1 miljoen euro

Plafond subsidieregeling voor duurzame taxi’s Amsterdam bereikt

Amsterdamse taxi's.
Taxi's van taxibedrijf TCA in Amsterdam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Harold Versteeg

Het plafond voor de Subsidieregeling Duurzame Amsterdamse Vevoersmiddelen is bereikt. Dat meldt de gemeente Amsterdam. Taxiondernemers hebben in totaal één miljoen euro subsidie ingezet voor de aanschaf van uitstootvrije taxi’s.

“We zijn blij met al deze taxiondernemers die bijdragen aan de gezondheid van bewoners en bezoekers in Amsterdam, verlaging van CO2-uitstoot en vermindering van verkeerslawaai”, zo laat een woordvoerder van de gemeente Amsterdam weten. Nu het plafond van één miljoen euro is bereikt, wordt de subsidieregeling gesloten. Taxiondernemers kunnen geen aanvragen meer indienen.

Financiële bijdrage

De Subsidieregeling Duurzame Amsterdamse Vevoersmiddelen werd in het leven geroepen om de transitie naar uitstootvrij vervoer te stimuleren. Ondernemers die gevestigd of werkzaam zijn in de hoofdstad, konden aanvankelijk tot eind 2022 een beroep doen op deze regeling. Als zij dat deden, kregen ze een financiële bijdrage om over te stappen naar uitstootvrij vervoer, zo meldde TaxiPro destijds.

Een onderneming kon voor maximaal vijf voertuigen subsidie aanvragen. Na ontvangst van de subsidie moet er binnen een half jaar een volledig uitstootvrij voertuig worden aangeschaft. Per duurzaam voertuig moet er een voertuig op fossiele brandstof worden weggedaan.

Zakelijke kilometers

Volgens de regeling moet het nieuwe voertuig elke maand gemiddeld drie of meer dagen per week of minimaal 160 dagen per jaar gebruikt worden voor het bedrijf binnen de gemeente Amsterdam. Uiteindelijk moeten er minimaal 8.000 zakelijke kilometers per jaar mee worden gereden in dit gebied.

De regel is dat het voertuig minstens twee jaar nadat de subsidie is ontvangen nog wordt gebruikt. Binnen deze twee jaar moet ook de kilometerstand worden bijgehouden en doorgegeven worden aan de gemeente als hiernaar wordt gevraagd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Plafond subsidieregeling voor duurzame taxi’s Amsterdam bereikt | TaxiPro
1 miljoen euro

Plafond subsidieregeling voor duurzame taxi’s Amsterdam bereikt

Amsterdamse taxi's.
Taxi's van taxibedrijf TCA in Amsterdam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Harold Versteeg

Het plafond voor de Subsidieregeling Duurzame Amsterdamse Vevoersmiddelen is bereikt. Dat meldt de gemeente Amsterdam. Taxiondernemers hebben in totaal één miljoen euro subsidie ingezet voor de aanschaf van uitstootvrije taxi’s.

“We zijn blij met al deze taxiondernemers die bijdragen aan de gezondheid van bewoners en bezoekers in Amsterdam, verlaging van CO2-uitstoot en vermindering van verkeerslawaai”, zo laat een woordvoerder van de gemeente Amsterdam weten. Nu het plafond van één miljoen euro is bereikt, wordt de subsidieregeling gesloten. Taxiondernemers kunnen geen aanvragen meer indienen.

Financiële bijdrage

De Subsidieregeling Duurzame Amsterdamse Vevoersmiddelen werd in het leven geroepen om de transitie naar uitstootvrij vervoer te stimuleren. Ondernemers die gevestigd of werkzaam zijn in de hoofdstad, konden aanvankelijk tot eind 2022 een beroep doen op deze regeling. Als zij dat deden, kregen ze een financiële bijdrage om over te stappen naar uitstootvrij vervoer, zo meldde TaxiPro destijds.

Een onderneming kon voor maximaal vijf voertuigen subsidie aanvragen. Na ontvangst van de subsidie moet er binnen een half jaar een volledig uitstootvrij voertuig worden aangeschaft. Per duurzaam voertuig moet er een voertuig op fossiele brandstof worden weggedaan.

Zakelijke kilometers

Volgens de regeling moet het nieuwe voertuig elke maand gemiddeld drie of meer dagen per week of minimaal 160 dagen per jaar gebruikt worden voor het bedrijf binnen de gemeente Amsterdam. Uiteindelijk moeten er minimaal 8.000 zakelijke kilometers per jaar mee worden gereden in dit gebied.

De regel is dat het voertuig minstens twee jaar nadat de subsidie is ontvangen nog wordt gebruikt. Binnen deze twee jaar moet ook de kilometerstand worden bijgehouden en doorgegeven worden aan de gemeente als hiernaar wordt gevraagd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.