Onvrede over standplaatsen Utrecht CS niet verdwenen
De ontevredenheid van Utrechtse taxichauffeurs over hun standplaatsen bij het Centraal Station duurt voort. Protesten en overleg leidden onlangs tot een verplaatsing van de opstaplocatie, maar volgens de chauffeurs moeten klanten nog steeds te ver lopen om een taxi te vinden. Nu gaan er geluiden op middels een op te richten vereniging alsnog voor betere standplaatsen te zorgen.
Door een verhuizing van de bussen van de centrumzijde naar de Jaarbeurszijde van Utrecht Centraal, was er op het busstation geen plaats meer voor taxiās. De plek die zij toegewezen kregen was in de beleving van de chauffeurs te ver weg van de stationsentree en daarmee en uit het zicht van potentiĆ«le klanten. Uit protest werd het Jaarbeursplein enige tijd geblokkeerd door tientallen chauffeurs.
Tijdelijke oplossing
Overleg tussen de gemeente, brancheorganisatie TRU en Stichting TaxiKeur Utrecht leidde tot een oplossing met een nieuwe opstapplaats voor het Sypesteyngebouw, op de plek waar al een bufferzone voor taxiās was. Feitelijk werd er van plaats geruild met de parkeerplaatsen voor invaliden. Wel ging het hier om een tijdelijke oplossing, want als de reguliere dienstregeling van het busvervoer wordt hervat, vervallen er diverse mogelijkheden, bijvoorbeeld voor het gebruiken van een bocht nabij het station als uitstappen.
RTV Utrecht concludeert nu echter dat de chauffeurs ook over deze tijdelijke oplossing niet te spreken zijn. De standplaats is en blijft naar hun smaak te ver verwijderd van de plek waar mensen naar een taxi zoeken. Chauffeur Tim Vermeer komt aan het woord. Hij geeft aan dat hij en zijn collegaās graag een plekje willen krijgen onder het station, waar zich het grote busstation bevindt. Volgens hem wordt dat door de gemeente tegengehouden, al zou niet duidelijk zijn waarom.
In gesprek
Vermeer en zijn vakgenoten willen daarom een nieuwe vereniging van taxichauffeurs oprichten. Die moet dan niet alleen dienen als gesprekspartner van de gemeente, maar ook van partijen als NS, ProRail en de Jaarbeurs. Taxiplatform Regio Utrecht zou daar in elk geval voor de individuele chauffeurs niet de aangewezen organisatie voor zijn, vindt Vermeer. Na de zomervakantie komt er een oprichtingsvergadering. Vermeer hoopt zoān 200 taxichauffeurs aan de vereniging te kunnen verbinden, op een totaal van zoān 350 straattaxiās in heel Utrecht.