Luchthavenvervoer

Rotterdamse taxibedrijven profiteren van stijgende passagiersaantallen Zestienhoven

ANP - Taxistandplaats Zestienhoven
Taxistandplaats voor luchthaven Zestienhoven Rotterdam. Foto: ANP/Rene van der Waal

Verschillende Rotterdamse taxibedrijven profiteren mee van de groeiende passagiersaantallen van Rotterdam The Hague Airport, ook wel Zestienhoven genoemd. Dat blijkt uit een rondgang van TaxiPro. Niet alleen het aantal ritten van en naar de Rotterdamse luchthaven, maar ook andere ritten, naar bijvoorbeeld evenementen, namen sinds de coronacrisis weer toe. 

Afgelopen maandag maakte de Rotterdamse luchthaven bekend dat de passagiersaantallen het afgelopen jaar weer terugkeerden op het niveau van 2019. Dat was het jaar voor de uitbraak van het coronavirus. Volgens Rotterdam The Hague Airport (RTHA) reisden in 2022 zo’n 2.112.679 passagiers via het Rotterdamse vliegveld. Dat betekent een stijging van 180 procent ten opzichte van het door corona geteisterde jaar 2021. In vergelijking met 2019 is er sprake van een stijging van 0,8 procent.

Profijt

Verschillende Rotterdamse taxibedrijven die ritten van en naar Zestienhoven verzorgen, profiteren mee van deze stijgende passagiersaantallen. De Rotterdamse Taxi Lijn is een van de bedrijven die de positieve gevolgen van deze ontwikkeling merkt. “Het afgelopen halfjaar was het net zo druk als voor corona”, zegt eigenaar Bram Stekelenburg daarover. “Tijdens de coronaperiode werd er amper gevlogen, omdat mensen niet naar andere landen mochten gaan. Eigenlijk was het gewoon niks. Inmiddels zitten we, grofweg geschat, weer op vijftig ritten per week om passagiers van en naar Zestienhoven te brengen.”

Ook Zakaria Sebbar, eigenaar van Taxi Rotterdam 010, merkt dat het aantal ritten van en naar de Rotterdamse luchthaven vorig jaar is toegenomen. “Vooral in november was het erg druk”, legt Sebbar uit. “Dat kwam omdat er een aantal vluchten die zouden vertrekken van Schiphol, door de drukte naar Zestienhoven werden verplaatst. Het aantal ritten zit nu een beetje op hetzelfde niveau als voor corona. Af en toe hebben we wat reserveringen in de ochtend om mensen naar het vliegveld te vervoeren. Ook moeten we daar weleens passagiers ophalen. Momenteel zit ik rond de twintig ritten per week. Daar zijn we erg blij mee.”

Golven

Hoewel beide bedrijven aangeven profijt te hebben van de groeiende passagiersaantallen van het Rotterdamse vliegveld, zeggen ze dat het aantal reserveringen van en naar Zestienhoven in golven verloopt. “In december was het wat drukker dan nu het geval is”, zegt Stekelenburg. “Dat heeft natuurlijk te maken met de kerstvakantie. Nu zal het wel weer wat rustiger worden en voor de zomer zal het weer druk worden. In de rustige periode moet je het vooral van zakenmensen hebben die naar Rotterdam komen of van pensionado’s die ergens een huisje in het buitenland hebben, bijvoorbeeld.”

Zakaria Sebbar herkent zich in dit beeld. “Gelukkig zijn er wat bedrijven die een aantal keer per week gebruik van ons maken, maar dat is puur zakelijk. Die vliegen dan vanaf Zestienhoven richting London.”

Crisis

Tot slot laat Bram Stekelenburg weten dat naast de ritten van en naar Zestienhoven, ook ritten naar bijvoorbeeld evenementen weer aantrekken. “Ritten van en naar festivals komen weer vaker voor dan tijdens de coronacrisis. Zo heb je nu ook de komende drie weken De Vrienden van Amstel Live in Rotterdam. Dan is het natuurlijk enorm druk.”

“Je merkt alleen wel dat het, in financieel opzicht, crisis is bij de mensen”, vertelt Stekelenburg verder. “Mensen vragen steeds vaker de prijs op, terwijl dat voorheen nauwelijks gebeurde. Ze willen dan weten wat een bepaalde rit kost. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat ze minder geld te besteden hebben. Bij ons zijn de tarieven ook weer een beetje omhoog gegaan. Dat helpt natuurlijk niet mee.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rotterdamse taxibedrijven profiteren van stijgende passagiersaantallen Zestienhoven | TaxiPro
Luchthavenvervoer

Rotterdamse taxibedrijven profiteren van stijgende passagiersaantallen Zestienhoven

ANP - Taxistandplaats Zestienhoven
Taxistandplaats voor luchthaven Zestienhoven Rotterdam. Foto: ANP/Rene van der Waal

Verschillende Rotterdamse taxibedrijven profiteren mee van de groeiende passagiersaantallen van Rotterdam The Hague Airport, ook wel Zestienhoven genoemd. Dat blijkt uit een rondgang van TaxiPro. Niet alleen het aantal ritten van en naar de Rotterdamse luchthaven, maar ook andere ritten, naar bijvoorbeeld evenementen, namen sinds de coronacrisis weer toe. 

Afgelopen maandag maakte de Rotterdamse luchthaven bekend dat de passagiersaantallen het afgelopen jaar weer terugkeerden op het niveau van 2019. Dat was het jaar voor de uitbraak van het coronavirus. Volgens Rotterdam The Hague Airport (RTHA) reisden in 2022 zo’n 2.112.679 passagiers via het Rotterdamse vliegveld. Dat betekent een stijging van 180 procent ten opzichte van het door corona geteisterde jaar 2021. In vergelijking met 2019 is er sprake van een stijging van 0,8 procent.

Profijt

Verschillende Rotterdamse taxibedrijven die ritten van en naar Zestienhoven verzorgen, profiteren mee van deze stijgende passagiersaantallen. De Rotterdamse Taxi Lijn is een van de bedrijven die de positieve gevolgen van deze ontwikkeling merkt. “Het afgelopen halfjaar was het net zo druk als voor corona”, zegt eigenaar Bram Stekelenburg daarover. “Tijdens de coronaperiode werd er amper gevlogen, omdat mensen niet naar andere landen mochten gaan. Eigenlijk was het gewoon niks. Inmiddels zitten we, grofweg geschat, weer op vijftig ritten per week om passagiers van en naar Zestienhoven te brengen.”

Ook Zakaria Sebbar, eigenaar van Taxi Rotterdam 010, merkt dat het aantal ritten van en naar de Rotterdamse luchthaven vorig jaar is toegenomen. “Vooral in november was het erg druk”, legt Sebbar uit. “Dat kwam omdat er een aantal vluchten die zouden vertrekken van Schiphol, door de drukte naar Zestienhoven werden verplaatst. Het aantal ritten zit nu een beetje op hetzelfde niveau als voor corona. Af en toe hebben we wat reserveringen in de ochtend om mensen naar het vliegveld te vervoeren. Ook moeten we daar weleens passagiers ophalen. Momenteel zit ik rond de twintig ritten per week. Daar zijn we erg blij mee.”

Golven

Hoewel beide bedrijven aangeven profijt te hebben van de groeiende passagiersaantallen van het Rotterdamse vliegveld, zeggen ze dat het aantal reserveringen van en naar Zestienhoven in golven verloopt. “In december was het wat drukker dan nu het geval is”, zegt Stekelenburg. “Dat heeft natuurlijk te maken met de kerstvakantie. Nu zal het wel weer wat rustiger worden en voor de zomer zal het weer druk worden. In de rustige periode moet je het vooral van zakenmensen hebben die naar Rotterdam komen of van pensionado’s die ergens een huisje in het buitenland hebben, bijvoorbeeld.”

Zakaria Sebbar herkent zich in dit beeld. “Gelukkig zijn er wat bedrijven die een aantal keer per week gebruik van ons maken, maar dat is puur zakelijk. Die vliegen dan vanaf Zestienhoven richting London.”

Crisis

Tot slot laat Bram Stekelenburg weten dat naast de ritten van en naar Zestienhoven, ook ritten naar bijvoorbeeld evenementen weer aantrekken. “Ritten van en naar festivals komen weer vaker voor dan tijdens de coronacrisis. Zo heb je nu ook de komende drie weken De Vrienden van Amstel Live in Rotterdam. Dan is het natuurlijk enorm druk.”

“Je merkt alleen wel dat het, in financieel opzicht, crisis is bij de mensen”, vertelt Stekelenburg verder. “Mensen vragen steeds vaker de prijs op, terwijl dat voorheen nauwelijks gebeurde. Ze willen dan weten wat een bepaalde rit kost. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat ze minder geld te besteden hebben. Bij ons zijn de tarieven ook weer een beetje omhoog gegaan. Dat helpt natuurlijk niet mee.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.