Vreedzaam taxiprotest, maar ook 150 bekeurde chauffeurs
De straattaxichauffeurs in Amsterdam blijven de gemoederen bezighouden. Enerzijds was er op maandag een groep die vreedzaam protesteerde tegen het standplaats- en TTO-beleid. Anderzijds wordt de politie in het centrum de afgelopen weken overspoeld met klachten over taxichauffeurs, wat in enkele weken tot zo’n 150 bekeuringen leidde.
Enkele tientallen chauffeurs blokkeerden op maandagochtend een tijdlang de taxistandplaats op station Amsterdam Centraal. Een voorname klacht betreft ook die standplaats. Die bevond zich eerst aan de voorzijde, en daar verwachten treinreizigers de taxi’s ook aan te treffen. Wat de chauffeurs betreft staat onvoldoende aangegeven dat zij hun diensten tegenwoordig aan de andere kant van het station aanbieden. Dat zou ze tientallen procenten omzet schelen.
Sancties te streng
Het protest was ook gericht tegen het TTO-beleid van de gemeente Amsterdam. Sinds enkele maanden worden de Toegelaten Taxi Organisaties strenger gecontroleerd op het naleven van de regels. Dat heeft al tot enkele tijdelijke schorsingen geleid, al werd die van Aemstel en Taxistad recent door de rechter verboden. Chauffeurs vinden vooral de strengheid van de sancties onterecht, omdat ze bij een schorsing van de TTO waarbij ze zijn aangesloten een tijdlang hun werk niet mogen doen. De chauffeurs protesteerden verder tegen het beleid om in de toekomst alleen uitstootvrije voertuigen in het centrum toe te laten, en tegen de oneerlijke concurrentie met snorders en Uber-chauffeurs.
Na hun protest op de standplaats verplaatsten de chauffeurs zich naar de Stopera om met verkeerswethouder Pieter Litjens in gesprek te gaan. En dat gesprek verliep best goed, zo tekent De Telegraaf op. Litjens gaf aan dat chauffeurs met klachten bij hun TTO moeten aankloppen, maar volgens hen wordt er door de TTO’s te weinig naar ze geluisterd. Litjens gaf verder aan dat hij bij de Inspectie Leefmilieu en Transport heeft gepleit voor meer handhaving op snorders, iets wat volgens de wethouder dit jaar meer gaat plaatsvinden. De klachten van de taxichauffeurs worden nog deze week in de gemeenteraad besproken.
150 bekeuringen
Ongeveer tegelijk met het nieuws over het vreedzaam verlopen protest, publiceerde de politie van Amsterdam Centrum op haar Facebook-pagina een bericht onder de kop ‘taxicontroles’. De inhoud van het bericht is niet erg positief: “De laatste tijd worden wij overspoeld met klachten over taxi’s. Bewoners en bedrijven in met name het Wallengebied zijn het zat dat de chauffeurs hun auto overal en nergens neerzetten om mensen in en uit te laten stappen. Ook parkeren zij bij stopverboden, op het trottoir of gewoon midden op de rijbaan.”
Op basis van deze klachten is de politie de taxi’s in het centrumgebied nog wat beter in de gaten gaan houden. “Dat mensen recht hebben tot klagen hebben wij gemerkt. Alleen in de afgelopen weekendnachten hebben wij tenminste 150 bekeuringen geschreven. We zullen dit de komende tijd volhouden en hopen hiermee de klachten ernstig te verminderen”, aldus de politie.
Spoeling steeds dunner
Zowel het protest als het forse aantal bekeuringen lijken een gevolg van een Amsterdamse straattaximarkt die steeds meer overspoeld raakt. Het TTO-beleid heeft wel geleid tot een tijdelijke afname van het aantal chauffeurs in de stad, maar enkele maanden geleden waren het er alweer zeker 4.200: meer dan voor de invoering van het TTO-model. In dat aantal zijn de illegale chauffeurs niet meegenomen, maar ook zij proberen een graantje mee te pikken. Omdat het aantal chauffeurs maar blijft groeien, wordt de spoeling steeds dunner. Een recent onderzoek van de lokale SP wees al uit dat veel chauffeurs graag een maximum gesteld zouden zien aan het aantal mensen dat straattaxi mag rijden in Amsterdam.
Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:
Het werken als taxi wordt je al bijna onmogelijk gemaakt maar dat zal de Gemeente een worst zijn.
Bedrijven krijgen er alleen maar klanten van dus die zien de taxi’s graag als gast, dat er zo veel op ritten staan te wachten en rondrijden dat is wel een min puntje.
Er zijn politieagenten en handhavers die het verschil tussen snorder, Uber en TTO taxi niet eens onderscheiden.
Soms is men al te streng en sturen je zelfs weg van plaatsen waar je wel mag stoppen.
Tja. Dat taxi’s stoppen voor het in – en uitstappen is inherent aan het werk. Dat we dat zo dicht mogelijk bij het adres doen, noemen we service. Als we dan toch moeten bekeuren laten we dan ook kijken naar de koeriers -, boodschappendiensten en vrachtwagens die winkels bevoorraden. Of hebben die een vrijbrief?
Fantastisch verhaal, je wordt opgelicht,bewusteloos/dood geslagen en in menige stad is de overlast groot vanwege de nieuwe zg taxichauffeur/ondernemer. De dames, Kroes, Jorritsma en Netelenbos bedankt Men was er voor gewaarschuwd,in Australië en Zweden was al bewezen dat de vrije markt funest was. Prof.Smalhout noemde het Min.v Verkeer & Waterstaat betreffende de deregulering: Het Festival der Gekken. Handhaving kost inmiddels bakken met geld hahaha. Wat men-zaait zal men oogsten-nu niet janken
Tja, maar Tjerk, de taxiwet 2000 is pas 16 jaar van kracht.
Het moet even wennen.
Misschien zijn de Adviesbureau’s die I&M destijds geadviseerd hebben op cursus hoe het werkt in de Taxibranche.
Ons land heeft inmiddels een Taxi imago slechter dan dat van een 3e wereld land.
Maar de oogst hoort wel toe aan de verantwoordelijke zaaiers!
Niet bij ons s.v.p.
ach ja de heren taxichauffeurs laten het toch allemaal over zich heen komen Behalve mopperen op dit forum heb ik in de jaren van aftakeling nog geen oproep tot actie/protest gezien. Vaak heb ik het geroepen met resultaat een tijd hier niet kunnen schrijven op dit geweldige forum van taxipro. Dit forum zou het verschil kunnen maken. Ben bang dat het nu mosterd na de maaltijd is, wellicht nog niet te laat. Probeer eens wat niets doen helpt zeker niet.
Ben net terug van Australië vakantie en heb daar met een producent van een BCT de hele dag gesproken. Ook daar zijn ze bezig met de-regulering alleen beter. Omdat je vergunning daar bijna niets waard meer wordt , compenseren ze je met een aantal honderd duizend dollars voor de eerste vergunning. 2e vergunning minder compensatie en ga zo maar door. Hier was je appeltje voor de dorst ineens weg. Daar denken ze beter over na. Daar is ook het straat taxi systeem anders. Je hebt daar eigenaren van
van vergunning met wagen. En je hebt daar de pachters die de vergunning en wagen per dag pachten. Je bent dan ook bijv als pachter aangesloten bij een centrale waaraan je een redelijke commissie van je omzet per dag betaald. Als beginnende pachter gaat men als eerste daar op de luchthaven staan waarvoor je een paar dollar per keer moet betalen om op de standplaats te staan. Elke taxi mag dus daar op de luchthaven laden maar wel tegen betaling van een paar dollar. Kan jullie er nog veel meer over
vertellen maar het is daar echt beter geregeld en de vergunningen worden daar niet zomaar uitgegeven.
Ook voor het zogenaamde WMO vervoer hebben ze daar een mooi systeem voor. En gewoon voor meter prijs en niet zoals hier dat men zelfs onder kostprijs rijdt
Zoals ik al eerder in onderwerpen verkondigde. Zou ik met een BCT komen die veel beter is dan onze huidige exemplaren. Wel nu, ik ben een partnerschap aangegaan met een australische producent om hier in Europa een beterder BCT aan te bieden dan onze huidige. wordt vervolgt
dus ton van Dalfsen [En je hebt daar de pachters die de vergunning en wagen per dag pachten. Je bent dan ook bijv als pachter aangesloten bij een centrale waaraan je een redelijke commissie van je omzet per dag betaald.]
lijkt op Uber alleen een andere omschrijving
Bekeuringen uit delen dan zit je zo op de 150.Als je b.v. op het Damrak moet zijn heb je al 50% kans op een bekeuring.Als de klant ook nog wil pinnen of met credit card betalen dan is de kans nog groter.En als je dan de halve stad afsluit voor taxi`s hebben andere mensen veel meer verkeer langs rijden.Dat door maatregelen van de overheid het aantal taxi`s in Amsterdam van 600 naar 5000 is gegaan zal ook wel aan de taxi`s liggen.Hoezo overlast???
@ Ruben, Lijkt mij niet meer dan redelijk dat je een bepaald bedrag aan de centrale betaald. Doen de aangesloten ondernemers toch ook bij TCA, en noem maar op.
Ze doen het daar beter dan hier. geen wildgroei aan vergunningen uitgeven. Daar is tenminste nog een boterham te verdienen. EN alles voor meter tarief.
Je zou bijna emigreren. :-)
@ Ton: Dus daar heb je vergunningshouders die hun vergunning en een auto verpachten, dat lijkt wel op de vof constructies hier in NL. Daar willen we juist van af, mede omdat de vakbekwaamheid niet bij de chauffeur is. Hoezo een beter systeem? Dat er minder vergunningen zijn is wellicht wel een voordeel, echter blijf ik wel voorstander van een vrije markt waarin wel hoge eisen worden gesteld aan ondernemers en chauffeurs.
@ Rodney, Je begrijpt natuurlijk naar ik hoop wel dat je niet zomaar een vergunning en auto kan pachten? Alle taxichauffeurs daar zijn of ze vergunninghouder zijn of niet, betere taxichauffeurs dan hier. Er is daar een goede controle systeem. Probeer daar maar eens een klant op te lichten! Dan hang je meteen en vergunning kwijt.
Ton: Ik begrijp prima wat je bedoelt, je hebt het duidelijk omschreven. Wat jij omschrijft is in NL verboden, toch waren de vele vof constructies eigenlijk in min of meerdere maten hetzelfde als verpachten van je vergunning…uitzonderingen daar gelaten. Je opmerking dat daar alle taxichauffeurs beter zijn als hier vindt ik een beetje generaliserend, ook daar zal je rotte appels hebben.
Precies wat ik omschreef. De rotte appels worden meteen opgehangen door het controle systeem. Track en tracing, verplichte camera’s in de wagen etc. etc. Heb daar een hele dag gezeten en mij alles duidelijk gemaakt dat australie geen slechte taxi image wil hebben. En daar kunnen wij nog heel veel van leren. Ook daar heb je Uber maar die gaan ze te lijf door kwaliteit te leveren. En het werkt ook nog.