‘Afschaffen examen taxi-ondernemer goed voor branche’

Sjaak de Winter, directeur RTC, Rotterdamse Taxi Centrale

Het vervallen van vakbekwaamheidseisen voor taxi-ondernemers is een positieve ontwikkeling voor de taxibranche. Het had geen toegevoegde waarde en leidde in veel gevallen alleen maar tot extra kosten voor de kleine zelfstandige rijder. Dat vindt Sjaak de Winter, directeur van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC).

De kosten voor de kleine zelfstandige taxirijder zullen in veel gevallen afnemen omdat de schakel van de vakbekwame er tussenuit gehaald wordt in de Vof-constructie of procuratiehouder, zo vertelt De Winter.

Vakbekwaam

“Dat de kleine rijder minder kosten heeft is gunstig voor zijn deelname aan de markt en de consument. Want hij moest eerst de kosten oprijden voor de verpachterkosten van de vakbekwame”, licht De Winter toe.

“Dat komt op verlies te staan van de vakbekwame persoon, maar dat zijn volgens mij toch laatste stuiptrekkingen uit het feodale tijdperk van Karel de Grote in de orde van leenheer, leenman en pachter.”

ZZP Taxichauffeur

Kernprestatie voor de reiziger is en blijft het ordentelijk en prettig vervoeren van A naar B, zo vindt De Winter. “De klant merkt er weinig tot niets van of iemand een loonchauffeur is of een ZZP‘er. Ook niet of het iemand is die in een Vof zit of werkt met een procuratiehouder. Al kost dat laatste wel geld.”

Ook brengt de afschaffing van de vakbekwaamheid taxi-ondernemers volgens de directeur gelijkheid in benadering van eisen aan beroepen. “Menig ondernemer behoeft voor een winkel ook geen papieren te halen. Waarom in de taxibranche wel?”, vraag hij zich af.

Procuratiehouder

“Brengt het een lager allooi ondernemer op de markt ? Lieten die zich dan tot nu toe weerhouden? Gingen die dan al niet in een Vof constructie of werkten die dan al niet met een procuratiehouder? Bij ons in Rotterdam wel hoor.”

De eisen van vakbekwaamheid waren toch al niet erg realistisch, zo vindt De Winter. “Aan een auto hoef je en mag je zelfs soms al niet meer sleutelen vanwege het computertijdperk met verval garantie bij zelf sleutelen. Dus waarom voertuigkennis afnemen?’”

Boekhouding

“Boekhouding besteedt men veelal ook uit, dus waarom dat examineren? Een ondernemersplan schrijven is in mijn ogen ook onzin omdat men slechts in de rij aansluit bij het station dan wel aansluit bij een centrale waar bepaalde zaken toch al collectief gedaan worden.”

“Bij liberalisering, waar ik overigens geen voorstander van ben, behoort als daar men al voor koos ook flink loslaten en niet weifelachtig liberaliseren”, aldus De Winter.

CBR-examen Taxichauffeur

Hij vindt wel dat de eisen aan taxichauffeurs (en dus ook zzp-ondernemers) zoals het taxichauffeursexamen bij het CBR gehandhaaft moeten blijven. “TTO’s zullen naar mijn verwachting leiden tot een verbetering in de grote steden waar problematieken het meest manifest zijn”, aldus de directeur RTC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

93 reacties op “‘Afschaffen examen taxi-ondernemer goed voor branche’”

jackson|08.09.11|20:14

al die klagers die BANG zijn voor het weg vallen van het ondernemersdiploma daar durf ik te wedden dat 95%een vof heeft en gemiddeld 550 vraagt om er in te kunnen er zijn er die 1000€ vragen en die chauffeurs beginnen dus met een dikke min ik spreek uit ervaring je kan nog zo goed je best doen schone schade vrije auto geen streken maar met zo een min bedrag de maand beginnen is niet leuk dat was mijn reden om te stoppen omdat de bijstand simpelweg meer opbracht.fov houders misbruiken mensen.

emanuel|12.09.11|17:29

Mr. Wacko,

Leer eerst de nederlandse taal en schrijf dan een reactie en wedden doe je in een gokhal als
tenminste geld hebt.

fazel|13.09.11|11:21

Het is goed voor iedereen .
Een goed plan.

Fouad|15.09.11|21:50

BEDANKT VOOR AFSCHAFFING ONDERNEMER DEPLOMA ZO KAN TAXI CHAUFFEUR BEGENEN MET EEGEN TAXI

Duco Douwstra|16.09.11|10:41

De chauffeurs die hier allemaal zeggen dat het afschaffen van het ondernemers diploma een goed plan is, omdat ze in dure VOF’s zitten. Zijn chauffeurs die allemaal zelf ook al een ondernemers diploma hadden kunnen halen. Maar als je daar niet toe in staat ben, dan is het goed om onder toezicht te staan van een VOF. Dan worden de administratie, de auto, onderhoud en verzekering en overige allemaal voor hem geregeld. En dat zoiets geld kost omdat de VOF een boekhouder moet betalen, BTW af moet .

Duco Douwstra|16.09.11|10:48

dragen enz. dat is natuurlijk normaal. Dus laat eerst zien dat je ook in staat ben om administratie te voeren, een auto kan financieren en verzekeren en omzet kan draaien enz. Als je straks iedereen ongecontroleerd de vrije hand geeft, dan zal de ellende groot zijn. Veel startende chauffeurs zullen vanwege de zeer slechte verdiensten al snel de hele dure taxi verzekering niet kunnen betalen. En de administratie niet kunnen bijhouden, dure boekhouder. De Minister gaat het al uitstellen, dus!!!

anonieme oudere chauffeur|16.09.11|13:58

Dat is een zeer verheugende ontwikkeling.
Misschien dat ze al die goudzoekers minister kunnen maken zonder diploma,s.
Dan weten we zeker dat het land naar zijn grootje gaat!!
Laat ze eerst maar eens een keiharde eis stellen voor wat betreft het beheersen van de Nederlandse taal en normen en waarden.
Daarnaast moet je wagen schadevrij zijn en elke rit moet uitgevoerd worden.
Dan heb je kans dat alles weer normaal word.
Eerder niet, hoe jammer dan ook.

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:32

Ik vindt het heel veel gemekker van de overheid. Waarom wachten tot 1 Oktober 2011.Het is toch van de zotte om een taxichauffeur te zijn en dan te betalen aan een vakbekwame (schijnconstructies zoals procuratiehouder met vof) die mensen doen het ook toch niet voor niks,want het levert zeer veel op.

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:34

Nee een taxichauffeur die echt voor zichzelf wil beginnen,werkt voor vrouw met of zonder kinderen,maar niet voor mensen die ertussen zitten en alleen de hand kunnen ophouden.wegschrijven. Ik wil ook nog ingaan op de uitspraak van Esther Sliedrecht en ik citeer(Dat er vergoedingen betaald worden aan een vakbekwaam valt wel mee.Dit valt weg tegenover de voordelen van vof. uitschrijven en inschrijven bij de kiwa kost veel geld. VOG aanvragen etc.)

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:35

Dit zijn meestal eenmalige kosten en veel kun je fiscaal wegschrijven.

emanuel|17.09.11|13:21

Geachte Slapers,

Met deze nieuwe wet kan de overheid jullie nog beter controleren.

Gemeenten gaan weer extra voorwaarden invoeren om zo jullie gewonnen status van
zelfstandige chauffeur in te perken en door grote centrales als R.T.C. te laten
handhaven en te controleren. Chauffeurs gefeliciteerd met jullie nieuwe status die
door gemeenten en grote taxicentrales gereguleerd wordt.

Welkom bij de B.V. Overheid/Gemeente/IVW die jullie onderling tegen elkaar opzet en elkaar laat controleren.

Mike.Rotterdam|17.09.11|14:58

Waarom doorzeiken wie er gelijk heeft,afschaffen zal geen kwaliteit opleveren. Schaf de mogelijkheden af van wanbeleid doormiddel van procuratiehouderschap of vof,s met meerdere boekhoudingen.Het is ongelooflijk hoeveel geld er in gaat zitten de laatste tijd om nog ondernemer te mogen zijn,het weegt niet op tegen de inkomsten voor straattaxi’s.

Mike.Rotterdam|17.09.11|14:58

..Deze partij is compleet vergeten in het overleg en zijn ook niet goed vertegenwoordigd en dat mogen de kleine ondernemers zichzelf ook aanrekenen,omdat iedereen altijd zegt,eerst kijken of er iets doorheen komt en dan is het al te laat.Kom op voor jezelf en je zaak en reageer op de juiste momenten.

Mike.Rotterdam|17.09.11|15:01

Is trouwens behoorlijk vervelend om je reactie in meerdere stukjes te verzenden.

Emmaplein_taxi|17.09.11|15:15

Hoe is het mogelijk dat je in een vof constructie binnen de grootste taxicentrale van Rotterdam (V.G.R.) zoveel moet betalen. Hiervoor krijg je niet eens een Mercedes maar een middenmoter,namelijk een Volvo. De prijs die je hiervoor betaald in de 4 weken is rond de 2500,00 ex btw euro en ja er moet ook nog diesel in a 150,00 euro per week. Mag je wel veel geluk hebben met het aanbod van taxiritjes,zo niet dan heb je pech en raakt je in de schulden.

Emmaplein_taxi|17.09.11|15:16

Degene die je dit allemaal kunnen aanbieden (vakbekwame) rijden zelf in een taxi Mercedes AMG. Op deze wagens zal ook wel erg veel werk zitten,zie ze namelijk nooit op standplaatsen,en met het werk van de bel kun je zo’n wagen niet bekostigen. Als je dan weet hoeveel chauffeurs er op 1 vof constructie rijden weet je gelijk wat het oplevert. Hoe bedoelt U het levert niks op(Esther).

Duco Douwstra|17.09.11|18:01

Wat een gemekker allemaal. Laat gewoon zien dan je een ondernemer waardig ben en haal even de benodigde vakbekwaamheid papieren. Ik sprak deze week een IVW inspecteur, die de afgelopen maand 2 keer privé een taxi heeft durven nemen vanaf een station. Hij nam niet de 1e taxi maar koos een nette taxi uit. Hij kon bij wijze van spreken nog net levend wegkomen omdat hij zijn IVW pas liet zien. Zolang de IVW niet het recht heeft om van dit tuig de pas in te nemen, zal het altijd een puinhoop blijve

emanuel|18.09.11|02:02

Tip van de dag.

Waarom bellen jullie de overheid niet voor een taxirit i.p.v. de hele dag op straat centen te rapen.

Beter kunnen jullie met het gehele forum in dienst treden bij een groot taxibedrijf en daar
60 uren per week werken met een loon van bruto 600 euro en het geld gezamenlijk verdelen
in een V.O.F. constructie of beter in de nieuwe B.V. constructie (vanaf 1-1-2012).

Lees ook het boek is Straattaxi de centjestaxi.

anonieme oudere chauffeur|18.09.11|19:51

Duco, 100% mee eens.
Ik hoop dat het verwachte nieuwe tarief de klant op basis van kwaliteit zal laten kiezen en niet meer op prijs.
De prijzen zullen veel dichter bij elkaar komen te liggen waardoor de kwaliteitschauffeurs het winnen van de gymschoentjes.
Het zal even duren, maar het is ook aan de chauffeurs om? klanten duidelijk te maken dat ze zelf mogen kiezen.
Zolang de overheid dat niet promoot ipv het al 10 jaar afgeschafte first in first out principe te handhaven tolereer je ellende

Emmaplein_taxi|24.09.11|08:19

Weet iemand wanneer de J. van Dijk en Dochters taxicentrale gaat beginnen in Rotterdam?!?

andré|28.09.11|10:07

Dit wetsvoorstel moet direct van tafel. Iedere vorm van vertraging of uitstel is onzinnig. Want de wildgroei die zal ontstaat is onhandelbaar. Als de overheid een paar duizend ondernemers niet kan screenen, dan zijn een paar duizend tto’s helemaal oncontroleerbaar. De gemeente heeft straks net zo veel invloed op een tto als op de hells angels. En zij hebben ook leden met een v.o.g. en diploma. Een taxionderneming is geen viswinkel of ijscomankeet, maar een maatschappelijk verantwoord beroep.

andré|28.09.11|10:10

De onderneming draagt zorg voor het veilig vervoeren van (soms) kwetsbare mensen, en heeft als taak de slechte chauffeurs eruit te filteren. Een ondernemer zou juist veel meer certificatie moeten hebben. De gemeente en tto’s staan toch veel verder bij de klanten vandaan. Daarnaast kan straks iedere kut-chauffeur een eigen tto beginnen in vrijwel alle gemeenten. Kortom dit wetsvoorstel kent alleen maar verliezers.

andré|28.09.11|10:10

Ik hoop dat er een mooie documantiare gemaakt wordt over de architecten van dit plan. Want ik herken nerderland soms niet meer terug, het lijkt hier wel een bananenrepubliek.

anonieme oudere chauffeur|28.09.11|14:31

Mooi gezegd Andre,
Maar kende de invoering van de vrije markt behalve hier en daar een goudzoeker met een beetje geluk al niet alleen maar verliezers?
Dit zal alleen maar meer leges voor de staat opleveren, dat is gewoon het enige wat telt.
Ik ben er 100% van overtuigd dat het ze geen ene moer interesseerd dat er mensen zijn die hun gezin niet meer zien omdat het water ze tot aan de lippen staat.
En dan per 1-1-2012 ook weer de bekeuringen/zorgpremie/eigen bijdrage om hoog gooien.

Emmaplein_taxi|03.10.11|21:04

Waarom wordt een taxichauffeur nu weer een cursus vakbekwaamheid in zijn maag gepompt,als je slaagt in 1 keer kost je dat circa 2500 euro. Waar moet je dat van betalen….toch niet van een minimum cao loon. Ik doe dit werk nu al meer dan 25 jaar (aantoonbaar) in Rotterdam,en van historische gronden hoor ik niks.

Emmaplein_taxi|03.10.11|21:06

Het is een grote zwendel van hoogwaardigheidsbekleders(Wouter Bos en Camiel Eurlings fijn achter een kinderwagen aanlopen en wat deed Hirsch Ballin eigenlijk in de U.S.A.of Ayaan zonder paspoort) en burgemeesters(Peper,Verver,Leers) ook niet veel soeps maar ja dat mag allemaal wel. Zo heb ik er nog een aantal namen van. Ik wil gewoon doen waar ik goed in ben en dat is een taxichauffeur zijn voor mijzelf zonder vof(pacht).

sjaak de winter|03.10.11|21:55

Nu de minister besloten heeft om het vakdiploma voorlopig te handhaven en daarmee de angsten van velen zijn weggenomen, wordt het tijd om de inhoud van het vakdiploma te wijzigen. Niet langer het schrijven van een ondernemersplan want de meeste nieuwe toetreders sluiten uiteindelijk aan in de rij op de taxistandplaats. Geen technische voertuigkennis examineren, mag allang niet meer zelf repareren want anders vervalt de garantie. Maar in plaats daarvan realistische en haalbare eisen.

anonieme oudere chauffeur|03.10.11|22:01

Beheersing Nederlandse taal zowel mondeling als schriftelijk?
De stad waar je thuishoort niet elke keer doorkruisen met navigatie?
Terug naar een fatsoenlijk pak ipv Adidas/Nike schoenen, slippers,sandalen en god/allah weet wat ik de laatste jaren heb gezien!
Schade binnen een maand repareren, zo niet vergunning lamleggen tot het gerepareerd is.
En ergernis nummer1: Pak de rittenweigeraars spijkerhard aan.
Een klant is een klant, ongeacht of hij/zij nu 1 kilometer ver moet of 200 km.

Mike.Rotterdam|04.10.11|08:27

Sjaak,het ondernemersplan hoef je niet te maken,dat is nu financieel managment en calculatie. Beiden zijn best pittig,maar je moet toch kunnen rekenen of je kostprijs en dergelijke haalbaar zijn. Dan kan je wel een boekhouder hebben,maar het is toch fijn als je weet waar die man/vrouw het over heeft. Vind trouwens dat procuratie houderschap ook tegen het licht gehouden moet worden.

andré|04.10.11|12:24

De ondernemerseisen moeten niet afgezwakt maar juist aangevuld worden gezien de verantwoordelijkheid t.o.v. chauffeurs,klanten en overheid.De ondernemer moet uiteraard verstand hebben van talen, kledingvoorschriften,etiketten,topografie,sociale vaardigheden, omgaan met agressie, ehbo, slipcursus, basiskennis medicijnen, voertuigkennis (met nieuwe media), aanbesteding en ict.En natuurlijk is er een verschil tussen een chauffeur en ondernemer. Ondernemerschap is ook niet voor iedereen weggelegd.

andré|04.10.11|12:26

Willen we de kwaliteit verbeteren dan moeten we nu de lat hoger leggen.En met periodieke screening van de onderemers kunnen we ook die achterlijke tto complot in de vuilnisemmer schuiven. Want die tto constructie doet mij denken aan een soort gangvorming (voor de crips, bloods en kkk) met ieder zijn eigen territorium en goedkeuring van de gemeente. Hoe corrupt kan dit zijn. Bouw er een hek omheen, dan kunnen ze er ook niet meer uit.

anonieme oudere chauffeur|04.10.11|18:13

De kwaliteitsverbetering zoals beoogd in 2000/2001 heeft jammerlijk(zoals uitgebreid voorspeld en gewaarschuwd) gefaald.
Als de overheid nu wat wil moeten ze hard ingrijpen.
In Groningen zijn mystery guests actief geweest van het ivw, hulde!!
Helaas lag de focus op hard rijden.
Daar is niemand roomser in dan de paus.
Maar administratief zijn er ook een aantal chauffeurs flink het haasje geweest.
Met als topper iemand die gewoon niks invulde, en geen gekeurde meter had.
Die is de Sjaak!

Emmaplein_taxi|04.10.11|21:20

Wat moet de overheid nu hard ingrijpen oudere anonieme chauffeur. Die VVD-ministers hebben andere dingen aan hun hoofd dan een vakbekwaamheid voor een taxi af te schaffen. Nee binnen de VVD is alles mogelijk als je maar een goede kruiwagen heb zoals Neelie voor Ayaan bijvoorbeeld. En zo had je ook Nijpels voor Charles Schwietert. Beide laatst genoemde mensen konden allen maar liegen over wie ze waren.

Emmaplein_taxi|04.10.11|21:21

Vandaar dat ze ook zijn afgezet. Ik heb geen hoge dunk van de VVD. Ze moeten eens nadenken bij de VVD hoe je minimum loondienst taxichauffeurs (staat zowat gelijk aan bijstand niveau) kan beschermen tegen vof of koppelbaas ondernemers. Laat die mensen zelf kiezen ze hebben immers allemaal de goede papieren anders waren ze allang van de weg geweest.

Emmaplein_taxi|05.10.11|21:45

Op de site van de rijksoverheid staat onder de rubriek nieuws van beide bewindspersonen Melanie Schultz en Joop Atsma niets over het Taxivakbekwaamheid perikel.Misschien was het toch niet zo belangrijk voor deze beide personen.Vindt dat wel een minpuntje van deze minister en staatssecretaris. Het heeft de belastingbetaler alleen maar geld gekost.Maar dat is met zoveel dingen in Nederland.Miljarden naar Griekenland en voor tienduizenden Nederlanders een voedselbank,het lijkt wel de omgekeerde….

vrachtwagenchauffeur|06.06.12|13:23

taxichauffeurs net zo een opleiding geven als ook aan chauffeurs boven de 3500 kilo ! de opleiding kost 3700 als je alles in 1x haalt! en dan mag je net in loondienst rijden! plus elke 5 jaar 35 lesuren herhalings cursus! zolang dat niet het geval is bij taxichauffeurs kan ik me net zo goed door de eerste de beste snorder laten rijden , die heeft misschien meer kennis van het vak dan de mannen van de centrale zelf ! en scheelt me flink in de knip

Anonieme oudere chauffeur je hebt gelijk aanpakken die chauffeurs die een korte rit weigeren. omdat zij dan weer achter in de rij moeten gaan staan jammer dat moeten wij ook na een iets langere rit van 20 euro. en ook de eigenrijders in hun trainingspak of ouwe broek en vieze schoenen (gympies).
Pas innemen en pas terug geven als zij netjes toonbaar gekleed terug komen na 5 keer pas voorgoed innemen einde oefening

Duco Douwstra|20.03.13|20:31

Beste Jan-Willem waarom pas na 5 X betrapt te zijn de pas voorgoed innemen? Daar snap ik helemaal niks van. Bij de 1e overtreding een halfjaar en daarna voorgoed de pas innemen. Een echte taxichauffeur gaat uit gewoonte en liefhebberij voor het vak helemaal nooit in de fout. Die weigert nooit, houd de deur netjes open, zegt goedemorgen middag of avond. Hij gaat netjes gekleed als een directie chauffeur, daar is hij trots op. Hij loopt er niet bij als een junkie, maar straalt vertrouwen uit.

Peter Driessen|20.03.13|21:55

Waar maken we ons nog druk om .
In de regering denken ze immers toch alleen aan hun eigen gewin.
En waarom dit achterlijk plan weer oprakelen.
Ik denk dat deze regering toch wel weet dat alles hier naar de kloten gaat.
Eerst moet iedereen zijn ondernemers papieren halen.
En dan weer niet.
Dat is vragen om moeilijk heden .
Want alleen die mensen die dit goed keuren zijn of te dom of te te lui om dit te gaan halen.
Ze zijn ons gek aan het maken zeker.

Ik denk dat ze het niet meer weten

Peter Driessen|20.03.13|22:16

en alleen die gene die hier voor zijn, rijden in een vof of onder een procuratiehouder.
Ja dat kost inderdaad geld iedere maand.
Maar daar staat tegenover dat deze mensen wel het geld en de moeite er voor over haden om deze papieren te halen.
Dit was je eigen keuze .
Je had ook bij een baas kunnen gaan werken,weet je wel wat dat kost.
Eigen baas in deze tijd is echt geen lolletje meer en zeker niet met personeel’
Dit is bijna niet meer te betalen.
Sta daar maar eens bij stil.

Peter Driessen|21.03.13|09:44

En dan het volgende dit is voor Duco Douwstra ik lees natuurlijk ook uw reacties.
Deze zijn zeer scherp en eerlijk.
Naar mijn mening heb jij meer toegevoerde waarde voor de taxi wereld als het hele overheids stelsel bij elkaar.
Dit is niet om te slijmen,maar echt gemeend.
Je gaat ervoor om het te verbeteren die hebben we nodig in dit land.
Hadden we die maar meer ,daar kan het knv en de div instanties wat van op steken ,en ik sluit me helemaal bij je aan gr Peter.

María Barral|16.08.14|01:42

kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden?
is een het samenwerken met een procuratiehouder riskantvol?
en zo ja wat is er riskant aan?
mijn dank mvg maria

Duco Douwstra|17.08.14|00:23

Beste Maria,Dat hoeft niet riskanter te zijn dan een boekhouder. Maar je moet oppassen dat de procuratiehouder geen overeenkomsten boven de € 500,– namens jou of jouw bedrijf aan mag gaan zonder jou schriftelijke toestemming ook de auto en bankrekening moet op jou naam staan.Hier staat iets over procuratiehouder http://diensten.kiwa.nl/vergunningen/ondernemersvergunning-taxi je mag mij ook bellen.

‘Afschaffen examen taxi-ondernemer goed voor branche’ | TaxiPro

‘Afschaffen examen taxi-ondernemer goed voor branche’

Sjaak de Winter, directeur RTC, Rotterdamse Taxi Centrale

Het vervallen van vakbekwaamheidseisen voor taxi-ondernemers is een positieve ontwikkeling voor de taxibranche. Het had geen toegevoegde waarde en leidde in veel gevallen alleen maar tot extra kosten voor de kleine zelfstandige rijder. Dat vindt Sjaak de Winter, directeur van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC).

De kosten voor de kleine zelfstandige taxirijder zullen in veel gevallen afnemen omdat de schakel van de vakbekwame er tussenuit gehaald wordt in de Vof-constructie of procuratiehouder, zo vertelt De Winter.

Vakbekwaam

“Dat de kleine rijder minder kosten heeft is gunstig voor zijn deelname aan de markt en de consument. Want hij moest eerst de kosten oprijden voor de verpachterkosten van de vakbekwame”, licht De Winter toe.

“Dat komt op verlies te staan van de vakbekwame persoon, maar dat zijn volgens mij toch laatste stuiptrekkingen uit het feodale tijdperk van Karel de Grote in de orde van leenheer, leenman en pachter.”

ZZP Taxichauffeur

Kernprestatie voor de reiziger is en blijft het ordentelijk en prettig vervoeren van A naar B, zo vindt De Winter. “De klant merkt er weinig tot niets van of iemand een loonchauffeur is of een ZZP‘er. Ook niet of het iemand is die in een Vof zit of werkt met een procuratiehouder. Al kost dat laatste wel geld.”

Ook brengt de afschaffing van de vakbekwaamheid taxi-ondernemers volgens de directeur gelijkheid in benadering van eisen aan beroepen. “Menig ondernemer behoeft voor een winkel ook geen papieren te halen. Waarom in de taxibranche wel?”, vraag hij zich af.

Procuratiehouder

“Brengt het een lager allooi ondernemer op de markt ? Lieten die zich dan tot nu toe weerhouden? Gingen die dan al niet in een Vof constructie of werkten die dan al niet met een procuratiehouder? Bij ons in Rotterdam wel hoor.”

De eisen van vakbekwaamheid waren toch al niet erg realistisch, zo vindt De Winter. “Aan een auto hoef je en mag je zelfs soms al niet meer sleutelen vanwege het computertijdperk met verval garantie bij zelf sleutelen. Dus waarom voertuigkennis afnemen?’”

Boekhouding

“Boekhouding besteedt men veelal ook uit, dus waarom dat examineren? Een ondernemersplan schrijven is in mijn ogen ook onzin omdat men slechts in de rij aansluit bij het station dan wel aansluit bij een centrale waar bepaalde zaken toch al collectief gedaan worden.”

“Bij liberalisering, waar ik overigens geen voorstander van ben, behoort als daar men al voor koos ook flink loslaten en niet weifelachtig liberaliseren”, aldus De Winter.

CBR-examen Taxichauffeur

Hij vindt wel dat de eisen aan taxichauffeurs (en dus ook zzp-ondernemers) zoals het taxichauffeursexamen bij het CBR gehandhaaft moeten blijven. “TTO’s zullen naar mijn verwachting leiden tot een verbetering in de grote steden waar problematieken het meest manifest zijn”, aldus de directeur RTC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

93 reacties op “‘Afschaffen examen taxi-ondernemer goed voor branche’”

jackson|08.09.11|20:14

al die klagers die BANG zijn voor het weg vallen van het ondernemersdiploma daar durf ik te wedden dat 95%een vof heeft en gemiddeld 550 vraagt om er in te kunnen er zijn er die 1000€ vragen en die chauffeurs beginnen dus met een dikke min ik spreek uit ervaring je kan nog zo goed je best doen schone schade vrije auto geen streken maar met zo een min bedrag de maand beginnen is niet leuk dat was mijn reden om te stoppen omdat de bijstand simpelweg meer opbracht.fov houders misbruiken mensen.

emanuel|12.09.11|17:29

Mr. Wacko,

Leer eerst de nederlandse taal en schrijf dan een reactie en wedden doe je in een gokhal als
tenminste geld hebt.

fazel|13.09.11|11:21

Het is goed voor iedereen .
Een goed plan.

Fouad|15.09.11|21:50

BEDANKT VOOR AFSCHAFFING ONDERNEMER DEPLOMA ZO KAN TAXI CHAUFFEUR BEGENEN MET EEGEN TAXI

Duco Douwstra|16.09.11|10:41

De chauffeurs die hier allemaal zeggen dat het afschaffen van het ondernemers diploma een goed plan is, omdat ze in dure VOF’s zitten. Zijn chauffeurs die allemaal zelf ook al een ondernemers diploma hadden kunnen halen. Maar als je daar niet toe in staat ben, dan is het goed om onder toezicht te staan van een VOF. Dan worden de administratie, de auto, onderhoud en verzekering en overige allemaal voor hem geregeld. En dat zoiets geld kost omdat de VOF een boekhouder moet betalen, BTW af moet .

Duco Douwstra|16.09.11|10:48

dragen enz. dat is natuurlijk normaal. Dus laat eerst zien dat je ook in staat ben om administratie te voeren, een auto kan financieren en verzekeren en omzet kan draaien enz. Als je straks iedereen ongecontroleerd de vrije hand geeft, dan zal de ellende groot zijn. Veel startende chauffeurs zullen vanwege de zeer slechte verdiensten al snel de hele dure taxi verzekering niet kunnen betalen. En de administratie niet kunnen bijhouden, dure boekhouder. De Minister gaat het al uitstellen, dus!!!

anonieme oudere chauffeur|16.09.11|13:58

Dat is een zeer verheugende ontwikkeling.
Misschien dat ze al die goudzoekers minister kunnen maken zonder diploma,s.
Dan weten we zeker dat het land naar zijn grootje gaat!!
Laat ze eerst maar eens een keiharde eis stellen voor wat betreft het beheersen van de Nederlandse taal en normen en waarden.
Daarnaast moet je wagen schadevrij zijn en elke rit moet uitgevoerd worden.
Dan heb je kans dat alles weer normaal word.
Eerder niet, hoe jammer dan ook.

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:32

Ik vindt het heel veel gemekker van de overheid. Waarom wachten tot 1 Oktober 2011.Het is toch van de zotte om een taxichauffeur te zijn en dan te betalen aan een vakbekwame (schijnconstructies zoals procuratiehouder met vof) die mensen doen het ook toch niet voor niks,want het levert zeer veel op.

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:34

Nee een taxichauffeur die echt voor zichzelf wil beginnen,werkt voor vrouw met of zonder kinderen,maar niet voor mensen die ertussen zitten en alleen de hand kunnen ophouden.wegschrijven. Ik wil ook nog ingaan op de uitspraak van Esther Sliedrecht en ik citeer(Dat er vergoedingen betaald worden aan een vakbekwaam valt wel mee.Dit valt weg tegenover de voordelen van vof. uitschrijven en inschrijven bij de kiwa kost veel geld. VOG aanvragen etc.)

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:35

Dit zijn meestal eenmalige kosten en veel kun je fiscaal wegschrijven.

emanuel|17.09.11|13:21

Geachte Slapers,

Met deze nieuwe wet kan de overheid jullie nog beter controleren.

Gemeenten gaan weer extra voorwaarden invoeren om zo jullie gewonnen status van
zelfstandige chauffeur in te perken en door grote centrales als R.T.C. te laten
handhaven en te controleren. Chauffeurs gefeliciteerd met jullie nieuwe status die
door gemeenten en grote taxicentrales gereguleerd wordt.

Welkom bij de B.V. Overheid/Gemeente/IVW die jullie onderling tegen elkaar opzet en elkaar laat controleren.

Mike.Rotterdam|17.09.11|14:58

Waarom doorzeiken wie er gelijk heeft,afschaffen zal geen kwaliteit opleveren. Schaf de mogelijkheden af van wanbeleid doormiddel van procuratiehouderschap of vof,s met meerdere boekhoudingen.Het is ongelooflijk hoeveel geld er in gaat zitten de laatste tijd om nog ondernemer te mogen zijn,het weegt niet op tegen de inkomsten voor straattaxi’s.

Mike.Rotterdam|17.09.11|14:58

..Deze partij is compleet vergeten in het overleg en zijn ook niet goed vertegenwoordigd en dat mogen de kleine ondernemers zichzelf ook aanrekenen,omdat iedereen altijd zegt,eerst kijken of er iets doorheen komt en dan is het al te laat.Kom op voor jezelf en je zaak en reageer op de juiste momenten.

Mike.Rotterdam|17.09.11|15:01

Is trouwens behoorlijk vervelend om je reactie in meerdere stukjes te verzenden.

Emmaplein_taxi|17.09.11|15:15

Hoe is het mogelijk dat je in een vof constructie binnen de grootste taxicentrale van Rotterdam (V.G.R.) zoveel moet betalen. Hiervoor krijg je niet eens een Mercedes maar een middenmoter,namelijk een Volvo. De prijs die je hiervoor betaald in de 4 weken is rond de 2500,00 ex btw euro en ja er moet ook nog diesel in a 150,00 euro per week. Mag je wel veel geluk hebben met het aanbod van taxiritjes,zo niet dan heb je pech en raakt je in de schulden.

Emmaplein_taxi|17.09.11|15:16

Degene die je dit allemaal kunnen aanbieden (vakbekwame) rijden zelf in een taxi Mercedes AMG. Op deze wagens zal ook wel erg veel werk zitten,zie ze namelijk nooit op standplaatsen,en met het werk van de bel kun je zo’n wagen niet bekostigen. Als je dan weet hoeveel chauffeurs er op 1 vof constructie rijden weet je gelijk wat het oplevert. Hoe bedoelt U het levert niks op(Esther).

Duco Douwstra|17.09.11|18:01

Wat een gemekker allemaal. Laat gewoon zien dan je een ondernemer waardig ben en haal even de benodigde vakbekwaamheid papieren. Ik sprak deze week een IVW inspecteur, die de afgelopen maand 2 keer privé een taxi heeft durven nemen vanaf een station. Hij nam niet de 1e taxi maar koos een nette taxi uit. Hij kon bij wijze van spreken nog net levend wegkomen omdat hij zijn IVW pas liet zien. Zolang de IVW niet het recht heeft om van dit tuig de pas in te nemen, zal het altijd een puinhoop blijve

emanuel|18.09.11|02:02

Tip van de dag.

Waarom bellen jullie de overheid niet voor een taxirit i.p.v. de hele dag op straat centen te rapen.

Beter kunnen jullie met het gehele forum in dienst treden bij een groot taxibedrijf en daar
60 uren per week werken met een loon van bruto 600 euro en het geld gezamenlijk verdelen
in een V.O.F. constructie of beter in de nieuwe B.V. constructie (vanaf 1-1-2012).

Lees ook het boek is Straattaxi de centjestaxi.

anonieme oudere chauffeur|18.09.11|19:51

Duco, 100% mee eens.
Ik hoop dat het verwachte nieuwe tarief de klant op basis van kwaliteit zal laten kiezen en niet meer op prijs.
De prijzen zullen veel dichter bij elkaar komen te liggen waardoor de kwaliteitschauffeurs het winnen van de gymschoentjes.
Het zal even duren, maar het is ook aan de chauffeurs om? klanten duidelijk te maken dat ze zelf mogen kiezen.
Zolang de overheid dat niet promoot ipv het al 10 jaar afgeschafte first in first out principe te handhaven tolereer je ellende

Emmaplein_taxi|24.09.11|08:19

Weet iemand wanneer de J. van Dijk en Dochters taxicentrale gaat beginnen in Rotterdam?!?

andré|28.09.11|10:07

Dit wetsvoorstel moet direct van tafel. Iedere vorm van vertraging of uitstel is onzinnig. Want de wildgroei die zal ontstaat is onhandelbaar. Als de overheid een paar duizend ondernemers niet kan screenen, dan zijn een paar duizend tto’s helemaal oncontroleerbaar. De gemeente heeft straks net zo veel invloed op een tto als op de hells angels. En zij hebben ook leden met een v.o.g. en diploma. Een taxionderneming is geen viswinkel of ijscomankeet, maar een maatschappelijk verantwoord beroep.

andré|28.09.11|10:10

De onderneming draagt zorg voor het veilig vervoeren van (soms) kwetsbare mensen, en heeft als taak de slechte chauffeurs eruit te filteren. Een ondernemer zou juist veel meer certificatie moeten hebben. De gemeente en tto’s staan toch veel verder bij de klanten vandaan. Daarnaast kan straks iedere kut-chauffeur een eigen tto beginnen in vrijwel alle gemeenten. Kortom dit wetsvoorstel kent alleen maar verliezers.

andré|28.09.11|10:10

Ik hoop dat er een mooie documantiare gemaakt wordt over de architecten van dit plan. Want ik herken nerderland soms niet meer terug, het lijkt hier wel een bananenrepubliek.

anonieme oudere chauffeur|28.09.11|14:31

Mooi gezegd Andre,
Maar kende de invoering van de vrije markt behalve hier en daar een goudzoeker met een beetje geluk al niet alleen maar verliezers?
Dit zal alleen maar meer leges voor de staat opleveren, dat is gewoon het enige wat telt.
Ik ben er 100% van overtuigd dat het ze geen ene moer interesseerd dat er mensen zijn die hun gezin niet meer zien omdat het water ze tot aan de lippen staat.
En dan per 1-1-2012 ook weer de bekeuringen/zorgpremie/eigen bijdrage om hoog gooien.

Emmaplein_taxi|03.10.11|21:04

Waarom wordt een taxichauffeur nu weer een cursus vakbekwaamheid in zijn maag gepompt,als je slaagt in 1 keer kost je dat circa 2500 euro. Waar moet je dat van betalen….toch niet van een minimum cao loon. Ik doe dit werk nu al meer dan 25 jaar (aantoonbaar) in Rotterdam,en van historische gronden hoor ik niks.

Emmaplein_taxi|03.10.11|21:06

Het is een grote zwendel van hoogwaardigheidsbekleders(Wouter Bos en Camiel Eurlings fijn achter een kinderwagen aanlopen en wat deed Hirsch Ballin eigenlijk in de U.S.A.of Ayaan zonder paspoort) en burgemeesters(Peper,Verver,Leers) ook niet veel soeps maar ja dat mag allemaal wel. Zo heb ik er nog een aantal namen van. Ik wil gewoon doen waar ik goed in ben en dat is een taxichauffeur zijn voor mijzelf zonder vof(pacht).

sjaak de winter|03.10.11|21:55

Nu de minister besloten heeft om het vakdiploma voorlopig te handhaven en daarmee de angsten van velen zijn weggenomen, wordt het tijd om de inhoud van het vakdiploma te wijzigen. Niet langer het schrijven van een ondernemersplan want de meeste nieuwe toetreders sluiten uiteindelijk aan in de rij op de taxistandplaats. Geen technische voertuigkennis examineren, mag allang niet meer zelf repareren want anders vervalt de garantie. Maar in plaats daarvan realistische en haalbare eisen.

anonieme oudere chauffeur|03.10.11|22:01

Beheersing Nederlandse taal zowel mondeling als schriftelijk?
De stad waar je thuishoort niet elke keer doorkruisen met navigatie?
Terug naar een fatsoenlijk pak ipv Adidas/Nike schoenen, slippers,sandalen en god/allah weet wat ik de laatste jaren heb gezien!
Schade binnen een maand repareren, zo niet vergunning lamleggen tot het gerepareerd is.
En ergernis nummer1: Pak de rittenweigeraars spijkerhard aan.
Een klant is een klant, ongeacht of hij/zij nu 1 kilometer ver moet of 200 km.

Mike.Rotterdam|04.10.11|08:27

Sjaak,het ondernemersplan hoef je niet te maken,dat is nu financieel managment en calculatie. Beiden zijn best pittig,maar je moet toch kunnen rekenen of je kostprijs en dergelijke haalbaar zijn. Dan kan je wel een boekhouder hebben,maar het is toch fijn als je weet waar die man/vrouw het over heeft. Vind trouwens dat procuratie houderschap ook tegen het licht gehouden moet worden.

andré|04.10.11|12:24

De ondernemerseisen moeten niet afgezwakt maar juist aangevuld worden gezien de verantwoordelijkheid t.o.v. chauffeurs,klanten en overheid.De ondernemer moet uiteraard verstand hebben van talen, kledingvoorschriften,etiketten,topografie,sociale vaardigheden, omgaan met agressie, ehbo, slipcursus, basiskennis medicijnen, voertuigkennis (met nieuwe media), aanbesteding en ict.En natuurlijk is er een verschil tussen een chauffeur en ondernemer. Ondernemerschap is ook niet voor iedereen weggelegd.

andré|04.10.11|12:26

Willen we de kwaliteit verbeteren dan moeten we nu de lat hoger leggen.En met periodieke screening van de onderemers kunnen we ook die achterlijke tto complot in de vuilnisemmer schuiven. Want die tto constructie doet mij denken aan een soort gangvorming (voor de crips, bloods en kkk) met ieder zijn eigen territorium en goedkeuring van de gemeente. Hoe corrupt kan dit zijn. Bouw er een hek omheen, dan kunnen ze er ook niet meer uit.

anonieme oudere chauffeur|04.10.11|18:13

De kwaliteitsverbetering zoals beoogd in 2000/2001 heeft jammerlijk(zoals uitgebreid voorspeld en gewaarschuwd) gefaald.
Als de overheid nu wat wil moeten ze hard ingrijpen.
In Groningen zijn mystery guests actief geweest van het ivw, hulde!!
Helaas lag de focus op hard rijden.
Daar is niemand roomser in dan de paus.
Maar administratief zijn er ook een aantal chauffeurs flink het haasje geweest.
Met als topper iemand die gewoon niks invulde, en geen gekeurde meter had.
Die is de Sjaak!

Emmaplein_taxi|04.10.11|21:20

Wat moet de overheid nu hard ingrijpen oudere anonieme chauffeur. Die VVD-ministers hebben andere dingen aan hun hoofd dan een vakbekwaamheid voor een taxi af te schaffen. Nee binnen de VVD is alles mogelijk als je maar een goede kruiwagen heb zoals Neelie voor Ayaan bijvoorbeeld. En zo had je ook Nijpels voor Charles Schwietert. Beide laatst genoemde mensen konden allen maar liegen over wie ze waren.

Emmaplein_taxi|04.10.11|21:21

Vandaar dat ze ook zijn afgezet. Ik heb geen hoge dunk van de VVD. Ze moeten eens nadenken bij de VVD hoe je minimum loondienst taxichauffeurs (staat zowat gelijk aan bijstand niveau) kan beschermen tegen vof of koppelbaas ondernemers. Laat die mensen zelf kiezen ze hebben immers allemaal de goede papieren anders waren ze allang van de weg geweest.

Emmaplein_taxi|05.10.11|21:45

Op de site van de rijksoverheid staat onder de rubriek nieuws van beide bewindspersonen Melanie Schultz en Joop Atsma niets over het Taxivakbekwaamheid perikel.Misschien was het toch niet zo belangrijk voor deze beide personen.Vindt dat wel een minpuntje van deze minister en staatssecretaris. Het heeft de belastingbetaler alleen maar geld gekost.Maar dat is met zoveel dingen in Nederland.Miljarden naar Griekenland en voor tienduizenden Nederlanders een voedselbank,het lijkt wel de omgekeerde….

vrachtwagenchauffeur|06.06.12|13:23

taxichauffeurs net zo een opleiding geven als ook aan chauffeurs boven de 3500 kilo ! de opleiding kost 3700 als je alles in 1x haalt! en dan mag je net in loondienst rijden! plus elke 5 jaar 35 lesuren herhalings cursus! zolang dat niet het geval is bij taxichauffeurs kan ik me net zo goed door de eerste de beste snorder laten rijden , die heeft misschien meer kennis van het vak dan de mannen van de centrale zelf ! en scheelt me flink in de knip

Anonieme oudere chauffeur je hebt gelijk aanpakken die chauffeurs die een korte rit weigeren. omdat zij dan weer achter in de rij moeten gaan staan jammer dat moeten wij ook na een iets langere rit van 20 euro. en ook de eigenrijders in hun trainingspak of ouwe broek en vieze schoenen (gympies).
Pas innemen en pas terug geven als zij netjes toonbaar gekleed terug komen na 5 keer pas voorgoed innemen einde oefening

Duco Douwstra|20.03.13|20:31

Beste Jan-Willem waarom pas na 5 X betrapt te zijn de pas voorgoed innemen? Daar snap ik helemaal niks van. Bij de 1e overtreding een halfjaar en daarna voorgoed de pas innemen. Een echte taxichauffeur gaat uit gewoonte en liefhebberij voor het vak helemaal nooit in de fout. Die weigert nooit, houd de deur netjes open, zegt goedemorgen middag of avond. Hij gaat netjes gekleed als een directie chauffeur, daar is hij trots op. Hij loopt er niet bij als een junkie, maar straalt vertrouwen uit.

Peter Driessen|20.03.13|21:55

Waar maken we ons nog druk om .
In de regering denken ze immers toch alleen aan hun eigen gewin.
En waarom dit achterlijk plan weer oprakelen.
Ik denk dat deze regering toch wel weet dat alles hier naar de kloten gaat.
Eerst moet iedereen zijn ondernemers papieren halen.
En dan weer niet.
Dat is vragen om moeilijk heden .
Want alleen die mensen die dit goed keuren zijn of te dom of te te lui om dit te gaan halen.
Ze zijn ons gek aan het maken zeker.

Ik denk dat ze het niet meer weten

Peter Driessen|20.03.13|22:16

en alleen die gene die hier voor zijn, rijden in een vof of onder een procuratiehouder.
Ja dat kost inderdaad geld iedere maand.
Maar daar staat tegenover dat deze mensen wel het geld en de moeite er voor over haden om deze papieren te halen.
Dit was je eigen keuze .
Je had ook bij een baas kunnen gaan werken,weet je wel wat dat kost.
Eigen baas in deze tijd is echt geen lolletje meer en zeker niet met personeel’
Dit is bijna niet meer te betalen.
Sta daar maar eens bij stil.

Peter Driessen|21.03.13|09:44

En dan het volgende dit is voor Duco Douwstra ik lees natuurlijk ook uw reacties.
Deze zijn zeer scherp en eerlijk.
Naar mijn mening heb jij meer toegevoerde waarde voor de taxi wereld als het hele overheids stelsel bij elkaar.
Dit is niet om te slijmen,maar echt gemeend.
Je gaat ervoor om het te verbeteren die hebben we nodig in dit land.
Hadden we die maar meer ,daar kan het knv en de div instanties wat van op steken ,en ik sluit me helemaal bij je aan gr Peter.

María Barral|16.08.14|01:42

kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden?
is een het samenwerken met een procuratiehouder riskantvol?
en zo ja wat is er riskant aan?
mijn dank mvg maria

Duco Douwstra|17.08.14|00:23

Beste Maria,Dat hoeft niet riskanter te zijn dan een boekhouder. Maar je moet oppassen dat de procuratiehouder geen overeenkomsten boven de € 500,– namens jou of jouw bedrijf aan mag gaan zonder jou schriftelijke toestemming ook de auto en bankrekening moet op jou naam staan.Hier staat iets over procuratiehouder http://diensten.kiwa.nl/vergunningen/ondernemersvergunning-taxi je mag mij ook bellen.