Den Haag kiest voor TTO-wetgeving in vrijwel de hele stad

taxi, rij, taxichauffeur

De gemeente Den Haag gaat gebruik maken van toegestane taxi organisaties (TTO’s). Vanaf 1 mei 2014 mogen in grote delen van Den Haag uitsluitend TTO’s actief zijn. Dat besloot de gemeenteraad van de Hofstad donderdagavond. De af te geven vergunningen hebben een duur van 5 jaar.

De plaatselijke politiek wil met het TTO-systeem de kwaliteit van het taxivervoer verbeteren. Vooral over de dienstverlening bij het Centraal Station en bij Den Haag Holland Spoor waren veel klachten.

Reputatieschade

Door de aanwezigheid van veel kleine bedrijfjes waren er nauwelijks mogelijkheden voor klanten om hun klacht ergens neer te leggen. Het risico op reputatieschade voor deze chauffeurs is daardoor gering. Door de taxiwerkzaamheden in de stad te laten uitvoeren door grotere organisaties moet dat probleem grotendeels verholpen worden.

De gemeente hoopt dat met name zzp’ers in de branche door de maatregel gestimuleerd worden zich te verenigen. De sociale controle tussen chauffeurs onderling moet daardoor worden vergroot. De gemeente geeft namelijk een vergunning aan een organisatie, niet aan een chauffeur. Wel stelt de politiek als voorwaarde dat de chauffeurs van een TTO in het bezit zijn van een Haags kwaliteitskeurmerk of een gelijkwaardig keurmerk.

Minimum

Het minimum aantal chauffeurs van een TTO is 30, het aantal voertuigen moet 15 of hoger zijn. Ook moet de organisatie kunnen aantonen dat de alle chauffeurs en voertuigen actief worden ingezet. De taxibedrijven in Den Haag hebben tot 1 mei volgend jaar de tijd om te voldoen aan de eisen en zich, mits nodig, te verenigen.

In vrijwel de hele stad mogen uitsluitend de toegestane bedrijven actief zijn. Alleen voor stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg is een uitzondering gemaakt.

Evaluatie

Na twee jaar gaat de gemeente het ingevoerde beleid evalueren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van mystery guests. Bij de evaluatie wordt onder meer opnieuw gekeken naar de methode van handhaving en het toegewezen TTO-gebied.

In 2009 ondertekenden de gemeente, KNV Taxi en de lokale brancheorganisatie STH het Haagse taxiconvenant. Daarmee wilden de ondertekenende partijen de kwaliteit van het taxivervoer in de stad verbeteren. Die verbetering bleef echter uit en moet nu alsnog plaatsvinden door invoering van TTO’s.

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Den Haag kiest voor TTO-wetgeving in vrijwel de hele stad | TaxiPro

Den Haag kiest voor TTO-wetgeving in vrijwel de hele stad

taxi, rij, taxichauffeur

De gemeente Den Haag gaat gebruik maken van toegestane taxi organisaties (TTO’s). Vanaf 1 mei 2014 mogen in grote delen van Den Haag uitsluitend TTO’s actief zijn. Dat besloot de gemeenteraad van de Hofstad donderdagavond. De af te geven vergunningen hebben een duur van 5 jaar.

De plaatselijke politiek wil met het TTO-systeem de kwaliteit van het taxivervoer verbeteren. Vooral over de dienstverlening bij het Centraal Station en bij Den Haag Holland Spoor waren veel klachten.

Reputatieschade

Door de aanwezigheid van veel kleine bedrijfjes waren er nauwelijks mogelijkheden voor klanten om hun klacht ergens neer te leggen. Het risico op reputatieschade voor deze chauffeurs is daardoor gering. Door de taxiwerkzaamheden in de stad te laten uitvoeren door grotere organisaties moet dat probleem grotendeels verholpen worden.

De gemeente hoopt dat met name zzp’ers in de branche door de maatregel gestimuleerd worden zich te verenigen. De sociale controle tussen chauffeurs onderling moet daardoor worden vergroot. De gemeente geeft namelijk een vergunning aan een organisatie, niet aan een chauffeur. Wel stelt de politiek als voorwaarde dat de chauffeurs van een TTO in het bezit zijn van een Haags kwaliteitskeurmerk of een gelijkwaardig keurmerk.

Minimum

Het minimum aantal chauffeurs van een TTO is 30, het aantal voertuigen moet 15 of hoger zijn. Ook moet de organisatie kunnen aantonen dat de alle chauffeurs en voertuigen actief worden ingezet. De taxibedrijven in Den Haag hebben tot 1 mei volgend jaar de tijd om te voldoen aan de eisen en zich, mits nodig, te verenigen.

In vrijwel de hele stad mogen uitsluitend de toegestane bedrijven actief zijn. Alleen voor stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg is een uitzondering gemaakt.

Evaluatie

Na twee jaar gaat de gemeente het ingevoerde beleid evalueren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van mystery guests. Bij de evaluatie wordt onder meer opnieuw gekeken naar de methode van handhaving en het toegewezen TTO-gebied.

In 2009 ondertekenden de gemeente, KNV Taxi en de lokale brancheorganisatie STH het Haagse taxiconvenant. Daarmee wilden de ondertekenende partijen de kwaliteit van het taxivervoer in de stad verbeteren. Die verbetering bleef echter uit en moet nu alsnog plaatsvinden door invoering van TTO’s.

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.