Taxicentrale 4U gaat goede voorbeeld geven in Amsterdam
De nieuwe taxiwet gaat deze maand in. Naar verwachting stelt Amsterdam als eerste gemeente vanaf januari groepsvorming in TTO’s verplicht op de taxistandplaatsen; eerst moeten de gemeentelijke procedures afgerond worden. Mekki Aulad Ahmed wil dan meteen de op één na grootste taxicentrale van Amsterdam leiden: Taxicentrale 4U.
Taxicentrale 4U, startklaar als TTO, heeft inmiddels zo’n 150 aangesloten taxichauffeurs. Mekki verwacht dat dit oploopt tot ruim 200 bij de start van de TTO’s en binnen een jaar door te groeien naar 500. Amsterdam stelt een minimum van 100 aangesloten taxichauffeurs verplicht.
Centrale
“We hebben straks een eigen centrale met eigen telefoonnummer”, vertelt Mekki. “De ritverdeling gebeurt op basis van locatie; de dichtsbijzijnde taxi krijgt de rit. Hiervoor laten we een eigen klanten- en dispatch-app ontwikkelen voor op de smartphone.”
De aangesloten taxichauffeurs betalen per maand 42 euro voor het lidmaatschap van de TTO. Daarmee kan Mekki de administratie en bedrijfskosten voor de centrale gedeeltelijk financieren. Voor de ritbemiddeling wordt per rit betaald. “Je moet natuurlijk wel genoeg werk hebben voor iedereen.”
Eisen taxichauffeurs
Om de kwaliteit van de taxichauffeurs te waarborgen, heeft Taxicentrale 4U een aantal richtlijnen opgesteld. Liefst minimaal 25 jaar oud, gekleed in pantalon en overhemd, stratenkennis, trambaanontheffing, Nederlands- en Engelstallig en een nette auto.
“Maar het allerbelangrijkste is dat niemand van onze taxichauffeurs een ritje weigert”, vertelt Mekki. “Wij gaan de kwaliteit op de standplaatsen terugbrengen. Ook straks op het station en het Leidseplein. We blijven niet lijdzaam toekijken hoe de markt verziekt wordt door een aantal jongens.”
TTO-organisatie
Mekki heeft een kwaliteitsteam samengesteld uit de groep. Zij mogen namens de TTO-organisatie spreken en moeten toezicht houden op de rest van de groep. “Wij zijn verantwoordelijk voor het toezicht op onze eigen mensen. Als iemand zich niet aan onze regels houdt, gaat hij eruit. We hebben respect voor de klant en voor de wet.”
Hij verwacht dat een groot aantal Amsterdamse taxichauffeurs zich niet op tijd aansluit bij een TTO. “Wij willen alleen de goede mensen. En het is best moeilijk om zelf iets op te richten. Het minimum van 100 chauffeurs is een fors aantal. Dat moet je wel kunnen managen. En kies je slechte chauffeurs uit, dan trekt de gemeente de TTO-vergunning in voor de hele groep.”
Gemeente
Om te voorkomen dat chauffeurs vanaf de standplaatsen gaan rijden terwijl ze niet bij een TTO zijn aangesloten, is het belangrijk dat de gemeente vooral in het begin goed toezicht houdt.
“We laten zien dat wij het beter kunnen dan alles wat er nu vanaf de standplaatsen rijdt. Want een mooie taxibranche, begint bij jezelf”, kondigt hij aan. “We moeten zelf het goede voorbeeld geven.”
Bart Pals
ikke mieschien wel naar amsterdam komen
T T O is in strijd met de landelijke regelgeving straattaxi vervoer,dan zullen eerst alle taxivergunningen gewijzigd moeten worden terug naar de regio,nu heeft iedereen een landelijke vergunning,en de gemeentes kunnen eerst nog vele bezwaarschriften ontvangen en verwerken,geen ene gemeente kan een landelijke regelgeving veranderen,daar zal eerst de rechter en later eventueel de hoge raad naar moeten kijken,en voor deze procedure rond is !!! mekki veel succes ,je broeders.
Betse Mekki,
Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud stuur ik u mijn email adres toe.
Met Vriendelijk groet
M.Amrani
idd hans,we wachten rustig af,in den haag zijn de curcussen al tijdelijk gestopt,ivm vele bezwaarschriften .
,een keer had ik een rit naar Amsterdam toevallig bij Ledseplein zag ik dat de klanten werden meegenomen naar achterste taxi”s
,dacht ik wat gebeurt het hier,zo kom ik nooit aan de beurt,ik ging naar voren waar de taxi chauffeurs zijn bij elkaar maken een veiling over de klanten(neem jij het? ,nee jij neem het,nee ik neem die ,)de eerst taxi wacht allen voor de lang rieten,en zo werkt de taxi branche niet,ze hebben zelf niet geleerd van de doodse klant die daar is overleden
Had de hoop al opgegeven dat er nog iemand opstond.
Rij 25 jaar in amsterdam.
Vroeger TCA maar ergerde me rot aan dat belijdt.
Wil graag meer informatie van jullie hebben.
Ben 2x bij het overleg geweest,wat ik een nutteloos bij eenkomst vond.
Ik heb het iedee dat ze over onze rug baantjes aan het creeren zijn.
In plaats dat ze dat schoorem van de taxi af halen.
En ook die portiers is gaan aan pakken, zo dat de mensen voor een normale prijs naar schiphol gebracht kunnen worden.
Gr Fred
Het kan allemaal zo makkelijk, gewoon teruggaan naar de basis, van 45 jaar terug. Vermeld duidelijk op de achterkant van elk vergunningsbewijs 10 of 20 geboden waar een taxichauffeur verplicht aan moet voldoen. Zoals: geen rit weigeren, nette auto, nette kleding, niet roken in de taxi, altijd beleeft zijn, deur open houden bij het in en uitstappen, enz. Bij overtreding van 1 van deze geboden zal de chauffeurspas, voor bepaalde tijd of altijd worden ingetrokken. Maar we spelen liever kat en muis.
@ Duco Douwstra,
Beste Duco,
Een beetje achterhaald. Dit soort zaken krijg je geleerd als je de opleiding tot taxichauffeur volgt. Er zijn helaas mensen die lak hebben aan de beroepsethiek en daar zullen we mee moeten leven. Terug grijpen naar het verleden vind ik een beetje goedkoop.
TCA had in het verre verleden (45 jaar?) een monopolie positie in Amsterdam en dat was toen ook geen koek en ei.
Mvrg,
JohnJanos
Was ik blij met het tarief systeem zonder tijdstarief want dan kon je de klant precies vertellen wat de rit kost, krijg je dat oude systeem weer wat gewoon voor de klant ongunstig uitpakt
en dit gaat natuurlijk klanten kosten want je zal maar bijv op de overtoom in ASD in de file staan nou dat wordt een duur ritje wat de klant niet prettig zal vinden want als ik anders had gereden dan had ik misschien niet in de file gestaan, ( chauffeur onzeker ) etc etc nee dit is niet goed voor de taxibrance
Daarom rudy moet gauw je trambaan ontheffing halen dan hoef je niet in de file te staan op de overtoom dan rij je lekker door de trambaan met je klanten ,he!
Beste Mekki,
1.) Laat eerst je aangesloten mensen eens leren goed auto te rijden.
2.) Laat ze ook een ontheffing vrije trambaan behalen
3.) Gebruik grotere daklichten zodat de aansluitnummer goed te lezen is waarmee de ontevreden klanten eventueel een klacht in kunnen dienen
groetjes…..
Beste JohnJanos, Natuurlijk was de monopolie positie van de TCA een hele ongezonde situatie. Maar mijn voorstel om achter op het vergunningsbewijs een aantal voorwaarden te vermelden waaraan je moet voldoen, omdat het vergunningsbewijs wordt ingetrokken. Dat is in ieder geval een begin. Verder is iedereen op TTO gebied zijn eigen wiel aan het uitvinden en vooral hard roepen hoeveel aansluitingen ze al hebben. Maar waarom zou je elke maand € 42,– betalen voor een TTO zonder werk of goodwill?
Beste Alie,
je moet weten dat ik geen taxiritten rijdt vanuit asd ( althans geen straat taxi ) alleen met klanten vanaf elders asd in dus een trambaan ontheffing voor die paar keer dat ik in asd kom is erg kostbaar en overigens het was maar een vooorbeeld de Overtoom dus andere file,s ja daar heb ik geen oplossing voor, wie wel????
Rudy
beste Rudy,
eindelijk weer de tijdfactor terug in de meter je hebt geen idee hoeveel mensen (klanten) hiervan misbruik hebben gemaakt. gewoon betaald krijgen voor je wachten, zonder dat jij daar om hoeft te vragen.
beste Rudy,
eindelijk weer de tijdfactor terug in de meter, heb je enig idee hoeveel klanten hier misbruik van hebben gemaakt. ik ben er blij mee gewoon betaald krijgen voor je tijd en kilometer de diesel kosten lopen ook de spui gaaten uit.
Een TTO zou om te beginnen een geautomatiseerd systeem moeten hebben waar alle verrichtingen van de aangesloten ondernemers in geregistreerd worden. Hoe kan je anders als TTO optreden tegen oplichting of misdraging. Allemaal luchtfietserij dat op deze manier jammer genoeg nooit vaste voet aan de grond zal krijgen. Reeds bestaande centrales of goede rees bestaande samenwerkingsvormen zijn eigenlijk al TTO’s. Dus daar was het al niet meer voor nodig. Maar over de BCT zijn
ze ook al bijna 10 aan het vergaderen. Je moet wel erg hypocriet zijn om te geloven dat deze er ooit zal komen. Oké de hele dure van € 5000,– is er al, maar misschien is de strategie dat u eerst allemaal een printer van € 450,– aan moet schaffen, en straks een BCT waar deze printer niet op aangesloten kan worden, dus weer kassa. Heeft u al een werkende betaalbare BCT gezien? En was deze ook hufterproof, voor max € 1300,– incl. printer? zoals steeds is beloofd. We worden belazert.
Hoor weer niemand over de krankzinnige prijzen,voor inbouw van de printer.
En de gekochte monopolie van die paar bedrijven voor de inbouw.
Ten tweede dat de bonnetjes binnen een aantal maanden niet meer te lezen zijn.
Aangezien je je boekhouding 7 jaar moet bewaren is dat niet meer te controleren.
Dat is voor sommige aan giften wel makkelijk,met oog op fraude
Maar ze kunnen ook bij de chauffeur terecht komen,dus denk maar na wat er dan gebeurd.
We worden dus weer gepiepeld,en laten alles geburen
Heb nog een vraag misschien kan iemand mij daar een antwoord op geven.
Hoe zit het met de kartel vorming omtrent de printer inbouw,mag dat en kan dat???.
Verder is een wet volgens mij zo dat als niemand het er mee eens is,hij niet door gaat.
Dit met het oog op de Black box en printer.
Misschien dat Duco mij dit kan vertelen.
Ik heb een paar keer met hem gesproken en een goede indruk gekregen van hem.
Ik moet het netjes proberen te verwoorden, maar de taxiondernemers en zzp’s hebben niks te zeggen in onze zogenaamde democratie. Kleine organisaties, zoals Rover, SFT, IVW enz. die inhoudelijk natuurlijk geen enkele kennis hebben van de ontwikkelingen in de automatisering in de taxibranche blijven vasthouden aan systemen uit de vorige eeuw. Er wordt inmiddels 10 jaar vergaderd over de invoering van de BCT, dat lukt steeds niet, dus dan maar eerst een hele dure zinloze printer. Big business
@F.Oudeboon . Op vergaderingen bij KNV is er door plmns 20 KNV Leden voor de BCT gestemd op voorwaarde dat hij ergens tussen de € 500 en €1000 zou gaan kosten.
Duurder kon niet, daar er anders geen draagvlak voor was. Dit zijn de woorden van Jan Hofsteenge van I.V.W., destijds projectleider bct .
Inmiddels wordt er gesproken over een kale BCT, zonder toebehoren enz, om de prijs zo laag mogelijk te houden, echter Quipment geeft nu op deze site een lease prijs aan van over de €4000.-
Om een lang verhaal kort te maken, ik voel me belazerd door K.N.V. en I.V.W.
De meeste ondernemers weten en kunnen niet weten wat de basis eisen aan een bct precies voor hun inhouden of wat je er bedrijfsmatig mee kan.
Niets! Geld weggooien!
Er is nergens een werkend uitgetest systeem te vinden.
Alleen mooie plaatjes, dat wel!
Taxiondernemers zijn de proefkonijnen en mogen dit zelf nog betalen ook.
Over de B.C.T. zijn we het allemaal weleens lijkt mij, een groot mistery, ten koste van de groep.
weer grt, Albert.
De gemeente maakte de volgende fout, zij noemt de pas een vergunning, is verwarrend, maar is een pas die zij met regels omkleed best mag uitgeven, op haar grondgebied, mij lijkt het t.t.o. gebeuren met pas en strakke regels, de oplossing om a. het schorem de stad uit te krijgen, en b.lijkt het mij de mogelijkheid voor de goedwillende chauffeurs om weer een gezonde boterham te kunnen gaan verdienen, door ook weer te mogen/kunnen opereren op het c.s. en de pleinen.
weer grt, Albert
Beste Albert, Om foute chauffeurs van de weg te halen hoef toch geen extra club op te richten zoals een TTO. Die elkaar niet eens kunnen controleren omdat ze geen online registratie systeem in hun taxi’s hebben. Dus dat worden weer ja en nee spelletjes, gewoon strakke reglementen met een overeenkomst, die elke taxichauffeur moet ondertekenen. In deze reglementen komt dan te staan wanneer een foute chauffeur zijn pas zal worden ingenomen. Nu nog egt het IVW drugswinkels in de taxi is taak van de
Politie. En de Politie zegt dat de IVW dat moet controleren en zo rijden drugs dealers in dure zwaar gesubsidieerde auto hun handel te doen. Grammetje wit grammetje bruin af en toe een gefantaseerd ritje noteren om een beetje wit te wassen, mooie handel onder het toeziende oog van de duur betaalde controleurs. Dus gewoon strakke gedragsregels opstellen, zoals klanten netjes aanspreken, niet omrijden, deur open doen, niet roken in de taxi, geen drugs enz. enz. Echt zo verschrikkelijk makkelijk.
Beste Duco,sinds de nieuwe taxiwet is het verkankert, iedereen mee eens!
gemeente`s en rijk wijzen naar elkaar als het op de kosten van controle aankomt, dus gebeurt er relatief weinig, tot niks, alleen een plaag aan bekeuringen bij een lampje stuk, of gestopt waar dat niet mag, in Amsterdam mag je bijna nergens stoppen dus bingo, maar dat lost niets op.
Wees blij dat er een groep opstond vanuit de taximarkt die veel tijd en energie in het nu al jarenlang overleg met de gemeente wilde stoppen
met de t.t.o. als resultaat, waar in, in mijn optiek de controle wel degelijk aanwezig is, met het track/trace systeem.
De tijd van de goedwillende vrije rijder is voorbij, vergalt door het schorem, en gebrek aan optreden door de verschillende overheden.
Met de komst van de t.t.o`s krijgt de goedwillende chauffeur weer kans op een redelijk belegde boterham, en zal het imago van mijn stad weer positiever worden!!!!!!
Grt, Albert.
Beste Albert, ik hoop met jou dat de t.t.o.’s een succes zullen worden. Het idee van de t.t.o. komt uit Nieuw Zeeland, maar daar heeft de overheid de leiding genomen en ik ben bang dat we hier weer allemaal een eigen wiel uit gaan vinden. Maar als jij er vertrouwen in hebt dat het in Amsterdam gaat lukken, dan is dat al mooi. Maar de oorzaak van de huidige toestanden moeten we niet vergeten. En dat IVW en de Politie alleen maar op nette chauffeurs letten is natuurlijk heel laf. Succes met TTO.
Beste Duco, dank voor je laatste reactie, dat I.V.W/Politie alleen op aan te pakken chauffeurs let, is laf, oorzaak en gevolg zeker nooit vergeten! je inzet aangaande de werkmap dank, dank!
Dit is ook een mooi voorbeeld dat de straat wel degelijk dingen kan veranderen.
Vanuit frustratie/onrechtgevoel, dingen in iets positiefs veranderen lijkt mij de beste filosofie naar de toekomst. ik wens eenieder die zich positief inzet het beste.
Grt, Albert. tto Aemsteltaxi
Naam:Taxicentrale4U B.V.
Plaats:Amsterdam
Provincie:Noord-Holland
Status:Faillissement
KvK nummer:56913141 Ga naar Kamer van Koophandel
Insolventienr.:F.13/15/257
Rechtbank:Amsterdam
vestiging Amsterdam
Rechter-commissaris:mr. W.F. Korthals Altes