Toestaan UberPop onacceptabel voor taxibranche

Sjaak de Winter, Rotterdamse Taxi Centrale

Als de Nederlandse overheid UberPop gaat toestaan, dan is dat onacceptabel voor de taxibranche. Dat zei Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) donderdag op de Nationale Taxidag. Tijdens het taxi-evenement in Maarssen bleek dat de branche, de lokale politiek en reizigersorganisaties het erover eens zijn dat diensten als UberPop verboden dienen te worden. Volgens hen is de landelijke politiek nu aan zet en moet zij hier definitief een standpunt over innemen.

De Rotterdamse Taxi Centrale is samen met de drie andere taxicentrales in de G4 al sinds januari 2013 bezig met het ontwikkelen van een eigen taxi-app. Die is bijna gereed en zal binnen enkele maanden gelanceerd worden.

Taxi-app

De Winter: ”Verregaande deregulering is echt een no go area. Als de regering UberPop toestaat en er geen level playing field meer is, dan is dat een moment waar ik echt niet mee kan leven. Dan is het een kwestie van sanering en een schadeclaim.”

UberPop verwacht dat vanwege de populariteit van de opkomende taxi-app de Nederlandse wetgeving over dit soort diensten binnenkort zal worden versoepeld. Volgens Hubert Andela van KNV Taxi zal het echter zo’n vaart niet lopen. ”De policy van de Nederlandse overheid is dat Uberpop-chauffeurs net als snorders een boete krijgen opgelegd. Ik verwacht dat de wetgeving hier de komende jaren niet over zal worden aangepast.”

Illegaal taxivervoer

Volgens De Winter is imago altijd al een probleem geweest in de taxisector. ”De straattaxi bepaalt soms het beeld en dat is jammer.” De branche maakt zich al jaren hard voor een verbetering van het imago. Ook zorgde de invoering van de TTO-wetgeving in grote steden voor een flinke kwaliteitsslag. 

Maar de opkomst van het aanbieden van illegaal taxivervoer via apps als UberPop lijken dit verbeterde imago juist weer teniet te doen.

De Winter: ”Ze zeggen dat Uber en UberPop een kwestie is van cut out the middle man. Maar wat mij betreft sluit het meer aan bij de slogan het nieuwe delen is stelen. In de taxibranche is de middle man de taxicentrale. Ik denk dat de centrale juist zorgt voor de hoge kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast moet je vragen stellen over de rechtspositie van de chauffeurs. Waar kan hij op terugvallen?”

Snorders

Lysbeth van der Kroon van reizigersorganisatie Rover: ”Ik wil als reiziger de koninklijke weg bewandelen als klant. De chauffeurs van UberPop zijn gewoon snorders. Dit kan echt niet. Het is schandalig, we vinden het totaal niet leuk of progressief.”

Van der Kroon: “Ik hoop dat de Inspectie hier paal en perk aan sterkt. Passagiers zitten volledig onverzekerd in de auto. Rover wil daar absoluut niets mee te maken hebben.” Ook het privacy-aspect speelt volgens haar een rol. “Net als bij de OV-chipkaart worden reizigers contstant ongewild gevolgd.”

TTO’s

Arjan Spit van de gemeente Amsterdam: ”De TTO’s hebben in de grote steden veel winst gebracht. Klanten weten met wie ze meerijden en met welk bedrijf ze te maken hebben. Maar als er straks steeds meer taxi-apps op de markt komen die niet aangesloten zijn bij TTO dan weten reizigers niet meer met wie ze te maken hebben en lopen daarbij diverse risico’s.”

“Als het bestellen van taxi’s via apps een hele grote vlucht gaan nemen in de toekomst, dan zullen wij als gemeente ook moeten nadenken over zaken als TTO-wetgeving en taxistandplaatsen. Een taxi die wordt besteld via een app valt immers niet onder de TTO-regels”, aldus Spit.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

46 reacties op “Toestaan UberPop onacceptabel voor taxibranche”

Chand Malik|18.09.14|19:25

UberPop = UberSnorder ik begrijp niet waarom dat per direct niet verboden werd en er tegen gehandhaafd wordt

Marion van Dijk|18.09.14|21:23

Organisatoren bedankt voor de mooie dag.
Het begon hoopvol maar eindigde met één grote propaganda voor de taxi app van de vier grootste centrales van Nederland.
Mooi plan taxi app van de grootste vier.
Lekker onpartijdig en neutraal.ahum
Dus het is niet cut out the middle man maar CUT OUT THE SMALL MAN. Zal de verkapte pacht lees contributie en vof bijdrage ook wel een stuk hoger worden. Gek die erin trapt. Na twee jaar stekker er uit en ze hebben mooi klantenbestand voor de eigen chauffeurs.

t_x04|18.09.14|23:53

Slaat helemaal nergens op deze reactie.

Duco Douwstra|19.09.14|11:41

Marion heeft wel een punt,met klanten bestanden moet je heel erg oppassen.De Taxiapp moet voor en door de taxibranche worden ontwikkeld.Het mag niet zo zijn er straks een paar huidige directeuren hun leven lang de revenuen daarvan plukker omdat de ze nu via via dicht bij het vuur zitten.Uber is ook geen probleem,Uber (niet Uberpop) motiveert en versneld eigenlijk alleen maar de mogelijkheden waar de branche allang mee bezig was,bestel apps bestaan al jaren.Kosten laag en in eigen hand houden.

Marion van Dijk|19.09.14|14:54

Dank je Duco dat je het een keer met me eens bent. Dat is mijn punt ook Uber is onafhankelijk heeft geen dubbele agenda. Maar de vier grote wel. En idd ik heb het ook niet over Uber Pop over de sanctionering en de stand van zaken daarover heb ik de ILT gisteren vragen gesteld maar zoals gewoonlijk geen duidelijk antwoord alleen eromheen gekonkel.

Duco Douwstra|19.09.14|23:18

Dus Sjaak, kan jij of jullie de taxibranche de garantie geven dat de commissie niet of liever nooit boven de 10% van de ritprijs uit zal komen. Hierbij het artikel vandaag in het Algemeen Dagblad. https://docs.google.com/document/d/1m1h0sW-qEg30_gf_OSt9EeyYfaP13gtefN8iaAPzZwk/edit?usp=sharing

Jan Geluk|20.09.14|08:03

Marion heeft wel een punt,met klanten bestanden moet je heel erg oppassen.

Dus er zijn toch mensen die het niet erg vinden dat de klanten gestolen worden van bestaande taxibedrijven,die aan alle regelwetgevingen moeten voldoen

Als deze mensen een onafhankelijk Uber willen ahum ,terwijl die maar een ding willen zo snel mogelijk rijk worden, en dat er alleen maar regels zijn om aan hun laars te lappen, dan wens ik iedereen veel succes met Uber.

met vriendelijke groeten

Jan Geluk

tonnie|20.09.14|12:44

Uberpop laat juist de dubbele agenda van Uber zien. Ze hebben geen enkele binding met taxi op zich, het is een verdien model net zoals booking.com airbnb etc. Zodra ze een monopoliepositie hebben, gaan zij nog meer uitmaken wat een ritje kost, en die kost zal voor hun de meeste opbrengst moeten hebben.
Voorbeeld:
1000 ritten a 20 euro = 20.000 a 20% voor uber = 4000
1250 ritten a 17,50 = 21.875 a 20% = 4375
Dus als een lagere ritprijs hun meer oplevert! maar dan kun je nog altijd gaan staken

Dick Bakker|20.09.14|14:14

Ik heb ze graag is 16000 voor mij die verdien ik niet op straat in dezelfde uren in Utrecht des te meer zij verdienen des te meer de chauffeur verdient.
Want denk je wat ik moet betalen bij 1 van de vier taxicentrales om hetzelfde bedrag te halen daar moet ik 5 maanden voor werken en dan betaal ik aan contributie circa 800 per maand is ook 4 duizend euro. Wat is het verschil? En idd uber heeft geen dubbele agenda. En die vierduizend zijn “witte” onkosten en wat doe je daarmee? …Juist

tonnie|20.09.14|17:23

Lees dit artikel even Dick, misschien snap je het dan
https://www.jacobinmag.com/2014/09/against-sharing/

Inge Zoomers|20.09.14|20:28

Wat is nu echt de houding van Rover wat betreft Uberpop? Hier een artikel op de site van Rover afdeling Limburg.

http://limburg.roverlokaal.nl/site/wat-doen-wij-mainmenu-28/ruim-baan-mainmenu-42/162-geen-openbaar-vervoer-hoe-kom-ik-er.html

Rover van vorige maand:

‘UberPOP kan interessant zijn als een soortgelijk systeem wordt ingezet voor kleinere kernen waarbij vrijwilligers met eigen auto dorpsgenoten vervoeren, waarbij de tarieven nog een stuk lager kunnen zijn dan bij UberPOP’

???

tonnie|21.09.14|11:39

Beste Dick lees dit artikel en andere info zodat je kunt zien hoe hun werkwijze is.
Zodra ze een redelijk monopolie hebben, verander je in hun slaaf.

https://www.jacobinmag.com/2014/09/against-sharing/

t_x04|21.09.14|13:57

Geen dubbele agenda? Daar kom je nog wel achter als je stevig in Uber’s klauwen zit.

t_x04|22.09.14|18:56

@tonnie

Dat is het nou juist. Uber is geen sharing economie in tegenstelling tot airbnb die dat wel is. Ze delen geen auto, het is ook niet meerijden met iemand die een bepaalde kant op rijdt. Het is auto+chauffeur op afroep. Dat is taxi. IK snap niet dat journalisten (politici) en anderen als zij het over sharing economie hebben dat ze dan uber noemen.

Marion van Dijk|23.09.14|11:51

Dick ze zien het verschil niet tussen black pop en luxe, artikel gaat over x is dus pop en dat is slecht. en je hebt gelijk ik betaal ook graag veel aan uber als ik veel verdien dat schrijven we af als onkosten dus ook omzet.
Nee monopolie aan de vier groten geven das pas slim. maar ook daar zou ik me niet zo druk over maken. wie nu niet met bv utc mee rijdt doet dat straks ook niet. Maar ik meld me af. Discussies lijden hier nergens toe. prive chat van vier personen. :)

t_x04|23.09.14|12:46

Volgens mij rij je voor Uber. Veel plezier ermee. Kwestie van tijd dat je afhankelijk gemaakt bent, dan begint het grote leegzuigen.
Uber is niet geïnteresseerd in klanten en chauffeurs, maar in geld en data.

tonnie|24.09.14|00:26

@Marion
Omdat in jouw opinie de app voor de grote vier een slecht idee is, betekend dit nog niet dat uber geweldig is. Ik post de link naar een artikel over uber, en zo zijn er nog tientallen, waardoor je je beter kunt informeren.
Daar kun je dus over discussiëren, meteen de handdoek in de ring en zeggen dat het nergens toe leidt is imo een zwaktebod.
En ja ik weet het verschil tussen Lux, black en pop. Lux rijders moeten zich ook aanmelden voor black anders rijden niks meer op, nu komt pop

Taxi Volendam|24.09.14|10:28

Waarom worden chauffeursdiensten, belbussen, snorders e.d. wel gedoogd?
Zij doen eveneens hetzelfde, personenvervoer tegen betaling wat vergunningplichtig is. Wanneer Uber zich chauffeursdienst gaat noemen , wordt er dan niet ingegrepen?
Een Voorbeeld: Belbus op de Utrechtse Heuvelrug krijgt minder subsidie. Om uit de kosten te komen is hun werkgebied vergroot. Niemand die die ze een stroobreed in de weg legt. Op deze hypocrsie van de overheid speelt Travis Kalanick van Uber in.

mike van Wanum|24.09.14|11:32

Uber,APP en POP. Het valt wel op dat hoe meer vernieuwingen er worden doorgevoerd door branche en overheid er ook steeds meer partijen wat willen verdienen aan mijn leeggeplukte geldboompje. Jammer dat taxivervoer allang geen taxivervoer meer is.

Taxi Volendam|24.09.14|12:38

Inderdaad Mike, Allemaal meeeten.

tonnie|25.09.14|00:48

En op een gegeven moment is 20% ook niet meer genoeg he
http://www.forbes.com/sites/ellenhuet/2014/09/22/uber-now-taking-its-biggest-uberx-commission-ever-25-percent/
Maar dan kan je altijd nog 50 uur per week gaan werken voor ze toch

Duco Douwstra|25.09.14|09:32

Uber roept particulieren op om illigaal personen te vervoeren tegen betaling, en maakt een lange neus of steekt zijn tong uit tegen de ILT. De ILT wist op de Taxidag geen enkele vraag te beantwoorden over de BCT problemen, zij snappen het zelf niet,maar Jantje, Pietje of Achmed met nog minder opleiding moeten het wel snappen.De belasting eist nadrukkelijk GEEN BCT,te onbetrouwbaar? http://cs.jobrapidomail.com/ov/2000253/12903/nfRdQyetqdJQDlBhjvrU%2FmYXJ4Ag2ju3DkZBQIEWWneybeI39zaQPsWY1%2Bo1LiiA

Paul Dijkhuizen|25.09.14|14:47

Dick, zonder Uber zouden deze ritten ook gewoon gereden worden, maar dan misschien door een ander. Als al die anderen ook voor Uber gaan rijden blijft het aantal ritten nog steeds gelijk, maar per chauffeur worden het dan een stuk minder ritten, alleen verdienen alle chauffeurs dan 20% minder en zijn afhankelijk van Uber. Prima hoor, al die bestelapps, hoe meer hoe onoverzichtelijker, een telefoontje werkt nog steeds net zo goed, misschien zelfs beter.

Paul Dijkhuizen|25.09.14|14:51

Grote voordelen zijn inderdaad het opbouwen van klantenbestanden, en de inzage die bedrijven hiermee in het doen en laten van de klant verkrijgen. Deze klantenbestanden kunnen dan weer doorverkocht worden aan andere instanties zodat er nog meer gerichte reclame kan worden gemaakt. En het manouvreren van de uitvoerenden in een afhankelijkspositie, meedoen volgens ónze regels (en kosten) óf buiten de boot vallen.

Ton van Dalfsen|25.09.14|21:48

Ik heb nog niet één keer gelezen dat het ILT een UberPOP chauffeur heeft gepakt. Zijn ze bij het ILT bang voor Uber? Wat het ILT wel kanm doen is steeds maar controles uitoefenen op de taxibranche. Voorbeeld wat ik deze week hoorde: Een chauffeur had klanten naar schiphol, eenmaal op schiphol wilde één van de klanten een paar deuren verder uitgezet te worden. Er werd al bij de eerste stop bij vertrekhal afgerekend. Dus, hoef je alleen nog de medepassagier even 2 deuren verder af te zetten

Ton van Dalfsen|25.09.14|21:51

zonder de meter gebruikt te hebben want de rit was al betaald. eenmaal aangekomen en de passagier stapt uit word de chauffeur aangesproken door inspecteur van ILT. Je hebt geen meter gebruikt Je krijgt een boete van zegge € 600. Hoe krom is de wereld? Met recht wat Duco zegt: criminele organisatie

t_x04|26.09.14|00:52

Pfffff, en Uber die met een iPhone als meter rijdt heeft niets te vrezen!!!

En inderdaad treedt ilt alleen op tegen pop als ze ze zien rijden. Dat lukt dus niet want de chauffeurs rouleren. Ze moeten op het hoofdkantoor zijn, zij faciliteren criminele praktijken.

Misdaad loont in dit land.

Ton van Dalfsen|26.09.14|01:29

Tja met een IPhone als meter en je mag van Uber niet je tarievenkaart achter de ramen hebben. Volgens de wet is dat verplicht om tarievenkaarten achter de ruiten in het zicht te hebben. Zeggen ze dat je de vergunningsbewijs wel dan achter je ruit moet plaatsen. Maar die verplichting is er niet meer. Bij het ILT zijn ze echt van de pot gerukt

t_x04|26.09.14|01:52

Ik kan het ook niet meer volgen.

Dat verklaart ook meteen het succes van uber. Mensen denken dat het een nieuw bedrijf is met privéwagens terwijl het gewoon taxi’s zijn.

t_x04|26.09.14|01:56

En wat de uberchauffeurs ook niet door hebben is dat het uber alleen te doen is om pop. En toch blijven ze uber steunen. Als pop mag, ga je die uberchauffeurs jankend in de media zien. Domme ganzen.

Ton van Dalfsen|26.09.14|08:13

Ik ken enkele chauffeurs die al met Uber Black en Lux zijn gestopt met de komst van POP. Ik krijg veel klandizie door de negatieve publiciteit toen Uber met POP begon. Veel klanten en potentiele klanten vinden Uber toch een bedreiging voor de hard werkende taxibranche worden. Er zullen nu nog meer bestel Apps komen waardoor de spoeling voor al die Apps dun zal worden.

t_x04|26.09.14|12:40

Alsof het de klanten boeit. Zie webwinkel versus winkel. Luchtvaart dumpprijzen die ten koste van het personeel gaan. Postnl die zijn personeel uitbuit. enz enz.

Ton van Dalfsen|26.09.14|13:36

Ik heb klanten die het wel boeit. Maar goed, wat anders, Als ik de directie van TCA zou zijn zou ik het nu zo aanpakken: TCA heeft aangesloten ondernemers die in mooie auto’s rond rijden. Doe daar wat mee. Ga zelf Uber te lijf door hetzelfde te doen als Uber doet. Bijv. Tca straattaxi noem je TCA standaard , Uber Black noem je bij Tca Comfort en Uber lux noem je bij TCA Prestige. Doe hetzelfde als Uber er zijn denk ik genoeg TCA leden die dat best wel willen.

Ton van Dalfsen|26.09.14|13:41

Als je als TCA aangeslotene met bijv een S classe door TCA gestuurd wordt voor een Prestige rit ? bordje er af en je bent een TCA prestige auto. Het is een grove gedachten gang maar op die manier concurreer je met Uber. Bestrijdt ze met dezelfde middelen. Heb nog een idee maar schrijf dat hier niet want Uber kijkt hier mee , maar met het andere idee wat ik heb bestrijk je nog meer. Nou noem ik alleen maar nog TCA ook andere zoals RTC en HTC of wie dan ook kan dit doen. App’s kunnen in

Ton van Dalfsen|26.09.14|13:43

alle mogelijke vormen ontworpen worden. Waar is onze VOC handels mentaliteit ? vecht! voor je bestaan! Zo zijn we in de middeleeuwen ook een groot land geworden. Nu is: Stilstand is achteruit gang

tonnie|26.09.14|17:42

Beste Ton, probeer jij nu de TCA te dwingen een visie te ontwikkelen. Dat is een bijna onmogelijke opgave, ik probeer er zelf al jaren achter te komen hoe de TCA zich nu eigenlijk in de markt wil positioneren, maar de aivd is nog spraakzamer, of er is geen visie natuurlijk en dat zou alles verklaren
Maar ze werken nu met een standaard app die nog geeneens een ritje buiten de stad kan berekenen.

Ton van Dalfsen|26.09.14|18:01

Beste Tonnie, Dwingen kan ik niet maar ze lopen heel erg achter. Ik geef wat aan en is aan hun ( directie ) of de leden er wat mee te doen of niet. Doen ze er niets mee Blijft het voor hun roeien met de riemen die ze hadden, hebben of niet eens hebben.

Ton van Dalfsen|28.09.14|15:40

Ook TomTom had een bestel App en is snel weer van de markt verdwenen. Ze hadden dit landelijk uit kunnen rollen. Het bestand ligt voor hun neus alleen moeten ze effe verder kijken dan hun neus lang is. TomTom kan ook net zoiets als Uber Black en Lux maken. Ze hebben notabene hun eigen navigatie systeem waarbij je de prijs van tevoren kan bepalen.

Ton van Dalfsen|28.09.14|15:45

RTC en andere hoeven niet te ontwikkelen. Het is er al , en gemaakt door TomTom. TomTom kan het hele land bestrijken met de bestel App die ze hadden waarbij bijv. rtc , tca chauffeurs(leden) bij aan kunnen sluiten , en zelfs heel de nederlandse taxibranche bij aansluiten.

Duco Douwstra|29.09.14|10:28

Beste Ton,jij probeert een aap te leren klimmen.Denk jij dat de TCA en de RTC nog niet werken met bestelapps.Uber kwam er even onverwacht tussendoor met gratis reclame voor bestelsystemen die RTC/TCA al lang aan het uitwerken zijn,waardoor er een versnelling zal optreden.Maar voor zover de ILT al niet in haar hemd stond,helpt het Uber gekrakeel ons.Uber Berlijn/Hamburg weer verboden !!!! https://docs.google.com/document/d/1kGUrvuBlaAUt4SJLFEznYsQkkPbbXdIjoB2a8BaVl5Q/edit#heading=h.8n11wtg8u9qf

t_x04|29.09.14|13:02

En in Amsterdam rijdt Pop nog steeds. Volgens mij nu al bijna 2 maanden. ER wordt weinig tot niets tegen gedaan. Daarom steekt uber een dikke vinger op tegen de Nederlandse wet.

Ton van Dalfsen|29.09.14|15:20

@Duco, Soms moet je apen leren klimmen. Volgens het eerdere bericht van Tonnie heeft TCA al een bestel app maar kan niet eens een rit voor buiten de stad berekenen. RTC is samen met andere grote centrales ook een App aan het ontwikkelen. Ze creëren allemaal hun eigen eilandjes. En dat terwijl je buiten de landsgrenzen allemaal grote bestel apps jaren geleden zijn opgezet die zelfs meer dan hun eigen land bestrijken. Maar ja, Nederland taxiland gunt men nog steeds niet elkaar het licht in de ogen

Ton van Dalfsen|29.09.14|15:23

en dat is al tigtal jaren zo. Waarom niet de handen ineen slaan met bijv medewerking van TomTom of een andere grote partij een landelijke bestelapp.

Ton van Dalfsen|29.09.14|23:05

@t_x04, Het enige wat ILT kan is controleren op spl of men wel een BCT heeft. Erg zielig van hun terwijl er meer dan dat gecontroleerd kan worden zoals de UberSnorders. Uber doet iets illegaals en ik zou als ik het ILT was het OM er achteraan zetten en een inval bij hun laten doen om alle gegevens te verzamelen. Dan doe die stumpers van ILT wat nuttigs. ipv de hardwerkende legale taxibranche te pesten. Durf hebben ze niet.

t_x04|30.09.14|03:04

Zo is dat!

Ze waren er ook als de kippen bij dat de gegevens van die poppers weg te krijgen op diverse sites.

t_x04|30.09.14|03:04

ook=wel

Toestaan UberPop onacceptabel voor taxibranche | TaxiPro

Toestaan UberPop onacceptabel voor taxibranche

Sjaak de Winter, Rotterdamse Taxi Centrale

Als de Nederlandse overheid UberPop gaat toestaan, dan is dat onacceptabel voor de taxibranche. Dat zei Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) donderdag op de Nationale Taxidag. Tijdens het taxi-evenement in Maarssen bleek dat de branche, de lokale politiek en reizigersorganisaties het erover eens zijn dat diensten als UberPop verboden dienen te worden. Volgens hen is de landelijke politiek nu aan zet en moet zij hier definitief een standpunt over innemen.

De Rotterdamse Taxi Centrale is samen met de drie andere taxicentrales in de G4 al sinds januari 2013 bezig met het ontwikkelen van een eigen taxi-app. Die is bijna gereed en zal binnen enkele maanden gelanceerd worden.

Taxi-app

De Winter: ”Verregaande deregulering is echt een no go area. Als de regering UberPop toestaat en er geen level playing field meer is, dan is dat een moment waar ik echt niet mee kan leven. Dan is het een kwestie van sanering en een schadeclaim.”

UberPop verwacht dat vanwege de populariteit van de opkomende taxi-app de Nederlandse wetgeving over dit soort diensten binnenkort zal worden versoepeld. Volgens Hubert Andela van KNV Taxi zal het echter zo’n vaart niet lopen. ”De policy van de Nederlandse overheid is dat Uberpop-chauffeurs net als snorders een boete krijgen opgelegd. Ik verwacht dat de wetgeving hier de komende jaren niet over zal worden aangepast.”

Illegaal taxivervoer

Volgens De Winter is imago altijd al een probleem geweest in de taxisector. ”De straattaxi bepaalt soms het beeld en dat is jammer.” De branche maakt zich al jaren hard voor een verbetering van het imago. Ook zorgde de invoering van de TTO-wetgeving in grote steden voor een flinke kwaliteitsslag. 

Maar de opkomst van het aanbieden van illegaal taxivervoer via apps als UberPop lijken dit verbeterde imago juist weer teniet te doen.

De Winter: ”Ze zeggen dat Uber en UberPop een kwestie is van cut out the middle man. Maar wat mij betreft sluit het meer aan bij de slogan het nieuwe delen is stelen. In de taxibranche is de middle man de taxicentrale. Ik denk dat de centrale juist zorgt voor de hoge kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast moet je vragen stellen over de rechtspositie van de chauffeurs. Waar kan hij op terugvallen?”

Snorders

Lysbeth van der Kroon van reizigersorganisatie Rover: ”Ik wil als reiziger de koninklijke weg bewandelen als klant. De chauffeurs van UberPop zijn gewoon snorders. Dit kan echt niet. Het is schandalig, we vinden het totaal niet leuk of progressief.”

Van der Kroon: “Ik hoop dat de Inspectie hier paal en perk aan sterkt. Passagiers zitten volledig onverzekerd in de auto. Rover wil daar absoluut niets mee te maken hebben.” Ook het privacy-aspect speelt volgens haar een rol. “Net als bij de OV-chipkaart worden reizigers contstant ongewild gevolgd.”

TTO’s

Arjan Spit van de gemeente Amsterdam: ”De TTO’s hebben in de grote steden veel winst gebracht. Klanten weten met wie ze meerijden en met welk bedrijf ze te maken hebben. Maar als er straks steeds meer taxi-apps op de markt komen die niet aangesloten zijn bij TTO dan weten reizigers niet meer met wie ze te maken hebben en lopen daarbij diverse risico’s.”

“Als het bestellen van taxi’s via apps een hele grote vlucht gaan nemen in de toekomst, dan zullen wij als gemeente ook moeten nadenken over zaken als TTO-wetgeving en taxistandplaatsen. Een taxi die wordt besteld via een app valt immers niet onder de TTO-regels”, aldus Spit.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

46 reacties op “Toestaan UberPop onacceptabel voor taxibranche”

Chand Malik|18.09.14|19:25

UberPop = UberSnorder ik begrijp niet waarom dat per direct niet verboden werd en er tegen gehandhaafd wordt

Marion van Dijk|18.09.14|21:23

Organisatoren bedankt voor de mooie dag.
Het begon hoopvol maar eindigde met één grote propaganda voor de taxi app van de vier grootste centrales van Nederland.
Mooi plan taxi app van de grootste vier.
Lekker onpartijdig en neutraal.ahum
Dus het is niet cut out the middle man maar CUT OUT THE SMALL MAN. Zal de verkapte pacht lees contributie en vof bijdrage ook wel een stuk hoger worden. Gek die erin trapt. Na twee jaar stekker er uit en ze hebben mooi klantenbestand voor de eigen chauffeurs.

t_x04|18.09.14|23:53

Slaat helemaal nergens op deze reactie.

Duco Douwstra|19.09.14|11:41

Marion heeft wel een punt,met klanten bestanden moet je heel erg oppassen.De Taxiapp moet voor en door de taxibranche worden ontwikkeld.Het mag niet zo zijn er straks een paar huidige directeuren hun leven lang de revenuen daarvan plukker omdat de ze nu via via dicht bij het vuur zitten.Uber is ook geen probleem,Uber (niet Uberpop) motiveert en versneld eigenlijk alleen maar de mogelijkheden waar de branche allang mee bezig was,bestel apps bestaan al jaren.Kosten laag en in eigen hand houden.

Marion van Dijk|19.09.14|14:54

Dank je Duco dat je het een keer met me eens bent. Dat is mijn punt ook Uber is onafhankelijk heeft geen dubbele agenda. Maar de vier grote wel. En idd ik heb het ook niet over Uber Pop over de sanctionering en de stand van zaken daarover heb ik de ILT gisteren vragen gesteld maar zoals gewoonlijk geen duidelijk antwoord alleen eromheen gekonkel.

Duco Douwstra|19.09.14|23:18

Dus Sjaak, kan jij of jullie de taxibranche de garantie geven dat de commissie niet of liever nooit boven de 10% van de ritprijs uit zal komen. Hierbij het artikel vandaag in het Algemeen Dagblad. https://docs.google.com/document/d/1m1h0sW-qEg30_gf_OSt9EeyYfaP13gtefN8iaAPzZwk/edit?usp=sharing

Jan Geluk|20.09.14|08:03

Marion heeft wel een punt,met klanten bestanden moet je heel erg oppassen.

Dus er zijn toch mensen die het niet erg vinden dat de klanten gestolen worden van bestaande taxibedrijven,die aan alle regelwetgevingen moeten voldoen

Als deze mensen een onafhankelijk Uber willen ahum ,terwijl die maar een ding willen zo snel mogelijk rijk worden, en dat er alleen maar regels zijn om aan hun laars te lappen, dan wens ik iedereen veel succes met Uber.

met vriendelijke groeten

Jan Geluk

tonnie|20.09.14|12:44

Uberpop laat juist de dubbele agenda van Uber zien. Ze hebben geen enkele binding met taxi op zich, het is een verdien model net zoals booking.com airbnb etc. Zodra ze een monopoliepositie hebben, gaan zij nog meer uitmaken wat een ritje kost, en die kost zal voor hun de meeste opbrengst moeten hebben.
Voorbeeld:
1000 ritten a 20 euro = 20.000 a 20% voor uber = 4000
1250 ritten a 17,50 = 21.875 a 20% = 4375
Dus als een lagere ritprijs hun meer oplevert! maar dan kun je nog altijd gaan staken

Dick Bakker|20.09.14|14:14

Ik heb ze graag is 16000 voor mij die verdien ik niet op straat in dezelfde uren in Utrecht des te meer zij verdienen des te meer de chauffeur verdient.
Want denk je wat ik moet betalen bij 1 van de vier taxicentrales om hetzelfde bedrag te halen daar moet ik 5 maanden voor werken en dan betaal ik aan contributie circa 800 per maand is ook 4 duizend euro. Wat is het verschil? En idd uber heeft geen dubbele agenda. En die vierduizend zijn “witte” onkosten en wat doe je daarmee? …Juist

tonnie|20.09.14|17:23

Lees dit artikel even Dick, misschien snap je het dan
https://www.jacobinmag.com/2014/09/against-sharing/

Inge Zoomers|20.09.14|20:28

Wat is nu echt de houding van Rover wat betreft Uberpop? Hier een artikel op de site van Rover afdeling Limburg.

http://limburg.roverlokaal.nl/site/wat-doen-wij-mainmenu-28/ruim-baan-mainmenu-42/162-geen-openbaar-vervoer-hoe-kom-ik-er.html

Rover van vorige maand:

‘UberPOP kan interessant zijn als een soortgelijk systeem wordt ingezet voor kleinere kernen waarbij vrijwilligers met eigen auto dorpsgenoten vervoeren, waarbij de tarieven nog een stuk lager kunnen zijn dan bij UberPOP’

???

tonnie|21.09.14|11:39

Beste Dick lees dit artikel en andere info zodat je kunt zien hoe hun werkwijze is.
Zodra ze een redelijk monopolie hebben, verander je in hun slaaf.

https://www.jacobinmag.com/2014/09/against-sharing/

t_x04|21.09.14|13:57

Geen dubbele agenda? Daar kom je nog wel achter als je stevig in Uber’s klauwen zit.

t_x04|22.09.14|18:56

@tonnie

Dat is het nou juist. Uber is geen sharing economie in tegenstelling tot airbnb die dat wel is. Ze delen geen auto, het is ook niet meerijden met iemand die een bepaalde kant op rijdt. Het is auto+chauffeur op afroep. Dat is taxi. IK snap niet dat journalisten (politici) en anderen als zij het over sharing economie hebben dat ze dan uber noemen.

Marion van Dijk|23.09.14|11:51

Dick ze zien het verschil niet tussen black pop en luxe, artikel gaat over x is dus pop en dat is slecht. en je hebt gelijk ik betaal ook graag veel aan uber als ik veel verdien dat schrijven we af als onkosten dus ook omzet.
Nee monopolie aan de vier groten geven das pas slim. maar ook daar zou ik me niet zo druk over maken. wie nu niet met bv utc mee rijdt doet dat straks ook niet. Maar ik meld me af. Discussies lijden hier nergens toe. prive chat van vier personen. :)

t_x04|23.09.14|12:46

Volgens mij rij je voor Uber. Veel plezier ermee. Kwestie van tijd dat je afhankelijk gemaakt bent, dan begint het grote leegzuigen.
Uber is niet geïnteresseerd in klanten en chauffeurs, maar in geld en data.

tonnie|24.09.14|00:26

@Marion
Omdat in jouw opinie de app voor de grote vier een slecht idee is, betekend dit nog niet dat uber geweldig is. Ik post de link naar een artikel over uber, en zo zijn er nog tientallen, waardoor je je beter kunt informeren.
Daar kun je dus over discussiëren, meteen de handdoek in de ring en zeggen dat het nergens toe leidt is imo een zwaktebod.
En ja ik weet het verschil tussen Lux, black en pop. Lux rijders moeten zich ook aanmelden voor black anders rijden niks meer op, nu komt pop

Taxi Volendam|24.09.14|10:28

Waarom worden chauffeursdiensten, belbussen, snorders e.d. wel gedoogd?
Zij doen eveneens hetzelfde, personenvervoer tegen betaling wat vergunningplichtig is. Wanneer Uber zich chauffeursdienst gaat noemen , wordt er dan niet ingegrepen?
Een Voorbeeld: Belbus op de Utrechtse Heuvelrug krijgt minder subsidie. Om uit de kosten te komen is hun werkgebied vergroot. Niemand die die ze een stroobreed in de weg legt. Op deze hypocrsie van de overheid speelt Travis Kalanick van Uber in.

mike van Wanum|24.09.14|11:32

Uber,APP en POP. Het valt wel op dat hoe meer vernieuwingen er worden doorgevoerd door branche en overheid er ook steeds meer partijen wat willen verdienen aan mijn leeggeplukte geldboompje. Jammer dat taxivervoer allang geen taxivervoer meer is.

Taxi Volendam|24.09.14|12:38

Inderdaad Mike, Allemaal meeeten.

tonnie|25.09.14|00:48

En op een gegeven moment is 20% ook niet meer genoeg he
http://www.forbes.com/sites/ellenhuet/2014/09/22/uber-now-taking-its-biggest-uberx-commission-ever-25-percent/
Maar dan kan je altijd nog 50 uur per week gaan werken voor ze toch

Duco Douwstra|25.09.14|09:32

Uber roept particulieren op om illigaal personen te vervoeren tegen betaling, en maakt een lange neus of steekt zijn tong uit tegen de ILT. De ILT wist op de Taxidag geen enkele vraag te beantwoorden over de BCT problemen, zij snappen het zelf niet,maar Jantje, Pietje of Achmed met nog minder opleiding moeten het wel snappen.De belasting eist nadrukkelijk GEEN BCT,te onbetrouwbaar? http://cs.jobrapidomail.com/ov/2000253/12903/nfRdQyetqdJQDlBhjvrU%2FmYXJ4Ag2ju3DkZBQIEWWneybeI39zaQPsWY1%2Bo1LiiA

Paul Dijkhuizen|25.09.14|14:47

Dick, zonder Uber zouden deze ritten ook gewoon gereden worden, maar dan misschien door een ander. Als al die anderen ook voor Uber gaan rijden blijft het aantal ritten nog steeds gelijk, maar per chauffeur worden het dan een stuk minder ritten, alleen verdienen alle chauffeurs dan 20% minder en zijn afhankelijk van Uber. Prima hoor, al die bestelapps, hoe meer hoe onoverzichtelijker, een telefoontje werkt nog steeds net zo goed, misschien zelfs beter.

Paul Dijkhuizen|25.09.14|14:51

Grote voordelen zijn inderdaad het opbouwen van klantenbestanden, en de inzage die bedrijven hiermee in het doen en laten van de klant verkrijgen. Deze klantenbestanden kunnen dan weer doorverkocht worden aan andere instanties zodat er nog meer gerichte reclame kan worden gemaakt. En het manouvreren van de uitvoerenden in een afhankelijkspositie, meedoen volgens ónze regels (en kosten) óf buiten de boot vallen.

Ton van Dalfsen|25.09.14|21:48

Ik heb nog niet één keer gelezen dat het ILT een UberPOP chauffeur heeft gepakt. Zijn ze bij het ILT bang voor Uber? Wat het ILT wel kanm doen is steeds maar controles uitoefenen op de taxibranche. Voorbeeld wat ik deze week hoorde: Een chauffeur had klanten naar schiphol, eenmaal op schiphol wilde één van de klanten een paar deuren verder uitgezet te worden. Er werd al bij de eerste stop bij vertrekhal afgerekend. Dus, hoef je alleen nog de medepassagier even 2 deuren verder af te zetten

Ton van Dalfsen|25.09.14|21:51

zonder de meter gebruikt te hebben want de rit was al betaald. eenmaal aangekomen en de passagier stapt uit word de chauffeur aangesproken door inspecteur van ILT. Je hebt geen meter gebruikt Je krijgt een boete van zegge € 600. Hoe krom is de wereld? Met recht wat Duco zegt: criminele organisatie

t_x04|26.09.14|00:52

Pfffff, en Uber die met een iPhone als meter rijdt heeft niets te vrezen!!!

En inderdaad treedt ilt alleen op tegen pop als ze ze zien rijden. Dat lukt dus niet want de chauffeurs rouleren. Ze moeten op het hoofdkantoor zijn, zij faciliteren criminele praktijken.

Misdaad loont in dit land.

Ton van Dalfsen|26.09.14|01:29

Tja met een IPhone als meter en je mag van Uber niet je tarievenkaart achter de ramen hebben. Volgens de wet is dat verplicht om tarievenkaarten achter de ruiten in het zicht te hebben. Zeggen ze dat je de vergunningsbewijs wel dan achter je ruit moet plaatsen. Maar die verplichting is er niet meer. Bij het ILT zijn ze echt van de pot gerukt

t_x04|26.09.14|01:52

Ik kan het ook niet meer volgen.

Dat verklaart ook meteen het succes van uber. Mensen denken dat het een nieuw bedrijf is met privéwagens terwijl het gewoon taxi’s zijn.

t_x04|26.09.14|01:56

En wat de uberchauffeurs ook niet door hebben is dat het uber alleen te doen is om pop. En toch blijven ze uber steunen. Als pop mag, ga je die uberchauffeurs jankend in de media zien. Domme ganzen.

Ton van Dalfsen|26.09.14|08:13

Ik ken enkele chauffeurs die al met Uber Black en Lux zijn gestopt met de komst van POP. Ik krijg veel klandizie door de negatieve publiciteit toen Uber met POP begon. Veel klanten en potentiele klanten vinden Uber toch een bedreiging voor de hard werkende taxibranche worden. Er zullen nu nog meer bestel Apps komen waardoor de spoeling voor al die Apps dun zal worden.

t_x04|26.09.14|12:40

Alsof het de klanten boeit. Zie webwinkel versus winkel. Luchtvaart dumpprijzen die ten koste van het personeel gaan. Postnl die zijn personeel uitbuit. enz enz.

Ton van Dalfsen|26.09.14|13:36

Ik heb klanten die het wel boeit. Maar goed, wat anders, Als ik de directie van TCA zou zijn zou ik het nu zo aanpakken: TCA heeft aangesloten ondernemers die in mooie auto’s rond rijden. Doe daar wat mee. Ga zelf Uber te lijf door hetzelfde te doen als Uber doet. Bijv. Tca straattaxi noem je TCA standaard , Uber Black noem je bij Tca Comfort en Uber lux noem je bij TCA Prestige. Doe hetzelfde als Uber er zijn denk ik genoeg TCA leden die dat best wel willen.

Ton van Dalfsen|26.09.14|13:41

Als je als TCA aangeslotene met bijv een S classe door TCA gestuurd wordt voor een Prestige rit ? bordje er af en je bent een TCA prestige auto. Het is een grove gedachten gang maar op die manier concurreer je met Uber. Bestrijdt ze met dezelfde middelen. Heb nog een idee maar schrijf dat hier niet want Uber kijkt hier mee , maar met het andere idee wat ik heb bestrijk je nog meer. Nou noem ik alleen maar nog TCA ook andere zoals RTC en HTC of wie dan ook kan dit doen. App’s kunnen in

Ton van Dalfsen|26.09.14|13:43

alle mogelijke vormen ontworpen worden. Waar is onze VOC handels mentaliteit ? vecht! voor je bestaan! Zo zijn we in de middeleeuwen ook een groot land geworden. Nu is: Stilstand is achteruit gang

tonnie|26.09.14|17:42

Beste Ton, probeer jij nu de TCA te dwingen een visie te ontwikkelen. Dat is een bijna onmogelijke opgave, ik probeer er zelf al jaren achter te komen hoe de TCA zich nu eigenlijk in de markt wil positioneren, maar de aivd is nog spraakzamer, of er is geen visie natuurlijk en dat zou alles verklaren
Maar ze werken nu met een standaard app die nog geeneens een ritje buiten de stad kan berekenen.

Ton van Dalfsen|26.09.14|18:01

Beste Tonnie, Dwingen kan ik niet maar ze lopen heel erg achter. Ik geef wat aan en is aan hun ( directie ) of de leden er wat mee te doen of niet. Doen ze er niets mee Blijft het voor hun roeien met de riemen die ze hadden, hebben of niet eens hebben.

Ton van Dalfsen|28.09.14|15:40

Ook TomTom had een bestel App en is snel weer van de markt verdwenen. Ze hadden dit landelijk uit kunnen rollen. Het bestand ligt voor hun neus alleen moeten ze effe verder kijken dan hun neus lang is. TomTom kan ook net zoiets als Uber Black en Lux maken. Ze hebben notabene hun eigen navigatie systeem waarbij je de prijs van tevoren kan bepalen.

Ton van Dalfsen|28.09.14|15:45

RTC en andere hoeven niet te ontwikkelen. Het is er al , en gemaakt door TomTom. TomTom kan het hele land bestrijken met de bestel App die ze hadden waarbij bijv. rtc , tca chauffeurs(leden) bij aan kunnen sluiten , en zelfs heel de nederlandse taxibranche bij aansluiten.

Duco Douwstra|29.09.14|10:28

Beste Ton,jij probeert een aap te leren klimmen.Denk jij dat de TCA en de RTC nog niet werken met bestelapps.Uber kwam er even onverwacht tussendoor met gratis reclame voor bestelsystemen die RTC/TCA al lang aan het uitwerken zijn,waardoor er een versnelling zal optreden.Maar voor zover de ILT al niet in haar hemd stond,helpt het Uber gekrakeel ons.Uber Berlijn/Hamburg weer verboden !!!! https://docs.google.com/document/d/1kGUrvuBlaAUt4SJLFEznYsQkkPbbXdIjoB2a8BaVl5Q/edit#heading=h.8n11wtg8u9qf

t_x04|29.09.14|13:02

En in Amsterdam rijdt Pop nog steeds. Volgens mij nu al bijna 2 maanden. ER wordt weinig tot niets tegen gedaan. Daarom steekt uber een dikke vinger op tegen de Nederlandse wet.

Ton van Dalfsen|29.09.14|15:20

@Duco, Soms moet je apen leren klimmen. Volgens het eerdere bericht van Tonnie heeft TCA al een bestel app maar kan niet eens een rit voor buiten de stad berekenen. RTC is samen met andere grote centrales ook een App aan het ontwikkelen. Ze creëren allemaal hun eigen eilandjes. En dat terwijl je buiten de landsgrenzen allemaal grote bestel apps jaren geleden zijn opgezet die zelfs meer dan hun eigen land bestrijken. Maar ja, Nederland taxiland gunt men nog steeds niet elkaar het licht in de ogen

Ton van Dalfsen|29.09.14|15:23

en dat is al tigtal jaren zo. Waarom niet de handen ineen slaan met bijv medewerking van TomTom of een andere grote partij een landelijke bestelapp.

Ton van Dalfsen|29.09.14|23:05

@t_x04, Het enige wat ILT kan is controleren op spl of men wel een BCT heeft. Erg zielig van hun terwijl er meer dan dat gecontroleerd kan worden zoals de UberSnorders. Uber doet iets illegaals en ik zou als ik het ILT was het OM er achteraan zetten en een inval bij hun laten doen om alle gegevens te verzamelen. Dan doe die stumpers van ILT wat nuttigs. ipv de hardwerkende legale taxibranche te pesten. Durf hebben ze niet.

t_x04|30.09.14|03:04

Zo is dat!

Ze waren er ook als de kippen bij dat de gegevens van die poppers weg te krijgen op diverse sites.

t_x04|30.09.14|03:04

ook=wel