Vrouwelijke Uber-chauffeur
"Geen gewone baan"

Uber-chauffeur: ‘Ik moet soms lachen als iemand zegt dat ik goed kan rijden, voor een vrouw’

Niet Hannah. Foto ter illustratie. Foto: Uber

Op het eerste gezicht lijkt Hannah (44), een moeder uit een gezellig klein dorp in Noord-Holland, een doorsnee leven te leiden. Haar baan is echter allesbehalve gewoon. Als zelfstandig taxichauffeur (Uber) doorkruist ze dagelijks de drukke straten van Amsterdam. Daarbij krijgt ze ook een inkijkje in de levens van haar passagiers. 

Hannah begon vijf jaar geleden als taxichauffeur, aangemoedigd door haar toenmalige man die al jaren in het vak zit. Ze startte haar carrière vlak voor de coronapandemie, een periode die zowel onzekerheid als onverwachte mogelijkheden met zich meebracht. Door de grote hoeveelheid chauffeurs die destijds stopte, ontstond er aan het einde van deze periode een toename van het aantal ritten, waardoor Hannah volop werk kreeg.

De onvoorspelbaarheid vindt Hannah het leukste aan haar werk. Geen dag is hetzelfde, met elke dag nieuwe routes én passagiers. Daarnaast zag Hannah bij Uber de kans om haar werk flexibel rond haar gezinsleven te plannen. “Ik kan mijn eigen werktijden inplannen, wat ideaal is als moeder van drie kinderen”, zegt ze daarover.

Ook kon Hannah dankzij UberPro, het loyaliteitsprogramma van Uber, een gratis cursus psychologie volgen. Geïnspireerd door deze cursus, heeft ze besloten om volgend jaar de deeltijdstudie toegepaste psychologie te gaan volgen. Voor Hannah betekent dit niet alleen een kans om zich verder te ontwikkelen als mens, maar ook om haar passie voor psychologie te volgen.

Veiligheid

Ondanks al deze voordelen is het voor Hannah als vrouw, in een wereld die wordt gedomineerd door mannen, niet altijd even gemakkelijk. Als vrouw maakt ze zowel positieve als negatieve ervaringen mee, erkent Hannah. Ze noemt daarbij omgaan met dronken klanten als voorbeeld.

Toch voelt de Uber-chauffeuse zich tijdens het rijden veilig, niet in de laatste plaats dankzij de Uber-app. “Via de app kan ik zelf mijn ritten kiezen en krijg ik vooraf informatie over de klant”, legt ze uit. “Ook vinden er geen financiële transacties in mijn taxi plaats, wat mij een veiliger gevoel geeft. Als vrouw wil je natuurlijk niet in een situatie terechtkomen waarbij een klant weigert te betalen. Dat zou me als chauffeuse al direct op achterstand zetten.”

Onderbuikgevoel

Het volgen van je onderbuikgevoel speelt een belangrijke rol bij het kiezen van ritten, benadrukt ze. Zo herinnert Hannah zich nog een voorval met twee dronken studenten in Utrecht, die niet wakker kon krijgen. Ze schakelde de hulp in van een voorbijganger om de studenten samen wakker te schudden en hen uit de taxi te helpen. Daarna lieten ze de jongens hun ouders bellen, zodat iemand van het thuisfront op de hoogte was van hun beschonken toestand.

Toch moedigt Hannah andere vrouwen aan om taxichauffeur te worden. “Gewoon doen”, zegt ze. “Het is flexibel, je ontmoet interessante mensen en je ontwikkelt een scherpe mensenkennis.”

Met meer ondersteuning gelooft Hannah dat er een grote instroom van vrouwelijke chauffeurs kan zijn, wat volgens haar bijdraagt een het veiligheidsgevoel van vrouwelijke passagiers. “Zeker ’s nachts vinden vrouwen het fijn om in een taxi te stappen met een vrouw achter het stuur. Daarnaast leveren deze uren jou als chauffeur ook nog eens het meeste op.”

“Ik moet soms lachen als iemand zegt: ‘Jij rijdt ook goed voor een vrouw'”, vervolgt Hannah haar verhaal. “Maar respectloos gedrag accepteer ik niet. Chauffeurs verdienen respect, net als iedereen. Vooral wanneer ze elke dag zorgen voor een schone taxi en veilig vervoer”, besluit ze.

Onderwerpen: , , ,

Uber

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.