Directie TCA: ‘Geen sprake van oneerlijke ritverdeling’
Een deel van de chauffeurs van Taxicentrale Amsterdam (TCA) ziet de huidige directie van het bedrijf het liefst vertrekken. Om hun protest kracht bij te zetten werd vorige week door enkele tientallen chauffeurs het hoofdkantoor bezet. De directie heeft begrip voor de zorgen die onder chauffeurs leven, maar ziet wel betere manieren om die kenbaar te maken. De aantijging dat de ritten oneerlijk worden verdeeld vindt de directie onterecht.
Bij TCA zijn zo’n 1.500 chauffeurs als certificaathouders aangesloten. Vorige week meldden ongeveer 150 van hen zich op het TCA-hoofdkantoor om een gesprek met de directie te eisen. In de dagen daarvoor zongen er geluiden rond dat de chauffeurs hun onvrede zouden gaan uiten door te staken. Bij de directie van het bedrijf is de ‘bezetting’ van het kantoor niet in goede aarde gevallen, zo legt Richard van der Veen uit.
“Vorige week dinsdag kwam een groep chauffeurs hun onvrede uiten. Zij hebben zich de hele middag op het kantoor van TCA opgehouden en hebben daarbij het werk van de medewerkers van TCA onmogelijk gemaakt. Deze groep is boos vanwege de toenemende concurrentie op de straattaximarkt in Amsterdam. In de taximonitor 2015 is een flinke stijging te zien in het aantal taxichauffeurs dat in Amsterdam werkt, namelijk van 2.677 begin 2013 tot 3.927 in 2015, tot circa 4.600 vandaag de dag. Het is begrijpelijk dat veel chauffeurs zich daarom zorgen maken over hun toekomst, maar wij keuren de manier af waarop de chauffeurs dit uiten. Er zijn vele wegen binnen TCA beschikbaar om ontevredenheid aan te kaarten, waar veel meer mee te bereiken valt dan met het bezetten van het TCA-pand.”
3,2 miljoen taxiritten
De ontevreden chauffeurs zouden de directie via een extra certificaathoudersvergadering weg willen stemmen, zo meldde de Telegraaf eerder. De krant baseert zich daarbij op berichten die de chauffeurs elkaar sturen. Ze vinden dat er te weinig werk is en dat de ritten die er wel zijn oneerlijk worden verdeeld, terwijl het lidmaatschap van de centrale ze teveel zou kosten. De TCA-directie kan zich niet in die kritiek vinden. “Er is bij TCA absoluut geen sprake van oneerlijke ritverdeling. Juist bij TCA worden alle ritten eerlijk en transparant verdeeld onder de aangesloten chauffeurs, iets waar we ons de afgelopen jaren hard voor gemaakt hebben.”
Bovendien, zo betoogt de directie, is er de laatste jaren geen afname van het aantal ritten dat door chauffeurs van TCA is uitgevoerd. Bij een gemiddeld aantal ritten van 3,2 miljoen per jaar is er in de periode van 2012 tot en met 2015 slechts een fluctuatie van 4 procent geweest. “Helaas is dit lastig in perspectief te plaatsen, aangezien de Amsterdamse taximarkt ondoorzichtig is. De onderzoeken die er echter gedaan worden met betrekking tot de omzetten van de totale taximarkt in Nederland, bevestigen eerder een dalende trend over de afgelopen jaren dan een stijgende, zoals onder andere gerapporteerd door de Rabobank met cijfers van CBS”, aldus Van der Veen.
Ondernemende taxichauffeurs
De ervaring van chauffeurs dat er te weinig ritten zijn, zou volgens de directie mede te maken hebben met de hotelmarkt. Die zou middels een commissiesysteem met hotelportiers in enkele jaren tijd in handen zijn gekomen van AMS Taxi, zo berichtte het Parool onlangs. Aan het betalen van zwart geld aan deze portiers wil TCA niet meedoen. Het bedrijf stelt verder dat de volledige contributie, die door sommigen als te hoog wordt ervaren, weer wordt gestoken “in het ontzorgen van de aangeslotenen en in het helpen bij hun werk als ondernemende taxichauffeurs”, legt Van der Veen uit. “De contributie is daardoor hoger dan bij andere TTO’s, maar die is in de laatste jaren slechts licht gestegen. Deze stijging komt met name door de kosten van de benodigde apparatuur in de auto.”
De directie van TCA blijft met het bestuur van de Stichting Administratiekantoor, waarin de certificaathouders met vier personen zijn vertegenwoordigd, in gesprek om de zorgen weg te nemen.
Vincent Krabbendam