TaxiKeur Utrecht staat op de tocht
Door tekortkomingen in de Utrechtse taxiverordening kan Stichting TaxiKeur Utrecht (STKU) niet goed controleren en handhaven op de kwaliteit van het taxivervoer in de Domstad. Gesprekken met de gemeente Utrecht leverden vooralsnog niets op. Als de situatie zo blijft, dan stopt de stichting op 1 januari aanstaande met zijn werkzaamheden.
Het keurmerk bestaat sinds 1 oktober 2012 en geeft aan dat de bezitter ervan onder meer een goede stratenkennis heeft, servicegericht optreedt en een nette, schone auto heeft. Op 1 juli 2015 werd in Utrecht de taxiverordening van kracht. Beide instrumenten zijn bedoeld om de kwaliteit van de opstapmarkt te verbeteren. Het aantal straattaxi’s nam de laatste jaren af van ongeveer 550 naar 350; het aantal overtredingen op het keurmerk daalde van 269 in 2014 naar 49 vorig jaar. In die zin werpen keurmerk en verordening dus hun vruchten af.
Maar door de manier waarop de verordening is opgesteld, is er een tegenstelling ontstaan tussen de taxivergunning van de gemeente en het keurmerk van de stichting. “De taxiverordening is nog betrekkelijk nieuw. Dat we tegen zaken aanlopen die zowel de gemeente als de stichting niet had voorzien, is niet zo vreemd”, stelt Marco Redeman, bestuurslid van STKU. “Maar daardoor worden wij als stichting wel beperkt in de mate waarin we kunnen handhaven op naleving van TaxiKeur, terwijl dat juist zo’n belangrijk onderdeel van onze taak is.”
Geen consequentie
Er zijn goede afspraken met politie en de Jaarbeurs om bij grote evenementen de logistiek door TaxiKeur-chauffeurs te laten doen, en niet zoals voorheen door elke chauffeur die zich aandiende. Onderdeel van die logistiek is het regelen van het verkeer. Ook daar worden chauffeurs voor ingezet, die speciaal voor deze taak getraind zijn. Volgens Redeman is er door deze aanpak veel minder overlast dan voorheen en is de politie-inzet bij grote Jaarbeurs-evenementen flink gereduceerd.
“Maar het goede verloop hangt wel af van chauffeurs die zich houden aan de aanwijzingen die ze krijgen van de andere chauffeurs die op dat moment het verkeer regelen. Omdat wij niet kunnen handhaven, is er nu eigenlijk geen consequentie voor chauffeurs die de aanwijzingen niet opvolgen. En zodra er maar één voordringt of anderszins de regels overtreedt, zullen er meer volgen. Er zijn spelregels nodig, en daar moet op worden gehandhaafd en desnoods gesanctioneerd. We dachten dat dit in de taxiverordening juridisch dichtgetimmerd was, maar we komen er met zijn allen achter dat dit niet het geval is.”
Geen facturen
Dat is niet iets van de laatste dagen, geeft Redeman aan. Er wordt al maanden over gepraat, maar vooralsnog zit er weinig schot in de zaak. En daarom heeft het bestuur van STKU aangegeven op 1 januari aanstaande te stoppen met de stichting als er niets verandert aan de verordening. “Dat hebben we enkele maanden geleden al aangegeven. De gesprekken duren voort, maar zijn nog niet geïntensiveerd. Hooguit staat het onderwerp hoger op de agenda, maar een formele toezegging is er nog niet gedaan. We zien dat de gemeente zijn best doet en onze aankondiging is dan ook geen drukmiddel, maar op dit moment is dit wel de realiteit.”
Op dit moment gaan Redeman en zijn mede-bestuursleden ervan uit dat het op 1 januari einde verhaal is voor de stichting en het keurmerk. Vanuit die gedachte bouwt STKU zijn werkzaamheden alvast af. Doorgaans stuurt men in deze periode de facturen voor het komende jaar de deur uit, maar zonder zekerheid dat het keurmerk in 2017 nog bestaat wil STKU de aangesloten chauffeurs niet die 300 euro in rekening brengen. “Er is te weinig voortgang in de aanpassing van de verordening óf van het contract dat wij met de gemeente hebben, om er op te vertrouwen dat wij vanaf 1 januari nog gewoon ons werk kunnen doen.”
Taxikeurmerk met draagvlak
De plaatselijke VVD hoopt in elk geval dat er een oplossing komt, zodat STKU en TaxiKeur Utrecht kunnen blijven bestaan. Raadslid André van Schie wil van het college van burgemeester en wethouders onder meer weten of het klopt dat SKTU moeite heeft om door te groeien van opstartfase naar beheerfase, of het mogelijk is jaarverslagen en begrotingen van de stichting openbaar te maken en wat er moet gebeuren om een taxikeurmerk met draagvlak en slagkracht te realiseren. De VVD zou ook graag zien dat het college met SKTU en Taxiplatform Regio Utrecht in gesprek gaat over mogelijkheden om de sector te vernieuwen.
Hoe heeft het toch kunnen gebeuren dat kwaliteitseisen nu gewaarborgd moeten worden door een taxikeurindustrie? Stratenkennis, schone auto en nette omgangsvormen waren standaardeisen voor álle taxi’s. Men wist het zo goed in Den Haag: de taximarkt zou een zelfregulerende werking hebben. Alleen de goede bedrijven zouden volgens deze theorie over blijven. En wat is de praktijk? Handhaving op standaardeisen voor álle taxi’s is noodzakelijk. Bescherm daar de consument mee door selectie aan de poort.
Die taxikeur Utrecht zijn de grootste oplichters die er bestaan.
– toelating chauffeur €180 voor 2 minuten administratief werk
-toelating auto €100 2 rondjes om de auto lopen en klaar is Kees
Na het halen van de stratenkennis €300 contributie voor wat eigelijk? Hoeveel geld krijgen deze zogenaamde “bestuurders” als salaris? De hardwerkende chauffeur wordt gewoon gestolen dat is het alle chauffeurs uit Utrecht willen dat de stichting vertrekt. Het ga je goed.
Ook hier weer zijn al die zakkenvullers weer aan de gang geweest over de rug van goedwillende taxichauffeurs vullis is het in Den Haag,wordt tijd dat de boel plat gelegd wordt.
We hadden een goed instrument om kwaliteit te waarborgen, namelijk ‘vakbekwaamheid’! Helaas vanwege de mogelijkheid een procuratiehouder aan te stellen enerzijds, en het beleid dat iedereen maar een taxivergunning aan moest kunnen vragen ook als het halen van deze vakbekwaamheid al te moeilijk was anderzijds, resulteert er nu in dat er mensen taxiondernemer zijn geworden die geen flauw benul hebben wat er precies van ze verwacht wordt. Plaatselijke keurmerken veranderen hier niks aan.
Leugenaars…
Ik verwacht niet dat Gemeente Utrecht hier in trap en deze zakken vullers hun zin gaan geven.
Met 200 minder taxi en met aanzienlijk weinig klachten proberen zij indruk te maken wat zij hebben bereikt met STKU dat is een grote LEUGENS..
Het zijn dreigementen om nog meer geld af te plukken van de chauffeurs om jaarlijkse bijdragen te verhogen hoog waarschijnlijk met betaalde bijdragen voor 2017 zijn ze eind feb-2017 bestaan ze niet meer.
bestaat de taxichauffeur nog?, ik kom uit de goede ouwe tijd van en taxi is voor mij al 8jr verleden. vroeger was het leuk en hoefde men niet met een lijst van regeltjes je werk te verrichten. je deed het werk naar behoren en er was een goede sfeer. Utc, Webu, Diema, Poelwijk en Tcn waren de grootste spelers. Toen men begon aan een vrije marktwerking werd de sfeer anders. Wel goed maar zoals ik de laatste jaren lees is de boel nu echt verpest. Regels en nog eens regels. Jammer.
En dit alles gecreëerd door onze geweldige overheid, en hulp van de gemeente Utrecht hoef je ook niet te verwachten die interesseren zich alleen op voertuigen met twee wielen. Dus de hulpbehoevenden en mensen die aangewezen zijn op een taxi omdat ze geen auto hebben (zoals de gemeente het toch eigenlijk graag ziet) worden weer overgeleverd aan het schorrie morrie. Bravo geitenwollensokken kliek. Maak van Utrecht een schitterend weiland.
Het is bij de bureaucratie een wetmatigheid: om zelf aan het werk te blijven moet men anderen steeds opnieuw en steeds meer regels opleggen. Ik denk dat Trump in de VS een goede maatregel heeft afgekondigd: voor elke nieuwe regel moeten er twee oude worden afgeschaft.
helemaal met paul dijkhuizen eens. Kwaliteit was al slecht erkend ook de overheid. En vervolgens gaan ze de vakbekwaamheid afschaffen? De goede chauffeurs blijven wel over zeggen ze dan…Nou de eerste die er mee stoppen zijn juist die goede chauffeurs. Het is niet leuk meer, en er is niks meer te verdienen, tenzij je niks met klantenbinding hebt dan kun je nog leven van oplichterstarieven.