Gespannen verhouding tussen taxi’s op station in Tilburg
Taxioorlogen lijken vooral in de Randstad voor te komen. Maar ook in het Brabantse Tilburg is de verhouding tussen een aantal bedrijven nog steeds erg slecht. Directeur Max Schollen van Stationstaxi Tilburg: “Het centrum hier is soms net de Gazastrook.”
Het blijkt dat er vooral een gespannen verhouding bestaat tussen Stationstaxi (niet te verwarren met Treintaxi) en de zelfstandige taxichauffeurs in Tilburg. Schollen spuwde vorig jaar zijn gal over de Tilburgse zzp’ers in De Telegraaf. Hij vertelde onder meer dat zijn chauffeurs worden klemgereden of bedreigd. Ook zouden concurrenten klanten uit taxi’s trekken. De directeur is van mening dat de pachtrijders frauderen met vergunningen en tarieven.
Schollen is nog steeds verontwaardigd over de manier waarop de vrijrijders zaken zouden doen. “Concurrentie is goed voor de taximarkt, maar niet als dingen oneerlijk gebeuren. Als de IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat, red.) komt controleren, zijn de zzp’ers opeens allemaal de stad uit. Dat zegt genoeg voor mij. Ze weten op veel manieren kostenposten te omzeilen. Om de IVW te citeren: wat niet opgeschreven wordt, kan ook niet gecontroleerd worden. Daarnaast houden de vrijrijders zich bezig met nevenhandeltjes die niets te maken hebben met taxidiensten. Ze gebruiken hun auto als dekmantel.”
Prioriteit
Een woordvoerster van de IVW laat weten dat ze op de hoogte is van de klachten van Schollen. “We besteden aandacht om het kaf van het koren te scheiden. Dat is belangrijk voor een gezonde taxibranche. Dat gebeurt nu dan ook, het is zelfs een prioriteit. Om fraude en eventueel misbruik van vergunningen goed inzichtelijk te maken, controleert de inspectie daarop. Daarvoor wordt er samengewerkt met onder meer de gemeente en de belastingdienst.”
Schollen zegt dat vrije rijders massaal op hol slaan als de IVW langskomt op het station. Maar volgens het IVW betekent dat niet dat de inspectie dergelijke vluchters niet zou kunnen controleren. “Wij bezitten auto’s met een kentekenregistratiesysteem. Daarmee kunnen kentekens worden bekeken ter controle. Ik zeg niet dat de kritiek van Schollen ongegrond is. Maar er is in ieder geval wel een breed vangnet voor taxichauffeurs in Tilburg die zich niet aan de regels houden.”
Taxistandplaats
Bij de vrije taxi’s op het station in Tilburg is het rustig. Twee chauffeurs, Ammand Ramdim en werknemer Janny de Brouwer van Taxi Viva, zitten op een bankje en begroeten lachend collega’s als deze voorbij lopen.
“Het sfeertje onderling is erg goed”, zegt De Brouwer. “Daarover valt niet te twisten. We eten vaak samen een broodje en halen een ijsje als het mooi weer is.” Als een werknemer van Stationstaxi Tilburg aan komt zetten, verandert de gemoedelijke stemming echter in een doodse stilte. De betreffende chauffeur loopt met zijn gezicht strak vooruit en doet net alsof de vrije rijders niet bestaan.
Leugens
Ramdim is verontwaardigd over de uitspraken van de directeur van Stationstaxi. “Schollen probeert ons zwart te maken met leugens. Dat de zzp’ers klanten uit taxi’s trekken is niet waar. Net als dat wij bijvoorbeeld zouden rotzooien met vergunningen. Ik snap Stationstaxi wel. Het bedrijf maakt natuurlijk een stuk minder winst sinds de liberalisering van de taxibranche. Ze zouden beter kunnen samenwerken met ons, maar dat wil Schollen niet. Chauffeurs van Stationstaxi mogen niet eens praten met de vrijrijders. Doen ze dat wel, dan krijgen ze op hun kop. Zie je die camera daar bij Brasserij Central? Daarmee houdt Stationstaxi zijn werknemers in de gaten. Ik vind het een inbreuk op mijn privacy.”
Schollen spreekt Ramdim tegen. “Met die camera houden we gewoon een oogje in het zeil. Hij is niet bedoeld voor de werknemers. We kunnen amper zien welke taxi bij welk bedrijf hoort. Ik maak de zogenaamde zzp’ers niet zwart omdat ik minder winst maak doordat zij er zijn. Natuurlijk, de markt is kleiner geworden maar we hebben niet veel te klagen. Wij bestaan 75 jaar, ik denk dat die vrijrijders het nog geen 7,5 jaar volhouden.”
Bert Slenders