Taxibord

Eindhoven scherpt taxiregels aan

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbendam

Het Eindhovense systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) heeft niet de kwaliteitsverbetering gebracht waarop was gehoopt. Om de opstapmarkt alsnog tot het gewenste visitekaartje van de vijfde stad van Nederland te maken, wil de gemeente de regels aanscherpen. Er komen vooral meer mogelijkheden om handhavend op te treden.

Eindhoven is één van de zeven gemeenten die met een TTO-systeem de eigen taximarkt aanvullend mag reguleren en de vierde gemeente die dat ook daadwerkelijk deed, na Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Dat gebeurde in september 2017, met een jaar vertraging omdat de eerste opzet voor het systeem niet door de gemeenteraad kwam. Het aangepaste concept voorzag bijvoorbeeld beter in de gewenste duurzaamheid. 

Een jaar geleden waren de bevindingen dat er weliswaar nog winst te behalen was, maar ook dat er minder incidenten op standplaatsen waren. Ook zag men dat chauffeurs uit de anonimiteit waren gehaald en dat klanten over het algemeen tevredener waren over de dienstverlening. Vooral met een groot evenement als carnaval bleken er die eerste keer veel minder taxigerelateerde problemen. In zijn algemeenheid werd er meer rust in de taximarkt ervaren.

Ritten weigeren en onenigheid

Toch is het niet goed genoeg, blijkt nu men twee jaar onderweg is. “De bestaande taxiverordening blijkt onvoldoende mogelijkheden te bieden om de kwaliteit en het imago van de opstapmarkt in Eindhoven te verbeteren”, openen burgemeester en wethouders hun voorstel aan de gemeenteraad. Zoals het systeem is bedoeld, werkt het namelijk niet. “Wij horen dat chauffeurs op grote schaal (korte) ritten weigeren en dat er regelmatig onenigheid is tussen chauffeurs onderling, zelfs in bijzijn van klanten.”

B&W zien dat de verordening in zijn bestaande vorm vooral mogelijkheden biedt om chauffeurs te bestraffen die zich niet aan de regels houden. Maar de mogelijkheden om daadwerkelijk “strafrechtelijk te handhaven” zijn beperkt. Bovendien gaat het dan om het bestrijden van symptomen en niet zozeer om het verbeteren van het taxivervoer in de stad. Daarom wordt de taxiverordening aangescherpt en worden de mogelijkheden voor handhaving uitgebreid. Dat laatste zou ook een wens van de Eindhovense taxibranche zelf zijn.

Voldoende geld

Een belangrijke verandering is dat er straks bestuursrechtelijk kan worden ingegrepen als de geleverde kwaliteit van TTO’s en hun aangesloten chauffeurs structureel onvoldoende is. Sancties variëren dan van een schriftelijke waarschuwing tot een last onder dwangsom, met als uiterste maatregel het intrekken van de TTO-vergunning. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, moet er wel voldoende geld zijn en blijven om BOA’s te laten handhaven. Het huidige budget zou daar voldoende voor moeten zijn, verwachten burgemeester en wethouders. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Eindhoven scherpt taxiregels aan”

Hans de Koning|20.11.19|11:09

De SEK en gemeente Eindhoven hebben het budget voor twee jaar handhaving er binnen een paar maanden doorheen gejaagd, onder andere voor tienduizenden euro’s “secretariaatskosten”. Vanaf het begin is er gehamerd op handhaving, omdat de gemiddelde chauffeur weer met propjes begint te gooien wanneer de juffrouw even niet kijkt. Nu de handhaving tekort is geschoten, roept men “het werkt niet, we hebben meer regels nodig!”. Handhaaft eerst de huidige regels maar eens, voordat je nieuwe verzint!

Danny Kastelijn|20.11.19|13:35

Het hele TTO systeem werkt natuurlijk voor geen meter, da’s ondertussen wel duidelijk.

Waarom niet een steward (lees: ouwe ruige politieagent) de hele boel laten dirigeren zoals bijvoorbeeld op Brussel Midi? Klant meld zich bij de steward, steward seint de chauffeur. Weigeren is vertrekken, naderhand een klacht ontvangen is 1 maand schorsing. Simpel.

George Anwar|20.11.19|17:44

dat heb je mooi gezegd Danny

Hans de Koning|21.11.19|11:48

Danny, daar is destijds in de kwaliteitskring al voor gepleit. Alleen kost dat geld, en daar houdt het op… Nu zou je natuurlijk kunnen stellen dat de branche dan zelf maar met poen over de brug moet komen, maar daar is onder de meerderheid van de tto-vertegenwoordigers geen animo voor. Hun achterban vindt het namelijk wel prima zo…

Danny Kastelijn|21.11.19|13:19

Hans, als ik me niet vergis kost het hele TTO gebeuren een taxibedrijf elk jaar een flinke som geld. Ik durf te wedden dat alle taxibedrijven samen voor een hoop minder geld zo’n steward aan het werk houden.

A Walkinshaw|21.11.19|13:51

Er is in het kort geding uitgebreid betoogd en gewaarschuwd waarom het TTO systeem niet werkt en weggegooid geld is. Je hoeft maar naar elke stad te kijken waar het geïntroduceerd is. Maar ze wisten het allemaal beter. De rechter wist het beter en dacht dat het zou werken. De ambtenaren/SEK die hun zakken vulden hiermee wisten het beter. Het gros van de chauffeurs wisten het beter, het zou een geweldig systeem zijn volgens menig voorstander. Jullie snappen er gewoon echt helemaal niks van.

Marjo Damen|21.11.19|15:54

Het is WEER dweilen met de kraan open…jaren geleden met het TX keurmerk en nu met de TTO….Zolang er met geld alles te koop is [ vergunning, keurmerk ] zal het nooit beter worden. Aan de ene kant kan IEDEREEN een auto op de weg zetten [ of je ermee wilt rijden of niet ] en aan de andere kant verzinnen ze iedere keer nieuwe regeltjes in de hoop de puinhoop van vorige regeltjes te verbergen..Natuurlijk weer met een eigen bijdrage . Wij zijn gewoon de nieuwe melkkoe van Kiwa en de Gemeente !

John Löhe|21.11.19|15:56

Het werkt voor geen meter die TTO’s.
Maar dat hebben wij al eerder gemeld, de chauffeurs moesten hun eigen collega’s controleren op het onheus benaderen van de klant. En ook het weigeren van korte taxiritten. Dit werd uit oncollegiteit niet gedäan. Het was en is nog steeds een geen collegiteit onder de zogenaamde collega’s. Dit kan alleen maar voorkomen worden door inderdaad een persoon op de standplaatsen te postuneren.

Bennie de Wit|01.12.19|12:42

Je kunt niet zeggen dat een TTO niet werkt wanneer de gemaakte regels niet worden nageleefd. Er is geen handhaving en dan zie je dat iedereen als kleine kindjes weer alle regels aan de laars lapt. Zorg dat het geld niet naar een zelfverrijkende organisatie gaat maar naar daar waar het voor bedoeld is. Pas dan kan je oordelen of het systeem werkt of niet. Eigenlijk een herhaling van wat Hans zegt maar het is nou eenmaal hoe het zit.

Eindhoven scherpt taxiregels aan | TaxiPro
Taxibord

Eindhoven scherpt taxiregels aan

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbendam

Het Eindhovense systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) heeft niet de kwaliteitsverbetering gebracht waarop was gehoopt. Om de opstapmarkt alsnog tot het gewenste visitekaartje van de vijfde stad van Nederland te maken, wil de gemeente de regels aanscherpen. Er komen vooral meer mogelijkheden om handhavend op te treden.

Eindhoven is één van de zeven gemeenten die met een TTO-systeem de eigen taximarkt aanvullend mag reguleren en de vierde gemeente die dat ook daadwerkelijk deed, na Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Dat gebeurde in september 2017, met een jaar vertraging omdat de eerste opzet voor het systeem niet door de gemeenteraad kwam. Het aangepaste concept voorzag bijvoorbeeld beter in de gewenste duurzaamheid. 

Een jaar geleden waren de bevindingen dat er weliswaar nog winst te behalen was, maar ook dat er minder incidenten op standplaatsen waren. Ook zag men dat chauffeurs uit de anonimiteit waren gehaald en dat klanten over het algemeen tevredener waren over de dienstverlening. Vooral met een groot evenement als carnaval bleken er die eerste keer veel minder taxigerelateerde problemen. In zijn algemeenheid werd er meer rust in de taximarkt ervaren.

Ritten weigeren en onenigheid

Toch is het niet goed genoeg, blijkt nu men twee jaar onderweg is. “De bestaande taxiverordening blijkt onvoldoende mogelijkheden te bieden om de kwaliteit en het imago van de opstapmarkt in Eindhoven te verbeteren”, openen burgemeester en wethouders hun voorstel aan de gemeenteraad. Zoals het systeem is bedoeld, werkt het namelijk niet. “Wij horen dat chauffeurs op grote schaal (korte) ritten weigeren en dat er regelmatig onenigheid is tussen chauffeurs onderling, zelfs in bijzijn van klanten.”

B&W zien dat de verordening in zijn bestaande vorm vooral mogelijkheden biedt om chauffeurs te bestraffen die zich niet aan de regels houden. Maar de mogelijkheden om daadwerkelijk “strafrechtelijk te handhaven” zijn beperkt. Bovendien gaat het dan om het bestrijden van symptomen en niet zozeer om het verbeteren van het taxivervoer in de stad. Daarom wordt de taxiverordening aangescherpt en worden de mogelijkheden voor handhaving uitgebreid. Dat laatste zou ook een wens van de Eindhovense taxibranche zelf zijn.

Voldoende geld

Een belangrijke verandering is dat er straks bestuursrechtelijk kan worden ingegrepen als de geleverde kwaliteit van TTO’s en hun aangesloten chauffeurs structureel onvoldoende is. Sancties variëren dan van een schriftelijke waarschuwing tot een last onder dwangsom, met als uiterste maatregel het intrekken van de TTO-vergunning. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, moet er wel voldoende geld zijn en blijven om BOA’s te laten handhaven. Het huidige budget zou daar voldoende voor moeten zijn, verwachten burgemeester en wethouders. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Eindhoven scherpt taxiregels aan”

Hans de Koning|20.11.19|11:09

De SEK en gemeente Eindhoven hebben het budget voor twee jaar handhaving er binnen een paar maanden doorheen gejaagd, onder andere voor tienduizenden euro’s “secretariaatskosten”. Vanaf het begin is er gehamerd op handhaving, omdat de gemiddelde chauffeur weer met propjes begint te gooien wanneer de juffrouw even niet kijkt. Nu de handhaving tekort is geschoten, roept men “het werkt niet, we hebben meer regels nodig!”. Handhaaft eerst de huidige regels maar eens, voordat je nieuwe verzint!

Danny Kastelijn|20.11.19|13:35

Het hele TTO systeem werkt natuurlijk voor geen meter, da’s ondertussen wel duidelijk.

Waarom niet een steward (lees: ouwe ruige politieagent) de hele boel laten dirigeren zoals bijvoorbeeld op Brussel Midi? Klant meld zich bij de steward, steward seint de chauffeur. Weigeren is vertrekken, naderhand een klacht ontvangen is 1 maand schorsing. Simpel.

George Anwar|20.11.19|17:44

dat heb je mooi gezegd Danny

Hans de Koning|21.11.19|11:48

Danny, daar is destijds in de kwaliteitskring al voor gepleit. Alleen kost dat geld, en daar houdt het op… Nu zou je natuurlijk kunnen stellen dat de branche dan zelf maar met poen over de brug moet komen, maar daar is onder de meerderheid van de tto-vertegenwoordigers geen animo voor. Hun achterban vindt het namelijk wel prima zo…

Danny Kastelijn|21.11.19|13:19

Hans, als ik me niet vergis kost het hele TTO gebeuren een taxibedrijf elk jaar een flinke som geld. Ik durf te wedden dat alle taxibedrijven samen voor een hoop minder geld zo’n steward aan het werk houden.

A Walkinshaw|21.11.19|13:51

Er is in het kort geding uitgebreid betoogd en gewaarschuwd waarom het TTO systeem niet werkt en weggegooid geld is. Je hoeft maar naar elke stad te kijken waar het geïntroduceerd is. Maar ze wisten het allemaal beter. De rechter wist het beter en dacht dat het zou werken. De ambtenaren/SEK die hun zakken vulden hiermee wisten het beter. Het gros van de chauffeurs wisten het beter, het zou een geweldig systeem zijn volgens menig voorstander. Jullie snappen er gewoon echt helemaal niks van.

Marjo Damen|21.11.19|15:54

Het is WEER dweilen met de kraan open…jaren geleden met het TX keurmerk en nu met de TTO….Zolang er met geld alles te koop is [ vergunning, keurmerk ] zal het nooit beter worden. Aan de ene kant kan IEDEREEN een auto op de weg zetten [ of je ermee wilt rijden of niet ] en aan de andere kant verzinnen ze iedere keer nieuwe regeltjes in de hoop de puinhoop van vorige regeltjes te verbergen..Natuurlijk weer met een eigen bijdrage . Wij zijn gewoon de nieuwe melkkoe van Kiwa en de Gemeente !

John Löhe|21.11.19|15:56

Het werkt voor geen meter die TTO’s.
Maar dat hebben wij al eerder gemeld, de chauffeurs moesten hun eigen collega’s controleren op het onheus benaderen van de klant. En ook het weigeren van korte taxiritten. Dit werd uit oncollegiteit niet gedäan. Het was en is nog steeds een geen collegiteit onder de zogenaamde collega’s. Dit kan alleen maar voorkomen worden door inderdaad een persoon op de standplaatsen te postuneren.

Bennie de Wit|01.12.19|12:42

Je kunt niet zeggen dat een TTO niet werkt wanneer de gemaakte regels niet worden nageleefd. Er is geen handhaving en dan zie je dat iedereen als kleine kindjes weer alle regels aan de laars lapt. Zorg dat het geld niet naar een zelfverrijkende organisatie gaat maar naar daar waar het voor bedoeld is. Pas dan kan je oordelen of het systeem werkt of niet. Eigenlijk een herhaling van wat Hans zegt maar het is nou eenmaal hoe het zit.