Conflict TCM en Aemstel wegens overname TTO-taxichauffeurs
Er is een conflict ontstaan tussen de voormalige Amsterdamse Taxi Toegelaten Organisatie (TTO) TCM Taxi en huidige TTO Aemstel Taxi. Kern van het conflict is de overname van een grote groep TCM-chauffeurs door Aemstel Taxi en discussie over de financiële afwikkeling daarvan. Aemstel zou een vergoeding betalen, maar weigert dat. Reden voor TCM om faillissement aan te vragen voor Aemstel. De zaak dient op 4 november voor de rechtbank in Amsterdam.
“TCM gebruikt dit als pressiemiddel. Iedereen kan een factuur indienen en vervolgens faillissement aanvragen”, vertelt Frans Schutte, directeur Aemstel Taxi. “Onze advocaat is ermee bezig.”
Overname
Het conflict is ontstaan omdat Aemstel weigert te betalen voor de overname van zo’n 75 TCM-chauffeurs. Toen de gemeente Amsterdam de TTO-vergunning van TCM introk, had Aemstel nog te weinig leden om de drempel van 100 chauffeurs te halen. Overigens is die regel voor de minimale aantallen TTO-chauffeurs tijdelijk niet van toepassing verklaard door de gemeente.
De chauffeurs van TCM die de opstapmarkt wilden blijven bedienen, hadden nieuw onderdak nodig bij een andere TTO. Dus werd een afspraak gemaakt tussen TCM en Aemstel. Laatstgenoemde zou een vergoeding betalen. Want de 160 chauffeurs van TCM zouden immers contributie gaan opbrengen.
Drempelwaarde
Schutte: “Er waren ons 200 leden toegezegd. We hadden ook een bepaalde drempelwaarde afgesproken. Die is niet gehaald. Bovendien kwam er te weinig binnen bij ons om TCM te betalen. Want ze hadden ook nog eens een korting bedongen voor hun chauffeurs. Later bleek dat de chauffeursbestanden die aangeleverd waren voor een groot deel niet kloppen. Daarom hebben we de samenwerking opgezegd.”
Maar TCM denkt daar heel anders over. “De overeenkomst is rechtsgeldig en loopt wat ons betreft nog steeds. Er is een opzegtermijn van zes maanden. Daar dient Aemstel zich aan te houden. Bovendien moeten de financiële vergoedingen over de looptijd van het contract gewoon betaald worden”, vertelt M. Malik van TCM.
Misbruik
“Aemstel probeert misbruik te maken van ons. Nadat wij genoeg leden hadden geleverd zodat Aemstel als TTO kon blijven bestaan en inkomsten kon genereren, werd de samenwerking beëindigd. Alleen maar om geen winst te hoeven uitkeren aan TCM”, aldus Malik.
Volgens Schutte zijn er nu nog zo’n 75 voormalige TCM-chauffeurs actief voor Aemstel. Het gaat om zo’n 40 zzp’ers en 35 loondienstchauffeurs. De samenwerking met de loondienstchauffeurs is per 1 oktober opgezegd.
TTO-chauffeurs
In totaal heeft Aemstel nu 156 TTO-chauffeurs, waardoor ze voldoen aan de oorspronkelijke grens van minimaal 100 chauffeurs. Overigens heeft de gemeente handhaving op de minimale aantallen chauffeurs voor TTO’s uitgesteld tot de regelgeving wordt geëvalueerd. Dat is waarschijnlijk later dit jaar.
Bart Pals
Onder het kopje overname staat een fout. In de eerst zin wordt aan het einde gesproken over 75 Aemstel-chauffeurs. Hiermee worden natuurlijk TCM-chauffeurs bedoelt.
Ik begrijp het al we gaan weer geld verdienen met de clubjes, wij hebben leden en die mag jij kopen van ons. Ik begrijp er helemaal niets meer van. maar we zijn op de goede weg over 2 jaar bestaan eigerijders niet meer!! Een voordeel we hoeven ook geen centrale`s meer te hebben gaat allemaal via apps kunnen die organisatie,s ook geen geld meer verdienen aan de dome taxichauffeur… WANNEER GAAT NOU EENS DE VLAM IN DE PAM!!!!!!!
@André: dank voor de tip. Het is aangepast.
Okee, dus de regel voor minimale aantallen taxichauffeurs is opgeschort? Zou dat iets te maken hebben met geld? Het aanvragen van een TTO-vergunning kost namelijk 11.880 euro, hoe meer aanvragen hoe meer inkomsten. De gemeente hoopt misschien dat alle ongeveer 3.500 chauffeurs hun eigen TTO aanvraag gaan doen, dat is dan toch een slordige 41,5 miljoen….!!
Van de week kwam ik een mailtje tegen waarin stond dat in de toekomst de leden van een TTO per kop een bijdrage moeten gaan betalen van 3000,- euro op jaarbasis.De kosten van handhaving rijzen de pan uit,en er is sprake van een z.g transponder voor de belangrijke opstap taxistandplaatsen, afrekenen per klant, net als op de buffer van Schiphol.
Amsterdam stelt dat de gemiddelde jaaromzet per taxi 43.000,- euro is, bruto.
Benieuwd hoeveel TTO mannetjes er over blijven !!!
Daar was het Amsterdam ook om te doen, het beprijzen van taxi’s. Nadat jarenlang de horeca is leeggezogen van enkele tientjes per jaar naar duizenden euro’s per jaar is de rek er uit. Nu dus ook de taxi.
Ook deze kosten zullen poppers niet hebben. Wat een land.
TTO’s zijn bedoelt om de controle van en door de gemeente of ILT makkelijker te maken EN DAAR MOET JE DAN OOK NOG EENS BIJNA € 12000,– voor betalen?