Taxistandplaats in Den Haag
Vergunningloze chauffeurs

Gebrek aan handhavingscapaciteit speelt Haagse taxibranche parten

Taxistandplaats bij het Binnenhof in Den Haag. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

De gemeente Den Haag kan weinig uitrichten tegen taxichauffeurs die zonder TTO-vergunning gebruik maken van standplaatsen. Dat blijkt uit de reactie van het college van burgemeester en wethouders (B&W) op raadsvragen die zijn gesteld door Hart voor Den Haag-voorman Richard de Mos. De kern van het probleem: een gebrek aan handhavers.

“De taxistandplaatsen voor vergunninghouders hebben onze aandacht, maar de handhavingscapaciteit is schaars”, reageert het college op de vraag waarom het stadsbestuur “broodroof faciliteert” door taxichauffeurs die zonder vergunning op standplaatsen staan niet aan te pakken.

Toch is er, ondanks de beperkte handhavingscapaciteit, de afgelopen periode meer gehandhaafd. Namelijk op basis van meldingen en excessen. Meer handhaving is volgens het college niet mogelijk. “Extra inzet gaat ten koste van inzet op andere (geprioriteerde) leefbaarheidsproblematiek.”

Brandbrief

Eind april constateerde Stichting Taxibelang Haaglanden (STH) dat de afgelopen jaren steeds meer taxichauffeurs zonder TTO-vergunning actief zijn op de Haagse opstapmarkt. “Goedwillende chauffeurs zijn hier de dupe van”, schreef STH-voorzitter Pieter Jan Biesheuvel destijds in een brandbrief aan het college. “Zij betalen netjes voor een vergunning en voldoen aan de geldende regels, terwijl zij steeds vaker constateren dat ook chauffeurs zonder een vergunning actief zijn op de opstapmarkt.”

Hoewel Biesheuvel hamert op meer handhaving, wijst hij ook naar de rol van taxiplatforms als Uber. Volgens hem maken ook platformtaxi’s, tegen de regels in, gebruik van de taxistandplaatsen.

WP2000

Het Haagse gemeentebestuur is voorstander van een gelijk speelveld tussen de opstap- en bestelmarkt, maar is daarvoor afhankelijk van de Rijksoverheid. Daar is namelijk een wijziging van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) voor nodig, die zomaar nog eens enkele jaren op zich kan laten wachten. “In de tussentijd wordt er, gelet op de beperkte handhavingscapaciteit, handhavend opgetreden op basis van meldingen en excessen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.