Veiligheidsgevoel

Coach Johanna: ‘Taxichauffeurs mogen beter communiceren’

Johanna van Dumon
Johanna van Dumon Foto: Johanna van Dumon

Sommige taxichauffeurs zouden best wat meer moeite mogen doen om met hun klanten te communiceren. Dat zegt Johanna Dumon van In Balance, een Belgisch adviesbureau dat onder meer managers, politici, coaches en acteurs verbindend leert spreken.

In Balance is een opleidings-, advies en coachingbedrijf dat zich richt op het optimaliseren van het gesproken woord, van leidinggevenden, professionals, politici en iedereen die meer impact wil creëren met zijn verbale communicatie. Het bureau In Balance geeft advies over inspirerend communiceren en leiding geven, professioneel spreken, spreken zonder stress, stijlvol spreken en spreken in teamverband. Het bureau geeft ook allerhande coachings en trainings op het gebied van communicatie.

Neemt u zelf weleens een taxi?

“Als ik terugkom van vakantie, neem ik soms een taxi om mij naar huis te laten brengen. Hoe langer de afstand, hoe beter de rit. De beleving is beter. In Brussel neem ik weleens een taxi voor een korte rit als ik er een opleiding moet geven. Ik vind de taxichauffeurs meestal heel onpersoonlijk, afstandelijk en onvriendelijk. Vooral bij korte ritten. Ik zit als vrouw vaak alleen in een taxi en ik merk dat taxichauffeurs niet altijd goed weten hoe ze zich moeten gedragen. Ik heb er niet zo’n goede ervaring mee. Misschien hebben ze nooit een opleiding communicatie gekregen?”

Voelt u zich als vrouw dan soms onveilig in de taxi?

“Als vrouw heb ik niet vaak schrik. Als ik alleen in Brussel kom, voel ik me wel onveilig. Je zit er met een man alleen in een auto. Er gaat me niks overkomen? Als ik een taxi neem, wil ik een stukje veiligheid voelen. Maar dat voel ik niet. Ze stellen me onvoldoende op mijn gemak. Bij korte ritten wil ik snel ter plaatse zijn en een gevoel van vertrouwen hebben. Dat gevoel heb ik niet. Nochtans zou de chauffeur me beleefd kunnen aanspreken: wat kan ik voor u doen? Waar moet ik u naartoe brengen? Zit je comfortabel? Lukt alles? Kan je met je benen weg? Iedereen die in een taxi stapt, moet zich veilig voelen en binnen het juiste tijdstip op zijn bestemming komen.”

Wat gaat er dan mis?

“Als je een koffer bij je hebt, doen de taxichauffeurs niet de moeite om uit te stappen om de bagage in de koffer te laden. De deur openen en mensen laten instappen is het minimum dat ze kunnen doen. Ze vragen waar ik naartoe moet en ze beginnen te rijden zonder iets te zeggen. Ze zeggen vaak geen woord. Ze moeten geen persoonlijke verhalen vertellen, maar ze zouden toch iets kunnen zeggen over hoe lang de rit duurt en hoeveel kilometer er gereden moet worden. Als ze een andere weg moeten nemen – om bijvoorbeeld sneller ter plaatse te zijn – mogen ze dat ook zeggen. Maar ze zeggen niets. Het is niet aan mij als klant om het gesprek te openen. Het is aan hen. Het gaat over impact creëren en vertrouwen uitstralen.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het volledige artikel. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

2 reacties op “Coach Johanna: ‘Taxichauffeurs mogen beter communiceren’”

victor Dijk|17.01.23|13:45

Belgen kunnen het altijd lekker vertellen. Maar ondertussen is het land keurig verdeeld.

J. Koch|20.01.23|21:02

Ze kunnen het hier beter Taxipro.be noemen

Coach Johanna: ‘Taxichauffeurs mogen beter communiceren’ | TaxiPro
Veiligheidsgevoel

Coach Johanna: ‘Taxichauffeurs mogen beter communiceren’

Johanna van Dumon
Johanna van Dumon Foto: Johanna van Dumon

Sommige taxichauffeurs zouden best wat meer moeite mogen doen om met hun klanten te communiceren. Dat zegt Johanna Dumon van In Balance, een Belgisch adviesbureau dat onder meer managers, politici, coaches en acteurs verbindend leert spreken.

In Balance is een opleidings-, advies en coachingbedrijf dat zich richt op het optimaliseren van het gesproken woord, van leidinggevenden, professionals, politici en iedereen die meer impact wil creëren met zijn verbale communicatie. Het bureau In Balance geeft advies over inspirerend communiceren en leiding geven, professioneel spreken, spreken zonder stress, stijlvol spreken en spreken in teamverband. Het bureau geeft ook allerhande coachings en trainings op het gebied van communicatie.

Neemt u zelf weleens een taxi?

“Als ik terugkom van vakantie, neem ik soms een taxi om mij naar huis te laten brengen. Hoe langer de afstand, hoe beter de rit. De beleving is beter. In Brussel neem ik weleens een taxi voor een korte rit als ik er een opleiding moet geven. Ik vind de taxichauffeurs meestal heel onpersoonlijk, afstandelijk en onvriendelijk. Vooral bij korte ritten. Ik zit als vrouw vaak alleen in een taxi en ik merk dat taxichauffeurs niet altijd goed weten hoe ze zich moeten gedragen. Ik heb er niet zo’n goede ervaring mee. Misschien hebben ze nooit een opleiding communicatie gekregen?”

Voelt u zich als vrouw dan soms onveilig in de taxi?

“Als vrouw heb ik niet vaak schrik. Als ik alleen in Brussel kom, voel ik me wel onveilig. Je zit er met een man alleen in een auto. Er gaat me niks overkomen? Als ik een taxi neem, wil ik een stukje veiligheid voelen. Maar dat voel ik niet. Ze stellen me onvoldoende op mijn gemak. Bij korte ritten wil ik snel ter plaatse zijn en een gevoel van vertrouwen hebben. Dat gevoel heb ik niet. Nochtans zou de chauffeur me beleefd kunnen aanspreken: wat kan ik voor u doen? Waar moet ik u naartoe brengen? Zit je comfortabel? Lukt alles? Kan je met je benen weg? Iedereen die in een taxi stapt, moet zich veilig voelen en binnen het juiste tijdstip op zijn bestemming komen.”

Wat gaat er dan mis?

“Als je een koffer bij je hebt, doen de taxichauffeurs niet de moeite om uit te stappen om de bagage in de koffer te laden. De deur openen en mensen laten instappen is het minimum dat ze kunnen doen. Ze vragen waar ik naartoe moet en ze beginnen te rijden zonder iets te zeggen. Ze zeggen vaak geen woord. Ze moeten geen persoonlijke verhalen vertellen, maar ze zouden toch iets kunnen zeggen over hoe lang de rit duurt en hoeveel kilometer er gereden moet worden. Als ze een andere weg moeten nemen – om bijvoorbeeld sneller ter plaatse te zijn – mogen ze dat ook zeggen. Maar ze zeggen niets. Het is niet aan mij als klant om het gesprek te openen. Het is aan hen. Het gaat over impact creëren en vertrouwen uitstralen.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het volledige artikel. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

2 reacties op “Coach Johanna: ‘Taxichauffeurs mogen beter communiceren’”

victor Dijk|17.01.23|13:45

Belgen kunnen het altijd lekker vertellen. Maar ondertussen is het land keurig verdeeld.

J. Koch|20.01.23|21:02

Ze kunnen het hier beter Taxipro.be noemen