TTO-taxistandplaatsen op alle goede plekken in Amsterdam
De TTO-verplichting voor taxistandplaatsen in Amsterdam gaat vanaf medio 2012 op de volgende plaatsen gelden: het gehele stadsdeel Centrum, inclusief Stadhouderskade; de Pijp, inclusief omgeving Museumplein; RAI; Passengers Terminal Amsterdam; Amsterdam Arena. Mocht het probleem zich verplaatsen kan het college van B en W nieuwe gebieden aanwijzen, zo meldt de gemeente desgevraagd.
De TTO’s zijn verantwoordelijk voor het behandelen van klachten over de individuele chauffeurs. De gemeente ziet weer toe op de TTO-organisaties. Overtredingen worden gestapeld voor zowel chauffeurs als TTO’s; hoe vaker een overtreding, hoe hoger de sanctie. Dat blijkt uit een presentatie van de Amsterdamse wethouder Wiebes.
Taxxxipas
De gemeente beseft dat het risico bestaat dat de ‘mindere’ chauffeurs, die ook nu de randen van de wet en normen opzoeken, achterblijven en zich organiseren in een ‘Trash TTO’. Een dergelijke TTO als geheel weren van de markt kan tijd vergen. Daarom stelt de gemeente naast de TTO-vergunning rechtstreeks eisen aan de chauffeur met een Taxxxipas (Amsterdamse taxivergunning).
De slechte chauffeurs in kwestie kunnen dan rechtstreeks door de gemeente aangepakt worden en van de Amsterdamse taxistandplaatsen geweerd worden. Dit betekent meteen dossieropbouw voor de zaak om de TTO als geheel aan te pakken. Het dossier helpt de gemeente ook om slecht presterende TTO’s snel van de markt te krijgen.
Dossier taxichauffeur
Chauffeurs die zich slecht gedragen worden aangepakt als ze ritten weigeren, oneerlijk gedrag vertonen als bewust omrijden of verkeerde tarieven rekenen, zich onveilig of intimiderend gedragen of slechte service verlenen aan een klant.
Omdat er een dossier wordt aangelegd per chauffeur, kunnen de overtredingen gestapeld worden. 1x een rit weigeren = schorsen Taxxxipas. 2x een rit weigeren = intrekken Taxxxipas. 2x hinderlijk gedrag tegen een klant = schorsen Taxxxipas. 2x hinderlijk gedrag + 1x rit weigeren = intrekken Taxxxipas.
TTO
De wethouder verwacht dat hierdoor de kleine groep slechte taxichauffeurs snel de markt uit gezet worden. De TTO’s moeten actief toezien op het gedrag van de 3000-4000 chauffeurs. De gemeente ziet erop toe dat de 10-20 TTO’s dat ook daadwerkelijk op de juiste wijze doen.
Schiet een TTO tekort met toezicht op de eigen groep, dan volgen er sancties voor de hele TTO. Dat kan bijvoorbeeld ‘last onder dwangsom’ zijn, geen gebruik van lucratieve standplaatsen als Centraal Station/Leidsplein of in het uiterste geval schorsing/intrekken van de TTO-vergunning.
Daklicht
Elke taxichauffeur in een TTO moet een eigen daklicht voeren, met daarop de naam van de TTO, een uniek, door de gemeente uitgegeven nummer en een Amsterdams taxilogo, dat aangeeft dat deze chauffeur is goedgekeurd voor de opstapmarkt.
Een Amsterdamse informatiekaart moet in en buiten het voertuig aangeven wie de chauffeur is, wat zijn nummer is, wat de tarieven zijn en wat de contactgegevens van de TTO zijn. Hierdoor kan de chauffeur niet meer anoniem rond rijden. Mocht de klant alleen onthouden welke TTO het betrof, dan heeft de TTO de plicht uit te zoeken welke chauffeur daar op dat moment rondreed.
Wetgeving
Al aan het begin van 2012 wordt de handhaving uitgebreid. Hierbij worden flexteams en camera’s ingezet om doelgericht en informatiegestuurd de taxistandplaatsen te monitoren. Goede TTO’s krijgen alle ruimte, de aandacht richt zich vooral op de groepen die slecht presteren.
De raadscommissie zal de TTO-verordening op 19 januari inhoudelijk behandelen. Daarna volgt in maart inspraak en behandeling door de gemeenteraad. De verordening wordt naar verwachting medio 2012 goedgekeurd en in 2014 tussentijds geëvalueerd. In moet 2016 het toezicht door alle TTO’s op orde zijn en de markt weer goed functioneren.
Bart Pals
Een presentatie van 1 Januari 2003? Wat zijn de eisen om een TTO te beginnen? Vooralsnog hoor ik enkel geruchten maar heb nimmer een officiële brief ontvangen van al die plannen.
@Ruud: de presentatie is van 15 december 2011. 19 januari zal er meer duidelijk worden, dan worden de plannen inhoudelijk behandeld door de commissie.
Mvg, Bart Pals
En wie gaat controleren of de slechte service of de ritweigering of b.v. het hinderlijke gedrag inderdaad gegrond is? Wat wordt er precies verstaan onder slechte service, of ritweigering of hinderlijk gedrag, wat zijn hiervoor de juridische kaders? Of is een klacht van een klant (of concurrerend bedrijf of TTO) hiervoor voldoende? Taxichauffeurs zijn ook gewoon mensen, of zeg ik nu iets heel raars?
je mag geen ritten eigeren? en wat als je iemand niet vertrouwd? Ben je ook verplicht criminelen te vervoeren? En als ze weglopen, je beroven of je iets aandoen gaat de gemeente dat dan vergoeden?
als ik een klant niet vertrouw weiger ik hem gewoon, of ik ga hem niet op mijn eigen risico vervoeren. Het is of of, kan niet allerbei…..een vervoerplicht op je opleggen en je ook veraantwoordelijk stellen als de rit niet betaald wordt.
Ik weiger gewoon iedereen die ik niet vertrouw punt uit…
Ben het eens met paul.
Er is nog steeds onduidelijkheid over het starten van een TTO.
Er moet ook een straf komen op vervalsing van klachten.
dus een concurrent die een verzonnen klacht in dient,moeten hard aan gepakt worden.
Als Amsterdam rond de 1000 taxi s verliest door deze regeling dan zullen een hoop goede chauffeurs meer gaan verdienen.
iedere chauffeur behoort zich te gedragen en professioneel te gedragen om toch een boterham te verdienen.zo niet vlieg je der uit!
Ik voorspel dat dit systeem niet of niet eeffectief genoeg zal gaan werken, omdat het probleem weer zit in de handhaving.
Grote woorden hierover van de gemeente hebben we eerder gehoord maar na een maand zwakt het weer allemaal af en gebeurt er niets meer
Ik voorspel dat een TTO niet kan gaan werken om de eenvoudige reden dat er niet genoeg werk is voor het te veel aan taxi’s. Vraag en aanbod dienen op elkaar afgestemd te zijn.
Of komt er werk uit de lucht vallen of zo ?
Een TTO en aangesloten taxi’s komen ook voor enorme kosten te staan door de automatisering waar je niet omheen kan.
De wildgroei zal eerst aangepakt dienen te worden tot op een niveau van redelijke concurrentie ,
en niet naar € 10 omzet per uur zoals nu.
Juist Cor,
Met andere woorden, langzaam in stappen terug naar een volledige regulering, want toen kon iedereen een ruim belegde boterham verdienen en was de klant uiteindelijk ook beter af.
Maar alvorens dat doordringt bij die leeghoofden in Den Haag met die grote ego’s zijn wij de 80 al lang gepassseerd.
Wij op dit forum zouden,ondanks wat meningsverschillen het falende taxibeleid zo hebben opgelost,één makke is dat de onrendabelen(lees:Politici)niet luisteren naar de mensen die er WEL verstand van hebben en pertinent weigeren om de realiteit onder ogen te zien, WP2000 is in AL zijn facetten totaal mislukt en de enige oplossing is terug naar een capaciteitsbeleid;Nog nooit kenden we zoveel regeltjes dus van enige DEregulering is geen enkele sprake!!;Alle huidige maatregelen zijn lapmiddelen.
……….maarja al die andere onrendabelen weer terug in een uitkering……..dat is nu net één van de redenen om zo ongenuanceerd deze misdadige onzin in 2000 te introduceren!.
Hadden ze dit wanbeleid nu 20 jaar eerder bedacht dan had ik nog iets anders kunnen gaan doen en ik had m’n geld nog in de zak gehad, nu moet ik taxirijden tot ze me dood achter m’n stuur vandaan halen…..maar dat zal de bedoeling wel zijn, scheelt toch weer een uitkering..voor alle politici een heel slecht 2012!!.
Gino, Er komt uit meerdere hoeken steeds meer ongenoegen los over het taxi beleid.
Laat iedereen de moeite nemen en lees december nr. BLZ 20 van 2011 in het magazine voor het personen vervoer, kun je op internet lezen.
We moeten daadwerkelijk een nieuwe club oprichten of inderdaad direct lid worden van KNV om zodoende de misstanden aan te pakken , dat kan op korte termijn werken.
Meeste stemmen gelden nou eenmaal, en dat is nu niet gebeurt.
Wij zijn aan zet, gaat niet vanzelf.
Een groot gedeelte van de zn slechte chauffeurs zijn inmiddels al aangesloten bij een TTO
dus dat probleem is al opgelost !? de allerslechtste staan niet op een standplaats maar rijden ’s nachts rond dus ook dat is geen probleem , het probleem zit het bij de echte goede eigen rijder die vaak zelf vaste klanten heeft en de tussentijd wil opvullen dmv klanten op een standplaats en die nu dus lid moet worden van een van TTO’s terwijl hij dat eigenlijk niet wil en zeker niet weer extra kosten maken
Ik denk erover zelf een TTO op te richten voor de goede eigen rijders die nog geen lid van een Centrale / TTO zijn( TTO die tegen kostprijs werkt) ,speciaal voor de goede eigen rijders die vaste klanten hebben en de tijd die overblijft willen opvullen met werk op de standplaatsen, mensen die gintersseerd zijn kunnen reageren op jmdewaal@hotmail.com
Cor,
Wat we ook doen, van de overheid die je doelbewust om zeep wil helpen win je het nooit.
Er zijn al genoeg gezinnen naar de kloten geholpen door ministers van Verkeer & Waterstaat en andere incompetente bestuurders.
Zonde van je energie!
Laat ze eerst de probleem oplossen bij Leidseplein/ Stadhouderskade waarbij de hel losbreekt omstreeks 1 uur s nachts in de weekenden. Je kan er niet eens normaal langs rijden met of zonder klanten! En dan nog het probleem waar je de de klanten moet afzetten op de avonden die bij Leidseplein moeten wezen.Volgens mij zijn de grootste boosdoeners de gasten uit Zuid-Holland.De klanten kunnen ook hiermee helpen om niet meer een taxi te nemen met een kleine gele of witte daklicht!
Ze hebben het probleem opgelost op het CS en nu zijn de andere plekken in de stad aan de beurt!! Als je door de week na middernacht op Lpl aansluit ( wat ik al jaren niet meer doe) kan je zien dat dezelfde taferelen zich afspelen zoals op de CS.Het zijn allemaal vriendjes( lees geldwolven) Laat de politie daar op elke avond posten en wie zich niet netjes aan de regels houdt vergunning afpakken.Als je als ondernemer niet de moeite neemt en geld wil uitgeven moet je maar wat anders doen!!
ik snap het niet meer.
tto alleen op de speciale standplaatsen,dus in de rest van de stad kunnen ze zich weer uitleven,ook dit is weer water naar de zee dragen tot vorming gaat pas werken als ze helmaal niet meer in de stad kunnen staan dan raak je ze misschien wel kwijt,o ja iemand nog naar nederland 3 gekeken naar de uitzending van pownet ongelofelijk er word gewoon gedeald op de taxi in amsterdam en de grote jongens LEES dealers zijn de tca jongens met dure mercedesen.
vervolg jongetjes van 18 toto 20 jaar in dikke S-klasse waar is in godsnaam nou die bibob.
fred.
A. Heb ik geen TCA taxi in beeld gezien, als er wat te zeiken valt dan is TCA natuurlijk een makkelijke naam en B.het is stil dus de media gaat weer lopen zeuren om de lege dan wel stille plekken in den krant of zendtijd op te vullen met dezelfde rotzooi als dezelfde tijd vorig jaar, bijna precies 12 maanden later wordt het zelfde item “Coke dealende taxichauffeurs” van stal gehaald!; Als er buiten de politici en de kakkerlakken nog iets is dat tot op het bot verrot is dan is het de media wel!!.
Alle taxi ondernemers die zich niet willen of kunnen aansluiten bij een TTO kunnen kiezen voor een Taxi Dispatch Systeem op hun smartphone, zoals op de taxibeurs in Koln te zien was.
Ook een TTO is hiermee achterhaald! Het overschot aan taxivergunningen niet, waar het uiteindelijk om draait.
Het zal bovendien lastig worden taxi’s van buiten de grote steden er uit te weren. Er zijn genoeg andere plekken over waar een klant uit of in kan stappen.
Saneren, of het nou leuk is of niet!
Ach mensen…ALLES is achterhaald wat de onrendabelen in Den Haag bedenken, zeker wat onze arme arme taxibranche bertreft!!……wij zijn het “kind-van-de-rekening” als het experimenteren met onze dagelijkse nering betreft.
Leuk he al die oplossingen maar tot op heden werkt er geen een.
Als er nou eerst eens gehandhaafd word en al die onnodige onkosten die die de taxiondernemers steeds maar weer worden opgelegd verdwijnen zal er iets meer worden opgelost.Chauffeurs die de fout ingaan meteen chauffeurspas intrekken zodat hij niet meer kan rijden maar werkt alleen als er ook contole op is.Maar de vraag bij mij is willen ze het wel oplossen want dan komen ze weer in de bijstand en daar zijn ze juist vandaan .
De DIVV van Amsterdam heeft alle chauffeurs met een trambaan ontheffing een “Bekant machung” gestuurd met een lange lijst repressieve maatregelen die je stuk voor stuk je “Taxxxipas” kunnen kosten.let wel!!! dit geld alleen voor chauffeurs die zich verenigen in een TTO, de probleemrijders hebben niet zo’n schrijven thuis gekregen en het is al bekend dat vele van deze knakkers die de problemen veroorzaken zich niet gaan aansluiten bij een TTO dus valt er ook niets af te pakken!!.