis gelegd wordt voor iedereen die zich als taxichauffeur wil aanbieden. “Iedereen die zich aansluit bij bijvoorbeeld een Uber of Bolt, kan meteen de weg op. Dat heeft onze hele branche kapotgemaakt.”

“De Taxi Vakbekwaamheid had nooit afgeschaft moeten worden”, zo is Aulad Ahmed dan ook van mening. “Deze had juist aangepast moeten worden, zodat de papieren tijger tanden had gekregen. De roep hierom is enorm en is zeer belangrijk voor de kwaliteit van de chauffeurs. Met een vorm van vakbekwaamheid op zak, kunnen beroepschauffeurs hun werkzaamheden eenvoudiger verrichten, op zowel de opstap- als zakelijke markt.”

Amsterdam

Daarnaast richt Aulad Ahmed zijn pijlen nadrukkelijk op Amsterdam. Hij wil namelijk dat die gemeente een gelijk speelveld creëert binnen de Amsterdamse taximarkt. Meer kleinere standplaatsen voor geluidloze en schone elektrische taxi’s in het centrum van de stad, is daar een concreet voorbeeld van. “Inwoners klagen over de overlast en daar hebben ze alle recht toe. De taxibranche is echter druk bezig met de aanschaf van elektrische auto’s. Deze zijn veelal geluidloos. Hierdoor veroorzaken taxi’s straks geen overlast meer. Daarom moeten er meer van dit soort kleinere standplaatsen komen.”

Tevens pleit BBO voor het behoud van de huidige tram- en busbaanontheffing, die in de gemeente Amsterdam momenteel van kracht is. De branchevereniging wil zelfs dat deze wordt uitgebreid en gaat gelden voor alle gecertificeerde beroepschauffeurs die werkzaam zijn in de hoofdstad. “Zzp’ers en chauffeurs hebben met bloed, zweet en tranen gestreden voor de tram- en busbaanontheffing”, aldus Aulad Ahmed. “Zonder deze ontheffing moeten chauffeurs bij ieder ritje uitleg geven over waarom ze verplicht worden om een bepaalde route te rijden, die voor de passagier duurder uitvalt. Dit gemeentebeleid zorgt voor conflicten tussen de chauffeurs en hun klanten. En dat terwijl wij onze klanten juist zo goed mogelijk willen bedienen. Wij willen hun vertrouwen weer terugwinnen, de gemeente moet ons daarbij helpen.”

Techplatform UN8D

Naast de oprichting van BBO en de bijbehorende speerpunten, laat Mekki Aulad Ahmed tot slot weten dat zijn zoon, Salaheddine Aulad Ahmed (IT-er van beroep), in overleg met de aangesloten beroepschauffeurs en ondernemers, een eigen techplatform heeft opgericht: UN8D (UNITED). “UN8D gaat een alternatief worden voor Uber en Bolt die op een discutabele manier commissies rekenen voor hun chauffeurs”, zegt de BBO-voorzitter daarover. “Tevens vormt het discutabele algoritme waarmee de huidige techplatforms de taxibranche bedienen, voor ons een doorn in het oog. Het moet ook voor chauffeurs duidelijk zijn hoe een prijs is opgebouwd.”

De BBO-voorzitter wil met UN8D naar eigen zeggen een einde maken “aan het misbruik van chauffeurs en de schijnzelfstandigheid van de huidige techplatforms”. Daarom hanteert UN8D een vast bedrag als contributie per maand, waarvan 2 procent naar het goede doelen gaat, zoals het Rode Kruis. “Dat bedrag moet nog vastgesteld worden, maar het wordt zeker een betaalbaar bedrag.”

In ruil daarvoor biedt UN8D zzp’ers een groot pakket aan diensten, waaronder: een goedkope taxiverzekeringen in samenwerking met Traksi, pensioenregeling via UN8D en een transparante samenwerkingsovereenkomst waarin de rechten en plichten van zzp’ers gewaarborgd zijn. “Met de komst van UN8D kunnen de arrogante techplatforms, die misbruik maken van chauffeurs, hun spullen pakken”, zo besluit Aulad Ahmed.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Taxiondernemer Mekki Aulad Ahmed start branchevereniging genaamd BBO”

Stef Bouwhuis|23.02.23|16:55

Misschien dat de vakvereniging niet alleen over standplaatsen voor elektrische voertuigen moet praten, maar ook tijdens de overgangsperiode over de honderden taxi’s met een brandstofmotor, die als ze geen rit hebben ook ergens moeten kunnen stilstaan zonder een parkeerboete te krijgen. Je kan niet nu alvast deze grootste groep in de ban doen en laten stikken. Het is buitengewoon milieuonvriendelijk en kostbaar om deze groep te dwingen om rond te blijven rijden, omdat ze nergens mogen stoppen.

Ben Benidir|23.02.23|18:33

Hi die Mekki aulad Ahmed heeft in verleden meegewerkt aan wat taximarkt in Amsterdam gebeurt nu komt hij met zijn zoon bij????? Ongelofelijk die Mekki denkt dat wij taxichauffeurs een geheugen verlies leiden weg mee.

Taxiondernemer Mekki Aulad Ahmed start branchevereniging genaamd BBO | TaxiPro
Belangenbehartiging

Taxiondernemer Mekki Aulad Ahmed start branchevereniging genaamd BBO

Mekki Aulad Ahmed
BBO-voorzitter Mekki Aulad Ahmed. Foto: BBO/UN8D

Taxiondernemer Mekki Aulad Ahmed zet met Branchevereniging Beroepschauffeurs Ondernemers (BBO) een nieuwe branchevereniging voor de taxisector in de markt. Volgens de kersverse voorzitter is deze vereniging in het leven geroepen om de belangen van beroepschauffeurs en zzp’ers te behartigen.

Het idee ontstond tijdens de coronacrisis. De taxibranche heeft in deze tijd forse klappen moeten incasseren, stelt Aulad Ahmed. Ook de komst van de nieuwe taxiwet (2020-2025), heeft de taxiondernemer mede doen besluiten om BBO op te richten, een nieuwe branchevereniging voor beroepschauffeurs én zzp’ers. “Zij hebben nu een vereniging achter zich staan, die politiek actief is”, zegt de BBO-voorzitter daarover.

Vakbekwaamheid

De kersverse branchevereniging doet direct een aantal speerpunten uit de doeken. Zo wil Aulad Ahmed een aanpassing van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Hij wil dat in deze aanpassing weer een vorm van vakbekwaamheid wordt meegenomen, zodat er een goede en gelijke basis gelegd wordt voor iedereen die zich als taxichauffeur wil aanbieden. “Iedereen die zich aansluit bij bijvoorbeeld een Uber of Bolt, kan meteen de weg op. Dat heeft onze hele branche kapotgemaakt.”

“De Taxi Vakbekwaamheid had nooit afgeschaft moeten worden”, zo is Aulad Ahmed dan ook van mening. “Deze had juist aangepast moeten worden, zodat de papieren tijger tanden had gekregen. De roep hierom is enorm en is zeer belangrijk voor de kwaliteit van de chauffeurs. Met een vorm van vakbekwaamheid op zak, kunnen beroepschauffeurs hun werkzaamheden eenvoudiger verrichten, op zowel de opstap- als zakelijke markt.”

Amsterdam

Daarnaast richt Aulad Ahmed zijn pijlen nadrukkelijk op Amsterdam. Hij wil namelijk dat die gemeente een gelijk speelveld creëert binnen de Amsterdamse taximarkt. Meer kleinere standplaatsen voor geluidloze en schone elektrische taxi’s in het centrum van de stad, is daar een concreet voorbeeld van. “Inwoners klagen over de overlast en daar hebben ze alle recht toe. De taxibranche is echter druk bezig met de aanschaf van elektrische auto’s. Deze zijn veelal geluidloos. Hierdoor veroorzaken taxi’s straks geen overlast meer. Daarom moeten er meer van dit soort kleinere standplaatsen komen.”

Tevens pleit BBO voor het behoud van de huidige tram- en busbaanontheffing, die in de gemeente Amsterdam momenteel van kracht is. De branchevereniging wil zelfs dat deze wordt uitgebreid en gaat gelden voor alle gecertificeerde beroepschauffeurs die werkzaam zijn in de hoofdstad. “Zzp’ers en chauffeurs hebben met bloed, zweet en tranen gestreden voor de tram- en busbaanontheffing”, aldus Aulad Ahmed. “Zonder deze ontheffing moeten chauffeurs bij ieder ritje uitleg geven over waarom ze verplicht worden om een bepaalde route te rijden, die voor de passagier duurder uitvalt. Dit gemeentebeleid zorgt voor conflicten tussen de chauffeurs en hun klanten. En dat terwijl wij onze klanten juist zo goed mogelijk willen bedienen. Wij willen hun vertrouwen weer terugwinnen, de gemeente moet ons daarbij helpen.”

Techplatform UN8D

Naast de oprichting van BBO en de bijbehorende speerpunten, laat Mekki Aulad Ahmed tot slot weten dat zijn zoon, Salaheddine Aulad Ahmed (IT-er van beroep), in overleg met de aangesloten beroepschauffeurs en ondernemers, een eigen techplatform heeft opgericht: UN8D (UNITED). “UN8D gaat een alternatief worden voor Uber en Bolt die op een discutabele manier commissies rekenen voor hun chauffeurs”, zegt de BBO-voorzitter daarover. “Tevens vormt het discutabele algoritme waarmee de huidige techplatforms de taxibranche bedienen, voor ons een doorn in het oog. Het moet ook voor chauffeurs duidelijk zijn hoe een prijs is opgebouwd.”

De BBO-voorzitter wil met UN8D naar eigen zeggen een einde maken “aan het misbruik van chauffeurs en de schijnzelfstandigheid van de huidige techplatforms”. Daarom hanteert UN8D een vast bedrag als contributie per maand, waarvan 2 procent naar het goede doelen gaat, zoals het Rode Kruis. “Dat bedrag moet nog vastgesteld worden, maar het wordt zeker een betaalbaar bedrag.”

In ruil daarvoor biedt UN8D zzp’ers een groot pakket aan diensten, waaronder: een goedkope taxiverzekeringen in samenwerking met Traksi, pensioenregeling via UN8D en een transparante samenwerkingsovereenkomst waarin de rechten en plichten van zzp’ers gewaarborgd zijn. “Met de komst van UN8D kunnen de arrogante techplatforms, die misbruik maken van chauffeurs, hun spullen pakken”, zo besluit Aulad Ahmed.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Taxiondernemer Mekki Aulad Ahmed start branchevereniging genaamd BBO”

Stef Bouwhuis|23.02.23|16:55

Misschien dat de vakvereniging niet alleen over standplaatsen voor elektrische voertuigen moet praten, maar ook tijdens de overgangsperiode over de honderden taxi’s met een brandstofmotor, die als ze geen rit hebben ook ergens moeten kunnen stilstaan zonder een parkeerboete te krijgen. Je kan niet nu alvast deze grootste groep in de ban doen en laten stikken. Het is buitengewoon milieuonvriendelijk en kostbaar om deze groep te dwingen om rond te blijven rijden, omdat ze nergens mogen stoppen.

Ben Benidir|23.02.23|18:33

Hi die Mekki aulad Ahmed heeft in verleden meegewerkt aan wat taximarkt in Amsterdam gebeurt nu komt hij met zijn zoon bij????? Ongelofelijk die Mekki denkt dat wij taxichauffeurs een geheugen verlies leiden weg mee.