‘Taxiverordening kan malafide chauffeurs Schiphol verder weren’

taxistandplaats, Schiphol, drukte, taxi, taxichauffeur

De Partij van de Ouderen (PvdO) in de Amsterdamse gemeenteraad wil dat de gemeente Haarlemmermeer een taxiverordening gaat invoeren bij Schiphol. Dat is volgens de Amsterdamse fractie de beste manier om malafide chauffeurs bij de luchthaven verder te weren. KNV Taxi ondersteunt de oproep van de PvdO om zo een einde te maken aan de imagoschade die de sector oploopt door wanpraktijken waarbij passagiers soms opgelicht worden.

De Amsterdamse PvdO vindt dat wethouder Kajsa Ollongron (Economie) van Amsterdam er bij buurgemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, op moet aandringen dat er een taxiverordening komt. Amsterdam heeft er last van dat Haarlemmermeer wegkijkt, stelt de fractie. Duo-raadslid Reenze van Brug: “De meeste toeristen rijden vanuit Schiphol linea recta door naar Amsterdam, daarbij zijn de taxi’s ons eerste visitekaartje. Van een goede buurgemeente mag je dan inspanning verwachten om de slechte chauffeurs uit de taxivijver te vissen”.

Voorwaarden stellen

De beste manier om de praktijken van de taxironselaars aan te pakken is volgens de fractie het invoeren van een taxiverordening.”Alleen door het stellen van eisen aan chauffeurs kun je het kaf van het koren scheiden en ervoor zorgen dat toeristen niet langer financieel worden uitgekleed. Met een strikte taxiverordening, waarbij middels voorwaarden aan opleidingen, stratenkennis, taalvaardigheid en aansluiting bij een goede taxicentrale, kunnen malafide taxichauffeurs, veelal zogenaamde vrije rijders, eindelijk worden geweerd.”

De PvdO heeft schriftelijke raadsvragen gesteld aan het Amsterdamse gemeentebestuur. Zo wil de fractie onder meer weten of verantwoordelijk wethouder Ollongron bereid is om te gaan praten met haar collega in Haarlemmermeer en zich daar sterk te maken voor een taxiverordening.

BOA’s

Sinds kort zet Schiphol al wel BOA’s in van de gemeente Haarlemmermeer om taxichauffeurs aan te pakken die tegen de regels in passagiers in en rond de terminal ronselen. Sinds 1 januari geldt een aangescherpte algemene plaatselijke verordening (APV) waardoor de praktijken van taxironselaars verboden zijn. Aanbieden van taxidiensten mogen chauffeurs alleen maar doen bij de standplaatsen. De BOA’s moeten erop toezien dat dat ook gebeurt.

Hoewel KNV Taxi dit soort maatregelen toejuicht, is de brancheorganisatie voorstander van de taxiverordening die de PvdO voorstelt. Je krijgt daardoor veel meer zicht op de taximarkt rond de luchthaven, denkt secretaris Hubert Andela. De huidige maatregelen van de gemeente Haarlemmermeer zijn volgens hem vooral gericht op de openbare orde, terwijl KNV Taxi vooral het belang van de taxisector voor ogen heeft. De taxironselaars geven de markt een slecht imago. “Wij willen dat dat stopt.” De invoering van een taxiverordening kan daar zeker verder aan bijdragen, denkt Andela. “Dat maakt de handhaving makkelijker. Het is geen wondermiddel. Handhaving blijft noodzakelijk. Je moet het zien als een extra hulpmiddel.”

Lees ook:

BOA’s gaan boetes uitdelen aan taxironselaars Schiphol

Schiphol zet tientallen beveiligers in tegen ’taxironselaars’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

17 reacties op “‘Taxiverordening kan malafide chauffeurs Schiphol verder weren’”

Johan Zevenbergen|23.05.16|17:30

Volgens mij liggen de boa,s dan te slapen,
zag vannacht de ronselaars driftig heen en weer rennen met een gele taxi hesjes aan.
Telde er binnen 30 minuten zeker 6 die met gasten er van door gingen, en dat zeker niet voor het eerst deden.

Tjerk Vinckx|23.05.16|23:39

De taxibranche is een afspiegeling van de maatschappij, waar neer je als overheid geen paal en perk stelt aan ongewenst gedrag moet je nu niet lopen janken dat deze branche volledig is uitgehold. In 2000 is hier al voor gewaarschuwd, toenmalige overheids klunzen hebben inmiddels al weer een riant baantje op het pluche. Kent u de slogan nog: vrouwen en allochtonen genieten de voorkeur …., nu een Engelse uitdrukking: put it in your pipe and smoke it….tja dom-dommer-domst !!

Taxi Volendam|24.05.16|09:56

Stem het aantal taxi’s af op de vraag.
Door te lage omzetten wordt er van alles bedacht om toch wat te verdienen.
Daar is voor gewaarschuwd bij het vrijgeven van de Taximarkt. (Zweden)
Wanneer je op een fatsoenlijke manier de kost kan verdienen hoef je niet zo nodig te rotzooien.
De taxibranche en O.V. is niet geschikt om vrij te geven!
Je kan nog meer regels instellen bovenop die er al gekomen zijn de laatste 16 jaar.
Wie moet nog meer regels controleren?
Niets heeft gewerkt.

Rodney Barten|24.05.16|10:14

Tjonge, Tjerk en TV laten weer van zich horen…de oude garde die maar blijft terug kijken naar hoe het vroeger was.

Johan Zevenbergen|24.05.16|16:06

Wat gedacht van de taxi baan gedeeltelijk gebruiken voor van te voren bestelde taxi,s.
En een baan voor ophalers verboden voor taxi,s.
Camera,s er boven evt een slagboom.
en de rest afsluiten voor verkeer.
En uiteraard die ronselaars met de taxi hesjes, is een schop onder hun ….verkopen.

Ton van Dalfsen|24.05.16|21:14

@ Johan, Helemaal gelijk in. Alleen wel een aantrekkelijke prijs voor bestelde taxi’s. De STA baan is gruwelijk duur. En het geheel overkappen zodat je droog blijft bij slecht weer. Denk dat de luchthaven dan pas goed mee voor de dag komt.

Ton van Dalfsen|24.05.16|21:15

@ Rodney, De oude garde heeft wel de jaren ervaring in de branche

Rodney Barten|25.05.16|07:29

@ Ton: Wat heb je aan ervaring als je er niks meer mee kan. Altijd maar blijven terug blikken brengt jou niet verder. Het jaar 2000 is inmiddels al weer even terug!

Ton van Dalfsen|25.05.16|09:19

En, waarom mogen de touringcars wel gratis parkeren en de bestelde taxi’s/limousines niet. Je ziet dat het op enkele andere grote internationale luchthavens wel zo goed is geregeld. Schiphol loopt daarin ver achter. Maar ja, Het zijn ECHTE Hollanders die overal aan willen verdienen.

Ton van Dalfsen|25.05.16|09:25

@ Rodney, Het is goed voor de mensen die na 2000 zijn gestart om te lezen hoe het was. waardoor je het verschil kan lezen. Ook ik kijk terug naar hoe het beter voor 2000 beter was geregeld dan het nu is. Het is aan de branche verenigingen om hierop in te springen Maar die schijnen ook oogkleppen op te hebben. Zolang die niets doen spendeer ik geen euro aan de branche verenigingen. Laat ze nu maar eens zien wat ze waard zijn. KNV Taxi laat in dit artikel ook van zich horen maar SCHRIJVEN:

Ton van Dalfsen|25.05.16|09:27

het nodige dat het aan kan bijdrage DENKT…….. Maar bij denken kom je niet verder. En met recht de woorden van Tjerk: Dom, Dommer, Domst !!!!!

Rodney Barten|25.05.16|10:45

Het interesseert mij niet hoe het voor 2000 was, er was toen nog amper internet. Er waren geen apps, er waren geen vergelijkingssites. Je zou haast zeggen dat de taxi toen nog met paard en wagen werd gereden:) Door de WP2000 is er inderdaad veel veranderd, en ook de technologie raast maar door. Je moet vooruit kijken en niet altijd maar roepen dat alles en iedereen dom, dommer domst is.

Wat is de definitie van een malafide chauffeur?

Wim Bekkerin|26.05.16|19:44

De luchthaven wilt goed kunnen verdienen aan de taxibranche. Aan de taxi’s welke werken buiten het systeem van Schiphol wordt niets verdiend. Als Schiphol zijn klanten echt wilde bedienen met goed taxi vervoer, dan zouden zij al lang het idee van Johan hebben opgevolgd. Maar ze spelen liever onder een hoedje met de gemeente en betalen liever 25.000 euro per week voor BOA,s.
Schiphol zijn geldwolven (STA-balie) o.a. en willen alleen een oplossing welke nog meer geld opleverd!

Ton van Dalfsen|28.05.16|10:43

De luchthaven wil aan alles verdienen. Daar zijn het toch Hollanders voor. Andere internationale luchthavens doen het anders. Schiphol kan nog veel leren van de andere int. luchthavens. Maar ja, Poen, poen, poen

Ton van Dalfsen|28.05.16|10:45

Door dat stomme APV van de Haarlemmermeer staan nu de ronselaars in grote getale bij de taxistandplaats. Nog slechter dan het was. En volgens het APV mogen ze dat en de BOA’s hebben het nakijken

Johan Zevenbergen|30.05.16|11:29

Dus als ik het goed begrijp, geeft men meer uit aan boa,s, verkeersmaatregel en het weren van taxi,s, en ronselaars dan als men er aan verdient.
En neemt met de slechte beoordeling door reizigers hier voor op de koop toe.
Vraag ik mij toch af wat het uur salaris van deze beleidsbedenkers is.

‘Taxiverordening kan malafide chauffeurs Schiphol verder weren’ | TaxiPro

‘Taxiverordening kan malafide chauffeurs Schiphol verder weren’

taxistandplaats, Schiphol, drukte, taxi, taxichauffeur

De Partij van de Ouderen (PvdO) in de Amsterdamse gemeenteraad wil dat de gemeente Haarlemmermeer een taxiverordening gaat invoeren bij Schiphol. Dat is volgens de Amsterdamse fractie de beste manier om malafide chauffeurs bij de luchthaven verder te weren. KNV Taxi ondersteunt de oproep van de PvdO om zo een einde te maken aan de imagoschade die de sector oploopt door wanpraktijken waarbij passagiers soms opgelicht worden.

De Amsterdamse PvdO vindt dat wethouder Kajsa Ollongron (Economie) van Amsterdam er bij buurgemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, op moet aandringen dat er een taxiverordening komt. Amsterdam heeft er last van dat Haarlemmermeer wegkijkt, stelt de fractie. Duo-raadslid Reenze van Brug: “De meeste toeristen rijden vanuit Schiphol linea recta door naar Amsterdam, daarbij zijn de taxi’s ons eerste visitekaartje. Van een goede buurgemeente mag je dan inspanning verwachten om de slechte chauffeurs uit de taxivijver te vissen”.

Voorwaarden stellen

De beste manier om de praktijken van de taxironselaars aan te pakken is volgens de fractie het invoeren van een taxiverordening.”Alleen door het stellen van eisen aan chauffeurs kun je het kaf van het koren scheiden en ervoor zorgen dat toeristen niet langer financieel worden uitgekleed. Met een strikte taxiverordening, waarbij middels voorwaarden aan opleidingen, stratenkennis, taalvaardigheid en aansluiting bij een goede taxicentrale, kunnen malafide taxichauffeurs, veelal zogenaamde vrije rijders, eindelijk worden geweerd.”

De PvdO heeft schriftelijke raadsvragen gesteld aan het Amsterdamse gemeentebestuur. Zo wil de fractie onder meer weten of verantwoordelijk wethouder Ollongron bereid is om te gaan praten met haar collega in Haarlemmermeer en zich daar sterk te maken voor een taxiverordening.

BOA’s

Sinds kort zet Schiphol al wel BOA’s in van de gemeente Haarlemmermeer om taxichauffeurs aan te pakken die tegen de regels in passagiers in en rond de terminal ronselen. Sinds 1 januari geldt een aangescherpte algemene plaatselijke verordening (APV) waardoor de praktijken van taxironselaars verboden zijn. Aanbieden van taxidiensten mogen chauffeurs alleen maar doen bij de standplaatsen. De BOA’s moeten erop toezien dat dat ook gebeurt.

Hoewel KNV Taxi dit soort maatregelen toejuicht, is de brancheorganisatie voorstander van de taxiverordening die de PvdO voorstelt. Je krijgt daardoor veel meer zicht op de taximarkt rond de luchthaven, denkt secretaris Hubert Andela. De huidige maatregelen van de gemeente Haarlemmermeer zijn volgens hem vooral gericht op de openbare orde, terwijl KNV Taxi vooral het belang van de taxisector voor ogen heeft. De taxironselaars geven de markt een slecht imago. “Wij willen dat dat stopt.” De invoering van een taxiverordening kan daar zeker verder aan bijdragen, denkt Andela. “Dat maakt de handhaving makkelijker. Het is geen wondermiddel. Handhaving blijft noodzakelijk. Je moet het zien als een extra hulpmiddel.”

Lees ook:

BOA’s gaan boetes uitdelen aan taxironselaars Schiphol

Schiphol zet tientallen beveiligers in tegen ’taxironselaars’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

17 reacties op “‘Taxiverordening kan malafide chauffeurs Schiphol verder weren’”

Johan Zevenbergen|23.05.16|17:30

Volgens mij liggen de boa,s dan te slapen,
zag vannacht de ronselaars driftig heen en weer rennen met een gele taxi hesjes aan.
Telde er binnen 30 minuten zeker 6 die met gasten er van door gingen, en dat zeker niet voor het eerst deden.

Tjerk Vinckx|23.05.16|23:39

De taxibranche is een afspiegeling van de maatschappij, waar neer je als overheid geen paal en perk stelt aan ongewenst gedrag moet je nu niet lopen janken dat deze branche volledig is uitgehold. In 2000 is hier al voor gewaarschuwd, toenmalige overheids klunzen hebben inmiddels al weer een riant baantje op het pluche. Kent u de slogan nog: vrouwen en allochtonen genieten de voorkeur …., nu een Engelse uitdrukking: put it in your pipe and smoke it….tja dom-dommer-domst !!

Taxi Volendam|24.05.16|09:56

Stem het aantal taxi’s af op de vraag.
Door te lage omzetten wordt er van alles bedacht om toch wat te verdienen.
Daar is voor gewaarschuwd bij het vrijgeven van de Taximarkt. (Zweden)
Wanneer je op een fatsoenlijke manier de kost kan verdienen hoef je niet zo nodig te rotzooien.
De taxibranche en O.V. is niet geschikt om vrij te geven!
Je kan nog meer regels instellen bovenop die er al gekomen zijn de laatste 16 jaar.
Wie moet nog meer regels controleren?
Niets heeft gewerkt.

Rodney Barten|24.05.16|10:14

Tjonge, Tjerk en TV laten weer van zich horen…de oude garde die maar blijft terug kijken naar hoe het vroeger was.

Johan Zevenbergen|24.05.16|16:06

Wat gedacht van de taxi baan gedeeltelijk gebruiken voor van te voren bestelde taxi,s.
En een baan voor ophalers verboden voor taxi,s.
Camera,s er boven evt een slagboom.
en de rest afsluiten voor verkeer.
En uiteraard die ronselaars met de taxi hesjes, is een schop onder hun ….verkopen.

Ton van Dalfsen|24.05.16|21:14

@ Johan, Helemaal gelijk in. Alleen wel een aantrekkelijke prijs voor bestelde taxi’s. De STA baan is gruwelijk duur. En het geheel overkappen zodat je droog blijft bij slecht weer. Denk dat de luchthaven dan pas goed mee voor de dag komt.

Ton van Dalfsen|24.05.16|21:15

@ Rodney, De oude garde heeft wel de jaren ervaring in de branche

Rodney Barten|25.05.16|07:29

@ Ton: Wat heb je aan ervaring als je er niks meer mee kan. Altijd maar blijven terug blikken brengt jou niet verder. Het jaar 2000 is inmiddels al weer even terug!

Ton van Dalfsen|25.05.16|09:19

En, waarom mogen de touringcars wel gratis parkeren en de bestelde taxi’s/limousines niet. Je ziet dat het op enkele andere grote internationale luchthavens wel zo goed is geregeld. Schiphol loopt daarin ver achter. Maar ja, Het zijn ECHTE Hollanders die overal aan willen verdienen.

Ton van Dalfsen|25.05.16|09:25

@ Rodney, Het is goed voor de mensen die na 2000 zijn gestart om te lezen hoe het was. waardoor je het verschil kan lezen. Ook ik kijk terug naar hoe het beter voor 2000 beter was geregeld dan het nu is. Het is aan de branche verenigingen om hierop in te springen Maar die schijnen ook oogkleppen op te hebben. Zolang die niets doen spendeer ik geen euro aan de branche verenigingen. Laat ze nu maar eens zien wat ze waard zijn. KNV Taxi laat in dit artikel ook van zich horen maar SCHRIJVEN:

Ton van Dalfsen|25.05.16|09:27

het nodige dat het aan kan bijdrage DENKT…….. Maar bij denken kom je niet verder. En met recht de woorden van Tjerk: Dom, Dommer, Domst !!!!!

Rodney Barten|25.05.16|10:45

Het interesseert mij niet hoe het voor 2000 was, er was toen nog amper internet. Er waren geen apps, er waren geen vergelijkingssites. Je zou haast zeggen dat de taxi toen nog met paard en wagen werd gereden:) Door de WP2000 is er inderdaad veel veranderd, en ook de technologie raast maar door. Je moet vooruit kijken en niet altijd maar roepen dat alles en iedereen dom, dommer domst is.

Wat is de definitie van een malafide chauffeur?

Wim Bekkerin|26.05.16|19:44

De luchthaven wilt goed kunnen verdienen aan de taxibranche. Aan de taxi’s welke werken buiten het systeem van Schiphol wordt niets verdiend. Als Schiphol zijn klanten echt wilde bedienen met goed taxi vervoer, dan zouden zij al lang het idee van Johan hebben opgevolgd. Maar ze spelen liever onder een hoedje met de gemeente en betalen liever 25.000 euro per week voor BOA,s.
Schiphol zijn geldwolven (STA-balie) o.a. en willen alleen een oplossing welke nog meer geld opleverd!

Ton van Dalfsen|28.05.16|10:43

De luchthaven wil aan alles verdienen. Daar zijn het toch Hollanders voor. Andere internationale luchthavens doen het anders. Schiphol kan nog veel leren van de andere int. luchthavens. Maar ja, Poen, poen, poen

Ton van Dalfsen|28.05.16|10:45

Door dat stomme APV van de Haarlemmermeer staan nu de ronselaars in grote getale bij de taxistandplaats. Nog slechter dan het was. En volgens het APV mogen ze dat en de BOA’s hebben het nakijken

Johan Zevenbergen|30.05.16|11:29

Dus als ik het goed begrijp, geeft men meer uit aan boa,s, verkeersmaatregel en het weren van taxi,s, en ronselaars dan als men er aan verdient.
En neemt met de slechte beoordeling door reizigers hier voor op de koop toe.
Vraag ik mij toch af wat het uur salaris van deze beleidsbedenkers is.