Relatief veel ongelukken

Ontheffing taxi’s op Amsterdamse busbanen kritisch bekeken

Ontheffing taxi lijnbusbaan
Verkeerswethouder Melanie ter Horst gaat kritischer kijken naar ontheffingen voor taxi's op de lijnbusbaan. Provincie Noord-Holland

Van alle taxiongevallen vindt twintig procent plaats op de busbaan, blijkt uit onderzoek. Reden voor de Amsterdamse wethouder Melanie ter Horst (Verkeer) om kritisch te kijken naar taxi-ontheffingen voor lijnbusbanen. Dat meldt Het Parool

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed in opdracht van de wethouder verder onderzoek naar ongevallen met taxi’s. Uit een eerder onderzoek was namelijk gebleken dat het aantal taxiongevallen tussen 2015 en 2018 was toegenomen, vooral in Amsterdam en Utrecht. Uit het eerste deel van het SWOV-onderzoek, dat begin 2022 werd afgerond, bleek dat die stijging in 2019 niet heeft doorgezet.

Eind augustus kwam ook het tweede deel uit, over de oorzaken van taxiongevallen. Daaruit bleek dat 20 procent van de ongevallen plaatsvond op de lijnbusbaan. Dat waren voornamelijk aanrijdingen; bij 70 procent van de gevallen stak een fietser, voetganger of scootmobielrijder de busbaan over. Vaak speelde een rol dat er (van beide kanten) geen voorrang werd verleend, te hard werd gereden of dat sprake was van beperkt zicht.

Wethouder Ter Horst wil samen met de taxibranche en andere relevante organisaties in overleg hoe de verkeersveiligheid beter kan. Zo worden aanvullende snelheidsbeperkingen en scherpere gedragsregels als opties genoemd. Wel blijft het voor taxi’s mogelijk op bepaalde lijnbusbanen te rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marloes Kanselaar

2 reacties op “Ontheffing taxi’s op Amsterdamse busbanen kritisch bekeken”

Stef Bouwhuis|29.12.22|10:57

Het is nooit verkeerd om op de vrije busbaan de snelheid voor taxi’s te verlagen, zodat om omgevallen met kruisende personen of tweewielers de reactietijd groter wordt, maar dat zou dan ook moeten gelden voor de bussen. Die zijn veel zwaarder en hebben een langere remweg.

Max Kühner|02.01.23|11:40

Stef, vaak kan ik het eens zijn met jouw commentaren hierzo. Maar nu maak je een klassieke denkfout, door het probleem op te lossen aan de verkeerde kant.

Als de gemeente nou eens al die BOA’s en een pak agenten-in-opleiding actiever gaan inzetten op controle en beboeting van al die fietsers/voetgangers die zich niet houden aan de normale verkeersregels, zoals door rood of zonder licht rijden… dan hebben we in Amsterdam volgend jaar een begrotingsoverschot en pakken minder ongelukken.

Ontheffing taxi’s op Amsterdamse busbanen kritisch bekeken | TaxiPro
Relatief veel ongelukken

Ontheffing taxi’s op Amsterdamse busbanen kritisch bekeken

Ontheffing taxi lijnbusbaan
Verkeerswethouder Melanie ter Horst gaat kritischer kijken naar ontheffingen voor taxi's op de lijnbusbaan. Provincie Noord-Holland

Van alle taxiongevallen vindt twintig procent plaats op de busbaan, blijkt uit onderzoek. Reden voor de Amsterdamse wethouder Melanie ter Horst (Verkeer) om kritisch te kijken naar taxi-ontheffingen voor lijnbusbanen. Dat meldt Het Parool

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed in opdracht van de wethouder verder onderzoek naar ongevallen met taxi’s. Uit een eerder onderzoek was namelijk gebleken dat het aantal taxiongevallen tussen 2015 en 2018 was toegenomen, vooral in Amsterdam en Utrecht. Uit het eerste deel van het SWOV-onderzoek, dat begin 2022 werd afgerond, bleek dat die stijging in 2019 niet heeft doorgezet.

Eind augustus kwam ook het tweede deel uit, over de oorzaken van taxiongevallen. Daaruit bleek dat 20 procent van de ongevallen plaatsvond op de lijnbusbaan. Dat waren voornamelijk aanrijdingen; bij 70 procent van de gevallen stak een fietser, voetganger of scootmobielrijder de busbaan over. Vaak speelde een rol dat er (van beide kanten) geen voorrang werd verleend, te hard werd gereden of dat sprake was van beperkt zicht.

Wethouder Ter Horst wil samen met de taxibranche en andere relevante organisaties in overleg hoe de verkeersveiligheid beter kan. Zo worden aanvullende snelheidsbeperkingen en scherpere gedragsregels als opties genoemd. Wel blijft het voor taxi’s mogelijk op bepaalde lijnbusbanen te rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marloes Kanselaar

2 reacties op “Ontheffing taxi’s op Amsterdamse busbanen kritisch bekeken”

Stef Bouwhuis|29.12.22|10:57

Het is nooit verkeerd om op de vrije busbaan de snelheid voor taxi’s te verlagen, zodat om omgevallen met kruisende personen of tweewielers de reactietijd groter wordt, maar dat zou dan ook moeten gelden voor de bussen. Die zijn veel zwaarder en hebben een langere remweg.

Max Kühner|02.01.23|11:40

Stef, vaak kan ik het eens zijn met jouw commentaren hierzo. Maar nu maak je een klassieke denkfout, door het probleem op te lossen aan de verkeerde kant.

Als de gemeente nou eens al die BOA’s en een pak agenten-in-opleiding actiever gaan inzetten op controle en beboeting van al die fietsers/voetgangers die zich niet houden aan de normale verkeersregels, zoals door rood of zonder licht rijden… dan hebben we in Amsterdam volgend jaar een begrotingsoverschot en pakken minder ongelukken.