TX-Keur voortaan goedkoper voor zzp’er bij taxicentrale
Het TX-keurmerk wordt goedkoper voor zelfstandige taxi-ondernemers die zijn aangesloten bij een taxicentrale. Voorheen vielen zij in de categorie zzp, maar vanaf 1 januari geldt voor hen het centrale-tarief en wordt de bijdrage afhankelijk van het aantal aangesloten chauffeurs bij de centrale. “Daarmee kunnen zij flink besparen op de kosten voor TX-Keur”, vertelt Hilbert Michel van de stichting.
Nu betalen zzp-taxichauffeurs een bijdrage van 82,50 euro per jaar aan de stichting en 133,50 euro per jaar voor de onaangekondigde controles. Straks kan dat vanaf 28 euro per jaar stichting-bijdrage en 40 euro per jaar voor de controles.
Kwaliteit
“We hebben daarvoor gekozen omdat centrales vaak zelf ook een bepaalde kwaliteitsstructuur hebben. Daardoor kan het goedkoper dan bij een normale zzp-taxichauffeur”, legt Michel uit.
“Ook de TTO’s die in de diverse steden ontstaan kunnen hiervan profiteren. Wanneer zij aan de regels van het landelijke TX voldoen, hebben ze weinig moeite ook te voldoen aan de lokale kwaliteitsregelingen. Vanuit de centrales was er daarnaast ook veel vraag naar TX, omdat zij TX vaak nodig hebben om te kunnen rijden als onderaan- of hoofdaannemer bij taxi-aanbestedingen.”
Controles
Stichting TX-Keur heeft dit jaar haar onaangekondigde controles verdubbeld van ongeveer 3000 naar ongeveer 6000. “We zien dat de meeste keurmerkbedrijven in orde zijn. Het enige dat wat vaker voorkomt is dat bedrijven blijven rondrijden met voertuigen die schade hebben. Daar spreken we ze op aan en ze dienen het zo snel mogelijk in orde te maken”, vertelt Michel.
Verder voert TX-Keur per 1 januari een aanpassing door in het reglement dat gaat over de maximale leeftijd van taxivoertuigen bij keurmerkbedrijven. “Nu mag een taxi maximaal 10 jaar oud zijn, en mag 10% van het wagenpark maximaal 12 jaar oud zijn. Dat percentage wordt verlaagd naar 5% en met een ontheffing vooraf. De leeftijdsgrens is een wens van opdrachtgevers en klanten om ervoor te zorgen dat de emissies en veiligheid van TX-taxibedrijven op het juiste niveau gewaarborgd blijft”, aldus Michel.
In totaal beschikken ruim 1.000 taxibedrijven over TX-Keur; 450 bedrijven mét personeel en ruim 550 zzp-taxi’s. In totaal gaat het om 18.000 taxivoertuigen; ruim 50% van de sector.
TX Keurmerk. In mijn ogen altijd een waardeloos keurmerk geweest. Even een audit doorstaan en vervolgens lekker verder gaan met oplichten, omrijden en rondrijden in trainingspak met slippers. Zonde dat sommige bedrijven waarde hechten aan deze instantie.
Volgens mij hebben wij landelijk afspraken gemaakt over wat wel en wat niet is toegestaan voor taxi’s in Nederland. Het feit alleen al dat er iets is als een TX-keur slaat dus al totaal nergens op, het feit dat hier ook nog eens ‘waarde’ aan wordt toegeschreven is al helemaal vreemd. Dat er korting wordt gegeven aan ZZP-ers als zij bij een centrale zijn aangesloten, wat op zich niet zoveel zegt omdat niet elke centrale (dezelfde) regels heeft blijkt maar hoeveel dat TX keur dus uitmaakt, niets.
TX keur. Dat is toch die commerciele instelling die onlangs zelf haar certificerende bevoegdheid een poos kwijt is geweest? Ben blij dat men in 040 eindelijk tot de conclusie is gekomen dat het de grootste oplichterij is. Lol! Nog maar 1 TX auto in heel Eindhoven: http://www.tx-keur.nl/consumenten/keurmerkhouders/?qt=2&q=eindhoven
Controles: “We zien dat de meeste keurmerkbedrijven in orde zijn. Tja, je krijgt controle en je laat zien hoe het moet volgens het keurmerk. Zodra ze de deur uit zijn, ga je gewoon weer je eigen gang. En spreek hier uit eigen ervaring bij een bedrijf. Er zijn toch zoals Paul ook verwoord landelijke afspraken ?
regel het toch gewoon in één keer goed. Duidelijke minimale eisen stellen aan taxivervoer, dan heb je geen keurmerk nodig, iedere taxiondernemer dus ook de zzp-er, vennoot etc. een eigen vergunning met ondernemersdiploma. en opgelost zijn alle problemen. Zo makkelijk eigenlijk, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. nee iedere keer weer flauwe zinlose wetjes erbij verzinnen wat alleen maar geld en frustatie kost en geen resultaat oplevert,Ben ik nou zo slim ofis de politiek zo dom?
@ Rik, Het TX keur is ook de grootste waanzin die er is. ondernemers doen mee aan het TX keur alleen maar om aan aanbestedingen mee te kunnen doen. Of je na het winnen van de aanbesteding volgens de TX keurmerk werkt doet er niet meer toe. Gewoon de controle laten uitvoeren hoe het volgens TX moet en daarna gewoon je eigen regels toepassen. En zo gebeurt het ook in veel gevallen. Heb ik Aan den lijve ondervonden. Met je vergunning voldoe je toch al volgens de overheid aan het taxi regelement?
Creative, inkomstenbron van een gewezen ambtenaar?
Als ik deze prijzen zie: E 82,50 per jaar plus E 133,50 voor de controle: hoe kan het dan dat ik E 477,95 moet betalen voor de jaarlijkse TX-keur ZZP?