RTC-directeur maakt zich zorgen over absurde taxiprijzen: ‘Het is een trieste zaak’
Taxichauffeurs in de regio Rotterdam vragen soms woekerprijzen aan jongeren die een taxi bestellen in de nachtelijke uren, veelal na een avondje stappen. Dat stellen lokale politieke partijen als Leefbaar Rotterdam en Lokaal Onafhankelijk Schiedam. Beide partijen stelden hier al eens vragen over. Perry van Ham, uitvoerend bestuurder bij de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) erkent het probleem en maakt zich er grote zorgen over. In een uitgebreid gesprek met TaxiPro gaat hij verder in op deze problematiek. “Helaas hebben wij er zelf ook mee te maken.”
Steeds vaker luiden lokale politieke partijen de noodklok over de soms extreem hoge taxiprijzen die taxichauffeurs in de nachtelijke uren vragen aan passagiers. Zo stelde Leefbaar Rotterdam half januari vragen aan het college van burgemeester en wethouders (B&W) over dit onderwerp. Volgens de partij zijn veel jongeren die een avondje stappen in de havenstad, min of meer gedwongen een taxi te pakken, omdat vervoersdiensten als de BOB-bus en de nachtmetro niet meer rijden. “Zij hebben de facto een soort monopoliepositie verworven in de nachtelijke uren”, zegt Leefbaar Rotterdam daarover. Volgens de partij vragen taxichauffeurs voor zo’n rit soms zelfs meer dan het dubbele van de maximaal bepaalde tarieven.
Ook in Schiedam is deze ontwikkeling niet onopgemerkt gebleven. Volgens de lokale partij Lokaal Onafhankelijk Schiedam (LOS) kampt die gemeente met hetzelfde probleem. “Veel jongeren, maar ook de wat oudere stappers, klagen over de enorme prijzen. Het zal veel jongeren weerhouden om überhaupt uit te gaan en dat is natuurlijk geen goede zaak”, zo stelt LOS. De partij wilde van het college van B&W onder andere weten of zij wat kunnen doen om het beleid ten aanzien van de tarifering te verscherpen of verruimen. Het Schiedamse gemeentebestuur heeft te kennen gegeven daarin “geen mogelijkheden” te zien.
Grote zorgen
Deze ontwikkeling baart Perry van Ham, uitvoerend bestuurder bij de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), grote zorgen. “Wij vinden het heel erg om constant te moeten horen hoe het er momenteel aan toe gaat in de Rotterdamse taximarkt. Het is een trieste zaak. Helaas hebben wij hier zelf ook mee te maken. Daarom had ik in eerste instantie ook moeite om over dit onderwerp te praten. Maar dit probleem moet gewoon worden opgelost, want dit soort praktijken geven de Rotterdamse taxisector een slechte naam. Dat slechte imago heeft weer zijn weerslag op de chauffeurs en schaadt onze naam.”
Van Ham zegt precies te weten hoe het in de nachtelijke uren op de taxistandplaatsen eraan toegaat. “Taxichauffeurs staan daar in een rij te wachten op passagiers. Het is gebruikelijk dat de taxi die vooraan staat, de eerste rit krijgt. Die begint vervolgens twee keer de prijs te vragen. De tweede doet hetzelfde of het hele rijtje rijdt niet. In zo’n situatie komt het weleens voor dat de vijfde gaat rijden, maar dan wordt er drie keer de prijs gevraagd. Dat is een tactiek die zo’n rijtje weleens gehanteerd wordt. Voor een ritje van 15 euro wordt dan ineens 40 euro gevraagd.”
Om dergelijke situaties tegen te gaan, heeft RTC zelf een app ontwikkeld. “Als passagiers via deze app een taxi bestellen, kunnen ze altijd een vaste prijs afspreken die gebaseerd is op de meterprijs. In de daluren krijgen ze dan ook nog eens 15 procent korting. Op deze manier proberen we een einde te maken aan de praktijken waar klanten tegenaan lopen op de standplaatsen.”
Boefjes
Volgens de RTC-bestuurder handelen taxichauffeurs die gebruik maken van dergelijke methoden in strijd met de wet. “Als je voor een TTO rijdt, ben je verplicht via de meter te rijden. Tenzij de chauffeur vooraf een prijsafspraak heeft gemaakt met de klant, maar dat moet je dan wel kunnen aantonen als ernaar gevraagd wordt. Dat kan bijvoorbeeld via het gebruik van zo’n app of per mail.”
Daarom waarschuwt Perry van Ham alle chauffeurs die voor RTC rijden nog een laatste keer. “Wij willen niet met dergelijke kwesties geassocieerd worden. Ik ga hier ook nog een brief over schrijven en sturen naar alle chauffeurs die voor ons rijden. Als het bij ons voorkomt, beëindigen we de samenwerking. Zero tolerance wat dit betreft, want eigenlijk is het gewoon oplichting. Nee, het uitzetten van een chauffeur is natuurlijk nooit leuk. Maar volgens mij lopen er tussen al die welwillende chauffeurs, die nog altijd in de meerderheid zijn, ook nogal wat boefjes rond.”
Van Ham stelt dat deze kwestie vooral in de regio Rotterdam speelt en de laatste maanden de kop heeft opgestoken. “Volgens mij is het op landelijk vlak geen issue”, zegt hij daarover. “In Den Haag heb ik nog niet gehoord dat dit speelt, bijvoorbeeld. Sinds een paar maanden hoor ik steeds meer over dit onderwerp. Vanaf oktober vorig jaar, ongeveer. Het is dus een nieuwe ontwikkeling. Hoe langer dit duurt, hoe meer het zich doorontwikkeld.”
Actie
Daarom is het tijd voor actie, zo is Perry van Ham van mening. Hij heeft een negental punten op papier gezet, die kunnen dienen als mogelijke oplossingen om deze ontwikkeling de kop in te drukken. Deze punten variëren van handhaving binnen de eigen organisatie en de inzet van mysteryguests, tot een lokale campagne op RTV Rijnmond om jongeren te waarschuwen en informeren over dit soort praktijken. Deze punten heeft hij ook al voorgelegd aan de gemeente Rotterdam.
“De handhaving is ook tijdens deze gesprekken aanwezig”, zegt Van Ham daarover. “Die zijn écht welwillend. Dat geldt ook voor de gemeente, alleen gebeurt er nu niks. Waarom niet? Zeg het maar. Geen geld, geen tijd? Misschien is de urgentie niet duidelijk genoeg of zijn ze zich er niet bewust van dat deze kwestie momenteel op zo’n grote schaal speelt. Natuurlijk doen wij aan eigen handhaving, maar ik ben natuurlijk ook niet van de politie. Ik bedoel: ik kan niet met een chauffeur meerijden op de achterbank. Nee, ik moet het slechts van meldingen hebben. Deze kwestie gaat over regels en wetgeving. Dat moet gewoon door de gemeente gecontroleerd en gehandhaafd worden.”
Visitekaartje
Dat kan volgens de RTC-bestuurder op verschillende manieren. Van Ham denkt dan ook dat dit probleem opgelost kan worden, mits deze kwestie een urgentere plek op de gemeentelijke agenda krijgt. “Zo pleit ik voor een centraal klachtenmeldpunt vanuit de gemeente, met bijbehorende instructies hoe je zo’n klacht kan indienen”, geeft Van Ham als voorbeeld.
“Maar het belangrijkste is dat we allemaal één lijn trekken. Dat geldt voor zowel de TTO’s als voor de gemeente en de handhaving. Taxi’s moeten het visitekaartje en gastheer van de stad zijn. Dan moet je vanuit de gemeente toch beginnen om hier een budget voor samen te stellen, zodat dit probleem een halt kan worden toegeroepen? Het taxiproduct moet echt weer gezond worden, daar gaat het om”, zo besluit Van Ham.
Lees ook:
Prijs bloemkool en paprika door het dak nieuws van de dag!!! waarom stelde Leefbaar Rotterdam nier hier over kamer vragen ????????
Je zou in een marketing campagne moeten promoten dat professionele Taxibedrijven een 5 sterren kwaliteit leveren. Als een taxi dat naar jouw mening niet doet, maak dan na het uitstappen een foto van het kenteken van het voertuig (in een foto zit het tijdstip en een geolocatie) en stuur die naar een stedelijk centraal whatsapp adres met in het tekstveld de klacht. De beheerder van de brievenbus stuurt de vraag naar juiste TTO, Uber of Bolt en die moet dan binnen 2 werkdagen reageren op de klacht
Ook by rtc worden de klanten opgelicht en het probleem is dat de klanten toch betalen
Ik had nog klant in mijn taxi die had €125 betaald zuidplein naar spijkenisse
Goed visitekaartje
Medewerker van rtc spreekt over “een paar boefjes” in de chauffeurs groep, alsof ze een snoepje stelen bij de lokale kruidenier om de hoek. Dit zijn schandalige praktijken, diefstal, oplichting ten top! Niet alleen de samenwerking stop zetten met deze chauffeurs maar ook gelijk de chauffeurspas innemen en voor t leven uit de branche verbannen.
Rtc medewerker spreekt over “boefjes”, alsof het n paar kwajongens zijn die een snoepje bij de plaatselijke kruidenier om de hoek pikken…. dit zijn gewoon doorgewinterde, intimiderende, oplichters! Bij een vergrijp gelijk de samenwerking stopzetten en bij alle instaties aanmelden. Aangifte doen bij de politie en chauffeurspas laten innemen. Dit soort gasten verbannen uit onze mooie branche!
De BCT zit verplicht in iedere taxi.
Daarin worden gegevens, die Stef Bouwhuis aangeeft vast gelegd om o.a. absurde prijzen te voorkomen.
Dat werkt dus niet en controle daarop is nauwelijks mogelijk.
De taxibranche zodanig reguleren zodat je in een normale diensttijd je kost kan verdienen is misschien een optie?