NS wil aantal stations met NS Zonetaxi verdubbelen dit jaar
De NS gaat het aantal stations met een NS Zonetaxi dit jaar minimaal verdubbelen. Nu kan de taxi nog bij 23 stations in Nederland besteld worden. NS wil dat dit eind 2013 op 45 tot 55 stations het geval is. Welke stations dat zijn, kan de NS nu nog niet zeggen. De gesprekken met provincies, gemeenten en taxibedrijven zijn nog gaande. Het Treintaxi-project wordt eind dit jaar gestaakt, meldt NS.
NS zegt tevreden te zijn over de voortgang van de Zonetaxi. Toch erkent het spoorbedrijf dat het gebruik ervan op dit moment nog ‘te gering’ is. Via de website www.nszonetaxi.nl schrijven dertig tot vijftig klanten zich wekelijks in.
Gebruikers
NS verwacht echter dat het aantal gebruikers met de groei van het aantal locaties zal toenemen. “Daarbij weten we uit ervaring dat nieuwe diensten even tijd nodig hebben om onder een groot publiek bekend worden”, aldus woordvoerder Eric Trinthamer in dagblad Metro. Hij verwijst hierbij naar de inmiddels zeer succesvolle OV-fiets.
“De Zonetaxi loopt op dit moment goed, gezien de toch complexe samenstelling van diensten en betrokken organisaties en vervoerders”, zegt Trinthamer. “In de eerste klantonderzoeken beoordeelt ruim 70 procent van onze klanten de Zonetaxi met een 7 of hoger. In het algemene oordeel voor een gewone taxi van en naar stations geeft maar 40 procent een 7.”
Zonetaxi
NS lanceerde de Zonetaxi in november vorig jaar. Het spoorbedrijf rijdt zelf geen taxi’s, maar besteedt dit uit aan lokale taxivervoerders die voldoen aan de kwaliteitseisen. Het bedrijf Transvision regelt de afhandeling. Ritten worden verdeeld onder alle deelnemende bedrijven per station, waarbij geen limiet aan het aantal bedrijven wordt gesteld. Eén vervoerder mag voor maximaal twee treinstations een licentie nemen voor NS Zonetaxi.
In tegenstelling tot de Treintaxi en de gewezen OV-taxi, hoeven treinreizigers de Zonetaxi niet met anderen te delen. Boeken en betalen gebeurt online.
Taxirit
NS Zonetaxi werkt als volgt. De consument wordt lid voor maximaal 1 euro (net als bijvoorbeeld OV Fiets) en krijgt een account. Een rit kan tot 30 minuten van tevoren besteld worden. De klant krijgt een bevestiging met daarbij alle gegevens over de vervoerder; naam vervoerder, telefoonnummer, kenteken taxi, etc. Elk station dat aan het project meedoet, krijgt 1 tot 2 standplaatsen voor de NS Zonetaxi.
De ritprijs bedraagt 3 euro starttarief en dan 4 euro per zone van 2 kilometer. Dus zone 1 = 7 euro, zone 2 = 11 euro, zone 3 = 15 euro, etc. Hierbij geldt geen maximaal aantal zones. De klant betaalt per auto en mag met maximaal 4 personen instappen. De riprijs wordt berekend op basis van kortste route routeplanner. De klant betaalt per automatische incasso.
KNV Taxi en NS
KNV Taxi en NS zijn alletwee voor de helft eigenaar van Stichting NS Zonetaxi. Zij beslissen samen over alle voorwaarden en regels.
Lees ook: NS Zonetaxi voor de taxibranche: kosten en opbrengsten
De nieuwe zonetaxi=treintaxi=oude wijn in nieuwe zakken
De kortste rit kost dan 7 euro? Dit is een overtreding van de taxiwet waarin het maximale tarief is vastgelegd.
Een normale eerlijke taxi kost voor een rit van 1 km maar 5.25 en de treintaxi 7.00.
Uitgaande van een rit van 2.5 km is een gewone taxi maximaal 9.15 en een zonetaxi 11.00.
Helaas zijn er nog weinig “normale” eerlijke taxi’s te vinden. Zeker als je beseft dat zonetaxi’s een voorkeursplaats zullen krijgen op de stations.
wat een grapjassen,mogen de gewone taxi bedrijven nog hun werk doen
@dirk den boer Hogere tarieven mag je rekenen als je dat maar vooraf duidelijk kenbaar hebt gemaakt, en dat doen ze.
Naamsbekendheid ? , ik maak hier nog wekelijks mee, dat treinreizigers nog nooit van de treintaxi hebben gehoord.