Amsterdam start in zomer 2012 met verplichting TTO taxicentrale

Eric Wiebes, Amsterdam, wethouder

Amsterdamse straattaxichauffeurs die gebruik willen maken van taxistandplaatsen moeten vanaf de zomer van 2012 aangesloten zijn bij een TTO. Althans, dat is de planning van de gemeente. Chauffeurs moeten in het bezit zijn van een Amsterdamse Taxxxipas. Hiervoor gaat de gemeente onder meer dossiers bijhouden met eventuele misdragingen van taxichauffeurs.

Wethouder Eric Wiebes (verkeer, VVD) presenteerde donderdag alvast een aantal onderdelen van zijn TTO-plannen.

TTO

Kern van de nieuwe taxi-aanpak is het verplichten van groepsvorming in de Amsterdamse taximarkt. Groepen chauffeurs, ofwel Toegelaten Taxiorganisaties (TTO’s), moeten hun individuele leden aanspreken op wangedrag. De gemeente houdt op haar beurt de TTO’s in de gaten. Als die niet goed functioneren, kunnen ze in het uiterste geval worden geweerd van de Amsterdamse opstapmarkt.

Amsterdam heeft nu ongeveer 4.000 taxichauffeurs. Die moeten halverwege volgend jaar verenigd zijn in 10 tot 20 organisaties. Een TTO, moet minimaal bestaan uit 100 chauffeurs en 50 voertuigen.

Met de verplichte groepsvorming wil Wiebes stimuleren dat de chauffeurs elkaar gaan aanspreken op slecht gedrag. Bij overtredingen krijgen chauffeurs strafpunten, die uiteindelijk leiden tot het intrekken van de Amsterdamse taxipas.

Toezicht taxistandplaats

Mochten meerdere chauffeurs zich binnen een organisatie misdragen, dan kunnen alle chauffeurs de dupe worden worden want dan wordt de taxicentrale eventueel verboden. Om de chauffeurs te controleren komt er cameratoezicht op belangrijke standplaatsen en mobiele toezichthouders die het gedrag van de chauffeurs in de gaten houden.

Iedere chauffeur krijgt een individuele Amsterdamse Taxxxipas (naast zijn/haar landelijke chauffeurspas) en is herkenbaar aan een individueel nummer. Dit nummer staat zowel op het daklicht van de taxi als in de taxi zelf, goed zichtbaar voor de klant. De anonimiteit van chauffeurs verdwijnt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “Amsterdam start in zomer 2012 met verplichting TTO taxicentrale”

Ruud|15.12.11|16:58

Gelegaliseerde kartelvorming?

jaf|17.12.11|09:20

onzien tto helpt niet die maak nog grote problem allemaal zakevoller ik weet het niet warrom gemente staat achter tto deze tto plan is allen in amsterdam nergens in Nederland en ook en andere land. degene die komt met tto plan hij is zeker zakevoller .Warrom iederen moet aansluiten bij tto warrom moet ik elke maand geld betallen .Warrom bijvorbeeld ZZP ers met een auto die week netjes moet aansluiten bij tto .Alstjeblift stoppen met deze belachelijk plan

Gino|18.12.11|14:05

Nou Jaf dat is nog eens goed Nederlands,beetje overdreven man,TE overdreven,niet erg geloofwaardig;Ik dwaal af,de TTO’s betekenen niet dat wie niet is aangesloten bij zo’n TTO Amsterdam niet in mag dus niet aangeslotenen gaan in de buurt van TTO standplaatsen posten en veranderd er weinig,daarbij komt dat een TTO(schijnbaar)als procuratiehouder mag/kan optreden voor hen zonder de nodige papparassen en dat zijn er nog al wat,conclusio: de hele TTO poppenkast mislukt al voordat deze is begonnen!!.

Gino|18.12.11|14:12

….de geloofwaardigheid van wethouder van Verkeer in Amsterdam Wiebus-de-kwiebus heeft al een aardige deuk opgelopen door zijn uitlating dat de deregulering helemaal niet is mislukt waarmee deze wethouder zich schaart bij de club van politiek onrendabele die de realiteit weigeren te accepteren;Deze club gaat onverminderd door met het offeren van onze beroepsgroep op het altaar van de “heilig” verklaarde vrije marktwerking en het “grootte gelijk”;Elke hoop op een goede afloop is vervlogen!.

Mo|18.12.11|21:45

Ik weet een betere oplossing de tto kan alleen slagen mits de chaffeurs van buiten Amsterdam geweerd worden die hun slag in het weekend slaan en alle chauffeurs die zich misdragen of de klant oplichten gelijk hun pas en vergunning intrekken dus dat hele aanspreken van chauffeurs op hun gedrag werkt niet officiële waarschuwingen werken ook niet als je je gedraagt dan is er ook niks aan de hand.

Mo|18.12.11|21:46

Meer mystery guests inzetten door de hele stad Amsterdam en niet alleen op standplaatsen.
Foto’s nemen als bewijsmateriaal desnoods een kort filmpje gedraag je je dan is er niks aan de hand, licht je de klant op ben onbeschoft dan ben je de pineut.
Simpel toch of is dat zo moeilijk

Gino|19.12.11|11:24

Nou Mo, buiten het onrealistische moraal der onrendabele politici en de onwil die daar uit voort komt wil men natuurlijk niet dat al die “nieuwe” taxichauffeurs weer terug de uitkering ingaan dus heeft men bij de Overheid andere prioriteiten dan het herstellen van een falend beleid, wat jij zegt Mo is heel logisch en dat is nu net iets waar politici en ambtenaren verschrikkelijk veel moeite mee hebben ……..LOGICA!…dus buiten wat cosmetische veranderingen blijft alles bij het oude.

Taxi BA|20.12.11|03:16

Gemeente je schiet je doel voorbij, wat hier gebeurd is toegeven aan een paar raddraaiers die de boel lopen te verzieken in Amsterdam. In al die jaren dat er op Leidseplein geweigerd word heb ik jullie noooooit gezien of gehoord. Nu mag Jan en alleman een stichting beginnen en die arme sloeber van een taxichauffeur moet maar gaan betalen. Net of wij niet genoeg kosten hebben.

Taxi BA|20.12.11|03:16

Ik wil gewoon lekker taxi rijden zonder dat ik waar dan ook bij moet horen. Trek nou maar gewoon wat chauffeurspassen in van de chauffeurs die de boel bedonderen en je zult wel merken dat dit veel effectiever zal zijn.

Frans|22.12.11|10:43

De goedwillende chauffeur heeft erg veel te lijden van de branche-verziekers! We horen de excessen bijna dagelijks; omrijden, bedreigen van klanten. Het moet nu eens afgelopen zijn! Als er door de TTO vorming zo’n 1000 beunhazen wegblijven, zal er misschien weer een redelijk boterhammetje verdiend kunnen worden! De kosten bij een TTO zal niet veel duurder zijn dan een tientje per dag. Als daardoor de gehele opstapmarkt verbeterd, lijkt het mij een kleine investering in een betere taxi-toekomst!

Riek|22.12.11|11:39

Denk dat Jaf ook een slechte taxi chauffeur is kijk maar eens hoe hij schrijf !!!!!!
Zal ook niet goed de weg kennen ,dus omrijden net zoals hier in Den Haag .En die moeten wij gaan weren met de TTO .In Den Haag zijn wij er druk mee bezig met examens.

Gino|22.12.11|13:06

Ik denk dat “jaf” de boel een beetje in de maling zit te nemen want het ligt er duidelijk te dik bovenop Riek, je bent trouwens de “T” achter “schrijf” vergeten, niet echt goed Nederlands hoor.

Kemo|22.12.11|14:46

Men moet veel eerder met een oplossing komen om die (Zuid-Hollanders) van onze Amsterdamse standplaatsen te weren. Ik was zelf een keer in Rotterdam , werd bijna door (Turkse landgenoten weliswaar) taxichauffeurs daar in elkaar geslagen. Maar wat doen wij hier in Amsterdam? Helemaal nixxx!!!! Laat ze maar komen en lanzamerhand alle gangbaar door TCA gebruikte standplaatsen waar geen kakkerlak durfde te komen afpakken. Ik pik het niet meer!!
Laat die ambtenaren eens snel deze probleem oplossen!!

Kemo|22.12.11|14:50

Ik ben al 12 jaar taxichauffeur, zoiets ergs heb ik nooit meegemaakt.
Je kan door die gasten niet eens meer op Amstel gaan staan. Ze staan tegenwoordig ook zelfs bij Concertgebouw en Picoplein. Het zijn echte Zuid Europese/ Pakistaanse KAKKERLAKKEN. Laat ze lekker in hun woonplaats werken. Er zijn al genoeg taxis in mokum.
Zij verpesten het voor alle andere taxis. Probeer maar een ritje te rijden met die kakkerlakken op de Damrak naar Haarlemmerplein. Doen ze niet!

jaf|22.12.11|23:16

hallo alemaal
Warrom TTO is bang ik heb met meer dan 200 taxichauffeurs besproken allemaal zijn met mij eens iederen weet het dat TTO is zakevoller so als Frans tientje per dag 3650 euro per yaar per taxi maal 4000 taxis is 14600000 per yaar goede droom voor TTO. Waar komt deze idee van .Door TTO wordt niet de problem opgelost maar komt zeker grote problem bij . Ik vraag aan de gemeente denk maar aan illegale taxi ,snoorders meer dan 1000 snoorders rijden in amsterdam nooit even praten over.

Frans|23.12.11|06:26

Beste Jaf,
Dat je een groep van min. 100 chauff. niet vanuit een auto kunt bedienen zal duidelijk zijn. Alleen al € 25000 p/m arbeidsloon kost om 24/7 een telefoon te beantwoorden, dan valt dat zakkenvullen wel mee. Daarbij nog verregaande registratie van alle ritten en chauff. gegevens, huisvesting, website, telefooncentrale, agenda systeem etc, etc. De laatste 10-12 jaar is helaas gebleken dat de opstapmarkt niet zonder strenge regels kan. Weet jij dan een betere oplossing?

mevdp|23.12.11|06:51

Beste Frans, TTO is geen oplossing, maar weer een leuk projectje van een Kwiebus uit de gemeenteraad die voor zijn eigen carrierre probeert te zorgen.
Er is slechts een oplossing en dat is stapsgewijs weer terug naar een gereguleerde markt.
Dat betekend veel investeren in controle de eerste 3 jaar, maar de gemeente geeft nu ook miljoenen uit aan lapmiddelen die niet werken, dus dat is zeker te regelen.

Frans|23.12.11|09:42

Je hebt het over 3 jaar veel controle, maar moeten we dan op elke hoek een taxicontroleur neerzetten? Ik denk dat interne controle uitgevoerd door de branche zelf (sociale correctie) b.v. een TTO beter zal werken. Het is de bedoeling van de overheid om steeds verder terug te treden uit de controlerende taak. Je wilt terug naar een gereguleerde markt? Zou het met de vorming van TTO’s niet gereguleerd zijn? Het echte verzet komt van chauffeurs die juist willen bedriegen en de klant bedonderen.

paul|04.01.12|17:00

Frans, het is een Utopie om te denken dat men binnen de eigen TTO mensen zal gaan controleren, immeers de hele TTO lijdt daar dan onder. Het zal TTO tegen TTO gaan worden… (Overigens staat het een chauffeur vrij die uit één TTO is gestuurd om zich aan te sluiten bij een andere TTO) Ik ben bang dat het straks weer één grote oorlog zal worden waarbij chauffeurs van de ene TTO de andere weer klem gaan zetten e.d… Was hier die hele deregulering niet om begonnen?

Ronald|04.01.12|17:09

@Paul: ik denk dat wanneer de chauffeurs van een TTO massaal andere TTO’s gaan blokkeren, dit wel gezien wordt door surveillanten van de gemeente/politie. Gevolg: de TTO vergunning wordt ingetrokken.

paul|04.01.12|17:53

Dat begrijp ik Ronald… En dan…? Uiteindelijk blijft er maar één TTO over waarvan de chauffeurs dan verplicht lid moeten zijn a raison van??? En als daar dan klachten over komen? Even stoppen met korte termijn denken, er moet een goede oplossing komen voor de lange termijn, deze oplossing is dit zeker niet. Tarieven vrijgeven, kunnen lonen stijgen waardoor het voor beter opgeleide mensen interressanter wordt om chauffeur te worden en toelatingseisen aanscherpen lijkt mij een beter plan!

Cor van Tuil|05.01.12|15:13

Ik voorspel dat een TTO niet kan gaan werken om de eenvoudige reden dat er niet genoeg werk is voor het te veel aan taxi’s. Vraag en aanbod dienen op elkaar afgestemd te zijn.
Of komt er werk uit de lucht vallen of zo ?
Een TTO en aangesloten taxi’s komen ook voor enorme kosten te staan door de automatisering waar je niet omheen kan.
De wildgroei zal eerst aangepakt dienen te worden tot op een niveau van redelijke concurrentie ,
en niet naar € 10 omzet per uur zoals nu.

Gino|06.01.12|12:03

Ook verschillen we een beetje van mening maar door-de-bank-genomen zouden wij het hele falende taxibeleid wel oplossen er is alleen één makke..de onrendabelen(Lees:Politici)weigeren te luisteren naar mensen die er WEL verstand van hebben en negeren de alledaagse realiteit en die realiteit is dat de WP2000 totaal is mislukt en dat de enige echte oplossing terugkeer naar een capaciteitsbeleid is;Nog nooit hebben we zoveel regeltjes gekend dus van enige DEregulering is sowieso geen enkele sprake

Gino|06.01.12|12:11

Wij op dit forum zouden,ondanks wat meningsverschillen het falende taxibeleid zo hebben opgelost,één makke is dat de onrendabelen(lees:Politici)niet luisteren naar de mensen die er WEL verstand van hebben en pertinent weigeren om de realiteit onder ogen te zien,de WP2000 is in AL zijn facetten totaal mislukt en de enige oplossing is terug naar een capaciteitsbeleid;Nog nooit kenden we zoveel regeltjes dus van enige DEregulering is geen enkele sprake!!;Alle huidige maatregelen zijn lapmiddelen.

Gino|06.01.12|12:18

……….maarja al die andere onrendabelen weer terug in een uitkering……..dat is nu net één van de redenen om zo ongenuanceerd deze misdadige onzin in 2000 te introduceren!.
Hadden ze dit wanbeleid nu 20 jaar eerder bedacht dan had ik nog iets anders kunnen gaan doen en ik had m’n geld nog in de zak gehad, nu moet ik taxirijden tot ze me dood achter m’n stuur vandaan halen…..maar dat zal de bedoeling wel zijn, scheelt toch weer een uitkering..voor alle politici een heel slecht 2012!!.

Onno de Vries|07.01.12|16:49

Ik mag hopen dat er een econoom is die z’n handtekening zet onder de opzet van TTO centrale’s.
Zo niet, dan voorspel ik dat Wethouder Eric Wiebes (verkeer, VVD) een smet op z’n blazoen zal oplopen.
Loop je ook nog de kans dat mocht de TTO niet lukken men je kWiebes gaan noemen.
Die kans is groot, daar er helaas veel mist in de plannen en Taxiwet om het te laten slagen.

Gino|07.01.12|18:00

Zoals je al eerder in dit item kon lezen noemen wij Wiebus al een Kwiebus, de man babbelt en neuzelt maar wat, een kwestie van bel horen luiden en iets met een klepel die niet te vinden is.

Sandra|07.01.12|18:54

New York, 13000 taxi’s, 1 TLC, wat vergelijkbaar is met een TTO.
Amsterdam, 3000 taxi,s?, 20 TTO,s? Hebben de VVDers een abbonnement op onzin?
IK heb alleen de HBS kunnen afmaken, helaas , maar hier snap niemand meer iets van, op de verantwoordelijke ministers na, misschien.
Ik mag toch hopen dat er zo langzamerhand iemand wakker wordt.
Rutte zei in intervieuw op TV, niet van de ingeslagen weg afslaan, doorgaan, maar dit lijkt mij een doodlopende weg. Zit in de partij misschien?

Onno|11.01.12|09:57

Alle taxi ondernemers die zich niet willen of kunnen aansluiten bij een TTO kunnen kiezen voor een Taxi Dispatch Systeem op hun smartphone, zoals op de taxibeurs in Koln te zien was.
Ook een TTO is hiermee achterhaald! Het overschot aan taxivergunningen niet, waar het uiteindelijk om draait.
Het zal bovendien lastig worden taxi’s van buiten de grote steden er uit te weren. Er zijn genoeg andere plekken over waar een klant uit of in kan stappen.
Saneren, of het nou leuk is of niet!

Gino|18.01.12|10:57

Dit bedoel ik nu, als de betrokken politici en hun ambtenaren dit forum ( en TaxiJoke.nl ) wat vaker zouden bestuderen hebben ze meteen de koe-bij-de-horens en weten zij wat er echt aangaat in de taxiwereld in de grote steden!,,,,,de ENIGE ECHTE gezonde oplossing in het belang van de klanten en de welwillende taxi ZZPer/Ondernemer in idd saneren, terug naar een controleerbaar capaciteitsbeleid waarin alles (net als voorheen) netjes geregeld is!.

Art Rijschool|26.03.13|16:42

Met de TTO kan ik me nog vinden, Maar dat je ook de tram/busbaan ontheffing moet hebben,vind ik verschrikkelijk!
Daarmee vullen alleen maar de bedrijven zoals taxiopleidingscentrum in Zwanenburg hun zakken mee.
Ik heb netjes mijn taxi ondernemersdiploma behaald .Goed dat de ondernemingsdiploma taxi verplicht is gesteld. Ook TTO, Maar alsjeblieft zie van de eis traambaanverplichting af.

Frans Schutte|26.03.13|22:22

Zeker gezakt??

Frans Schutte|26.03.13|22:33

Beste….,
De TBO is het enige ‘wapen’ dat over is gebleven voor de gemeente Amsterdam. Als iedereen en dan bedoel ik ook iedereen! de TBO niet meer gebruikt dan zijn de ‘rapen gaar’. Maar dat is ijdele hoop, er zullen altijd chauffeurs blijven die alleen aan aan het korte gewin zullen denken. Logisch ook want er moet brood op de plank komen! Op dit moment is er een hevige strijd bezig om aspirant TTO-chauffeurs ‘in te lijven’ bij initiatiefnemers van TTO’s.
Er worden gouden bergen belooft…

Frans Schutte|26.03.13|22:43

Vervolg: Inschrijven: Gratis! Contributie: Gratis! Daklicht: Gratis!
Wie neemt nu wie in de maling? Gratis bestaat niet!
Ik (wij) zijn nu 3 jaar in voorbereiding om een nette TTO neer te zetten, de chauffeurs die zich aanmelden vragen eerst wat het kost en dan hoeveel werk krijg ik? Het is om moe van te worden, sluit aan bij de TCA en je bent van alle zorgen verlost! Of staan die chauffeurs ook stil op de standplaats? Alleen maar halen en niets investeren!! Dat gaat ‘m niet worden, denk ik…

Amsterdam start in zomer 2012 met verplichting TTO taxicentrale | TaxiPro

Amsterdam start in zomer 2012 met verplichting TTO taxicentrale

Eric Wiebes, Amsterdam, wethouder

Amsterdamse straattaxichauffeurs die gebruik willen maken van taxistandplaatsen moeten vanaf de zomer van 2012 aangesloten zijn bij een TTO. Althans, dat is de planning van de gemeente. Chauffeurs moeten in het bezit zijn van een Amsterdamse Taxxxipas. Hiervoor gaat de gemeente onder meer dossiers bijhouden met eventuele misdragingen van taxichauffeurs.

Wethouder Eric Wiebes (verkeer, VVD) presenteerde donderdag alvast een aantal onderdelen van zijn TTO-plannen.

TTO

Kern van de nieuwe taxi-aanpak is het verplichten van groepsvorming in de Amsterdamse taximarkt. Groepen chauffeurs, ofwel Toegelaten Taxiorganisaties (TTO’s), moeten hun individuele leden aanspreken op wangedrag. De gemeente houdt op haar beurt de TTO’s in de gaten. Als die niet goed functioneren, kunnen ze in het uiterste geval worden geweerd van de Amsterdamse opstapmarkt.

Amsterdam heeft nu ongeveer 4.000 taxichauffeurs. Die moeten halverwege volgend jaar verenigd zijn in 10 tot 20 organisaties. Een TTO, moet minimaal bestaan uit 100 chauffeurs en 50 voertuigen.

Met de verplichte groepsvorming wil Wiebes stimuleren dat de chauffeurs elkaar gaan aanspreken op slecht gedrag. Bij overtredingen krijgen chauffeurs strafpunten, die uiteindelijk leiden tot het intrekken van de Amsterdamse taxipas.

Toezicht taxistandplaats

Mochten meerdere chauffeurs zich binnen een organisatie misdragen, dan kunnen alle chauffeurs de dupe worden worden want dan wordt de taxicentrale eventueel verboden. Om de chauffeurs te controleren komt er cameratoezicht op belangrijke standplaatsen en mobiele toezichthouders die het gedrag van de chauffeurs in de gaten houden.

Iedere chauffeur krijgt een individuele Amsterdamse Taxxxipas (naast zijn/haar landelijke chauffeurspas) en is herkenbaar aan een individueel nummer. Dit nummer staat zowel op het daklicht van de taxi als in de taxi zelf, goed zichtbaar voor de klant. De anonimiteit van chauffeurs verdwijnt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “Amsterdam start in zomer 2012 met verplichting TTO taxicentrale”

Ruud|15.12.11|16:58

Gelegaliseerde kartelvorming?

jaf|17.12.11|09:20

onzien tto helpt niet die maak nog grote problem allemaal zakevoller ik weet het niet warrom gemente staat achter tto deze tto plan is allen in amsterdam nergens in Nederland en ook en andere land. degene die komt met tto plan hij is zeker zakevoller .Warrom iederen moet aansluiten bij tto warrom moet ik elke maand geld betallen .Warrom bijvorbeeld ZZP ers met een auto die week netjes moet aansluiten bij tto .Alstjeblift stoppen met deze belachelijk plan

Gino|18.12.11|14:05

Nou Jaf dat is nog eens goed Nederlands,beetje overdreven man,TE overdreven,niet erg geloofwaardig;Ik dwaal af,de TTO’s betekenen niet dat wie niet is aangesloten bij zo’n TTO Amsterdam niet in mag dus niet aangeslotenen gaan in de buurt van TTO standplaatsen posten en veranderd er weinig,daarbij komt dat een TTO(schijnbaar)als procuratiehouder mag/kan optreden voor hen zonder de nodige papparassen en dat zijn er nog al wat,conclusio: de hele TTO poppenkast mislukt al voordat deze is begonnen!!.

Gino|18.12.11|14:12

….de geloofwaardigheid van wethouder van Verkeer in Amsterdam Wiebus-de-kwiebus heeft al een aardige deuk opgelopen door zijn uitlating dat de deregulering helemaal niet is mislukt waarmee deze wethouder zich schaart bij de club van politiek onrendabele die de realiteit weigeren te accepteren;Deze club gaat onverminderd door met het offeren van onze beroepsgroep op het altaar van de “heilig” verklaarde vrije marktwerking en het “grootte gelijk”;Elke hoop op een goede afloop is vervlogen!.

Mo|18.12.11|21:45

Ik weet een betere oplossing de tto kan alleen slagen mits de chaffeurs van buiten Amsterdam geweerd worden die hun slag in het weekend slaan en alle chauffeurs die zich misdragen of de klant oplichten gelijk hun pas en vergunning intrekken dus dat hele aanspreken van chauffeurs op hun gedrag werkt niet officiële waarschuwingen werken ook niet als je je gedraagt dan is er ook niks aan de hand.

Mo|18.12.11|21:46

Meer mystery guests inzetten door de hele stad Amsterdam en niet alleen op standplaatsen.
Foto’s nemen als bewijsmateriaal desnoods een kort filmpje gedraag je je dan is er niks aan de hand, licht je de klant op ben onbeschoft dan ben je de pineut.
Simpel toch of is dat zo moeilijk

Gino|19.12.11|11:24

Nou Mo, buiten het onrealistische moraal der onrendabele politici en de onwil die daar uit voort komt wil men natuurlijk niet dat al die “nieuwe” taxichauffeurs weer terug de uitkering ingaan dus heeft men bij de Overheid andere prioriteiten dan het herstellen van een falend beleid, wat jij zegt Mo is heel logisch en dat is nu net iets waar politici en ambtenaren verschrikkelijk veel moeite mee hebben ……..LOGICA!…dus buiten wat cosmetische veranderingen blijft alles bij het oude.

Taxi BA|20.12.11|03:16

Gemeente je schiet je doel voorbij, wat hier gebeurd is toegeven aan een paar raddraaiers die de boel lopen te verzieken in Amsterdam. In al die jaren dat er op Leidseplein geweigerd word heb ik jullie noooooit gezien of gehoord. Nu mag Jan en alleman een stichting beginnen en die arme sloeber van een taxichauffeur moet maar gaan betalen. Net of wij niet genoeg kosten hebben.

Taxi BA|20.12.11|03:16

Ik wil gewoon lekker taxi rijden zonder dat ik waar dan ook bij moet horen. Trek nou maar gewoon wat chauffeurspassen in van de chauffeurs die de boel bedonderen en je zult wel merken dat dit veel effectiever zal zijn.

Frans|22.12.11|10:43

De goedwillende chauffeur heeft erg veel te lijden van de branche-verziekers! We horen de excessen bijna dagelijks; omrijden, bedreigen van klanten. Het moet nu eens afgelopen zijn! Als er door de TTO vorming zo’n 1000 beunhazen wegblijven, zal er misschien weer een redelijk boterhammetje verdiend kunnen worden! De kosten bij een TTO zal niet veel duurder zijn dan een tientje per dag. Als daardoor de gehele opstapmarkt verbeterd, lijkt het mij een kleine investering in een betere taxi-toekomst!

Riek|22.12.11|11:39

Denk dat Jaf ook een slechte taxi chauffeur is kijk maar eens hoe hij schrijf !!!!!!
Zal ook niet goed de weg kennen ,dus omrijden net zoals hier in Den Haag .En die moeten wij gaan weren met de TTO .In Den Haag zijn wij er druk mee bezig met examens.

Gino|22.12.11|13:06

Ik denk dat “jaf” de boel een beetje in de maling zit te nemen want het ligt er duidelijk te dik bovenop Riek, je bent trouwens de “T” achter “schrijf” vergeten, niet echt goed Nederlands hoor.

Kemo|22.12.11|14:46

Men moet veel eerder met een oplossing komen om die (Zuid-Hollanders) van onze Amsterdamse standplaatsen te weren. Ik was zelf een keer in Rotterdam , werd bijna door (Turkse landgenoten weliswaar) taxichauffeurs daar in elkaar geslagen. Maar wat doen wij hier in Amsterdam? Helemaal nixxx!!!! Laat ze maar komen en lanzamerhand alle gangbaar door TCA gebruikte standplaatsen waar geen kakkerlak durfde te komen afpakken. Ik pik het niet meer!!
Laat die ambtenaren eens snel deze probleem oplossen!!

Kemo|22.12.11|14:50

Ik ben al 12 jaar taxichauffeur, zoiets ergs heb ik nooit meegemaakt.
Je kan door die gasten niet eens meer op Amstel gaan staan. Ze staan tegenwoordig ook zelfs bij Concertgebouw en Picoplein. Het zijn echte Zuid Europese/ Pakistaanse KAKKERLAKKEN. Laat ze lekker in hun woonplaats werken. Er zijn al genoeg taxis in mokum.
Zij verpesten het voor alle andere taxis. Probeer maar een ritje te rijden met die kakkerlakken op de Damrak naar Haarlemmerplein. Doen ze niet!

jaf|22.12.11|23:16

hallo alemaal
Warrom TTO is bang ik heb met meer dan 200 taxichauffeurs besproken allemaal zijn met mij eens iederen weet het dat TTO is zakevoller so als Frans tientje per dag 3650 euro per yaar per taxi maal 4000 taxis is 14600000 per yaar goede droom voor TTO. Waar komt deze idee van .Door TTO wordt niet de problem opgelost maar komt zeker grote problem bij . Ik vraag aan de gemeente denk maar aan illegale taxi ,snoorders meer dan 1000 snoorders rijden in amsterdam nooit even praten over.

Frans|23.12.11|06:26

Beste Jaf,
Dat je een groep van min. 100 chauff. niet vanuit een auto kunt bedienen zal duidelijk zijn. Alleen al € 25000 p/m arbeidsloon kost om 24/7 een telefoon te beantwoorden, dan valt dat zakkenvullen wel mee. Daarbij nog verregaande registratie van alle ritten en chauff. gegevens, huisvesting, website, telefooncentrale, agenda systeem etc, etc. De laatste 10-12 jaar is helaas gebleken dat de opstapmarkt niet zonder strenge regels kan. Weet jij dan een betere oplossing?

mevdp|23.12.11|06:51

Beste Frans, TTO is geen oplossing, maar weer een leuk projectje van een Kwiebus uit de gemeenteraad die voor zijn eigen carrierre probeert te zorgen.
Er is slechts een oplossing en dat is stapsgewijs weer terug naar een gereguleerde markt.
Dat betekend veel investeren in controle de eerste 3 jaar, maar de gemeente geeft nu ook miljoenen uit aan lapmiddelen die niet werken, dus dat is zeker te regelen.

Frans|23.12.11|09:42

Je hebt het over 3 jaar veel controle, maar moeten we dan op elke hoek een taxicontroleur neerzetten? Ik denk dat interne controle uitgevoerd door de branche zelf (sociale correctie) b.v. een TTO beter zal werken. Het is de bedoeling van de overheid om steeds verder terug te treden uit de controlerende taak. Je wilt terug naar een gereguleerde markt? Zou het met de vorming van TTO’s niet gereguleerd zijn? Het echte verzet komt van chauffeurs die juist willen bedriegen en de klant bedonderen.

paul|04.01.12|17:00

Frans, het is een Utopie om te denken dat men binnen de eigen TTO mensen zal gaan controleren, immeers de hele TTO lijdt daar dan onder. Het zal TTO tegen TTO gaan worden… (Overigens staat het een chauffeur vrij die uit één TTO is gestuurd om zich aan te sluiten bij een andere TTO) Ik ben bang dat het straks weer één grote oorlog zal worden waarbij chauffeurs van de ene TTO de andere weer klem gaan zetten e.d… Was hier die hele deregulering niet om begonnen?

Ronald|04.01.12|17:09

@Paul: ik denk dat wanneer de chauffeurs van een TTO massaal andere TTO’s gaan blokkeren, dit wel gezien wordt door surveillanten van de gemeente/politie. Gevolg: de TTO vergunning wordt ingetrokken.

paul|04.01.12|17:53

Dat begrijp ik Ronald… En dan…? Uiteindelijk blijft er maar één TTO over waarvan de chauffeurs dan verplicht lid moeten zijn a raison van??? En als daar dan klachten over komen? Even stoppen met korte termijn denken, er moet een goede oplossing komen voor de lange termijn, deze oplossing is dit zeker niet. Tarieven vrijgeven, kunnen lonen stijgen waardoor het voor beter opgeleide mensen interressanter wordt om chauffeur te worden en toelatingseisen aanscherpen lijkt mij een beter plan!

Cor van Tuil|05.01.12|15:13

Ik voorspel dat een TTO niet kan gaan werken om de eenvoudige reden dat er niet genoeg werk is voor het te veel aan taxi’s. Vraag en aanbod dienen op elkaar afgestemd te zijn.
Of komt er werk uit de lucht vallen of zo ?
Een TTO en aangesloten taxi’s komen ook voor enorme kosten te staan door de automatisering waar je niet omheen kan.
De wildgroei zal eerst aangepakt dienen te worden tot op een niveau van redelijke concurrentie ,
en niet naar € 10 omzet per uur zoals nu.

Gino|06.01.12|12:03

Ook verschillen we een beetje van mening maar door-de-bank-genomen zouden wij het hele falende taxibeleid wel oplossen er is alleen één makke..de onrendabelen(Lees:Politici)weigeren te luisteren naar mensen die er WEL verstand van hebben en negeren de alledaagse realiteit en die realiteit is dat de WP2000 totaal is mislukt en dat de enige echte oplossing terugkeer naar een capaciteitsbeleid is;Nog nooit hebben we zoveel regeltjes gekend dus van enige DEregulering is sowieso geen enkele sprake

Gino|06.01.12|12:11

Wij op dit forum zouden,ondanks wat meningsverschillen het falende taxibeleid zo hebben opgelost,één makke is dat de onrendabelen(lees:Politici)niet luisteren naar de mensen die er WEL verstand van hebben en pertinent weigeren om de realiteit onder ogen te zien,de WP2000 is in AL zijn facetten totaal mislukt en de enige oplossing is terug naar een capaciteitsbeleid;Nog nooit kenden we zoveel regeltjes dus van enige DEregulering is geen enkele sprake!!;Alle huidige maatregelen zijn lapmiddelen.

Gino|06.01.12|12:18

……….maarja al die andere onrendabelen weer terug in een uitkering……..dat is nu net één van de redenen om zo ongenuanceerd deze misdadige onzin in 2000 te introduceren!.
Hadden ze dit wanbeleid nu 20 jaar eerder bedacht dan had ik nog iets anders kunnen gaan doen en ik had m’n geld nog in de zak gehad, nu moet ik taxirijden tot ze me dood achter m’n stuur vandaan halen…..maar dat zal de bedoeling wel zijn, scheelt toch weer een uitkering..voor alle politici een heel slecht 2012!!.

Onno de Vries|07.01.12|16:49

Ik mag hopen dat er een econoom is die z’n handtekening zet onder de opzet van TTO centrale’s.
Zo niet, dan voorspel ik dat Wethouder Eric Wiebes (verkeer, VVD) een smet op z’n blazoen zal oplopen.
Loop je ook nog de kans dat mocht de TTO niet lukken men je kWiebes gaan noemen.
Die kans is groot, daar er helaas veel mist in de plannen en Taxiwet om het te laten slagen.

Gino|07.01.12|18:00

Zoals je al eerder in dit item kon lezen noemen wij Wiebus al een Kwiebus, de man babbelt en neuzelt maar wat, een kwestie van bel horen luiden en iets met een klepel die niet te vinden is.

Sandra|07.01.12|18:54

New York, 13000 taxi’s, 1 TLC, wat vergelijkbaar is met een TTO.
Amsterdam, 3000 taxi,s?, 20 TTO,s? Hebben de VVDers een abbonnement op onzin?
IK heb alleen de HBS kunnen afmaken, helaas , maar hier snap niemand meer iets van, op de verantwoordelijke ministers na, misschien.
Ik mag toch hopen dat er zo langzamerhand iemand wakker wordt.
Rutte zei in intervieuw op TV, niet van de ingeslagen weg afslaan, doorgaan, maar dit lijkt mij een doodlopende weg. Zit in de partij misschien?

Onno|11.01.12|09:57

Alle taxi ondernemers die zich niet willen of kunnen aansluiten bij een TTO kunnen kiezen voor een Taxi Dispatch Systeem op hun smartphone, zoals op de taxibeurs in Koln te zien was.
Ook een TTO is hiermee achterhaald! Het overschot aan taxivergunningen niet, waar het uiteindelijk om draait.
Het zal bovendien lastig worden taxi’s van buiten de grote steden er uit te weren. Er zijn genoeg andere plekken over waar een klant uit of in kan stappen.
Saneren, of het nou leuk is of niet!

Gino|18.01.12|10:57

Dit bedoel ik nu, als de betrokken politici en hun ambtenaren dit forum ( en TaxiJoke.nl ) wat vaker zouden bestuderen hebben ze meteen de koe-bij-de-horens en weten zij wat er echt aangaat in de taxiwereld in de grote steden!,,,,,de ENIGE ECHTE gezonde oplossing in het belang van de klanten en de welwillende taxi ZZPer/Ondernemer in idd saneren, terug naar een controleerbaar capaciteitsbeleid waarin alles (net als voorheen) netjes geregeld is!.

Art Rijschool|26.03.13|16:42

Met de TTO kan ik me nog vinden, Maar dat je ook de tram/busbaan ontheffing moet hebben,vind ik verschrikkelijk!
Daarmee vullen alleen maar de bedrijven zoals taxiopleidingscentrum in Zwanenburg hun zakken mee.
Ik heb netjes mijn taxi ondernemersdiploma behaald .Goed dat de ondernemingsdiploma taxi verplicht is gesteld. Ook TTO, Maar alsjeblieft zie van de eis traambaanverplichting af.

Frans Schutte|26.03.13|22:22

Zeker gezakt??

Frans Schutte|26.03.13|22:33

Beste….,
De TBO is het enige ‘wapen’ dat over is gebleven voor de gemeente Amsterdam. Als iedereen en dan bedoel ik ook iedereen! de TBO niet meer gebruikt dan zijn de ‘rapen gaar’. Maar dat is ijdele hoop, er zullen altijd chauffeurs blijven die alleen aan aan het korte gewin zullen denken. Logisch ook want er moet brood op de plank komen! Op dit moment is er een hevige strijd bezig om aspirant TTO-chauffeurs ‘in te lijven’ bij initiatiefnemers van TTO’s.
Er worden gouden bergen belooft…

Frans Schutte|26.03.13|22:43

Vervolg: Inschrijven: Gratis! Contributie: Gratis! Daklicht: Gratis!
Wie neemt nu wie in de maling? Gratis bestaat niet!
Ik (wij) zijn nu 3 jaar in voorbereiding om een nette TTO neer te zetten, de chauffeurs die zich aanmelden vragen eerst wat het kost en dan hoeveel werk krijg ik? Het is om moe van te worden, sluit aan bij de TCA en je bent van alle zorgen verlost! Of staan die chauffeurs ook stil op de standplaats? Alleen maar halen en niets investeren!! Dat gaat ‘m niet worden, denk ik…