Regelgeving

BBO start petitie voor wetswijziging WP200

Taxibord
Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Branchevereniging Beroepschauffeurs Ondernemers (BBO) is een petitie gestart om een wetswijziging teweeg te brengen binnen de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Volgens BBO-voorzitter Mekki Aulad Ahmed moet er strengere regelgeving komen voor taxiplatformen als Uber en Bolt en moet er weer een vorm van vakbekwaamheid worden ingevoerd.

“Wij willen een zakelijke oplossing, waardoor platformen als Uber en Bolt niet meer de vrije hand hebben”, zegt Aulad Ahmed daarover. “Het is heel kwalijk dat grote multinationals alles kunnen doen wat ze willen. Daar willen wij een oplossing voor, zodat we de taximarkt op een normale manier kunnen regulieren.”

Respect

De BBO-voorzitter signaleert daarnaast een negatieve trend. Volgens Aulad Ahmed is er weinig onderling respect meer te bespeuren. “Vroeger was de taxibranche echt netjes. Amsterdamse taxichauffeurs reden in Amsterdam, Rotterdammers in Rotterdam, etc. Die chauffeurs hadden respect voor elkaars werkterrein. Dat is nu niet meer zo. Je ziet nu Amsterdamse chauffeurs gewoon naar Eindhoven gaan om daar te werken, als daar een groot festival plaatsvindt. Dat moet eens een keer afgelopen zijn.”

Daarnaast moet er volgens BBO ook weer een vorm van vakbekwaamheid terugkeren. Dit om snorders (illegaal taxivervoer) en zwartrijders dwars te zitten. “Snorders en zwartrijders hebben de taximarkt verziekt. Zij draaien de nek om van chauffeurs, die wel gewoon volgens de regels werken. Daarom willen wij dat er weer een vorm van vakbekwaamheid wordt ingesteld. Deze fungeert als een soort vakdiploma en brengt een onderscheid aan tussen taxichauffeurs en cowboys. Die snorders en zwartrijders willen we echt weg hebben.”

Daden

Als er voldoende handtekeningen onder de petitie staan, wordt deze aangeboden aan de mensen die iets te zeggen hebben over de taxiwet. Mekki Aulad Ahmed wil met deze petitie naar eigen zeggen druk uitoefenen op de mensen die de WP2000 evalueren. “Ik wil namelijk niet dat er alleen maar gepraat wordt. Er moeten Ć©cht concrete maatregelen genomen worden. Met praten bereik je niet veel, met daden wel.”

Aulad Ahmed hoopt uiteindelijk meer dan duizend handtekeningen op te halen. “Maar het is aan de chauffeurs zelf”, zegt hij daar nadrukkelijk bij. “Het ligt in hun handen. Deze petitie is een mooie kans voor zowel taxichauffeurs als ondernemers om hun stem te laten horen. We willen de politiek wakker schudden en aan het werk zetten. Chauffeurs en ondernemers hebben nu de kans om er iets van te maken. Ik zou zeggen: doe er wat mee.”

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “BBO start petitie voor wetswijziging WP200”

Bas Lachenal|19.04.23|22:37

Waar is die petitie te vinden?

Stef Bouwhuis|20.04.23|14:39

Je hebt 100% gelijk!

BBO start petitie voor wetswijziging WP200 | TaxiPro
Regelgeving

BBO start petitie voor wetswijziging WP200

Taxibord
Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Branchevereniging Beroepschauffeurs Ondernemers (BBO) is een petitie gestart om een wetswijziging teweeg te brengen binnen de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Volgens BBO-voorzitter Mekki Aulad Ahmed moet er strengere regelgeving komen voor taxiplatformen als Uber en Bolt en moet er weer een vorm van vakbekwaamheid worden ingevoerd.

“Wij willen een zakelijke oplossing, waardoor platformen als Uber en Bolt niet meer de vrije hand hebben”, zegt Aulad Ahmed daarover. “Het is heel kwalijk dat grote multinationals alles kunnen doen wat ze willen. Daar willen wij een oplossing voor, zodat we de taximarkt op een normale manier kunnen regulieren.”

Respect

De BBO-voorzitter signaleert daarnaast een negatieve trend. Volgens Aulad Ahmed is er weinig onderling respect meer te bespeuren. “Vroeger was de taxibranche echt netjes. Amsterdamse taxichauffeurs reden in Amsterdam, Rotterdammers in Rotterdam, etc. Die chauffeurs hadden respect voor elkaars werkterrein. Dat is nu niet meer zo. Je ziet nu Amsterdamse chauffeurs gewoon naar Eindhoven gaan om daar te werken, als daar een groot festival plaatsvindt. Dat moet eens een keer afgelopen zijn.”

Daarnaast moet er volgens BBO ook weer een vorm van vakbekwaamheid terugkeren. Dit om snorders (illegaal taxivervoer) en zwartrijders dwars te zitten. “Snorders en zwartrijders hebben de taximarkt verziekt. Zij draaien de nek om van chauffeurs, die wel gewoon volgens de regels werken. Daarom willen wij dat er weer een vorm van vakbekwaamheid wordt ingesteld. Deze fungeert als een soort vakdiploma en brengt een onderscheid aan tussen taxichauffeurs en cowboys. Die snorders en zwartrijders willen we echt weg hebben.”

Daden

Als er voldoende handtekeningen onder de petitie staan, wordt deze aangeboden aan de mensen die iets te zeggen hebben over de taxiwet. Mekki Aulad Ahmed wil met deze petitie naar eigen zeggen druk uitoefenen op de mensen die de WP2000 evalueren. “Ik wil namelijk niet dat er alleen maar gepraat wordt. Er moeten Ć©cht concrete maatregelen genomen worden. Met praten bereik je niet veel, met daden wel.”

Aulad Ahmed hoopt uiteindelijk meer dan duizend handtekeningen op te halen. “Maar het is aan de chauffeurs zelf”, zegt hij daar nadrukkelijk bij. “Het ligt in hun handen. Deze petitie is een mooie kans voor zowel taxichauffeurs als ondernemers om hun stem te laten horen. We willen de politiek wakker schudden en aan het werk zetten. Chauffeurs en ondernemers hebben nu de kans om er iets van te maken. Ik zou zeggen: doe er wat mee.”

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “BBO start petitie voor wetswijziging WP200”

Bas Lachenal|19.04.23|22:37

Waar is die petitie te vinden?

Stef Bouwhuis|20.04.23|14:39

Je hebt 100% gelijk!