Onvrede

Rotterdamse taxichauffeurs eisen andere bufferzone

Taxistandplaats Rotterdam CS
Door werkzaamheden wordt de taxistandplaats aan de centrumzijde van Rotterdam Centraal met bijna twintig plekken ingekort. Foto: ANP/Robin Utrecht

Straattaxichauffeurs in Rotterdam zijn niet te spreken over de bufferzone die de gemeente heeft aangewezen. De taxistandplaats aan de voorkant van Rotterdam Centraal, waar plek is voor zo’n dertig taxi’s, wordt drastisch ingekort naar slechts twaalf plekken. Reden is de komst van een woontoren (Tree House), waarvan de werkzaamheden dit jaar beginnen.

Deze ingekorte standplaats wordt door de gemeente aangevuld met dertien bufferplekken in de Boekhorststraat, een zijstraat van de Heer Bokelweg. Door de vele stoplichten, ongeveer zes, kost het chauffeurs extra tijd deze plek te verlaten. “Dit zal zeker zo’n tien tot vijftien minuten extra in beslag nemen”, zegt taxichauffeur Vipan Vohra daarover. “Dat is onacceptabel, want het heeft een directe invloed op onze broodwinning.”

In een mailwisseling in handen van deze site erkent de gemeente de praktische problemen waar de taxichauffeurs tegenaan lopen. “Het is ons bekend dat de aanrijtijd vanaf de Boekhorststraat niet ideaal is”, schrijft de gemeente. “Er is echter weinig keus in andere plekken voor een bufferplek.”

Annabel

“Onzin”, vindt Vohra. Hij noemt de Delftsestraat, vlak achter discotheek Annabel, als alternatief. “Daar zijn minder stoplichten. Als daar de bufferzone komt is dat veel gemakkelijker voor ons.” Volgens de gemeente is de komst van een bufferzone op de Delftsestraat ‘om verschillende redenen’ echter niet mogelijk.

Vohra is daarom een petitie gestart, die binnen twee dagen door meer dan honderd taxichauffeurs is ondertekend. “Natuurlijk denken wij mee als de gemeente iets wil bouwen. Geen enkel probleem, maar het moet niet ten koste gaan van ons brood. Het lijkt erop dat het economisch belang van de gemeente voorgaat, dat is jammer.”

Spoedbezoek

De gemeente bevestigt tegenover TaxiPro dat er verschillende gesprekken zijn geweest over de veranderingen aan het Delfsteplein en de locatie voor de bufferplekken, met de directeuren van de TTO’s (Toegelaten Taxi Organisaties). De onvrede van de taxichauffeurs zegt de woordvoerder van de gemeente Rotterdam echter niet te herkennen. “In de gesprekken zijn deze geluiden niet naar voren gekomen.”

In de petitie roepen de chauffeurs tot slot de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb op een spoedbezoek aan de standplaats te brengen, om het gesprek over de problematiek aan te gaan. De petitie is woensdagavond ingediend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rotterdamse taxichauffeurs eisen andere bufferzone | TaxiPro
Onvrede

Rotterdamse taxichauffeurs eisen andere bufferzone

Taxistandplaats Rotterdam CS
Door werkzaamheden wordt de taxistandplaats aan de centrumzijde van Rotterdam Centraal met bijna twintig plekken ingekort. Foto: ANP/Robin Utrecht

Straattaxichauffeurs in Rotterdam zijn niet te spreken over de bufferzone die de gemeente heeft aangewezen. De taxistandplaats aan de voorkant van Rotterdam Centraal, waar plek is voor zo’n dertig taxi’s, wordt drastisch ingekort naar slechts twaalf plekken. Reden is de komst van een woontoren (Tree House), waarvan de werkzaamheden dit jaar beginnen.

Wilt u dit artikel lezen?

Bent u al abonnee?

logIN

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
 

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.