gCab stopt met rijden omdat gemeente Amsterdam niet betaalt
De elektrische karretjes van gCab zijn gestopt met rijden vanwege een financieel conflict met de gemeente Amsterdam. Daardoor leidt het bedrijf verlies. “Zolang de gemeente niet over de brug komt, rijden we niet meer”, licht directeur Frank van der Vorm toe. “Want het vervoer is verlieslatend. Het geld is toegezegd door de gemeente, maar het duurt te lang.” De gemeente zou 105.000 euro subsidie verstrekken. Daarvan is nu 40.000 euro overgemaakt door stadsdeel Zuid-Oost.
Het was de bedoeling dat gCab zou werken met chauffeurs die met behoud van uitkering rijden. Maar dat is niet doorgegaan, vertelt Van der Vorm. Probleem is dat gCab werkt met zzp-chauffeurs. En de Dienst Werk en Inkomen wilde dat niet subsidiëren. Terwijl er in de begroting wel rekening mee is gehouden.
Evenementen
De chauffeurs reden vooral bij evenementen en toeristenvervoer. Want het gewone taxivervoer leverde met de lage tarieven te weinig op. Daarom zou het stadsdeel dat subsidiëren, legt Van der Vorm uit. Maar de betalingen lopen al sinds de start vorig jaar stroef.
“We zijn nu in gesprek met nieuwe franchisenemers om het vervoer weer op te starten. Maar dan zonder subsidie van de overheid. Daar zien we zeker kansen toe”, zegt Van der Vorm. gCab valt onder het zogenaamde alternatieve personenvervoer, zodat de voertuigen en zzp-chauffeurs niet aan de eisen van de taxiwet hoeven te voldoen.
Subsidie
Naast de subsidie van het stadsdeel Zuid-Oost, kreeg gCab ook 37.500 euro subsidie van de Stadsregio. In de taxibranche bestaat veel weerstand tegen dergelijke gesubsidieerde projecten. Zij concurreren immers met reguliere taxibedrijven die zichzelf volledig moeten bedruipen.
Een paar jaar geleden liet de toenmalig prinses Maxima, nu koningin, zich nog fotograferen in een gCab. Dat gebeurde tijdens het internationale jaarcongres van het European Microfinance Network (EMN) in de Beurs van Berlage in Amsterdam.
Bart Pals
Alternatieve personenvervoer(?), wie heeft dat nou weer bedacht? Het moet niet gekker worden.
In Amsterdam heel normaal. Er rijden bijvoorbeeld 100 fietstaxi’s in Amsterdam. Hoeven zich nergens aan te houden. Worden gereden door Oost-Europese criminelen met een omzet van tussen 200 en 400 per dag. Zwart in het zakje.Amsterdam noemt dit misdadige clubje, ludiek vervoer.
Met -10 kom je ze nog steeds tegen. Hoop geld.
Hoppa, weer een bak subsidie geld in het water, kunnen we de TUK TUK nog herinneren?
Die hoefden ook nergens aan te voldoen, tja dus nog maar geen BCT inbouwen.
Ik doe straks ludiek alternatief schoon (euro 6)personenvervoer op gele platen !!
De fiscus noemt dit -windhappers- niet verder vertellen mannen ;)