Nieuw taxibeleid Amsterdam: drie taxizones, afspraken met bemiddelaars en intelligent toezicht
Om een einde te maken aan ongezonde concurrentie om de klant werkt de gemeente Amsterdam aan een nieuw taxistelsel met gelijke regels voor alle soorten straattaxivervoer. Er wordt onder meer ingezet op drie soorten taxizones, afspraken met taxibemiddelaars en intelligent toezicht en handhaving.
Na zijn aantreden begin dit jaar heeft verkeerswethouder Egbert de Vries kennisgemaakt met de taxibranche en gesprekken gevoerd met taxichauffeurs over de opgave van de Agenda Taxi 2020-2025. Hierin staat de ambitie om een nieuw straattaxistelsel te ontwikkelen met een gelijk speelveld voor de opstapmarkt en de bestelmarkt, met één set Amsterdamse normen voor taxichauffeurs en bemiddelaars en een gebiedsgerichte aanpak.
In een brief aan de gemeenteraad stelt de wethouder dat de hoofdlijnen voor het nieuwe taxistelsel in voorbereiding zijn. Zo wordt er juridisch onderzoek gedaan naar de toepassingsmogelijkheden van de Wet Personenvervoer 2000 en de Wegenverkeerswet als grondslag voor de Amsterdamse regels.
De Vries heeft er ook voor gekozen om drie gemeentelijk gereguleerde taxizones te ontwikkelen. Deze gebiedsgerichte aanpak zou de leefbaarheid in de stad moeten verbeteren door overlast te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. De problematiek rond het taxivervoer verschilt namelijk per gebied in de stad.
Taxxxizone, Taxiluw en Taxihotspot
De eerste zone die er in de stad zal komen is de Taxxxizone. De Vries stelt dat daar nu sprake is van een inbreuk op de leefbaarheid, verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. Daarom zullen met het nieuwe beleid alleen chauffeurs met een gemeentelijke toestemming daar taxivervoer aan mogen bieden.
In de tweede zone, Taxiluw genoemd, moet structurele overlast voorkomen worden door alleen taxi’s met een aangemelde bestelde rit toe te laten. Tot slot is het de bedoeling dat de vraag naar taxivervoer in de derde zone, de zone Taxihotspot, in het kader van overlastbeperking en druktemanagement strak en snel gereguleerd wordt.
Toezicht op de toegang tot de zones zal plaatsvinden middels digitale controle met camera’s in combinatie met informatiegestuurd toezicht door handhavers en politie. Hierbij stelt De Vries dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens in acht zullen worden genomen. De digitale systemen worden nu ontwikkeld en getest.
Voorwaarden aan gebruik taxi-apps
Verder wil de verkeerswethouder dat taxiorganisaties bijdragen aan betrouwbaar en veilig consumententaxivervoer in een leefbare stad, en dat er rekening wordt gehouden met de gebiedsgerichte aanpak. Onderzoek naar de juridische mogelijkheden om taxibemiddelaars te kunnen reguleren heeft echter geen resultaat opgeleverd. Daarom kondigt De Vries aan dat hij in overleg gaat met taxibranche om afspraken te maken over de gebiedsgerichte aanpak met een gelijk speelveld voor de straattaximarkt in de stad.
De Vries legt uit dat dit om te beginnen zal gaan om vrijwillige afspraken, maar dat er gezocht blijft worden naar een juridische basis om toch lokale normen op te leggen aan alle taxibemiddelaars. Zo zijn twee organisaties gevraagd te onderzoeken hoe Amsterdamse voorwaarden kunnen worden gesteld aan het gebruik van taxi-apps.
Lees ook:
Blij dat ubertjes gewoon gele platen hebben.
Vanaf nu de consument nog duidelijker herkenbaar maken >
Althans > als het mag > onder beperkte voorwaarden > duidelijk herkenbaar > mits > en ga zo maar door
De Taxi gaat wederom opnieuw uitgevonden worden > gelukkig hebben we hier bijna een vervangingsmarkt voor
Rudie ben je kleuren blind ze zijn blauw platen
Rudie b je kleurenblind ze zijn blauwe platen.
Staat Amsterdam nog wel op de wereldbol. Zo te merken wil de gemeente Amsterdam af van alles wat maar een beetje uitstoot. Geen toeristen meer en straks ook geen auto’s meer. Op geel is nog de beste optie na 2025. Of heeft iemand een beter idee. Groen is zeker niet schoner maar wel een stuk duurder.