Politie pikt “rotte appels” eruit bij taxicontrole
Zowel vrijdag als zaterdagnacht heeft de politie in het centrum van Amsterdam een grote taxicontrole gehouden. Tijdens deze controle werden er maar liefst 63 processen-verbaal uitgeschreven.
De controle richtte zich op taxichauffeurs die asociaal, gevaarlijk of onder invloed reden. “In totaal hebben wij 63 PV’s opgemaakt voor onder andere snelheid, telefoon vasthouden, technische gebreken, frauduleuze handelingen in de BCT, overtreding van de rij- en rusttijden, negeren van geslotenverklaring en het illegaal bedienen van de opstapmarkt”, zo meldt de politie op Facebook. “Ook zijn twee rijbewijzen ingevorderd voor snelheid/rijgedrag en zijn er vier lijnbusbaan ontheffing ingenomen.”
Eén chauffeur werd aangehouden voor het rijden onder invloed van drugs. Een andere taxichauffeur bleek al achttien dagen zonder chauffeurskaart te rijden. Volgens de politie was deze chauffeur erg zenuwachtig tijdens de controle. “Hij bleek bij nader onderzoek te hebben gereden op een fictief BSN nummer, achttien dagen zonder chauffeurskaart, zonder ritten te registreren.”
“Van een andere chauffeur is de Amsterdamse taxivergunning en bijbehorende daklicht ingenomen. Hij was namelijk geschorst door zijn werkgever, maar bleef stug doorrijden.”
Succesvolle actie
De politie spreekt over een succesvolle controle en een prettige samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en diverse handhavers van de gemeente Amsterdam. “Wij hopen hiermee de “rotte appels” uit de taximarkt te weren, de veiligheid te verhogen en de goede taxichauffeurs een eerlijkere kans te geven”, besluit de politie.
Lees ook:
- Vijf taxi’s aangehouden tijdens grote controle Schiphol
- ILT vat snorder in de kraag: boetes tot 4.400 euro
- ILT controleert taxi’s in Den Haag, drie chauffeurs moeten stoppen met rijden
Het vak van taxichauffeur is niet simpel. Sommige chauffeurs zijn helaas wel simpel. Dat sluit niet aan op elkaar.
Onder de duizenden vakmensen is een groep zzp-ers geland, die nergens geslaagd zijn in het leven en nu denken ongestoord te kunnen ‘rommelen’ met regels.
Maar de overheid heeft de platform chauffeurs op deze markt toegelaten, waardoor je er nog nauwelijks droog brood in kunt verdienen.
Tijd om op kwaliteit te gaan filteren, maar dat kan alleen met minder vergunningen.
Platform is maar taxicentrale in een app ,en geld stroomt waar hij wilt dat is onvermijdelijk.
De jonge generatie krijgt vergunning zo simpel,dat moet veranderen vakdiploma moet terug keren.
Ze waarderen het werk niet ,veelal oplichters en korte termijn succes volgers.