Demonstratie

Amsterdamse taxichauffeurs zijn strenge regelgeving spuugzat: ‘We zijn gestrest’

ANP - Taxichauffeurs demonstreren op de Dam
Amsterdamse taxichauffeurs demonstreerden zaterdagnacht op de Dam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/NieuwsFoto

Taxichauffeurs zijn de strenge regelgeving in Amsterdam meer dan zat. Ze krijgen naar eigen zeggen om de haverklap boetes opgelegd als ze ergens stilstaan. Ook zijn de chauffeurs van mening dat de gemeente te weinig voor ze doet. Om dat kenbaar te maken, hebben zo’n driehonderd chauffeurs zaterdagnacht een demonstratie gehouden op de Dam.

“Er zijn steeds minder taxistandplaatsen, waardoor taxi’s bijna niet meer stil kunnen staan of moeten betalen om te parkeren,” vertelt een centralist van de Amsterdamse Taxi Service aan het Parool. “Daarnaast worden steeds meer straten geblokkeerd voor taxi’s, zodat chauffeurs vaak om moeten rijden.”

“De laatste tijd worden taxi’s heel streng gecontroleerd en krijgen ze voor de kleinste dingen een bekeuring,” vervolgt de centralist zijn verhaal. “Ook als je je papieren op orde hebt en netjes rijdt, word je nog gepakt omdat je band net wat versleten is, of het lampje van je kenteken het niet doet. Het lijkt wel of de handhavers de pik hebben op taxichauffeurs. Dat maakt ze kwaad.”

Geen plek

Ayman Alneaimi bevestigt het beeld dat de centralist schetst. De Amsterdamse taxichauffeur was afgelopen zaterdagnacht zelf niet aanwezig bij de demonstratie, maar is het wel voor de volle honderd procent eens met de actievoerders. “Het grootste probleem voor taxichauffeurs op dit moment, is plek”, zegt Alneaimi daarover tegen TaxiPro.

“Op bijna alle belangrijke plekken die er momenteel zijn, mogen alleen nog maar elektrische voertuigen staan”, vervolgt de getergde taxichauffeur zijn verhaal. “Die elektrische auto’s zijn erg duur. Niet iedereen heeft het geld om zo’n investering te doen. En dat terwijl in het nieuwe convenant is afgesproken dat in 2025 al het taxivervoer in Amsterdam uitstootvrij moet zijn. De regels zijn duidelijk. Maar dat je nu al niet meer op taxistandplaatsen mag staan als je geen elektrische auto hebt, is erg moeilijk.”

Geen enkele rit

Volgens Alneaimi zijn er honderden taxichauffeurs die niet beschikken over een elektrische auto en ook onvoldoende geld verdienen om deze te kunnen betalen. Dat heeft volgens hem te maken met hoge kosten en vaste lasten. “Ik hoor daar zelf ook bij”, geeft hij toe. “Deze week had ik een dienst van twaalf uur. In die tijd heb ik geen enkele rit gereden. Dat komt omdat ik geen standplaats heb. En de standplaatsen waar ik nog wel mag staan, leveren nauwelijks werk op. Als je geluk hebt, scoor je af en toe een ritje.”

“Hoe kan je dan nog werken als je werk voornamelijk plaatsvindt in de auto”, vraagt de taxichauffeur zich al zuchtend hardop af. “Omdat wij nergens meer mogen stilstaan, worden wij eigenlijk gedwongen om constant rondjes te rijden. Dat kost zoveel brandstof, de kosten gaan alleen maar omhoog.”

Boetes

Als taxichauffeurs dat weigeren en alsnog besluiten ergens stil te staan, worden ze veelal op de bon geslingerd door de handhaving. De chauffeurs nemen het risico op een boete voor lief. “Hoe kunnen we anders nog ons werk uitvoeren? Er is geen andere manier, we hebben geen keuze. En dat willen wij niet, want we zitten er helemaal niet op te wachten om problemen te krijgen met de politie of de gemeente”, aldus Alneaimi.

Naast de boetes worden er soms zelfs ontheffingen opgelegd. Als een taxichauffeur dat overkomt, moet hij zijn daklicht inleveren bij de betreffende TTO en mag hij voor een bepaalde periode geen passagiers meer vervoeren. “Bij de eerste keer mag je een week niet werken. De tweede is voor een maand en de derde is voor drie maanden.”

Gerespecteerd worden

Volgens de chauffeurs moet er binnen afzienbare tijd wat gebeuren. “Ten eerste willen wij gerespecteerd worden door de gemeente”, zegt Alneaimi daarover. “Wij willen goed behandeld worden. Wij willen dat er standplaatsen komen waar wij wél mogen staan, totdat de regel omtrent elektrisch taxivervoer in werking treedt. Als wij op meer plekken mogen staan, kunnen we weer wat meer geld verdienen. En dat is ook hard nodig met al die crises, waar ook wij door geraakt worden. Hoe kan je leven als je geen geld hebt? De chauffeurs zijn gestrest. We hopen dat we worden gehoord.”

De gemeente Amsterdam laat in een reactie weten in sommige delen van de stad maatregelen genomen te hebben, vanwege de overlast van rondrijdende auto’s en om de leefbaarheid voor de bewoners te bevorderen. “Ook mogen auto’s niet overal stoppen omdat dat onveilige verkeerssituaties kan opleveren”, zegt een woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) daarover. “Dat kan vervelend zijn voor taxichauffeurs, maar we moeten een afweging maken tussen belangen van bewoners en van de taxichauffeurs. We overleggen regelmatig met de taxibedrijven, we zullen dit met ze bespreken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “Amsterdamse taxichauffeurs zijn strenge regelgeving spuugzat: ‘We zijn gestrest’”

Daniel Van Der Sloot|16.02.23|12:59

Goed, weg met deze uitzuigers en oplichters. Taxichauffeurs zijn boos omdat na de vele jaren oplichten mensen eindelijk een betaalbare optie hebben met über en nu is het janken.

Triest.

Peter Walgreen|16.02.23|19:12

Uber, dus concurrentie is prima maar dan wel dezelfde plichten als de reguliere taxibranche.

Ferhat|17.02.23|02:43

Daniel van der sloot neem maar eens een uber/bolt met spitsuren en drukke dagen zoals feestdagen/festivals/weekenden. Dan laten ze je 3 a 4 x meer als een normale taxi betalen. Maar dan willen jullie oppeens wel de taxi nemen die netjes op de meter rijdt. Jij bent gewoon een gierige gozer en springt naar goedkoper in een rammelbak. Als je kwaliteit wilt kost dat geld meneertje. Al die uber chauffeurs zijn onervaren en maken de meeste ongelukken.

Ali Bounida|18.02.23|20:31

Ja Daniel van der sloot je bent zo gierig dat je sokken omdraait om ze niet te wassen en dat doe je ook met je onderbroek jij bent de type gierigheid die voor een dubbeltje vooraan wilt zitten ik denk dat jij gewoon de fiets moet nemen en geen taxi

said oujda|18.02.23|20:49

Diesel auto’s worden uitgesloten van
Taxi-standplaatsen cs-amsterdam, leidseplein, oudebrugsteeg, dam die gaan dan rondjes rijden milieu vervuilen wil Amsterdam nou schoonlucht of een vuile lucht hoop dat ze deze keer met een goede oplossing komen

Peter Walgreen|18.02.23|21:28

Ali,
Ik ben zelf ongeveer 4 jaar bij een tto aangesloten geweest (Taxistad) en ik hoorde van veel buitenlandse toeristen dat ze vanaf de Arena of Ziggo Dome prijzen betaalden tot zo’n €70.- richting Leidseplein, en dat gebeurde structureel dus was echt geen incident.

Ton van Dalfsen|20.02.23|11:27

@ Daniel, En veel ( de beste daar buiten gelaten ) Uber chauffeurs hebben hun rijbewijs gratis verkregen bij een pakkie boter in hun land van herkomst. En hier dan omruilen voor een nederlands rijbewijs.

Ton van Dalfsen|20.02.23|11:29

Vorige week werd ik nog door handhaving bijna op de bon geslingerd. Ze vroegen om mijn rijbewijs. En dan ook nog vragen of ik nederlander ben? Waarom?

Stef Bouwhuis|21.02.23|16:22

De hele stijl van de huidige Gemeenteraad is het wegpesten en onderdrukken van alles wat niet in hun straatje past. Eerlijk gelijkwaardig overleg over hoe een transitie zonder verliezen haalbaar kan worden gemaakt ontbreekt. Het gedrag van de Gemeente is eenzijdig en autoritair. De omzet per werkdag van een chauffeur is extreem laag. Met die omzet hebben ze amper een inkomen; laat staan dat daar ruimte inzit voor een investering in voertuigen, die 1,5 tot 2x zo duur zijn.

Amsterdamse taxichauffeurs zijn strenge regelgeving spuugzat: ‘We zijn gestrest’ | TaxiPro
Demonstratie

Amsterdamse taxichauffeurs zijn strenge regelgeving spuugzat: ‘We zijn gestrest’

ANP - Taxichauffeurs demonstreren op de Dam
Amsterdamse taxichauffeurs demonstreerden zaterdagnacht op de Dam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/NieuwsFoto

Taxichauffeurs zijn de strenge regelgeving in Amsterdam meer dan zat. Ze krijgen naar eigen zeggen om de haverklap boetes opgelegd als ze ergens stilstaan. Ook zijn de chauffeurs van mening dat de gemeente te weinig voor ze doet. Om dat kenbaar te maken, hebben zo’n driehonderd chauffeurs zaterdagnacht een demonstratie gehouden op de Dam.

“Er zijn steeds minder taxistandplaatsen, waardoor taxi’s bijna niet meer stil kunnen staan of moeten betalen om te parkeren,” vertelt een centralist van de Amsterdamse Taxi Service aan het Parool. “Daarnaast worden steeds meer straten geblokkeerd voor taxi’s, zodat chauffeurs vaak om moeten rijden.”

“De laatste tijd worden taxi’s heel streng gecontroleerd en krijgen ze voor de kleinste dingen een bekeuring,” vervolgt de centralist zijn verhaal. “Ook als je je papieren op orde hebt en netjes rijdt, word je nog gepakt omdat je band net wat versleten is, of het lampje van je kenteken het niet doet. Het lijkt wel of de handhavers de pik hebben op taxichauffeurs. Dat maakt ze kwaad.”

Geen plek

Ayman Alneaimi bevestigt het beeld dat de centralist schetst. De Amsterdamse taxichauffeur was afgelopen zaterdagnacht zelf niet aanwezig bij de demonstratie, maar is het wel voor de volle honderd procent eens met de actievoerders. “Het grootste probleem voor taxichauffeurs op dit moment, is plek”, zegt Alneaimi daarover tegen TaxiPro.

“Op bijna alle belangrijke plekken die er momenteel zijn, mogen alleen nog maar elektrische voertuigen staan”, vervolgt de getergde taxichauffeur zijn verhaal. “Die elektrische auto’s zijn erg duur. Niet iedereen heeft het geld om zo’n investering te doen. En dat terwijl in het nieuwe convenant is afgesproken dat in 2025 al het taxivervoer in Amsterdam uitstootvrij moet zijn. De regels zijn duidelijk. Maar dat je nu al niet meer op taxistandplaatsen mag staan als je geen elektrische auto hebt, is erg moeilijk.”

Geen enkele rit

Volgens Alneaimi zijn er honderden taxichauffeurs die niet beschikken over een elektrische auto en ook onvoldoende geld verdienen om deze te kunnen betalen. Dat heeft volgens hem te maken met hoge kosten en vaste lasten. “Ik hoor daar zelf ook bij”, geeft hij toe. “Deze week had ik een dienst van twaalf uur. In die tijd heb ik geen enkele rit gereden. Dat komt omdat ik geen standplaats heb. En de standplaatsen waar ik nog wel mag staan, leveren nauwelijks werk op. Als je geluk hebt, scoor je af en toe een ritje.”

“Hoe kan je dan nog werken als je werk voornamelijk plaatsvindt in de auto”, vraagt de taxichauffeur zich al zuchtend hardop af. “Omdat wij nergens meer mogen stilstaan, worden wij eigenlijk gedwongen om constant rondjes te rijden. Dat kost zoveel brandstof, de kosten gaan alleen maar omhoog.”

Boetes

Als taxichauffeurs dat weigeren en alsnog besluiten ergens stil te staan, worden ze veelal op de bon geslingerd door de handhaving. De chauffeurs nemen het risico op een boete voor lief. “Hoe kunnen we anders nog ons werk uitvoeren? Er is geen andere manier, we hebben geen keuze. En dat willen wij niet, want we zitten er helemaal niet op te wachten om problemen te krijgen met de politie of de gemeente”, aldus Alneaimi.

Naast de boetes worden er soms zelfs ontheffingen opgelegd. Als een taxichauffeur dat overkomt, moet hij zijn daklicht inleveren bij de betreffende TTO en mag hij voor een bepaalde periode geen passagiers meer vervoeren. “Bij de eerste keer mag je een week niet werken. De tweede is voor een maand en de derde is voor drie maanden.”

Gerespecteerd worden

Volgens de chauffeurs moet er binnen afzienbare tijd wat gebeuren. “Ten eerste willen wij gerespecteerd worden door de gemeente”, zegt Alneaimi daarover. “Wij willen goed behandeld worden. Wij willen dat er standplaatsen komen waar wij wél mogen staan, totdat de regel omtrent elektrisch taxivervoer in werking treedt. Als wij op meer plekken mogen staan, kunnen we weer wat meer geld verdienen. En dat is ook hard nodig met al die crises, waar ook wij door geraakt worden. Hoe kan je leven als je geen geld hebt? De chauffeurs zijn gestrest. We hopen dat we worden gehoord.”

De gemeente Amsterdam laat in een reactie weten in sommige delen van de stad maatregelen genomen te hebben, vanwege de overlast van rondrijdende auto’s en om de leefbaarheid voor de bewoners te bevorderen. “Ook mogen auto’s niet overal stoppen omdat dat onveilige verkeerssituaties kan opleveren”, zegt een woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) daarover. “Dat kan vervelend zijn voor taxichauffeurs, maar we moeten een afweging maken tussen belangen van bewoners en van de taxichauffeurs. We overleggen regelmatig met de taxibedrijven, we zullen dit met ze bespreken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “Amsterdamse taxichauffeurs zijn strenge regelgeving spuugzat: ‘We zijn gestrest’”

Daniel Van Der Sloot|16.02.23|12:59

Goed, weg met deze uitzuigers en oplichters. Taxichauffeurs zijn boos omdat na de vele jaren oplichten mensen eindelijk een betaalbare optie hebben met über en nu is het janken.

Triest.

Peter Walgreen|16.02.23|19:12

Uber, dus concurrentie is prima maar dan wel dezelfde plichten als de reguliere taxibranche.

Ferhat|17.02.23|02:43

Daniel van der sloot neem maar eens een uber/bolt met spitsuren en drukke dagen zoals feestdagen/festivals/weekenden. Dan laten ze je 3 a 4 x meer als een normale taxi betalen. Maar dan willen jullie oppeens wel de taxi nemen die netjes op de meter rijdt. Jij bent gewoon een gierige gozer en springt naar goedkoper in een rammelbak. Als je kwaliteit wilt kost dat geld meneertje. Al die uber chauffeurs zijn onervaren en maken de meeste ongelukken.

Ali Bounida|18.02.23|20:31

Ja Daniel van der sloot je bent zo gierig dat je sokken omdraait om ze niet te wassen en dat doe je ook met je onderbroek jij bent de type gierigheid die voor een dubbeltje vooraan wilt zitten ik denk dat jij gewoon de fiets moet nemen en geen taxi

said oujda|18.02.23|20:49

Diesel auto’s worden uitgesloten van
Taxi-standplaatsen cs-amsterdam, leidseplein, oudebrugsteeg, dam die gaan dan rondjes rijden milieu vervuilen wil Amsterdam nou schoonlucht of een vuile lucht hoop dat ze deze keer met een goede oplossing komen

Peter Walgreen|18.02.23|21:28

Ali,
Ik ben zelf ongeveer 4 jaar bij een tto aangesloten geweest (Taxistad) en ik hoorde van veel buitenlandse toeristen dat ze vanaf de Arena of Ziggo Dome prijzen betaalden tot zo’n €70.- richting Leidseplein, en dat gebeurde structureel dus was echt geen incident.

Ton van Dalfsen|20.02.23|11:27

@ Daniel, En veel ( de beste daar buiten gelaten ) Uber chauffeurs hebben hun rijbewijs gratis verkregen bij een pakkie boter in hun land van herkomst. En hier dan omruilen voor een nederlands rijbewijs.

Ton van Dalfsen|20.02.23|11:29

Vorige week werd ik nog door handhaving bijna op de bon geslingerd. Ze vroegen om mijn rijbewijs. En dan ook nog vragen of ik nederlander ben? Waarom?

Stef Bouwhuis|21.02.23|16:22

De hele stijl van de huidige Gemeenteraad is het wegpesten en onderdrukken van alles wat niet in hun straatje past. Eerlijk gelijkwaardig overleg over hoe een transitie zonder verliezen haalbaar kan worden gemaakt ontbreekt. Het gedrag van de Gemeente is eenzijdig en autoritair. De omzet per werkdag van een chauffeur is extreem laag. Met die omzet hebben ze amper een inkomen; laat staan dat daar ruimte inzit voor een investering in voertuigen, die 1,5 tot 2x zo duur zijn.