Uber lanceert vervoersdienst tussen particulieren: UberPop

UberPop, Uber, vervoersdienst, particulieren

De app Uber is in de Belgische hoofdstad Brussel begonnen met het aanbieden van snorder-diensten onder de naam UberPop. Gebruikers kunnen via de app een auto bestellen bij een particuliere chauffeur en tegen betaling per kilometer meerijden. Uber zelf noemt het een ‘vervoerdienst tussen particulieren’. In Nederland bestaan vooralsnog geen plannen voor een dergelijke dienst. Dan zou er sprake zijn van illegaal taxivervoer en dat is strafbaar volgens de Wet Personenvervoer.

De kosten van een rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand en de duur van de rit: 0,35 € per minuut en 0,80 € per km. De minimumprijs van een rit is enkel 4 €, evenals de annuleringskosten. Een overzicht van de tarieven is te vinden op uber.com/cities/brussels.

Particuliere chauffeurs

Er zijn op dit moment twaalf particuliere chauffeurs actief. Bestuurders moeten minimaal 21 zijn en drie jaar hun rijbewijs hebben. Verder moeten ze een VOG kunnen overleggen. Maar net als gewone taxicahfufeurs krijgen de privé-bestuurders geld voor hun diensten. Ook kan  ‘iedere klant een beoordeling van één tot vijf sterren geven na afloop van de rit.

De dienst die Uber wereldwijd aanbiedt, waarbij taxichauffeurs ingezet worden, is in Brussel nu nog niet mogelijk. De huidige wetgeving verhindert dat. Chauffeurs moeten in Brussel minstens drie uur achtereen werken voor een vergoeding van minstens negentig euro. Via Uber krijgt een chauffeur een deel van het totaalbedrag per rit, en wordt hij niet per uur betaald.

Taxi’s

De Vereniging van de Brusselse Taxi’s is fel tegen de komst van Uber, omdat de dienst niet dezelfde vergunningen hoeft aan te vragen als reguliere taxibedrijven. De dienst betaalt ook niet dezelfde belastingen. Volgens taxichauffeurs pikt Uber een deel van de huidige taximarkt in.

Met het aanbieden van chauffeursdiensten door particulieren is de vergelijking van Uber naar de app Airbnb snel gemaakt. Hierbij hebben reguliere hotels flink last van concurrentie door particulieren, die hun eigen logeerkamer aanbieden als hotelkamer. Daarbij hoeven ze niet aan de regelgeving te voldoen, waar hotels wel mee te maken hebben. Net als de dienst UberPop.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Uber lanceert vervoersdienst tussen particulieren: UberPop”

Rodie Van der Steen|27.02.14|11:37

gat in de markt !
Als de overheid zijn handen niet vuil had gemaakt was dat hier ook een prima oplossing geweest.
Geen blauwe platen.
Geen Chauff. pas.
Geen BCT.
Geen taxikeuring.
Geen controle door inspectie noodzakelijk.
Geen taximeter nodig.
Geen jaarlijkse keuring nodig.
Geen APK voor 1 jaar oude auto.
maar dat gaat hier niet zo, ze willen mee profiteren, en dat kan niet voor 80 ct / km.
Dus het mag niet, is in strijd met de WP2000 ! De wet die een graantje meepikken mogelijk maakt….

Hudson Taxi|27.02.14|15:15

We proberen al jaren de chauffeursdiensten , belbussen e.d. onder de aandacht van ILT te brengen zonder enig resultaat. Wat nu in Brussel gebeurt,is vergelijkbaar: personenvervoer tegen betaling zonder vergunning. Wanneer de overheid dit toe blijft staan betekent dit het failliet van de taxiwet + bedrijven.
Het is reeds 14 jaar zo dat het bedrijfsleven kiest voor chauffeursdiensten. Reden: meestal goedkoper en voorkeur klant, geen auto met blauwe platen door negativ imago taxi.

Taxibelangen Nederland|03.03.14|15:41

De WP2000 is een wangedrocht opgesteld door sukkels onder leiding van kleuterjuffrouw Netelenbos.En in stand gehouden door sukkels.Er moet een brede commissie komen, uit de gehele taxibranche,niet zoals nu een stuk of 10 gelijkgestemden,en de rest jaknikkers.De markt moet dan weer gereguleerd worden.Alles wat onzin is afschaffen,en dat is heel veel.En dan naar elkaar luisteren, dan echt en uitsluitend,de dingen doen die in het belang zijn van de gehele taxibranche.TAXIBELANGEN NEDERLAND

Uber lanceert vervoersdienst tussen particulieren: UberPop | TaxiPro

Uber lanceert vervoersdienst tussen particulieren: UberPop

UberPop, Uber, vervoersdienst, particulieren

De app Uber is in de Belgische hoofdstad Brussel begonnen met het aanbieden van snorder-diensten onder de naam UberPop. Gebruikers kunnen via de app een auto bestellen bij een particuliere chauffeur en tegen betaling per kilometer meerijden. Uber zelf noemt het een ‘vervoerdienst tussen particulieren’. In Nederland bestaan vooralsnog geen plannen voor een dergelijke dienst. Dan zou er sprake zijn van illegaal taxivervoer en dat is strafbaar volgens de Wet Personenvervoer.

De kosten van een rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand en de duur van de rit: 0,35 € per minuut en 0,80 € per km. De minimumprijs van een rit is enkel 4 €, evenals de annuleringskosten. Een overzicht van de tarieven is te vinden op uber.com/cities/brussels.

Particuliere chauffeurs

Er zijn op dit moment twaalf particuliere chauffeurs actief. Bestuurders moeten minimaal 21 zijn en drie jaar hun rijbewijs hebben. Verder moeten ze een VOG kunnen overleggen. Maar net als gewone taxicahfufeurs krijgen de privé-bestuurders geld voor hun diensten. Ook kan  ‘iedere klant een beoordeling van één tot vijf sterren geven na afloop van de rit.

De dienst die Uber wereldwijd aanbiedt, waarbij taxichauffeurs ingezet worden, is in Brussel nu nog niet mogelijk. De huidige wetgeving verhindert dat. Chauffeurs moeten in Brussel minstens drie uur achtereen werken voor een vergoeding van minstens negentig euro. Via Uber krijgt een chauffeur een deel van het totaalbedrag per rit, en wordt hij niet per uur betaald.

Taxi’s

De Vereniging van de Brusselse Taxi’s is fel tegen de komst van Uber, omdat de dienst niet dezelfde vergunningen hoeft aan te vragen als reguliere taxibedrijven. De dienst betaalt ook niet dezelfde belastingen. Volgens taxichauffeurs pikt Uber een deel van de huidige taximarkt in.

Met het aanbieden van chauffeursdiensten door particulieren is de vergelijking van Uber naar de app Airbnb snel gemaakt. Hierbij hebben reguliere hotels flink last van concurrentie door particulieren, die hun eigen logeerkamer aanbieden als hotelkamer. Daarbij hoeven ze niet aan de regelgeving te voldoen, waar hotels wel mee te maken hebben. Net als de dienst UberPop.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Uber lanceert vervoersdienst tussen particulieren: UberPop”

Rodie Van der Steen|27.02.14|11:37

gat in de markt !
Als de overheid zijn handen niet vuil had gemaakt was dat hier ook een prima oplossing geweest.
Geen blauwe platen.
Geen Chauff. pas.
Geen BCT.
Geen taxikeuring.
Geen controle door inspectie noodzakelijk.
Geen taximeter nodig.
Geen jaarlijkse keuring nodig.
Geen APK voor 1 jaar oude auto.
maar dat gaat hier niet zo, ze willen mee profiteren, en dat kan niet voor 80 ct / km.
Dus het mag niet, is in strijd met de WP2000 ! De wet die een graantje meepikken mogelijk maakt….

Hudson Taxi|27.02.14|15:15

We proberen al jaren de chauffeursdiensten , belbussen e.d. onder de aandacht van ILT te brengen zonder enig resultaat. Wat nu in Brussel gebeurt,is vergelijkbaar: personenvervoer tegen betaling zonder vergunning. Wanneer de overheid dit toe blijft staan betekent dit het failliet van de taxiwet + bedrijven.
Het is reeds 14 jaar zo dat het bedrijfsleven kiest voor chauffeursdiensten. Reden: meestal goedkoper en voorkeur klant, geen auto met blauwe platen door negativ imago taxi.

Taxibelangen Nederland|03.03.14|15:41

De WP2000 is een wangedrocht opgesteld door sukkels onder leiding van kleuterjuffrouw Netelenbos.En in stand gehouden door sukkels.Er moet een brede commissie komen, uit de gehele taxibranche,niet zoals nu een stuk of 10 gelijkgestemden,en de rest jaknikkers.De markt moet dan weer gereguleerd worden.Alles wat onzin is afschaffen,en dat is heel veel.En dan naar elkaar luisteren, dan echt en uitsluitend,de dingen doen die in het belang zijn van de gehele taxibranche.TAXIBELANGEN NEDERLAND