Mystery guests moeten woekerprijzen Eindhovense taxiwereld tegengaan
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) in Eindhoven ziet in onder andere mystery guests de oplossing om te hoge ritprijzen, die weleens door taxichauffeurs in de Noord-Brabantse stad worden gehanteerd, tegen te gaan. Dat laat het college weten in een reactie op schriftelijke vragen die door de Lijst Pim Fortuyn (LPF) zijn gesteld.
De LPF trok vorige maand aan de bel over woekerprijzen binnen de Eindhovense taxiwereld. Volgens de partij betaalde men voorheen, afhankelijk van de verkeerssituatie, ongeveer 18 á 20 euro per rit met een lopende taximeter. “Tegenwoordig blijft de meter echter uit en worden vooraf al bedragen gevraagd van ongeveer 50 á 60 euro”, zei LPF-fractievoorzitter Rudy Reker daarover. “Niet akkoord gaan is gewoon weer uitstappen.”
Mystery guests
Volgens LPF kunnen dergelijke situaties niet door de beugel. Reker is dan ook van mening dat er keihard ingegrepen moet worden. “Dat houdt wat mij betreft in: per direct de vergunning intrekken en de auto in beslag nemen. Ik wil niet dat de Eindhovenaren besodemieterd worden”, zei de LPF-voorman eerder tegenover TaxiPro.
Het Eindhovense college is het met Reker eens dat er moet worden toegezien op ritweigering en het in rekening brengen van te hoge ritprijzen. “Toezicht hierop kan door middel van het inzetten van een mystery guest of het inzetten van serviceteams binnen de opstapmarkt. Serviceteams houden toezicht op straat op de Eindhovense TTO’s (Toegelaten Taxi Organisaties) en coördineren op drukke momenten de klantenstroom om de doorstroming en veiligheid van het verkeer te waarborgen.”
SEK
Volgens het college moeten middelen zoals deze echter worden ingezet door Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi (SEK). In Eindhoven functioneert deze stichting als lokale koepelorganisatie. “De SEK is de gesprekspartner van de gemeente en signaleert en adviseert over ontwikkelingen op het gebied van taxivervoer. Over de inzet van een mystery guest en de serviceteams zijn wij in overleg met de SEK.”
“Tevens is het van belang om te vermelden dat een chauffeur vooraf aan de rit prijsafspraken met de klant mag maken”, vervolgt het college haar verhaal. “Wanneer de klant aangeeft vooraf geen prijsafspraken te willen maken of men samen niet tot een prijsafspraak kan komen, dan is de chauffeur verplicht om op de meter te rijden en mag de rit niet weigeren.”
Handhaving intensiveren
Tot slot laat B&W weten dat blijvende controles nodig blijven om het probleem van de woekerprijzen te bestrijden. “Naast het inzetten van mystery guests en serviceteams, zijn wij voornemens het toezicht en handhaving te intensiveren binnen de doelen in het geldende taxibeleid. Dit betreft zowel handhaving op de opstapmarkt als handhaving op niet TTO-rijders die taxivervoer op de opstapmarkt in Eindhoven aanbieden.”
Lees ook:
Stuur ze met spoed graag even in de avond en nacht uren naar den haag hollands spoor