‘Ambtenaren overtraden regels om Uber in Nederland te houden’
Ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken hebben tegen de regels in gehandeld om het Europese hoofdkantoor van Uber in Amsterdam te houden. Dat schrijft Follow the Money (FTM). Verschillende bewindslieden ontkenden eerder nog stellig dat er sprake was van ambtelijke bemoeienis.
Uber overwoog in de zomer van 2014 het hoofdkantoor van Amsterdam te verhuizen naar Ierland. Dat blijkt uit stukken die de onderzoeksjournalisten van platform Follow the Money ontvingen na een beroep op de Wet open overheid (Woo). “Uber was ontevreden over de toen geldende belastingafspraken met Nederland”, zo tikt FTM op. “Als die afspraken niet gewijzigd konden worden, ‘dan gaan ze naar Ierland’.”
Gedragsregels
Uit de Woo-stukken komt naar voren dat medewerkers van de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) – de vooruitgeschoven post van het ministerie van Economische Zaken dat voorlichting geeft aan buitenlandse bedrijven over investeren in Nederland – Uber heeft toegezegd om het Amerikaanse bedrijf te helpen.
Doel was om te voorkomen dat de Belastingdienst snel informatie zou uitwisselen met andere landen over de omzet van individuele chauffeurs. “Uber had liever niet dat Nederland die informatie deelde met andere landen, en als dat dan al moest, graag niet te snel. Andere landen wilden die informatie hebben om te controleren of taxichauffeurs hun aangifte correct hadden ingevuld.”
Identificeren
Verschillende bewindslieden, waaronder voormalig staatssecretaris Eric Wiebes (VVD) en huidig demissionair staatssecretaris Marnix van Rij, ontkenden in het verleden nog stellig dat de NFIA zich bemoeide met belastingafspraken. “Voor specifieke belastingzaken verwijst NFIA door naar de bevoegde instantie”, schreef Van Rij destijds in een reactie op schriftelijke vragen, gesteld door onder meer Pieter Omtzigt.
Volgens de onderzoeksjournalisten tonen de stukken echter aan dat NFIA-medewerkers wel degelijk aan tafel hebben gezeten bij gesprekken tussen Uber en leden van de Belastingdienst. “Uit de stukken stijgt het beeld op dat de medewerkers van NFIA zich volledig identificeren met de belangen van Uber”, schrijft FTM.
Lees het volledige artikel op Follow the Money.
Lees ook:
schandalig
De politiek van liegen en bedriegen…
45 jaar Taxichauffeur geweest in Amsterdam en 45 jaar last gehad van ambtelijke hersenspinsels.
Altijd weer benieuwd wat we moesten doen wat een ambtenaar weer gedroomd had.
Onderzoekjournalisten zijn zwz niet betrouwbaar,
want een van die onderzoekjournalisten die ondercover Uber ging rijden voor de zogenaamde vakbond FNV die beweerde testijds dat hij 5euro per uur verdiende met uber app,terwijl we dik boven de 25euro per uur haalden.
Bovendien hoe kan een andere land met de omzet van Nederlandse taxichauffeurs ,kijken of zijn eigen chauffeurs de juiste omzet aangiftes doen in hun eigen land.
Ze waren vroeger wel wat professioneler met manipulatie.
Aldus Ali Ates de ambassadeur voor Uber. Volgens mij krijgt hij betaald om positief over Uber te schrijven. En dan nog dom ook. Het europese hoofdkantoor zit hier, dus de omzet van alle europese chauffeurs is hier bekend. Dus dat kan Uber wel zeker doorgeven aan de belastingdienst van het betreffende land. Maar dat willen ze dus liever niet. Je zou je af moeten vragen waarom niet.
Erg domme opmerking van Ali Ates ambassadeur van Uber. Het europese hoofdkwartier is hier gevestigd. Dus ook de administratie van andere europese chauffeurs wordt hier gedaan. Dus de omzet van die chauffeurs is hier bekend. Maar Uber wil dit liever niet doorgeven aan het land waar die chauffeur werkt. Vraag je eens af, waarom niet?
Ali,
Praat je over meer dan € 25.00 winst of omzet per uur?
Ali,
Bedoel je meer dan € 25.00 per uur omzet of winst?
Ali,
Je praat over meer dan € 25.00 per uur, is dat omzet of winst?
Peter het is omzet van meer dan 25euro per uur wel in Amsterdam he
Hans wisman bedankt voor de uitleg ik geef toe dat het verkeerd heb begrepen, Uber moet zwz de omzet van zijn chauffeur doorgeven aan de ambtenaar van de land die dat wilt weten.
Ik zou Uber direct een dikke boete geven ik neem aan dat een regering van land sterker is dan een platform.
Peter,
Meer dan 25euro per uur omzet in Amsterdam.
Hans bedankt voor je uitleg ik heb het niet goed begrepen,ik dat geval ben het wel eens met je dat Uber wel moet mee werken met landen waar hij actief is.
Ik ben geen ambassadeur van Uber ,ik ben wél de koning van de weg met mijn parelmoer Witt E klasse 😏
Ali,
En hoeveel denk je dat je daar netto per uur van over houd na aftrek van al je autokosten en betalen van inkomstenbelasting en premie ziektewet?
Peter je weet dat ik al 22 jaar taxi rij in Amsterdam,ik haal gewoon beter omzet met de platforms met minder stress .
Vaak zijn de ritjes aaneengesloten waardoor je minder brandstof kosten.
Maar ik snap tto taxi’s ook wel dat ze veel minder werk hebben door de platforms,want ik was zelf ook een tto taxi’s,maar Je kan er niks doen zo lang ze Uber legaal is.
Voor mij is het allang een levensstijl geworden met platform centrale tewerken.
Ali,
Waarom geef je geen antwoord op mijn vraag?