Uber over demonstratie chauffeurs: ‘Geluid is aangekomen’
Verschillende taxichauffeurs die ritten uitvoeren voor Uber, hebben vorige week vrijdag een protestactie gehouden voor het hoofdkantoor van het taxiplatform in Amsterdam. Volgens AT5 protesteerden de Uber-chauffeurs omdat ze meer willen verdienen.
De chauffeurs eisen onder meer een tariefverhoging vanwege de inflatie en de stijgende brandstofprijzen. Daarnaast willen de Uber-chauffeurs dat Uber Saver en de Bolt Economy functies per direct verdwijnen. Tenslotte eisen ze minimumtarieven voor elk platform.
Brief
“Afgelopen vrijdag stonden inderdaad wat taxichauffeurs voor de deur”, blikt Rick Janse Kok, Head of Communications Northern Europe bij Uber, terug op die vrijdag de 13e. “Zij hebben vervolgens een brief aan ons overhandigd. Wij zijn die brief aan het bestuderen en willen daarna graag met deze chauffeurs het gesprek aangaan. Dat gesprek wordt op korte termijn ingepland. Daar is ook al contact over geweest met de betreffende chauffeurs. We nemen dit heel serieus. Het geluid is aangekomen.”
De belangrijkste eis van de Uber-chauffeurs is dat ze meer geld willen verdienen. Op de vraag of het van origine Amerikaanse taxiplatform die opinie deelt, antwoordt Janse Kok: “We hebben een gemeenschappelijk belang. Namelijk dat de prijzen op een zo’n optimaal mogelijk niveau liggen. Wij streven ernaar dat de chauffeur het meeste aan een rit overhoudt. Tegelijkertijd proberen wij ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk passagiers gebruik blijven maken van de app. Als je de prijzen te hoog zet, heb je ook minder klanten. Dat is uiteindelijk ook ongunstig voor de chauffeurs.”
Hoger beroep
Op 13 december oordeelde het gerechtshof in Den Haag dat Uber geen onrecht is aangedaan toen de cao zorgvervoer en taxi door de minister algemeen verbindend werd verklaard. Uber spande deze zaak aan, omdat ze niet wilden dat de nieuwe cao mogelijk ook voor het bedrijf ging gelden. Het taxiplatform stelde dat het algemeen verbindend verklaren helemaal niet mocht. Een algemeenverbindendverklaring kan alleen via een kort geding buiten werking worden gesteld als die “onmiskenbaar onrechtmatig” is. Dat was volgens de rechters in deze zaak niet het geval.
“Deze uitspraak betekent voor ons dat de beslissing van de minister om de cao algemeen bindend te verklaren, blijft staan”, zegt Janse Kok daarover. Volgens hem heeft deze uitspraak verder geen financiële gevolgen voor Uber. “De situatie is hetzelfde als voorheen. Er is dus niks veranderd.”
Lees ook:
Het financieel sterke Über dat zich manifesteert als ‘bemiddelaar’ tussen cliënt en taxi ondernemer, dicteert de tarieven.
Als je een platform ben van en vóór de taxi ondernemers moet je het gehanteerde tarief met hen overeenkomen. Dat is blijkbaar niet het geval. Het gaat om de winst vóór Über zelf.
Zelfstandige taxi ondernemers weten al lang dat juist Über schadelijk is voor de sector. Über rijder kan je alleen zijn als je het als bijverdienste doet of veel teveel uren maakt.
Tja helaas is het woordje “winst” niet van toepassing op uber.
Ze draaien nl nog steeds 2 milj. verlies per kwartaal.
Elk bedrijf zou al failliet verklaard zijn maar uber niet vanwege de investeerders.
Als uber zijn tarieven verhoogd dan gaan klanten naar andere platforms zoals “snel een taxi” die op dit moment al op veel ritten nog lager zit dan uber hier hoor je niemand over.
En als je nu nog niet begrijpt waar het Uber om gaat zeg ik lees en kijk naar het bedrijf.
Ik zeg zelfrijdende auto.
Helaas zijn ze bij de verkeerde adres aan het protesteren.
Want binnenkort maakt het niet uit of de rit prijs laag is of niet!
Dankzij FNV vakbond gaan we massaal onze ze taxibedrijf beëindigen en gezellig de loondienst in bij Uber!
Dan verdient elke chauffeur het zelfde minimumloon van de taxi cao.
Opgelet ;Amsterdamse taxichauffeurs die geen ontheffing heeft voor vrije trambaan en bus kan zich ook niet aansluiten bij tto centrales.
Die zijn de eerste kandidaten voor loondienst ubere🌶️
In dienst bij Uber?!! Niemand snapt het je hebt een lease auto daarmee kan je niet in loondienst…dan je ondernemers vergunning k.v.k. dus welke ..heeft dit bedacht loondienst dan iedereen die een systeem om ritten binnen krijgt moet in loondienst denk na….straks dit jaar krijgen we regio dan iedereen straattaxi TTO vergunning is al niet verlenbaar dus weer een vrije markt
Stef bouwhuis je info is fout ik rij 6 jaar al bij hun….ken je mij verhaal nu nog niet…..ik heb TCA vewerkt wist jij hoe dat afliep….!!! En TTO wist jij hoe dat afliep??? Daar kan ik boek over maken.bijverdiensten…uber???rij fulltime…6!! Jaar
Beste Stef bouwhuis je info is fout ik rij 6 jaar al bij hun….ken je mij verhaal nu nog niet…..ik heb TCA vewerkt wist jij hoe dat afliep….!!! En TTO wist jij hoe dat afliep??? Daar kan ik boek over maken.bijverdiensten…uber???rij fulltime…6!! Jaar