‘Nieuw Amsterdams beleid moet ook straattaximarkt uitstootvrij maken’
Om een snellere transitie naar een uitstootvrije taxivloot in Amsterdam mogelijk te maken wordt er een nieuwe convenant zero-emissie taxi voorbereid. Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer, stelt dat er hierbij rekening wordt gehouden met de financieel zware tijd die taxichauffeurs doormaken.
Namens de gemeente Amsterdam ondertekende De Vries op 19 april de landelijke Routekaart Zero Emissie Consumententaxi. Het doel van deze routekaart is om in 2025 alleen nog maar schone en stille taxi’s in de grote steden rond te hebben rijden en in 2030 in heel Nederland.
De stad zelf heeft ook een convenant op het gebied van uitstootvrije taxivoertuigen: de convenant schone taxi. Deze komt uit 2016 en is toentertijd ondertekend door de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) en de gemeente zelf. Met het oog op de landelijke afspraken wordt er beoogd om de nieuwe convenant ook door partijen uit de opstap- en bestelmarkt te laten ondertekenen.
Deze groep chauffeurs is echter hard getroffen door de coronacrisis. Dit onderkent De Vries. “In gesprekken met de branche en met taxichauffeurs is mij verteld dat de financiële ruimte om te investeren in uitstootvrije voertuigen door de coronapandemie ernstig is aangetast.” Hij geeft daarom aan dat er bij het opstellen van de nieuwe convenant rekening gehouden zal worden met deze situatie.
Aanschafsubsidie verlengd en inzet op duurzaam herstel
Zo stelt hij dat de subsidie ‘aanschaf uitstootvrije taxi’s voor gebruik in Amsterdam 2019-2021′ is omgezet in een nieuwe regeling en met ruim een jaar is verlengd tot 31 december 2022. Deze regeling gaat vanaf 1 juni verder onder de naam ‘duurzame Amsterdamse vervoersmiddelen’.
Daarbij zijn enkele voorwaarden aangepast en wordt er ingezet op een duurzaam herstel na de coronacrisis. “Als een chauffeur afstand heeft moeten nemen van een taxivoertuig gedurende de coronacrisis is het mogelijk om alsnog aanspraak te maken op de subsidieregeling.” Ook zal op vaste momenten de voortgang van de uitstootvrije taximarkt worden gemonitord en besproken met convenantspartners. “Momenteel ben ik nog in gesprek met taxipartijen om in samenspraak tot een verdere invulling van het beleid te komen.”
Voorloper zijn op het gebied van duurzame mobiliteit
De Vries benadrukt dat hij het als belangrijk ziet om als stad voorop te lopen met het bevorderen van duurzame mobiliteit. “De taxi is een alternatief voor mensen die geen auto hebben maar toch wel een autorit willen maken, bijvoorbeeld omdat ze veel bagage hebben. Ik wil dat die taxi dan wel zo schoon mogelijk is en het liefst uitstootvrij.”
Amsterdam is dan ook al enkele jaren de stad met het hoogste aandeel uitstootvrij taxiverkeer. “Met het nieuwe taxibeleid wil ik dat het gebruik van uitstootvrij taxivervoer snel verder groeit. Daarvoor is het nodig dat ook de bestelmarkt meer met uitstootvrije taxi’s gaat rijden en het nieuwe convenant uitstootvrije taxi ondertekent.”
Lees ook:
Komen de Taxi’s / bedrijven die niet in Amsterdam geregistreerd staan ook in aanmerking voor
subsidie?
Is landelijk aanpakken niet veel efficienter ?
Verminder het aantal overtollige vergunningen in de steden, dan heb je al 80% minder uitstoot te pakken.
Is opwekken van stroom t.b.v elektrische voertuigen uitstootvrij dan ?
De linkse hobby’s kosten bakken met geld en hebben nauwelijks effect.
Gezamelijk boycotten.