Amsterdamse chauffeurs willen minder taxi’s in de stad

Taxi Amsterdam
Foto: ANP (eenmalig)

Taxichauffeurs in Amsterdam vinden zelf dat er te veel taxi’s in de stad rondrijden, waarbij bovendien vaak sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie. De SP in de hoofdstad wil dan ook dat er een maximum aantal taxi’s wordt vastgesteld voor de Amsterdamse markt, en dat voor zowel de bel- en appmarkt als de opstapmarkt dezelfde regels gelden. Deze en andere aanbevelingen vloeien voort uit het onderzoek dat de SP deed onder Amsterdamse taxichauffeurs.

Dit onderzoek werd door de SP gehouden om te peilen wat er leeft onder de Amsterdamse straattaxichauffeurs. Van hen namen er 207 deel aan het onderzoek: een kleine 5 procent van het totaal. Zij zijn gemiddeld 39 jaar oud en werken gemiddeld dertien jaar in deze branche. Eén van hen stapte in 1966 achter het stuur en is dus al vijftig jaar taxichauffeur. Een groep van ongeveer negentig mensen ging tussen 2010 en 2016 aan de slag. 198 respondente nzijn man, vijf vrouw en vier vulden niets in.

De respondenten verdienen gemiddeld bijna 2.900 euro bruto per maand, maar doorgaans is dit de afgelopen jaren wel gedaald. Twee derde zag het maandinkomen zelfs met meer dan 20 procent afnemen. Volgens 53 procent komt dit omdat er te veel taxi’s rijden in Amsterdam; 31 procent noemt de (oneerlijke) concurrentie van Uber-chauffeurs als belangrijke bron van inkomstenderving. Vrijwel alle ondervraagde chauffeurs zijn aangesloten bij een TTO.

Asociaal en onbeschoft

Dat de verhouding tussen vraag en aanbod in de Amsterdamse straattaximarkt nogal uit balans is, vormt maar een deel van het probleem: 21 procent vindt dat veel collega’s zich niet bepaald voorbeeldig gedragen. Zij noemen dat gedrag asociaal, onbeschoft of klantonvriendelijk. Ook het feit dat heel wat chauffeurs niet representatief gekleed gaan, is degenen die dat wel doen een doorn in het oog.

58 procent noemt de kwaliteit van het taxivervoer redelijk tot goed, en 46 procent vindt de kwaliteit van wagens en chauffeurs een goede eigenschap van de branche als geheel. Ongeveer 30 procent vindt het aantal taxi’s te groot en een even grote groep vindt dat de dienstverlening beter kan en moet.

TTO-handhaving te streng

Op basis van het hele onderzoek concludeert de Amsterdamse SP dat of het TTO-model niet werkt zoals bedoeld, of dat de regering geen antwoorden heeft op de veranderingen in de taximarkt. De partij stelt een aantal verbeterpunten voor. De partij wil in de eerste plaats dat de hoofdstad een uitzondering mag maken op de landelijke taxiwetgeving door een maximum aantal taxivergunningen vast te stellen. Daarnaast willen veel chauffeurs een gelijk speelveld, waarbij de bel- en appmarkt enerzijds en de opstapmarkt anderzijds aan dezelfde regels moeten voldoen.

De chauffeurs ervaren de handhaving op de TTO’s als willekeurig en te streng. Ze willen in elk geval in beroep kunnen gaan bij een onafhankelijk orgaan als ze het niets eens zijn met een opgelegde sanctie. Bij plekken als hotels zouden meer stop and go-locaties moeten komen, waar klanten kunnen in- en uitstappen. En sommige van die hotels worden ervan verdacht illegale provisie-afspraken met bepaalde chauffeurs en bedrijven te hebben gemaakt om mensen op die plek te mogen oppikken. De SP zou graag zien dat dit nader onderzocht wordt, zodat het eventueel kan worden bestreden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

12 reacties op “Amsterdamse chauffeurs willen minder taxi’s in de stad”

Rik de Swart|08.12.16|10:38

Laat me raden; 90% van de ondervraagden beschikt niet over de vakbekwaamheid maar werkt wel als zelfstandig ondernemer. Als deze regel eens goed wordt toegepast en alle vreemde constructies worden verboden dan hadden dit probleem nooit gespeeld. Dan wordt de branche uit zich zelf gezond qua vraag en aanbod. En dan zou über eerder een zege zijn ipv een probleem.
Vergunningen hoeven niet gemaximaliseerd te worden maar juist toegepast. En a.dam wil een uitzondering zijn met de rest van Nederland?

Gerard De Haan|08.12.16|13:00

Over 4 jaar is de hele taximarkt kapot gemaakt door Uber. Zelfrijdende Google taxis etc etc. Ritprijsdruk en de hoge kosten van elke keer wat ze weer verzinnen. Het beroep taxichauffeur wordt de onderlaag van de beroepsbevolking. Maar wel eisen van nwe auto’s etc. Niet meer op te brengen. En de lol is er ook al jaren af.

Chris Norder|08.12.16|13:56

Vind dat rik gelijk heeft vakbekwaamheid moet zeker blijven iedereen met eigen vergunning en weg met die maatschappen.
Denk dat gemeente Adam nu op de goede weg is om de excessen bij de tto”s aan te pakken en het kaf van het koren te scheiden.Bij Uber moet er ook wat veranderen het prijsverschil met Uber is veel te groot.
denk dat 70% van de uber chauffeurs rijden met een halve taxi pas en geen vakbekwaamheid hebben een belachelijke zaak in Adam.Gewoon de regels handhaven.

Ton van Dalfsen|08.12.16|14:40

Hoe zouden ze dat willen aanpakken. Wie moet zijn vergunning inleveren? De gemeente zou nu eerst een stop moeten maken op het aantal TTO’s. Nu zoveel TTO’s met zoveel leden tot aan nu. En de gemeente zou hun eigen aanvullend vervoer moeten gunnen aan de TTO’s. Wordt nu geloof ik door connexxion gedaan. Meer werk dus voor de Amsterdamse taxi. 1 GROTE CENTRALE waarin alle TTO’s zitten. Ga eerst je eigen daar in verdiepen. Sla de handen in elkaar!!!!

Ton van Dalfsen|08.12.16|14:46

Dan kom je op probleem schiphol ( beetje Amsterdam toch? ) Veel amsterdamse taxi’s die in een TTO zitten staan de hele dag op schiphol taxibuffer. Praat eens met schiphol. stel voor om een lotingsysteem voor schiphol als aanvuller te hebben. Nu zie je verschillende taxi’s van de grote 4 TTO’sdaar. Ze wonen bijv. in de gemeente Amsterdam maar gaan rechtstreeks bij aanvang dienst naar schiphol. en na de ritten ook weer linea recta retour naar schiphol. Zeker daar goud te verdienen?

Ton van Dalfsen|08.12.16|14:49

Daarbij zal dan de kwaliteit op schiphol meer omhoog gaan omdat schiphol weet wie er is ingeloot. Nu is het chaos en wordt alleen maar erger als de P Garage wordt omgebouwd voor de taxi’s.

Ton van Dalfsen|08.12.16|14:53

En voor Amsterdam. Denk ook eens aan de uitstraling. Nu is het een ratjetoe. Vroeger had je de oranje daken en de blokbanden Dan wist je dat het een AMSTERDAMSE TAXI was. Waarom niet een gelijk speelveld. Iedereen de zelfde daklicht of wat dan ook. Doe dus wat aan die uitstraling.

Robert Veldstra|08.12.16|15:14

2900 Aan bruto maand inkomen lijkt mij onwaarschijnlijk, hoogstwaarschijnlijk gaat dit over omzet!

Peter Scherf|08.12.16|17:11

Dus eigenlijk weer terug naar, voor de deregulering na ja 2000. Die alle vergunninghouders klauwen met geld gekost heeft 😡

Rodney Barten|09.12.16|08:17

Vakbekwaamheid moet terug en de eisen van de chauffeurspas moeten omhoog. VOF constructies zouden verboden moeten worden en een extra jaarlijkse taxi keuring (denk hierbij aan een controle van de binnenkant en of de auto nog wel schadevrij is) Daarnaast zou een tijdelijke afgifte stop voor de vergunningen wenselijk zijn. Er zou ook een jaarlijkse toetsing van de belastingdienst moeten zijn of er wel een degelijke boekhouding word gevoerd. Uiteraard moeten alle regels ook goed gehandhaafd worden.

Rik de Swart|09.12.16|09:53

Eigenlijk kun je het niet eens meer een vergunning noemen als er geen eisen of iets dergelijks aan gekoppeld is. Iedereen kan het aanvragen alsof het een bestelling bij bol.com is. En kiwa kan de zakken vullen, daar gaat het ook al gelijk mis. Zolang er partijen blijven bestaan die grof geld verdienen aan het uitgeven van vergunningen /slopen van de branche

Een taxi|12.12.16|09:08

Als ze in Amsterdam een maximum instellen moet dat zeker ook in andere steden in heel Nederland gebeuren anders verspreiden ze zich als een olievlek over heel Nederland. Trouwens wel heel raar dat er vaak meer aanbod dan vraag is op de markt maar de prijzen altijd, min of meer, gelijk blijven.