Internetconsultatie over vervoerplicht taxichauffeurs
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu nodigt de taxibranche uit deel te nemen aan een internetconsultatie over een wijziging van ontwerpbesluit Personenvervoer 2000 in verband met een vervoerplicht voor taxichauffeurs. De taxibranche kan op alle onderdelen van het ontwerpbesluit reageren.
Reacties op deze consultatieronde kunnen tot en met zondag 18 januari 2015 ingediend worden via:Ā www.internetconsultatie.nl/vervoerplicht_taxichauffeurs
Vervoerplicht
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu gaat taxichauffeurs verplichten om consumenten en hun hulpmiddelen mee te nemen in de taxi.
Het onderhavige besluit voorziet in een vervoerplicht voor taxichauffeurs die op de openbare weg taxivervoer aanbieden. Hierbij is met name aandacht besteed aan mensen die vanwege hun handicap zijn aangewezen op hulpmiddelen om te voorzien in hun zelfredzaamheid.
Assistentiehonden
Het doel is om te kunnen handhaven op het weigeren van consumenten Ć©n de dieren en zaken die deze consument nodig heeft voor zijn/haar zelfredzaamheid. Voorbeelden zijn assistentiehonden, rollators en zuurstofflessen.
De verwachting is dat het aantal weigeringen door het handhaven zal afnemen. “Uiteindelijk doel hiervan is om de belangen van de consument te dienen”, meldt IenM.
“Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal alle opmerkingen zorgvuldig bekijken en trachten hiermee waar mogelijk de regelgeving te verbeteren.”
Een beetje chauff weigert alleen dat wat hij/zij niet veilig kan vervoeren..
Taxibranche is een private sector. Als taxiondernemer beslis ik dus zelf wie in mijn taxi mag zitten en wie niet. Als de overheid daar problemen mee heeft, dan de liberalisering terugdraaien. Ik vervoer niemand tegen mijn zin. Klaar…
Wederom een bewijs van de WP 2000:
TE KRANKZINNIG VOOR WOORDEN !!!
volgens mij waren we dat al verplicht en terecht. wederom een staaltje onwetendheid van onze geweldige regering.
Algemene Voorwaarden KNV Taxi art 9! Te triest om een klant met (Hulp-)hond te laten staan! Taxichauffeur onwaardig!
Miss kan IenM gaan handhaven op op tijd rijden van Valys, Regiotaxi etc. Hier hebben de mensen die van dat vervoersaanbod afhankelijk zijn veel en veel meer baat bij. Het regent klachten over Valys en Regiotaxi.. Mensen zitten te wachten komt geen taxi binnen afgesproken tijdskader, weer bellen weer wachten weer geen taxi, en zo gaat dat dan nog wel ff door… Schandalig!!
Ligt grotendeels aan de mensen zelf hoor, er wordt meer en meer gecombineerd. Iedereen krijgt 5 tot 10 minuten vooraf een telefoontje dat de wagen er aan komt en dan dient men klaar te staan met de jas aan. Het overgrote merendeel van de mensen moet nog van de stoel opstaan, iedereen een kusje geven, jas aan doen enz enz.
Ja dan wordt het moeilijk om iedereen binnen de raamtijd van een half uur op te halen.
Het doel is om te kunnen handhaven op het weigeren van consumenten Ć©n de dieren en zaken die deze consument nodig heeft voor zijn/haar zelfredzaamheid. Prima!, maar vieze,natte,smerige,zieke honden en andere losse dieren moet je kunnen weigeren.Volgens mij is dit allemaal al geregeld, want gevaarlijke stoffen, gevaarlijke hulpmiddelen die consumenten bij zich dragen kun je ook weigeren.
Hasan Bicklar zeg je dat ook wanneer je bij de disco geweigerd wordt wegens “verkeerde schoenen/foute blik/alleen voor leden”? Of moeten portier en clubeigenaar dan aan de hoogste boom? Ik heb het al eerder gezegd:
Dit is Nederland. Hier gelden Nederlandse normen en Nederlandse waarden. Daar hoort als taxichauffeur het meenemen van hulphonden bij. Daar mag je het niet mee eens zijn, maar dan moet je de consequenties daarvan aanvaarden en taxi gaan rijden in een land waar het wel maatschappelijk geaccepteerd is om hulpbehoevende mensen aan hun lot over te laten. Zo niet: doe gewoon je werk. Niemand is verplicht om in NL te zijn of om taxi te rijden. Dat is een keuze. Aan keuze’s hangen consequenties.
Wij nemen zonder probleem hulphonden of ‘kleine’ huisdieren mee… Als wij al mensen met hulphonden e.d. als klant krijgen. Helaas voor ons gaan die mensen liever met de regiotaxi mee, gesubsidieerd en dus veel goedkoper, of maken ze gebruik van de lokale hulpvereniging die met vrijwilligers, tegen een kleine vergoeding, mensen wegbrengt of ophaalt. zonder taxivergunning, diploma’s, verzekering, BCT, etcetera… Als nu eerst eens deze ongelijkheid wordt opgelost denk ik dat veel meer bedrijven
en chauffeurs bereid zijn om daar niet zo moeilijk over te doen. In een gezonde branche, waarin bedrijven en werknemers een goede boterham kunnen verdienen zullen zij veel eerder geneigd zijn om te accepteren dat dat er nu eenmaal bij hoort. Maar als je als branche iedere keer wordt geconfronteerd met beleid en regeltjes die de, toch al onder druk staande branche, nog verder onder druk zet, dan is er van welwillendheid al snel niets meer over.
Waar komen de IenM ambtenaren welke zich bezig houden met de taxi branche vandaan? MARS? En waar zijn onze zogenaamde vertegenwoordigers? Wij als taxi chauffeurs worden gezien als asocialen?? 90% van het taxi vervoer bestaat uit het vervoeren van WMO klanten incl. rollator, rolstoel etc. Zij zijn onze broodwinning! Mark Rutte, wil je bezuinigen, doe het bij IenM!!!
En mag ik de borrel achteraf van deze bijeenkomst overslaan!