Schiphol zet tientallen beveiligers in tegen ’taxironselaars’
Schiphol gaat maximaal 25 beveiligers inzetten om taxironselaars tegen te gaan. Het is sinds 1 januari verboden volgens de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) om actief klanten te werven op het plein. Dat mag alleen nog vanaf de officiële standplaatsen. Het gaat om BOA’s van de gemeente Haarlemmermeer die betaald worden door Schiphol.
Op basis van landelijke beleidsregels mag Schiphol niet zelf BOA’s inhuren, gemeenten mogen dat wel. De BOA’s worden als onbezoldigd ambtenaar bij de gemeente aangesteld. Het gaat hierbij om (maximaal) 25 BOA’s. Dit voorkomt dat handhaving van taxiproblematiek ten koste gaat van de gemeentelijke BOA-capaciteit en de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee. Met Schiphol is afgesproken dat zij alle kosten voor de inhuur van de BOA’s betalen.
Openbare weg
De rechter bepaalde onlangs de chauffeurs een taxivergunning hebben voor de openbare weg in heel Nederland. Hierdoor zouden alle legale taxichauffeurs op het voorplein van Schiphol klanten mogen oppikken bij de luchthaven; dat is immers openbare weg. Dit was tegen het zere been van chauffeurs die maandelijks flink betalen om op de taxistandplaats passagiers op te mogen pikken. Hierdoor nam de concurrentie flink toe.
Volgens Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer werd het na de uitspraak ‘een zooitje’ op het plein. Er werden speciale taxihosts ingezet die passagiers naar taxi’s van vergunninghouders loodsten en daarna heeft Haarlemmermeer dus de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast. Chauffeurs zonder vergunning zijn, opnieuw, niet welkom op het plein. De BOA’s moeten er nu voor zorgen dat zij ook geen klanten werven.
Aangenomen APV:
Er wordt een nieuw artikel toegevoegd met betrekking tot het aanbieden van taxidiensten. Dit artikel biedt de mogelijkheid aan de burgemeester om, in het belang van de openbare orde, de wijze waarop taxidiensten worden aangeboden nader te regelen in de gemeente. Er is sinds enige tijd sprake van (ernstige) overlast van bepaalde vormen van aanbod van taxidiensten met name op de luchthaven Schiphol. Het gaat hier met name om derden, die ten behoeve van de taxichauffeurs, in de aankomsthal en op het daarvoor gelegen terrein op een ongewenste wijze aan de passagiers c.q. bezoekers op Schiphol taxidiensten aanbieden. Met deze ongewenste wijze van aanbieden wordt bedoeld dat de passagiers op Schiphol op een intimiderende wijze worden benaderd. Deze handelwijze heeft een nadelig effect op het veiligheidsgevoel van de passagiers c.q. bezoekers in de gemeente en op de luchthaven Schiphol in het bijzonder. Op grond van het eerste lid van dit artikel kan de burgemeester gebieden aanwijzen waar het dan in beginsel verboden wordt om taxidiensten zoals bedoeld in de Wet personenvervoer 2000 aan te bieden. Dit verbod is enkel van toepassing op openbare en in de open lucht gelegen plaatsen en in openbaar toegankelijke gebouwen. Het tweede lid geeft een uitzondering op dit verbod. Dit verbod is niet van toepassing indien de bestuurder zélf de taxidienst aanbiedt. Deze taxidiensten mogen bovendien slechts op de voor het openbaar verkeer openstaande weg (in de zin van de Wegenverkeerswet 1994) worden aangeboden. In feite komt dit er op neer dat het in de aangewezen gebieden verboden wordt voor anderen dan de bestuurder van een taxivoertuig, om taxidiensten aan te bieden. In die gebieden mogen de taxidiensten voorts louter op de voor het openbaar verkeer openstaande weg aangeboden worden. De huidige aanbieders zullen zich naar verwachting slechts aandienen in gebieden waar het, vanwege het hoge aanbod van passagiers, winstgevend is om derden in te schakelen die voor bestuurders van taxivoertuigen passagiers proberen te krijgen. Door in die specifieke gebieden te verbieden dat de taxidiensten door anderen dan de bestuurders aangeboden worden, kunnen de praktijken van de taxironselaars en de vaak daarmee gepaard gaande ordeverstoringen aldaar tegengegaan worden.
Er wordt gewoon nog geronseld waar de beveiligers notabene op nog geen meter afstand staan toe te kijken en niets doen. Heb met verbazing eventjes naar staan kijken.
Bijna alle passagiers zijn voor dat ze de hal uit zijn, al minstens twee a drie keer aan gesproken met de vraag of ze een taxi nodig hebben.
En bij nee worden ze ook nog eens uitgemaakt voor rotte vis.
Vraag ik me toch af waar die heren controleren?
Eigenlijk weet ik dat wel dat is bij keurige taxi,s die hun eigen gasten bestand hebben, die moeten nm een km verderop gaan staan en worden weg gejaagd, om plaats te maken voor de ronselaars.
Wij vinden het jammer dat er geen nette plek is waar je vooraf gereserveerde ritten klanten kunt afhalen. Ja bij STA balie maar dan moeten ze nog een kwartier wachten en betaal je een groot bedrag om je gasten op te mogen halen, dit wordt allemaal veel te duur om door te rekenen naar je klanten. De taxi dienst moet goedkoper maar hoe?
@ Taxi Gerritsen, Helemaal gelijk in. Zie op veel internationale buitenlandse luchthavens dat er parkeerplaatsen voor bestelde taxi’s zijn in de buurt van de aankomsthal. En nog gratis ook. STA balie strook is zeker erg duur.
Ik heb liever dat de branche organisaties zich meer inzetten om een gezonde branche te krijgen. En niet of de BCT wel of niet moet verdwijnen en of dat de kiwa tarieven te hoog zijn. Men moet zich meer in de problematiek in de branche zelf inzetten. zoals Het schiphol debacle en TTO of aanbestedingen op alle gebieden proberen te laten verdwijnen.
Er wordt nog steeds in de aankomsthal geronseld. Beveiligers kijken toe en doen bijna niks.Ik kom dagelijks op Schiphol en het lijkt wel met de dag erger te worden. Wanneer grijpt Schiphol echt in en krijgen die beveiligers de mogelijkheid om ronselaars in de aankomsthal te bekeuren.het is namelijk een verloedering van de luchthaven.