Aantal plof-bv’s in taxisector neemt toe: ‘Bedreiging voor veiligheid’
Het aantal plof-bv’s in de taxibranche neemt toe. Dat blijkt uit interviews die onderzoeksbureau’s Rebel en Goudappel met verschillende handhavingspartijen hebben gehouden voor de evaluatie Wet Personenvervoer 2000 (Wp2000), die vorige maand werd gepubliceerd. Volgens de onderzoekers vormen deze frauduleuze taxibedrijven een bedreiging voor de veiligheid van de consument.
Zogeheten plof-bv’s in de taxibranche hebben meerdere auto’s en verhuren deze aan chauffeurs, beschrijven de onderzoekers. Deze chauffeurs rijden ritten via platformaccounts die gekoppeld zijn aan de bv. De inkomsten gaan hierdoor vaak naar de bv, die chauffeurs zwart uitbetalen. Bij incidenten laten ondernemers de bv heel snel failliet gaan en starten vervolgens een nieuw bedrijf.
“De praktijk van plof-bv’s vormt een bedreiging voor de kwaliteit en de veiligheid van de consument”, valt in de Wp2000-evaluatie te lezen. “Deze bv’s handelen niet in het belang van de consument en chauffeurs blijven anoniem, waardoor ze onherleidbaar zijn.” Een belangrijk punt, zeker in geval van klachten, overtredingen of erger.
Brede aanpak
Maatregelen om het groeiende aantal plof-bv’s een halt toe te roepen, zijn op twee niveau’s denkbaar. Een brede aanpak is volgens de onderzoekers het meest effectief. “Hierbij is het denkbaar om nadere eisen te stellen aan de datadeling tussen gemeenten, de Belastingdienst, ILT, KvK en andere relevante partijen.” Wel valt deze optie buiten de scope van de Wp2000.
Ook een eventuele terugkeer van de vakbekwaamheideis, behoort tot de mogelijkheden. “Bij het datadelen kan bijvoorbeeld onderzocht worden of achter twee bv’s dezelfde uiteindelijke belanghebbenden (Ultimate Beneficial Owner) schuilgaan. Een ander alternatief is het opnemen van een eis in de Wp2000, over reële vestiging en het verplicht doorgeven van wijzigingen aan Kiwa als gemandateerde vergunningverlenende instantie.”
De genoemde maatregelen zijn volgens de onderzoekers echter niet zaligmakend. Er zijn ook nadelen. “Zo kan een vakbekwaamheidstoets nooit volledige zekerheid bieden dat deze ook feitelijk op de juiste manier leidinggeeft aan medewerkers. Ook leidt de herintroductie van deze eis tot extra uitvoeringslasten.”
Lees ook:
Dit is buitengewoon ingewikkeld. Het betekent gewoon dat een controle instanties ‘live’ inzicht moet hebben in welke uren door welke ‘rijder’ een taxi wordt bemand. De applicatie is haalbaar te maken.
Zo kan de fiscus bij een controle direct vaststellen welke ‘rijder’ is aangemeld bij de taxi die wordt aangehouden. En dan natuurlijk de controle opvoeren in de gebieden waar dit veel voorkomt.